Jump to content
IGNORERAD

Inget försäkringsskydd för rattfyllerister mer


Tallviking

Recommended Posts

Guest Isan Lover
39 minuter sedan, skrev apknug:

 


Bra tänkt. Eller inte.

Kör du bil utan säkerhetsbälte också?

Du kanske håller dig i ratten så du inte behöver bälte som "man" sa på 70talet.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

Hej

Jag använder inte säkerhetsbälte på korta sträckor och inte på landet vare sig i Sverige eller Thailand, ta t.ex ön jag bor på där har nog ingen krockat med någon skada som följd sedan bilen uppfanns, lite samma sak på ren landsbygd både i Sverige och Thailand, det finns ju nästan ingen att krocka med och farten är låg.

 

Började använda bälte i stan några år efter att bälteslagen kom, blev stoppad av en kompis dom är polis tre gånger på ett drygt år, till slut sa han att nu måste du börja ta på dig bältet, du kan ju inte räkna med att träffa mig varje gång.

 

Sen har jag alltid använt bälte om det fanns i bilen redan före bälteslagen vid långkörning på motorväg.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 313
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    33

  • janne_h

    26

  • Soengsang

    22

  • Tallviking

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag använder inte säkerhetsbälte på korta sträckor och inte på landet vare sig i Sverige eller Thailand, ta t.ex ön jag bor på där har nog ingen krockat med någon skada som följd sedan bilen uppfanns, lite samma sak på ren landsbygd både i Sverige och Thailand, det finns ju nästan ingen att krocka med och farten är låg.

 

Började använda bälte i stan några år efter att bälteslagen kom, blev stoppad av en kompis dom är polis tre gånger på ett drygt år, till slut sa han att nu måste du börja ta på dig bältet, du kan ju inte räkna med att träffa mig varje gång.

 

Sen har jag alltid använt bälte om det fanns i bilen redan före bälteslagen vid långkörning på motorväg.

Mvh isan lover

 

Vid tester har det visat sig att hastigheter över 7 km/h orkar/kan man inte hålla emot sig med hjälp av ratten vid en frontalkrock. Detta gäller alltså om man är beredd på att ta emot sig.

Så utan bälte, om man inte vill få ansiktet/bröstkorgen sönderslagen, så är det säkrast att hålla hastigheten under 7km/h när man kör. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev evert 1:

Vad är kostnaden/gång för att ha "något" för tung gasfot :D

Tre är på 500Baht/st. Och en på 1000 Baht.

fort.jpg.7d235bafe3c56eeb0e9d43830efbbae1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Vid tester har det visat sig att hastigheter över 7 km/h orkar/kan man inte hålla emot sig med hjälp av ratten vid en frontalkrock. Detta gäller alltså om man är beredd på att ta emot sig.

Så utan bälte, om man inte vill få ansiktet/bröstkorgen sönderslagen, så är det säkrast att hålla hastigheten under 7km/h när man kör. :)

Hej

Kan så vara, satt själv som passagerare när en kompis krockade med en lastbil i unga år, jag hann få upp armarna innan jag kastafes mot framrutan, även knäna hann jag upp som tog mot instrumentpanelen, just denna gång skadades jag inte alls, blev bara lite öm i ben och armar.

 

Vid detta tillfälle var väl farten under 50 eftersom det var i stan, men lika självklart som med hjälm så är bälte bra om olyckan väl är framme.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

På landet åker vi ju mest på småvägar bland risfält och gummiodlingar, grusvägarna är håliga och inbjuder inte direkt till några högre farter, det är dessutom relativt lite trafik på dessa vägar, nästan alla man möter samtalar man lite med, frågar vart man är på väg och vad man ska göra o.s.v.

 

Men åker jag bil är det oftast på större asfalterade väga mellan byar och städer, här är trafiken ganska hård, farten hög, många kör på fel sida, kör om fast dom har möte, avstånden mellan fordon korta, väldigt långsamma fordon blandade med snabba, en del fordon har dåliga däck och bromsar, många som kör ser dåligt, en del är berusade och saknar körkort o.s.v, i denna miljö känner man sig inte trygg ens i en bil med bältet på.

