Jump to content
Broskan

Regeringen lägger fram förslag om flygskatt

Recommended Posts

Persistant
1 minut sedan, skrev Broskan:

Tack för länken Fritz.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) tycker att barnfamiljer som inte har råd med skatten ska vinterturista i Sverige i stället.

Hur förklarar man det för sin thai fru och 3 ungar att vi skiter i Thailand i vinter för MP tycker vi ska fira jul i Sverige LOL.

//Broskan

Hej

Be inte MP förklara , de måste ha en  fråga att gå vidare med

Persistant

• Fint 3

apknug
Hej
Vad Jonas S kräver i budgetförhandlingarna vet varken du eller jag . 
Det enda du bekymrar dig om är en Thailandsresa , men det finns väl andra l¨ngfärdsresor som också drabbas.
Ta tåget eller ett flyg till Kphm , tycker fortfarande att det finns annat för folk i allmänhet att protestera om 
än en riktad skatt mot turister
Persistant

Jag sätter en hundring på att Sjöstedt inte förhandlingar bort flygskatt för en annan skattehöjning.

Att påstå att det är en skatt som drabbar turister är helt fel. Samtliga flygresor drabbas, sk turistresor, privatresor står för en fjärdedel av flygets intäkter.

Om ingen höjer rösten mot idi*tiska förslag så ligger mänsklighet pyrt till, tråkigt bara att det inte verka finnas något reellt politiskt motstånd till flygskatten.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

• Fint 2

Tallviking
53 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

När har jag påstått att Sverige går som tåget ????

Om så är fallet varför lånar vi pengar utomlands ????

Kostanaderna för intergrationen , när den kommer så går säkert Sverige som tåget

Persistant

Nej. Du påstår att Sverige har svåra ekonomiska problem. jag visade på att du har fel !

Visa siffror och fakta som understödjer dina teorier istället !

Ken
16 minuter sedan, skrev Tallviking:

Nej. Du påstår att Sverige har svåra ekonomiska problem. jag visade på att du har fel !

Visa siffror och fakta som understödjer dina teorier istället !

58ca8bbc751bb_Skrmklipp.thumb.PNG.0725d46c14a9c0eaca09e28970d7c1ba.PNG

• Ge karma 1
  • Downvote 1
  • Fint 4

Tallviking
4 minuter sedan, skrev Ken:

58ca8bbc751bb_Skrmklipp.thumb.PNG.0725d46c14a9c0eaca09e28970d7c1ba.PNG

Så du vill påstå att om ett land har skulder går det inte bra för landet ?

Inte många länder i världen som går bra i så fall

USA är väl ett av dom mest bankrutta länderna i världen och som det går sämst för av alla isåfall med den teorin

Det är inte lånens storlek som är intressant utan betalningsförmågan

• Fint 1

SatanG
4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Staten går som tåget med rekordstort överskott

Hur stämmer det med dina teorier ?

Överskott för staten 2016

Av TT
Publicerad: 16 mars 2017, 10:30

Staten gick 29 miljarder plus förra året. Det är en förbättring med 39 miljarder kronor jämfört med 2015, visar siffror från Ekonomistyrningsverket (ESV). Det är framför allt ökade skatteintäkter som ligger bakom.

De totala intäkterna var 1.360 miljarder kronor 2016, en ökning med 115 miljarder kronor varav 99 miljarder kom från skatter.

Kostnaderna ökade med 67 miljarder kronor till 1.320 miljarder.

http://www.di.se/nyheter/overskott-for-staten-2016/

Intressant, vi verkar se lite olika i samma text. Tittar vi lite framåt så kan vi nog vara överens om att en lågkonjuktur kommer att komma i vanlig ordning. 

Intäkt från skatt stod för 99 av 115 miljarders ökningen. Vad som händer med den ökningen när lågkonjukturen kommer borde vi också kunna vara överens om att den kommer visa rött på minst lika många miljarder som den idag visar plus? 

Lägger du därtill ökningen på utgiftssidan, 67 miljarder, så är det ingen hemlighet att kostnaderna kommer skjuta ordentligt i höjden de kommande åren. Bara flyktingmottagandet beräknas ligga på 90 miljarder årligen till 2020 och det vet vi också att beräkningar från statens budgetar sällan hålls.  

