Jump to content
IGNORERAD

Chai Nat i centrala Thailand drabbat av torka


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Jordbrukare i provinsen Chai Nat i centrala Thailand uppger att årets torka kommer tidigare än förra året och att flera träsk och kanaler snabbt håller på att torka.
Detta har resulterat i att jordbrukare har beslutat att överge tusentals rai jordbruksmark eftersom de inte är säkra på att det kommer finnas tillräckligt med vatten för en tredje risskörd. I distriktet Manorom håller jordbrukare på att ta det sista vattnet som finns kvar i träsk nära deras samhällen för att ge till sina grönsaker och andra grödor.
Vattennivån i Chao Phrayadammen i distriktet Sapphaya är nu 14,71 meter över havet, vilket är 29 centimeter under standardnivån. Nedströms från Sapphaya är vattnet i floden på låga nivåer, och på vissa platser kan man vada över på sanddyner som blottats.

 

c1_1213422_170312172421_620x413.jpg.21b623a57afdd18adf9586b22185947f.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Låter inte lovande eftersom torrtiden och värmen precis har börjat på allvar nu.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm ,har för mig att regnperioden ska börja snart i slutet Mars ,April eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev kenneth073:

Hm ,har för mig att regnperioden ska börja snart i slutet Mars ,April eller ?

Slutet Maj, Juni.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Väderstatistik för regionen. 

 

Nederbörd.

 

nedboer_nob.png.51929ff4cab04251f28a9acc59f9bbec.png

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Låter inte lovande eftersom torrtiden och värmen precis har börjat på allvar nu.

Mvh isan lover

 

Hm....enl mig så yes värmen har börjat på allvar nu, MEN det massiva torrperioden bör vara över och regn börjar komma då och då.

Hatar eg perioden från Dec-till början af mars då allt är sönderbränt pga inget regn, börjar det bara bli slutet av mars så brukar det bli grönare med lite regn då och då, så jag fattar inte vad du menar med att "torrtiden har börjat nu" ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev leifen:

Väderstatistik för regionen. 

 

Nederbörd.

 

nedboer_nob.png.51929ff4cab04251f28a9acc59f9bbec.png

De i Bkk förvanskar och koruperar säkert denna statistik 55555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Soengsang:

De i Bkk förvanskar och koruperar säkert denna statistik 55555

Den borde vara censurerad då BBC är källan ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Låter inte lovande eftersom torrtiden och värmen precis har börjat på allvar nu.

Mvh isan lover

Hej

Ett rätt och ett fel

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Hm....enl mig så yes värmen har börjat på allvar nu, MEN det massiva torrperioden bör vara över och regn börjar komma då och då.

Hatar eg perioden från Dec-till början af mars då allt är sönderbränt pga inget regn, börjar det bara bli slutet av mars så brukar det bli grönare med lite regn då och då, så jag fattar inte vad du menar med att "torrtiden har börjat nu" ?

Hej

Hos oss uppe i norr har vi den värsta biten framför oss, i november, december och januari har dom flesta fortfarande vatten i sina dammar, sjöar, åar och annat har också ganska gott om vatten, men eftersom det inte har regnat ordentligt sedan okt-nov börjar nu olika vattendrag och dammar torka ut helt, allt gräs är brunt, marken spricker p.g.a torka och inga regn är att vänta ännu på länge, temperaturen stiger för varje vecka o.s.v.

 

Det skiljer rejält mellan olika områden i Thailand och ni är uppenbarligen mer lyckligt lottade än oss, temperaturen på vintern är dagtid i november ca 28-30 grader,  december-januari 25-30, februari börjar det bli varmt igen och temperaturen stiger till 30-38 grader dagtid, i mars-april är temperaturen 35-42 (ibland 45-47 grader), regnen kan komma i slutet av april men börjar egentligen inte på allvar förrän i maj.

 

Så nu har dom det tufft i byn, t.o.m Thailändare och djur lider just nu, allt är torrt och många har brist på vatten, man kan nästan inte odla något, det byggs förstås lite men folk lider av värmen och kan nästan bara jobba på tidig morgon och vid solnedgång.

Man håller sig i skuggan så mycket som möjligt och gör bara det nödvändigaste.

 

Det är kombinationen av brist på vatten och torka med höga temperaturer som gör mars och april till årets värsta månader.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev leifen:

Väderstatistik för regionen. 

 

Nederbörd.

 

nedboer_nob.png.51929ff4cab04251f28a9acc59f9bbec.png

Hej

Tack för den.

Den bekräftar precis det jag skrev.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Hos oss uppe i norr har vi den värsta biten framför oss, i november, december och januari har dom flesta fortfarande vatten i sina dammar, sjöar, åar och annat har också ganska gott om vatten, men eftersom det inte har regnat ordentligt sedan okt-nov börjar nu olika vattendrag och dammar torka ut helt, allt gräs är brunt, marken spricker p.g.a torka och inga regn är att vänta ännu på länge, temperaturen stiger för varje vecka o.s.v.
 
Det skiljer rejält mellan olika områden i Thailand och ni är uppenbarligen mer lyckligt lottade än oss, temperaturen på vintern är dagtid i november ca 28-30 grader,  december-januari 25-30, februari börjar det bli varmt igen och temperaturen stiger till 30-38 grader dagtid, i mars-april är temperaturen 35-42 (ibland 45-47 grader), regnen kan komma i slutet av april men börjar egentligen inte på allvar förrän i maj.
 