Mvh isan lover

 

Måste vara notoriska poliser i ditt distrikt  som sätter upp en poliskontroll för att kolla lastbilar på en grusväg ute bland risfälten utan någon trafik knappt (man kan ju undra hur många lastbilar som kör där som polisen är intresserade av)?

För det var ju en sådan kontroll som du körde igenom en dag när dom inte brydde sig om att du hade hjälm enligt dig själv.

Skulle nog tro att du slirar lite på sanningen här och gör den till vad du vill ha den till för att passa dina syften för stunden. Och att du faktiskt är ute på dom stora vägarna med motorcykeln relativt ofta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Måste vara notoriska poliser i ditt distrikt  som sätter upp en poliskontroll för att kolla lastbilar på en grusväg ute bland risfälten utan någon trafik knappt (man kan ju undra hur många lastbilar som kör där som polisen är intresserade av)?

För det var ju en sådan kontroll som du körde igenom en dag när dom inte brydde sig om att du hade hjälm enligt dig själv.

Skulle nog tro att du slirar lite på sanningen här och gör den till vad du vill ha den till för att passa dina syften för stunden. Och att du faktiskt är ute på dom stora vägarna med motorcykeln relativt ofta.

Hej

 

Nu snurrar du allt till det bra, men det är väl avsiktligt.

 

Det förekommer naturligtvis inga kontroller på dom små grusvägarna och det vet du nog också, men vi kör på lite större vägar kortare bitar om vi ska till närmaste stad eller marknad och liknande, men även dit går det oftast att ta sig på mindre vägar, det blir kanske bara sista biten och inne i själva stan som man kör på huvudvägarna, men här träffar man i princip alltid poliser.

 

Kan sitta på moppen och ta en öl nära en polis, tillsammans med en polis eller utanför polisstationen utan att någon reagerar alls på att man kör därifrån, det råder inte alls samma hysteri med detta som hos många falanger.

 

Jag har i min tråd beskrivit några stora kontroller bl.a den som Juntan låg bakom på nyår för två år sedan med förhoppning om att minska antalet olyckor och dödsfall i trafiken, men den fick motsatt effekt eftersom både antalet olyckor och antalet döda ökade.

En sån här stor kontroll åkte jag och frugans lillebror in i med en Saleng, vi satt på den med varisin öl i handen och ingen av oss hade hjälm, det gick bra ändå.

 

Sen åkte jag och frugan slalom mellan poliser i flera kontroller nu i år utan hjälmar, det var i Phonphisai som är en Amphoe, jag körde frugan till lasarettet där för röntgen, detta var den enda långturen som vi gjorde med salengen på årets vintervistelse, så det tillhör absolut inte vanligheterna att vi kör på större vägar på detta sätt, men här passerade vi två kontroller i rad på den stora vägen mellan Nong Khai och Bung Khan, ca 6 poliser stod med block i handen mitt i vägen, jag passerade dessa i sakta mak och alla antingen hälsade eller bara log, samma sak när vi åkte tillbaka igen.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-20 at 12:21, skrev Surin P3:

 

Hur fort körde du?

Har inte fått en bot sedan jag sänkte min hastighet från 130 på mätaren till 119 på GPS:en.

 

Hur stor blev sänkningen enligt din GPS?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-20 at 17:29, skrev Isan Lover:

Hej

Jag använder inte säkerhetsbälte på korta sträckor och inte på landet vare sig i Sverige eller Thailand, ta t.ex ön jag bor på där har nog ingen krockat med någon skada som följd sedan bilen uppfanns, lite samma sak på ren landsbygd både i Sverige och Thailand, det finns ju nästan ingen att krocka med och farten är låg.

 

Började använda bälte i stan några år efter att bälteslagen kom, blev stoppad av en kompis dom är polis tre gånger på ett drygt år, till slut sa han att nu måste du börja ta på dig bältet, du kan ju inte räkna med att träffa mig varje gång.

 

Sen har jag alltid använt bälte om det fanns i bilen redan före bälteslagen vid långkörning på motorväg.

