Jump to content
Broskan

Regeringen lägger fram förslag om flygskatt

Recommended Posts

Persistant
12 timmar sedan, skrev apknug:

Fast de har sagt att de skall baka in förslaget i höstens budget, trots att det skall läggas fram nu. Stoppar de in det i budgeten så går det igenom med ärade Sjökvists hjälp. Och DÖ som är död.. not.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Hej

Javisst går det att baka in i budgeten  ,men vad är det som idag pekar på att Jonas S. är med på det tåget.

Det finns för honom viktigare frågor.

Flygskatten är enligt min mening väldigt liten skatt att hetsa upp sig för

Det kommer under 2018 att blottlägga kommunernas stora UNDERSKOTT i sina budgetar 

vilket kommer att kräva STÖRRE skatteintäkter än en flygskatt

Till sist , så kommer SYDSVERIGE att gynnas då Köpenhamn inte tar ut flygskatt

så alla ni boende norr om Skånes gräns , ta pågatåget till Kphm

Persistant

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

apknug
Hej
Javisst går det att baka in i budgeten ,men vad är det som idag pekar på att Jonas S. är med på det tåget.
Det kommer under 2018 att blottlägga kommunernas stora UNDERSKOTT i sina budgetar
Persistant

Inte fasen kommer Sjöstedt att kräva att flygskatten tas bort och ersätts med andra höjningar. Både och har vi att se fram emot tyvärr.

Själv tycker jag att det är fan att en Thailands resa från Stockholm skall bli nästan en 500 dyrare trots att det visst kommer att bli kommunalskattehöjningar....

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
  • Fint 3

leifen
2 minuter sedan, skrev apknug:

Inte fasen kommer Sjöstedt att kräva att flygskatten tas bort och ersätts med andra höjningar. Både och har vi att se fram emot tyvärr.

Själv tycker jag att det är fan att en Thailands resa från Stockholm skall bli nästan en 500 dyrare trots att det visst kommer att bli kommunalskattehöjningar....

Tror själv att Sjöstedt inser att detta kommer att drabba Norrland och företagandet där mer än storstadsregionerna och därför sågar detta.

Han har mer att vinna på att döma ut förslaget.

Ännu dyrare blir det med thailandsresan för norrlänningarna. :( 

• Fint 1

Tallviking
3 timmar sedan, skrev Persistant:

Hej

Javisst går det att baka in i budgeten  ,men vad är det som idag pekar på att Jonas S. är med på det tåget.

Det kommer under 2018 att blottlägga kommunernas stora UNDERSKOTT i sina budgetar 

Persistant

Staten går som tåget med rekordstort överskott

Hur stämmer det med dina teorier ?

Överskott för staten 2016

Av TT
Publicerad: 16 mars 2017, 10:30

Staten gick 29 miljarder plus förra året. Det är en förbättring med 39 miljarder kronor jämfört med 2015, visar siffror från Ekonomistyrningsverket (ESV). Det är framför allt ökade skatteintäkter som ligger bakom.

De totala intäkterna var 1.360 miljarder kronor 2016, en ökning med 115 miljarder kronor varav 99 miljarder kom från skatter.

Kostnaderna ökade med 67 miljarder kronor till 1.320 miljarder.

http://www.di.se/nyheter/overskott-for-staten-2016/

• Fint 1

Khonis

Det är häftigt att betala skatt.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

leifen

Flygbolaget Norwegians vd Bjørn Kjos hoppas kunna göra Arlanda flygplats till ett långdistansnav med direktflygningar till städer som Karachi, New Delhi och Islamabad. Den planerade flygskatten hotar dock den satsningen, enligt Kjos som menar att skatten slår hårt mot jobb och tillväxt i Sverige.

– Införs flygskatten kommer man tvingas göra en ändring och inse att det var ett felaktigt beslut. Det gjorde man i Norge och jag är helt säker att så kommer att ske även i Sverige, säger Kjos till TT.

