Jump to content
IGNORERAD

Inget försäkringsskydd för rattfyllerister mer


Tallviking

Recommended Posts

13 timmar sedan, skrev in-ka:

han skulle ta mej faan inte haft ett ruttet lingon, det är såna kräk som gör att premien är så hög

 

Våra kulturella bilbrännare hjälper nog till rätt bra att hålla premien på en hög nivå. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 313
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    33

  • janne_h

    26

  • Soengsang

    22

  • Tallviking

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Konstigt att man behöver stifta lagar som redan gäller.

 

Ett återkommande påstående jag måste läst 100 gånger bara på MPR är ju att "Du vet väl att inga försäkringar gäller om du har druckit eller saknar körkort"

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

 

Det kan jag nog hålla med om men vad tror du det beror på, synen kanske.

 

Hur många gamla gubbar i trafiken som kör väldigt långsamt har glasögon, jag skulle nog vilja säga väldigt få och varför skulle thailändare ha bättre syn än till exempel svenska gamla gubbar.

 

Men det vore ju kul om det gick att mäta en test i bilen där jag inte kör över 50 km/tim och du inte kör under 120 km/tim, om vem som är med i flest situationer.

 

Sen kan det ju vara som så att Thailändare har många inte så stort förstånd som stoppar dom från att göra tokerier.

Min svärfar åkte tidigare varje morgon på moppen in till stan och drack kaffe med sina kompisar. Sen ramlade han på grund av att han höll på köra på en hund. För att synen vart märkbart sämre när han vart gammal. Vad gör man då. Jo då börjar man köra bil istället då den är mycket "säkrare" (för honom själv i alla fall). Att sluta köra på grund av att man inte var lämplig, fanns ju inte på kartan. Och körde han på någon så var det ju i alla fall säkert för honom själv.

Nu är han 90 år gammal. Så han har slutat köra nu. Men det verkar som, när det skedde, bara var  jag som reagerade på svärfarsan. Att säga till honom att han var en fara i trafiken för att han blivit gammal, var ju som att svära i kyrkan.

Och så tror jag det är lite varstans med gamla människor som kör fordon i Thailand.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev MaiChai:

Det är väl bra att försäkringen anpassas till internationell standard, kör du omkring full och kraschar din bil så får du skylla dig själv och betala för bilens skador själv.  Sen tror jag alla förstår att försäkringen fortfarande ersätter kostnader för sjukvård och andra skador som rattfyllot orsakat i sin väg.

 

Kan det vara så att bolaget kör en regress mot den rattfulla, så han även får betala dm andras skador?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

 

Eftersom jag skrev "märkbart långsammare", så håller jag ändå fast vid mitt tidigare inlägg.

Att t.ex. köra 50 på en väg där alla andra håller 120 är enligt mig farligare än att någon kör 150. 

 

Tycker också att man ser alldeles för tok på många som kör för sakta än de som kör för fort i Thailand.

Det är sällan någon kör om mig när jag håller 120, men det är väldigt ofta jag måste köra om nån som kör för sakta på t.ex. 110 väg och dessutom ligger i helt fel fil.

 

Men rest fysiskt så är det ju farligare att köra in i en bergsvägg i 150 än i 50. Om det är det ni syftar på. :D 

eller att köra mot trafiken.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med och jag tycker inte att försäkringen skulle gälla någon dom bryter mot lagen och t.ex kör mot rött ljus, kör för fort, kör på folk på övergångsställen, genar genom spärrområden och orsakar en krock, kör mot enkelriktat, kör om när man har möte och orsaka en olycka, krockar med ett fordon som har dåliga däck, belysning eller bromsar, om chauffören ser dåligt och kör utan glasögon, o.s.v.

Varför ska försäkringen täcka folk som medvetet begår lagbrott och utsätter andra för fara?

Mvh isan lover

 

Ja allra helst när man kör utan hjälm med en öl i näven.

Men det var väl därför du varken nämnde rattfylla eller köra utan hjälm?

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Ja allra helst när man kör utan hjälm med en öl i näven.

Men det var väl därför du varken nämnde rattfylla eller köra utan hjälm?

