Jump to content
Broskan

Regeringen lägger fram förslag om flygskatt

Recommended Posts

Broskan

Ja nu ska dom fiska in mer skatter som om det inte är nog redan.

En sak jag undrar över är hur påverkar vi miljön genom att betala 430kr mer för en resa till ex. Bangkok.

Här i Norge infördes den typen av beskattning för ett par år sen med 80kr extra för en resa till ex. STO.

Men det går lika många flyg med samma plan bara att staten har fått in mer skattepengar men till vad.

Det är ju inga större summor det handlar om men principen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/3aQqv/regeringen-lagger-fram-forslag-om-flygskatt

//Broskan

• Fint 7

acarls
5 minuter sedan, skrev Broskan:

Ja nu ska dom fiska in mer skatter som om det inte är nog redan.

En sak jag undrar över är hur påverkar vi miljön genom att betala 430kr mer för en resa till ex. Bangkok.

Här i Norge infördes den typen av beskattning för ett par år sen med 80kr extra för en resa till ex. STO.

Men det går lika många flyg med samma plan bara att staten har fått in mer skattepengar men till vad.

Det är ju inga större summor det handlar om men principen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/3aQqv/regeringen-lagger-fram-forslag-om-flygskatt

//Broskan

Det står i Faktarutan vad de kalkylerar med för vinst

* Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.

* Med skatten väntas utsläppen minska med 0,08–0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

* Intäkterna till statskassan från skatten skulle bli cirka 1,8 miljarder per år.
* Efterfrågan på inrikesresor antas minska med 5 procent, på utrikesresor med 2 procent.

Misstänker att det är intäkter på 1,8 mdr/år som lockar mest

• Fint 8

apknug

Men nu måste fan idi*t oppositionen antingen lägga en egen budget eller bryta ut flygskatten på klassiskt sosse maner.

Man kan fasen inte sitta och titta på när sån här går igenom utan varken parlamentarisk, remissinstansiskt eller folkligt stöd!

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

• Fint 2

Persistant

Hej

Vet inte vem jag skall besvara  ,men förslaget framlägges för utskott och riksdag

1 . Kommer knappast att gå igenom i nuvarande skick då flera  partier är motståndare

Detta är ett MP förslag för att rädda ansiktet i miljödebatten

2 Regeringen menar att flyget precis som andra transportsätt har en miljöpåverkan. 

Men att flyget betalar mindre än bilismen och tåg och båt transporter. Rätt eller fel , vet ej.

Men detta är en utbredd uppfattning bland de gröna

3 Konsekvens på kort sikt. Långdistansflygningar åt alla höll kommer sannolikt att utgå från tex Köpenhamn

Regeringen väcker denna fråga delvis för att få fler länder inom EU att följa efter

Vi får se , men enligt min mening inget att hetsa upp sig för , då det finns alternativ , utom för de 80 svkr som skall betalas inom EU

Persistant

• Ge karma 1
  • Fint 1

apknug
Hej
Vet inte vem jag skall besvara  ,men förslaget framlägges för utskott och riksdag
1 . Kommer knappast att gå igenom i nuvarande skick då flera  partier är motståndare
Detta är ett MP förslag för att rädda ansiktet i miljödebatten
2 Regeringen menar att flyget precis som andra transportsätt har en miljöpåverkan. 
Men att flyget betalar mindre än bilismen och tåg och båt transporter. Rätt eller fel , vet ej.
Men detta är en utbredd uppfattning bland de gröna
3 Konsekvens på kort sikt. Långdistansflygningar åt alla höll kommer sannolikt att utgå från tex Köpenhamn
Regeringen väcker denna fråga delvis för att få fler länder inom EU att följa efter
Vi får se , men enligt min mening inget att hetsa upp sig för , då det finns alternativ , utom för de 80 svkr som skall betalas inom EU
Persistant

Fast de har sagt att de skall baka in förslaget i höstens budget, trots att det skall läggas fram nu. Stoppar de in det i budgeten så går det igenom med ärade Sjökvists hjälp. Och DÖ som är död.. not.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

apknug
Det är ju fint av den feministiska PK-regeringen att göra flygning till en klassfråga. De som har råd kommer knappast att flyga mindre, men de som lever på marginalen får ta en bussresa till Säffle istället...

Nä nä nä, kilometerskatt också när den är färdigutredd o modifierad.

Vanligt folk skall tydligen hålla sig hemma medans S MP och V sätter sprätt på vanligt folks pengar...

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

• Ge karma 1
  • Fint 8

UglyFarang

Två saker tycker jag är bra.

1. Vi får renare luft att andas.

2. Vi flyger från Kastrup.

• Fint 2
  • Haha 1

aasoiskawbeach

Undra vad skatten på flyg mellan Arlanda och Bromma blir i framtiden..

• Fint 1

måne

Född fri skattad till döds

• Ge karma 1
  • Fint 8