Så sent som i går meddelade regeringen att man går vidare med flygskatten och planen är att den ska införas från och med 1 januari nästa år. För en resenär betyder det ett påslag på 80 kronor för en inrikes enkelbiljett, 280 kronor för resor inom Europa och för resor längre än 600 mil 430 kronor.

Bjørn Kjos säger att utformningen av Norwegians linjenät kommer att påverkas väsentligt.

– Det beror lite på vilka rättigheter vi får men enklast är väl att i stället flyga västlig trafik via Oslo och österut via Köpenhamn.

frogfish

Som nån skrev tidigare, det är ju komiskt att vänstern gör resandet till en klassfråga. De som ligger på marginalen påverkas ju mest av detta. Nästan värt en Darwin-Award.....

• Fint 3

hasseryd

Hur kommer skatten att tas ut? Som höjning av "Landnings/Startavgiften"?

frason
20 minuter sedan, skrev hasseryd:

Hur kommer skatten att tas ut? Som höjning av "Landnings/Startavgiften"?

Enklast är väl att bara lägga till den på den befintliga flygskatten man redan idag betalar.

Persistant
1 timme sedan, skrev apknug:

Hej

Vad Jonas S kräver i budgetförhandlingarna vet varken du eller jag . 

Det enda du bekymrar dig om är en Thailandsresa , men det finns väl andra l¨ngfärdsresor som också drabbas.

Ta tåget eller ett flyg till Kphm , tycker fortfarande att det finns annat för folk i allmänhet att protestera om 

än en riktad skatt mot turister

Persistant

• Fint 1

Fritz

Regeringen vill att flygskatten ska införas den 1 januari 2018 och följa förslaget från den utredning som lades fram i höstas med tre nivåer: 80 kronor per enkelresa inrikes och inom Europa (85 kronor inklusive momseffekt, enligt finansdepartementet), 280 kronor för resa utanför Europa upp till 600 mil från Arlanda (utlandsresor är momsbefriade) och 430 kronor resor till destinationer längre bort än 600 mil från Arlanda. http://www.dn.se/ekonomi/flygskatten-gor-thailandssemestern-2000-kronor-dyrare/

• Fint 1

Persistant
1 timme sedan, skrev Tallviking:

Staten går som tåget med rekordstort överskott

Hur stämmer det med dina teorier ?

Överskott för staten 2016

Av TT
Publicerad: 16 mars 2017, 10:30

Staten gick 29 miljarder plus förra året. Det är en förbättring med 39 miljarder kronor jämfört med 2015, visar siffror från Ekonomistyrningsverket (ESV). Det är framför allt ökade skatteintäkter som ligger bakom.

De totala intäkterna var 1.360 miljarder kronor 2016, en ökning med 115 miljarder kronor varav 99 miljarder kom från skatter.

Kostnaderna ökade med 67 miljarder kronor till 1.320 miljarder.

http://www.di.se/nyheter/overskott-for-staten-2016/

Hej

När har jag påstått att Sverige går som tåget ????

Om så är fallet varför lånar vi pengar utomlands ????

Kostanaderna för intergrationen , när den kommer så går säkert Sverige som tåget

Persistant

• Fint 4

frason
2 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

När har jag påstått att Sverige går som tåget ????

Om så är fallet varför lånar vi pengar utomlands ????

Kostanaderna för intergrationen , när den kommer så går säkert Sverige som tåget

Persistant

Ja ellrer SfI_konstnaderna ????

Edited by frason

Persistant
2 minuter sedan, skrev frason:

Ja ellrer SfI_konstnaderna ????

Hej

Tåget med sjukvården , skolan ,polisen går som TGV om det kommer i tid

Pensionerna går också som tåget , dvs bakåt . Men vad gör det pen ,sionärerna har inte råd att flyga på semester

Jo du frason kostnader saknas inte men de räknas inte

Ja lärde mig en sak i jobbet

Det kvittar hur stora intäkter du har om du inte håller kostnaderna lägre

Persistant

• Fint 3