 

I 180 km/h

 

SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SWED THAI:

I 180 km/h

 

SWED THAI

 

Nä då stoppar man ölen i en vattensäck på ryggen. Blir ju trafikfarligt att köra med en hand ;)

 

Men ska jag vara lite allvarlig, så kör jag inte alls när jag druckit, och allra helst inte när jag kör hoj. Då bara en öl gör mig oskärpt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med och jag tycker inte att försäkringen skulle gälla någon dom bryter mot lagen och t.ex kör mot rött ljus, kör för fort, kör på folk på övergångsställen, genar genom spärrområden och orsakar en krock, kör mot enkelriktat, kör om när man har möte och orsaka en olycka, krockar med ett fordon som har dåliga däck, belysning eller bromsar, om chauffören ser dåligt och kör utan glasögon, o.s.v.

Varför ska försäkringen täcka folk som medvetet begår lagbrott och utsätter andra för fara?

Mvh isan lover

ja, eller kör moppe med en öl i handen.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
19 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Ja allra helst när man kör utan hjälm med en öl i näven.

Men det var väl därför du varken nämnde rattfylla eller köra utan hjälm?

 

Hej

Detta borde väl naturligtvis också ingå, bra att du påpekade detta, det är ju ovkså medvetna val som innebär lagbrott.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Detta borde väl naturligtvis också ingå, bra att du påpekade detta, det är ju ovkså medvetna val som innebär lagbrott.

Mvh isan lover

 

38 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Detta borde väl naturligtvis också ingå, bra att du påpekade

Är väl bland det första man lär sig.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev måne:

 

Är väl bland det första man lär sig.

Hej

Själv tyckte jag att dom var så självskrivna att jag inte ens tog med dom.

Men själv har jag svårt att se varför vissa medvetna lagbrott som innebär att man skadar andra ska vara ok att utföra och att dessa ska täckas av försäkringen men inte andra.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Själv tyckte jag att dom var så självskrivna att jag inte ens tog med dom.

Men du lever inte som du lär?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Själv tyckte jag att dom var så självskrivna att jag inte ens tog med dom.
Men själv har jag svårt att se varför vissa medvetna lagbrott som innebär att man skadar andra ska vara ok att utföra och att dessa ska täckas av försäkringen men inte andra.
Mvh isan lover


Betyder det att du nu kommer att ändra dig, att börja köra med hjälm och sluta dricka när du kör? Eller kommer ni som vanligt låta poliskompisarna förfalska polis rapporten om något händer?
Eller var det något som bara lät bra, utan mening?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev måne:

Men du lever inte som du lär?

Hej

Jag lever precis som övriga bybor och tillämpar samma regler och lagar som dom, om inte en enda människa då inräknat barn, åldringar, kvinnor, poliser eller någon annan har hjälm, varför skulle då jag bära detta?

 

Vad det gäller alkohol så har jag nog en mer internationell syn på detta än många andra Svenskar p.g.a över 30 års arbete utomlands, jag har inte köpt den Svenska linjen här fullt ut, för mig är det en mer kontinental hållning som gäller här, vi Svenskar tillhör mog en mycket liten minoritet i Europa som tror att människan blir okapabel att ta hand om dig själv både till sjöss och på land redan vid 0.2 promille, i detta avseende skäms jag faktiskt för att vara Svensk.

 

Jag har i nästan hela mitt vuxna liv blivit ombedd att förklara för utlänningar varför Svensksr har en så konstig och unik inställning till alkohol, när dom får tag i alkohol dricker dom upp allt på en gång och blir stupfulla, utlänningarna ser detta med alkohol som en njutning och ett glädjeämne i livet, 

 

I Sverige tänker man i första hand på negativa saker som fylleri, slagsmål, död och elände i samband med alkohol, medans man redan i Danmark ser det som socialt, positivt och normalt, själv hoppas jag att Sverige närmar sig övriga Europa här, att öl och vin blir klassat som livsmedel, att man i framtiden t.o.m ska kunna ta ta några öl eller glas vin på lunchen som Danskar, Tyskar, Fransmän, Italienare, Ungrare, , Serber, Kroatien, Slovenernas, Tjecker, Polacker, Österikare, Schweizare, Belgare, Holländare o.s.v, att framtida Svensksr ska kunna ta några öl eller glas vin efter jobbet med kompisarna utan att bli klassad som alkoholist eller tillhörande en riskgrupp som det så vackert heter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Betyder det att du nu kommer att ändra dig, att börja köra med hjälm och sluta dricka när du kör? Eller kommer ni som vanligt låta poliskompisarna förfalska polis rapporten om något händer?
Eller var det något som bara lät bra, utan mening?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hej

