Jump to content
Broskan

Regeringen lägger fram förslag om flygskatt

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Tror inte att denna skattehöjning skulle påverka resandet på något mätbart sätt, det är för små höjningar för att ändra folks vanor.

Mvh isan lover

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

pigge01

Det som kommer att hända är att långdistans flyget flyttas till Kastrup / Oslo.

Att Arlanda blir en Europa / Inrikes flygplats. 

Långdistans flygen utgår från Oslo mot USA mm.

• Fint 3

apknug
Nu finns det massor av politiskt motstånd till denna skatt, till och med de flesta av Norrlands socialdemokratiska stadsråd sågar detta.
Mot sin egen regering. 

Visst, men med reellt motstånd menade jag röster från nån som kan stoppa förslaget. De norrländska kommunalråden har ungefär lika mycket att säga till om som du och jag i den här frågan. Jag uppskattar motståndet dock.

Nä vad jag saknar är rösterna som säger att de skall stoppa detta förslag i riksdagen! Det finns en majoritet​ för att stoppa det men det är tyst?! Från inget håll hörs röster på riksnivå om att stoppa skiten.

Häpnadsväckande....

Fast det är klart man kan ju lika gärna åka via Köpenhamn så är ju ingen skada skedd som nån menade? Man tar sig för pannan....

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

• Fint 2

Persistant
10 timmar sedan, skrev Wangthong:

Konstigt med en skatt som bara turister betalar. Menar du allvar?

Då behöver ju inte kommunerna på flygavstånd från Stockholm vara så oroliga!

Hej

Flygskatt är givetvis för alla resenärer men företagen tar ut detta på annat eller hur

Kanske lite otydligt av mig men turister får ta det av egen kassa

Persistant

Persistant
15 timmar sedan, skrev Tallviking:

Nej. Du påstår att Sverige har svåra ekonomiska problem. jag visade på att du har fel !

Visa siffror och fakta som understödjer dina teorier istället !

Kolla statsskulden om S går så bra varför inte betala av skulden i GODA tider. 

Det har vi fått lära oss av Sträng o GP

Persistant

• Fint 3

Tallviking
9 timmar sedan, skrev Persistant:

Kolla statsskulden om S går så bra varför inte betala av skulden i GODA tider. 

Det har vi fått lära oss av Sträng o GP

Persistant

Sverige statsskuld riskerar att bli för liten

Regeringen föreslår att Riksbanken ska återbetala 250 miljarder kronor till staten vilket skulle krympa den svenska statsskulden med 20 procent, rapporterar SR Ekot. Och enligt prognoserna går de offentliga finanserna med stora överskott de kommande åren. Det kan leda till problem i framtiden: Sverige behöver nämligen kunna sälja statsobligationer, det vill säga skuldsedlar, för att ekonomin ska fungera.
”Det här är en diskussion jag tror vi kommer se en hel del av de kommande åren”, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6654244

• Fint 1

janne_h
57 minuter sedan, skrev Raggmunken:

Man skyr inga medel i jakten på pengar för att finansiera migrationshaveriet. Alla som begåvats med någon form av sunt förnuft förstår att det är bra att ha ett stort sparkapital och små skulder. Om nu Sverige går så jävla bra, varför vill man införa nya skatter och varför beräknas kommunerna vara tvungna att höja skatterna med upp mot 2 % de närmaste åren? Att Sverige fick ett överskott i år innebär inte att det blir det nästa eller de närmaste åren. Nu ska man alltså ta 250 miljarder från valutareserven och inskränka riksbankens inflytande på ekonomin samtidigt som kallar det för att göra riksbanken mer oberoende. Tacka fan för att de blir mer oberoende om de får mindre inflytande, de kommer ju att göras obetydliga om politikerna får som dom vill och där med oberoende.

Det är sånt jävla hycklande hos politiker med siffror för att försöka få det att framstå att Sverige går som tåget, vilket ju egentligen är en utmärkt jämförelse med tanke på hur ofta tågen står stilla numera. Vi skulle behöva satsa på skola, sjukvård, polis, försvar, äldreomsorg mfl. områden men där snålas det och ska sparas in och effektiviseras. Om nu Sverige går så jävla bra, varför rekryteras inte 2-3000 poliser omgående? Varför rekryteras inte ett par tusen lärare, sjuksköterskor, brandmän etc etc.? Skolklasserna blir allt större, avtalen för deltidsbrandmän försämras drastiskt poliserna flyr då de halkat efter rejält i löneutvecklingen samtidigt som man fått kraftigt försämrade arbetsförhållanden. Åldringar får äta djupfryst mat uppvärmd i microvågsugn i sin lilla servicelägenhet som äter upp hela pensionen. 