Mvh isan lover

 

En liten historia angående ditt inlägg som berättats av brorsonen till en av de inblandade.

 

Under 2:a världskriget så fanns det 2 bilar som hade rätt att köra nattetid i Helsingborg, en Polisbil och en Taxibil -en natt så krockade dessa 2 bilar i en korsning........

 

Berättat för mej av Taxiförarens brorson.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Hur stor blev sänkningen enligt din GPS?

 

Mätaren visar ca 124 när GPS:en visar 119.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
36 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

En liten historia angående ditt inlägg som berättats av brorsonen till en av de inblandade.

 

Under 2:a världskriget så fanns det 2 bilar som hade rätt att köra nattetid i Helsingborg, en Polisbil och en Taxibil -en natt så krockade dessa 2 bilar i en korsning........

 

Berättat för mej av Taxiförarens brorson.

Hej

Inget är ju omöjligt och då var dom förmodligen nyktra också.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Mätaren visar ca 124 när GPS:en visar 119.

 

Lite högre däck vid nästa byte kanske? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Lite högre däck vid nästa byte kanske? :)

 

Ja, det kanske det blir, men inte pga att mätaren visar lite fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Tallviking

Insurance for drink-drivers ends

 

Drink-drivers with blood-alcohol concentrations of 50 mg/dL and over will have to pay for any damages they cause as they will no longer be covered by insurance firms, the Office of the Insurance Commission has warned.

OIC secretary-general Suthiphon Thaveechaiyagarn said the conditions in insurance policies signed from Thursday onwards will change to come in line with the Road Traffic Act with the alcohol limit coming down to 50 mg/dL, from 150 mg/dL allowed by insurance companies previously.

"Drink-drivers should avoid driving. The insurance will not cover either life or property in the event an accident occurs and it is found the insured driver has a blood-alcohol concentration of over 50 mg/dL.

"The third party damaged by the person will still be covered but the insurance company will collect the money from the drink-driver," he said.

However, the insurance void is only for additional policy, not compulsory insurance according to the Road Accident Victims Protection Act 1992, he said.

Mr Suthiphon also said 10 insurance companies have launched a new promotion that will give 10% discounts on insurance premiums for drivers who promise they will drive only when they are alcohol-free.

In a separate development, on Wednesday, new clauses on the permitted blood-alcohol concentration for drivers were published in the Royal Gazette, reducing the limit to only 20 mg/dL for some groups of drivers.

Drivers aged 20 and below, and those with only a temporary driving licence or without a valid licence will be regarded as drink-drivers if their blood-alcohol level is measured above 20 mg/dL.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1260779/insurance-for-drink-drivers-ends

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu är den nya lagen om att inte försäkringen gäller vid rattfylla i kraft sedan 1:a Juni

 

Thailand lowers drink driving limit

 

Bangkok, 2 June 2017: Tougher measures to combat drink driving came into force in Thailand, Thursday, that will  invalidate a drunk driver’s insurance cover if they are involved in an accident and cracks down on under age drunk drivers.

Announced on TV news channels the new drink driving rules target drivers under the age of 20, who will be considered drunk if they have an alcohol reading of 20 milligrammes. Thailand’s level is set at 50 milligrammes, which brings it inline with the limit set by EU nations.

The 20 milligrammes reading will also apply to drivers using a temporary license or those caught without a license or driving while suspended.

For other drivers they will be prosecuted if the level reaches the 50 milligrammes limit.

In the case of traffic accidents involving drunk driving, drivers with a blood alcohol content over 50 milligrammes they will lose the right to claim insurance cover for both their vehicle and other vehicles involved in an accident.

Insurance companies have been told to add the new conditions to all insurance cover.

The new clause was proposed by traffic police to the military junta following an increase in fatal traffic accidents blamed on driving under the influence of alcohol (DUI).

The amended traffic law with higher penalties for drunk driving was published in the Royal Gazette and released to the public Thursday.

The new law will apply to all insurance policies purchased after 1 June this year.

 

http://www.ttrweekly.com/site/2017/06/Thailand-lowers-drink-driving-limit/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...