Mao så är överskottet för 2016 på endast 29 miljarder i peaken på en jättehögkonjuktur skrämmande dåligt, bistra tider hägrar för de svenska skattebetalarna.

/ SatanG

Edited by SatanG
  • Ge karma 1
  • Fint 3

Tallviking
13 minuter sedan, skrev SatanG:

Intressant, vi verkar se lite olika i samma text. Tittar vi lite framåt så kan vi nog vara överens om att en lågkonjuktur kommer att komma i vanlig ordning. 

Intäkt från skatt stod för 99 av 115 miljarders ökningen. Vad som händer med den ökningen när lågkonjukturen kommer borde vi också kunna vara överens om att den kommer visa rött på minst lika många miljarder som den idag visar plus? 

Lägger du därtill ökningen på utgiftssidan, 67 miljarder, så är det ingen hemlighet att kostnaderna kommer skjuta ordentligt i höjden de kommande åren. Bara flyktingmottagandet beräknas ligga på 90 miljarder årligen till 2020 och det vet vi också att beräkningar från statens budgetar sällan hålls.  

Mao så är överskottet för 2016 på endast 29 miljarder i peaken på en jättehögkonjuktur skrämmande dåligt, bistra tider hägrar för de svenska skattebetalarna.

/ SatanG

Lägg inte dina åsikter i min mun

Du kan tro och spekulera hur mycket du vill om framtiden men låt mig ha mina egna åsikter

John Khonken
1 timme sedan, skrev Tallviking:

Så du vill påstå att om ett land har skulder går det inte bra för landet ?

Inte många länder i världen som går bra i så fall

USA är väl ett av dom mest bankrutta länderna i världen och som det går sämst för av alla isåfall med den teorin

Det är inte lånens storlek som är intressant utan betalningsförmågan

Snälla TV hur mycket betalade vi 2016 på lånet. Finns också ett ordspråk. Står man I skuld är man inte fri.  Vi lånar I högkonjuktur. Tycker du det är bra. Vi borde betala mycket på skulden I en högkonjuktur. För att ha marginaler när det vänder.

• Ge karma 1
  • Fint 5

oberg

Hur djävligt och orättvist den än känns att vara svensk så kan

man i alla fall glädjas över att 99% av jordens alla människor har det sämre.

Edited by oberg

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

frason
6 minuter sedan, skrev acarls:

Menar du verkligen att 99% av jordens befolkning betalar högre flygskatt än vi? :ironi:

Inte nu, men snart. :D

Wangthong
5 timmar sedan, skrev Persistant:

Hej

Vad Jonas S kräver i budgetförhandlingarna vet varken du eller jag . 

Det enda du bekymrar dig om är en Thailandsresa , men det finns väl andra l¨ngfärdsresor som också drabbas.

Ta tåget eller ett flyg till Kphm , tycker fortfarande att det finns annat för folk i allmänhet att protestera om 

än en riktad skatt mot turister

Persistant

Konstigt med en skatt som bara turister betalar. Menar du allvar?

Då behöver ju inte kommunerna på flygavstånd från Stockholm vara så oroliga!

leifen
5 timmar sedan, skrev apknug:

Jag sätter en hundring på att Sjöstedt inte förhandlingar bort flygskatt för en annan skattehöjning.

Att påstå att det är en skatt som drabbar turister är helt fel. Samtliga flygresor drabbas, sk turistresor, privatresor står för en fjärdedel av flygets intäkter.

Om ingen höjer rösten mot idi*tiska förslag så ligger mänsklighet pyrt till, tråkigt bara att det inte verka finnas något reellt politiskt motstånd till flygskatten.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Nu finns det massor av politiskt motstånd till denna skatt, till och med de flesta av Norrlands socialdemokratiska stadsråd sågar detta.

Mot sin egen regering. 

• Fint 3

oberg
3 timmar sedan, skrev frason:

Inte nu, men snart. :D

Säger som isterbuken från Uppsala:

Hur fan är det med läsförståelsen??

Kenneth4618
8 minuter sedan, skrev oberg:

Säger som isterbuken från Uppsala:

Hur fan är det med läsförståelsen??

Vad fan! Har du permis från Säter igen?