Sverige har överskott p.g.a ökade skatteintäkter basunerar man ut som att det vore ett tecken på välmående. Det är inte ett välmående om man överbeskattar sin befolkning, det är inte ett välmående att man tvingas låna i en högkonjunktur för löpande utgifter och det är ta mig fan inte ett välmående att de flesta områden inom den offentliga sektorn är underbemannade. På vilket sätt är Sverige välmående med tex. långa köer för cancersjuka patienter som behöver snabb vård? På vilket sätt är Sverige välmående med en poliskår som efter många om och men åtar sig att ta emot en stöldanmälan enbart för att offret ska få rätt till att skapa sig ett försäkringsärende? Några resurser för att utreda brottet finns nämligen inte.

Du kallade tidigare mig inhuman för att jag kritiserade beslutet att ge syriska flyktingar automatiskt PUT. När sen de naiva moderaterna som låg bakom beslutet själva började kritisera sitt tidigare beslut så valde du att ignorera mina inlägg när jag påtalade det. När sen t.o.m den nuvarande supernaiva regeringen med ett extremistparti som sätter dagordningen till slut även de insåg det orimliga i det hela så hade man ju kunna förväntat sig en någon form avisering från dig att du hade fel. Men det är väl lika liten risk som att Maggan skulle tala om hur det faktiskt ligger till med den svenska ekonomin :rolleyes: 

Nu ska man väl inte dra för stora växlar på skattehöjningar från det gänget som sitter vid makten nu. Det är ju rena ryggmärgsreflexer att hitta på nya skatter eller skattehöjningar bara för sakens skull.

Dom har ju som policy att folk ska få bidrag, så att politikerna kan styra vem och vad som är värd att få något.

Det är det ju perfekt för dom att importera bidragstagare som blir framtidens val boskap.

• Fint 9

SatanG
On 16/03/2017 at 21:07, skrev Tallviking:

Lägg inte dina åsikter i min mun

Du kan tro och spekulera hur mycket du vill om framtiden men låt mig ha mina egna åsikter

Naturligtvis får du ha precis vilka åsikter du vill. Jag använder frågetecken i mitt inlägg och är inte med på vilka åsikter jag skall ha klistrat på just dig?

/ SatanG

Benriach

Nä, gränsen för den mänskliga rättigheten att flyga till Thailand är tydligen 3400:-, enl. Stefan o Krister-kopian...

• Fint 4

Guest wUThai

Känns bra! Hoppas dom ökar skatten riktigt mycket... då slipper vi WT-Trash svennar från Sverige! :mdr:

janne_h
Apropå flygskatt, (!) här är miljömupparnas senaste försök att förklara varför det är så bra. 
Sorry att jag sladdar lite off topic 

58cd8a1724937_miljmpp.jpg.c7450f88372b4854aab3d7b25b16be6b.jpg

http://www.expressen.se/debatt/att-flyga-billigt-till-Thailand-ar-ingen-mansklig-rattighet/

Å andra sidan är det ju ingen mänsklig rättighet att sitta i riksdag eller regering.

Men på något sätt känns det som uttalande i den artikeln du klippte in och det jag skriver går hand i hand.
Såg att miljökommunisterna skulle åka ur riksdagen om det var val idag.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

• Fint 3

spooncreek
2 timmar sedan, skrev janne_h:

Å andra sidan är det ju ingen mänsklig rättighet att sitta i riksdag eller regering.

Men på något sätt känns det som uttalande i den artikeln du klippte in och det jag skriver går hand i hand.
Såg att miljökommunisterna skulle åka ur riksdagen om det var val idag.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Ja, det är så många fel i deras resonemang så man vet inte vad man ska börja...

Man får hoppas de åker ut i nästa val, absolut..men de är inte helt ensamma i sitt resonemang om att minska  flygresandet, jag träffade ett svenskt par förra gången jag var i Svedala (som inte är miljöpartister) , som valde bort sin Thailandsresa av miljöskäl och valde semester i Europa istället.