Har kört utan hjälm och med några öl innanför västen sen jag fyllde 15 år utan en enda olycka och jag och har inga planer på att sluta med detta, möjligtvis om jag drabbas av någon sjukdom som påverkar balanssinnet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag lever precis som övriga bybor och tillämpar samma regler och lagar som dom, om inte en enda människa då inräknat barn, åldringar, kvinnor, poliser eller någon annan har hjälm, varför skulle då jag bära detta?

 

Vad det gäller alkohol så har jag nog en mer internationell syn på detta än många andra Svenskar p.g.a över 30 års arbete utomlands, jag har inte köpt den Svenska linjen här fullt ut, för mig är det en mer kontinental hållning som gäller här, vi Svenskar tillhör mog en mycket liten minoritet i Europa som tror att människan blir okapabel att ta hand om dig själv både till sjöss och på land redan vid 0.2 promille, i detta avseende skäms jag faktiskt för att vara Svensk.

 

Jag har i nästan hela mitt vuxna liv blivit ombedd att förklara för utlänningar varför Svensksr har en så konstig och unik inställning till alkohol, när dom får tag i alkohol dricker dom upp allt på en gång och blir stupfulla, utlänningarna ser detta med alkohol som en njutning och ett glädjeämne i livet, 

 

I Sverige tänker man i första hand på negativa saker som fylleri, slagsmål, död och elände i samband med alkohol, medans man redan i Danmark ser det som socialt, positivt och normalt, själv hoppas jag att Sverige närmar sig övriga Europa här, att öl och vin blir klassat som livsmedel, att man i framtiden t.o.m ska kunna ta ta några öl eller glas vin på lunchen som Danskar, Tyskar, Fransmän, Italienare, Ungrare, , Serber, Kroatien, Slovenernas, Tjecker, Polacker, Österikare, Schweizare, Belgare, Holländare o.s.v, att framtida Svensksr ska kunna ta några öl eller glas vin efter jobbet med kompisarna utan att bli klassad som alkoholist eller tillhörande en riskgrupp som det så vackert heter.

Mvh isan lover

I Thailand är det lika hårda regler som i Sverige, 0,2 promille är gränsen för de som haft körkort kortare tid än 5 år.

 

Det infördes visst av en folkvald regim ;) kanske samma som förbjöd 7Eleven och andra vid bensinmackar att sälja alkohol 2012.

 

If you have held your Thai driving licence for 5 years or more the legal limit is 50mg of alcohol per 100 millilitres of blood, 

However, if you have held your licence for less than 5 years the limit is only 20mg of alcohol for 100 millilitres of blood.

 

mer exempel här

 

http://www.expatfocus.com/expatriate-Thailand-driving

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Har kört utan hjälm och med några öl innanför västen sen jag fyllde 15 år utan en enda olycka och jag och har inga planer på att sluta med detta, möjligtvis om jag drabbas av någon sjukdom som påverkar balanssinnet.
Mvh isan lover




Hej
Själv tyckte jag att dom var så självskrivna att jag inte ens tog med dom.
Men själv har jag svårt att se varför vissa medvetna lagbrott som innebär att man skadar andra ska vara ok att utföra och att dessa ska täckas av försäkringen men inte andra.
Mvh isan lover


OK.
Vad jag vänder mig mot är att du fördömer saker ena stunden för att försvara detsamma när du blir påkommen med att göra just dessa saker själv.

Hur kan du fördömma saker som du i grunden tycker är rätt? Verkar ganska ologiskt sätt att resonera.
Personligen köper jag mycket av ditt resonemang. Men i Thailand handlar det ju om 0,5% av utandningsluften, vilket motsvarar drygt 1 promille i svenska mått mätt.
Vad gäller hjälm finns det ju inget reellt försvar annat än att man inte anser sig ha något av vikt att försvara.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Men i Thailand handlar det ju om 0,5% av utandningsluften, vilket motsvarar drygt 1 promille i svenska mått mätt.