Så nu har dom det tufft i byn, t.o.m Thailändare och djur lider just nu, allt är torrt och många har brist på vatten, man kan nästan inte odla något, det byggs förstås lite men folk lider av värmen och kan nästan bara jobba på tidig morgon och vid solnedgång.
Man håller sig i skuggan så mycket som möjligt och gör bara det nödvändigaste.
 
Det är kombinationen av brist på vatten och torka med höga temperaturer som gör mars och april till årets värsta månader.
Mvh isan lover
 

Samma hemmavid, men regnet är påväg att börja nu, kom några skurar förra veckan, helt i prognos med tabellen Leif visar.
Men det har också börjat bli varmt de sista veckorna, 24-25gr på natten och upp mot 40 på dagarna.
Men skönt att torrsäsongen lider mot sitt slut.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev Soengsang:


Samma hemmavid, men regnet är påväg att börja nu, kom några skurar förra veckan, helt i prognos med tabellen Leif visar.
Men det har också börjat bli varmt de sista veckorna, 24-25gr på natten och upp mot 40 på dagarna.
Men skönt att torrsäsongen lider mot sitt slut.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Hej

Önskar att vi hade det på samma sätt, hos oss blir det till 90% inget regn att tala om före slutet av april, vi har nästan två månader med fortsatt torka och årets högsta temperaturer framför oss.

Lider med bybor och djur hemmavid just nu.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hos oss uppe i norr har vi den värsta biten framför oss, i november, december och januari har dom flesta fortfarande vatten i sina dammar, sjöar, åar och annat har också ganska gott om vatten, men eftersom det inte har regnat ordentligt sedan okt-nov börjar nu olika vattendrag och dammar torka ut helt, allt gräs är brunt, marken spricker p.g.a torka och inga regn är att vänta ännu på länge, temperaturen stiger för varje vecka o.s.v.

 

Det skiljer rejält mellan olika områden i Thailand och ni är uppenbarligen mer lyckligt lottade än oss, temperaturen på vintern är dagtid i november ca 28-30 grader,  december-januari 25-30, februari börjar det bli varmt igen och temperaturen stiger till 30-38 grader dagtid, i mars-april är temperaturen 35-42 (ibland 45-47 grader), regnen kan komma i slutet av april men börjar egentligen inte på allvar förrän i maj.

 

Så nu har dom det tufft i byn, t.o.m Thailändare och djur lider just nu, allt är torrt och många har brist på vatten, man kan nästan inte odla något, det byggs förstås lite men folk lider av värmen och kan nästan bara jobba på tidig morgon och vid solnedgång.

Man håller sig i skuggan så mycket som möjligt och gör bara det nödvändigaste.

Mvh isan lover

Pitsanulok har upplevt en av de torraste regnperioderna under de åren jag varit i regionen. Chainat ligger mellan Pitsanulok och Bangkok. Hela vägen från Bangkok till Pitsanulok är lågplatå. Där vi håller till börjar bergen komma och stigningen upp mot norr börjar där. Allt fler (som har råd) borrar djupare och djupare hål för att få vatten.   

 

Kommer knappast att se något regn innan april uppe hos oss. Då brukar det inte komma så mycket. Det är ju först i juni det börjar komma lite mera mängder. Ifjol var det väldigt dåligt. Det kom lite i maj sedan var det mest spridda skurar. 

 

Spännande att se hur det kommer att se ut i framtiden. Enligt de som håller koll på växthuseffekten ska det ju bli extremare väder. Dvs torkan blir mera markant i ekvatorbältet, likaså ovädren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Wangthong:

Pitsanulok har upplevt en av de torraste regnperioderna under de åren jag varit i regionen. Chainat ligger mellan Pitsanulok och Bangkok. Hela vägen från Bangkok till Pitsanulok är lågplatå. Där vi håller till börjar bergen komma och stigningen upp mot norr börjar där. Allt fler (som har råd) borrar djupare och djupare hål för att få vatten.   

 

Kommer knappast att se något regn innan april uppe hos oss. Då brukar det inte komma så mycket. Det är ju först i juni det börjar komma lite mera mängder. Ifjol var det väldigt dåligt. Det kom lite i maj sedan var det mest spridda skurar. 

 

Spännande att se hur det kommer att se ut i framtiden. Enligt de som håller koll på växthuseffekten ska det ju bli extremare väder. Dvs torkan blir mera markant i ekvatorbältet, likaså ovädren.

Hej

Det verkar som om ni har det ungefär som oss då, en tuff tid väntar.

 

Själva har vi en otrolig tur eftersom frugans största farm, med gummiträd, oljepalmer, vildsvin, ankor, höns och kalkoner har gott om vatten året runt, vi reglerar vattnet på farmens kanaler genom en fördämning med sandsäckar, men å andra sidan riskerar vi översvämning på delar v farmen några veckor om året, men det är det värt bara man har tillgång till mycket vatten året runt.

 

Värre är det på en av eucalyptus farmerna, här är dammen uttorkad nu, marken stenhård och allt gräs sönderbränt, men eucalyptusen klarar sig ju fint ändå, men skulle hon vilja odla något annat måste vi borra där.

 

Nästa eucalyptusfarm ligger på en halvö i en sjö, här finns det vatten året runt, en även här finns det risk för översvämning några veckor om året.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev kenneth073:

Hm ,har för mig att regnperioden ska börja snart i slutet Mars ,April eller ?

Var nog Phuket och Andaman regionen jag tänkte på ,sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...