 

Nej, inte riktigt.

Lagen säger 0,5 promille i blodet, men de kör på "samma" siffra i poliskontrollerna, där utandningsluft räknas.

Alltså 50mg/liter ut-andad luft, vilket blir som du säger runt 1 promille.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Nej, inte riktigt.
Lagen säger 0,5 promille i blodet, men de kör på "samma" siffra i poliskontrollerna, där utandningsluft räknas.
Alltså 50mg/liter ut-andad luft, vilket blir som du säger runt 1 promille.


Hmmm trodde inte att dom räknade i promille i Thailand över huvud taget?
Konstogt att det skulle stå ett annan mått typ i lagen än vad polisen använder sig av?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev leifen:

I Thailand är det lika hårda regler som i Sverige, 0,2 promille är gränsen för de som haft körkort kortare tid än 5 år.

 

Det infördes visst av en folkvald regim ;) kanske samma som förbjöd 7Eleven och andra vid bensinmackar att sälja alkohol 2012.

 

If you have held your Thai driving licence for 5 years or more the legal limit is 50mg of alcohol per 100 millilitres of blood, 

However, if you have held your licence for less than 5 years the limit is only 20mg of alcohol for 100 millilitres of blood.

 

mer exempel här

 

http://www.expatfocus.com/expatriate-Thailand-driving

Hej

Själv har jag ju då den högre nivån, men det är ju nästan ointressant när ingen uppe hos oss följer dessa lagar, inte ens vår lokala polis.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev janne_h:

 

 

 

 

 


OK.
Vad jag vänder mig mot är att du fördömer saker ena stunden för att försvara detsamma när du blir påkommen med att göra just dessa saker själv.

Hur kan du fördömma saker som du i grunden tycker är rätt? Verkar ganska ologiskt sätt att resonera.
Personligen köper jag mycket av ditt resonemang. Men i Thailand handlar det ju om 0,5% av utandningsluften, vilket motsvarar drygt 1 promille i svenska mått mätt.
Vad gäller hjälm finns det ju inget reellt försvar annat än att man inte anser sig ha något av vikt att försvara.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

 

 

 

Hej

Vad det gäller hjälm så delar jsg Thailändarnas uppfattning att det är för varmt, tropiskt klimat med temperaturer på mellan 30-40 grader passar varken för mössa eller hjälm, sen finns det ju dom som hävdar att en heltäckande hjälm försämrar hörandet och kan utgöra en fara eftersom man inte hör fordon som kanske bara befinner sig någon meter bakom en.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv har jag ju då den högre nivån, men det är ju nästan ointressant när ingen uppe hos oss följer dessa lagar, inte ens vår lokala polis.

Mvh isan lover

nä, så är det nog, det enda som är bra från Bangkok och som följs med respekt är ju nya skolreformen.....

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev leifen:

nä, så är det nog, det enda som är bra från Bangkok och som följs med respekt är ju nya skolreformen.....

 

 

Hej

Att statliga skolor följer dom direktiv som ges ut är väl inte så konstigt, inom skolan finns det ju en direkt koppling mellan natiolell ledning, regional ledning och enskilda skolor, här finns det inte mycket utrymme eller ens någon tradition för att strunta i dom direktiv som man får.

Både regional skolledning och ansvarig rektor skulle förmodligen straffas om man i en skola struntade i Utbildningsdepartementets nya regler bröt mot givna direktiv, tror inte att så många statliga skolor är beredda att ta den risken, både anställning och livslång pension riskeras ju om man vägrar följa skolplanen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Att statliga skolor följer dom direktiv som ges ut är väl inte så konstigt, inom skolan finns det ju en direkt koppling mellan natiolell ledning, regional ledning och enskilda skolor, här finns det inte mycket utrymme eller ens någon tradition för att strunta i dom direktiv som man får.

Både regional skolledning och ansvarig rektor skulle förmodligen straffas om man i en skola struntade i Utbildningsdepartementets nya regler bröt mot givna direktiv, tror inte att så många statliga skolor är beredda att ta den risken, både anställning och livslång pension riskeras ju om man vägrar följa skolplanen.

Mvh isan lover

 Är lärarna berusade som tidigare i skolorna?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...