Jump to content
IGNORERAD

Vem är farang ???


Burken

Recommended Posts

Farang är väl det samma som kaukasier.

Tycker ofta att det generaliseras lite väl friskt när det gäller faranger. Att som familjemedlem bli kallad för farang skulle jag uppfatta som grovt förnedrande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • Odin

    5

  • Farang

    4

  • Nerike

    3

Mest aktiva i denna tråd

Håller med Joints

Om någon skulle kalla mig detta vore det mycket dåligt.

Men enl frugan har det med att gör vilket språk man behärska därför har hon över seende med detta.

I bland händer det att någon flicka på hotel ex kallar mig farang och frugan tillrättavissar att det är min man varför hon nu gör det vet jag ej.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att bli kallad falang är väl inga problem. Det är betydligt värre att bli kallad falang kinjao.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har sett detta på thai.nu och tycker att det stämmer ganska bra.

Farang eller falang är thailändarnas benämning på vithyade människor, både turister och boende i Thailand.

Mörkhyade benämns ofta som farang dam, eller "svart farang".

Ordet farang är neutralt så man behöver ej känna sig förolämpad om man omnämns som sådan. (även om ordet givetvis kan användas negativt i känsloladdade sammanhang etc)

Farang betyder också guava (frukten), medan maan farang betyder potatis.

Ordets ursprung är omtvistat. Vissa menar att det härstammar från ordet français, som thailändarna uttalade som farangset.

En annan teori är att det ursprungligen är ett låneord från persiskan, nämligen "farang" som just betyder franker (germanska folkstammar runt floden Rehn).

En tredje teori är att det härstammar från arabiskan. Nästan snarlika ord används om vithyade människor i många asiatiska länder.

mvh GD

Man bugar ödmjukast, superbt! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Farang är väl det samma som kaukasier.

Tycker ofta att det generaliseras lite väl friskt när det gäller faranger. Att som familjemedlem bli kallad för farang skulle jag uppfatta som grovt förnedrande.

Visst är det så. Ungefär som om jag och mina släktingar skulle kalla fru Chang för "asiaten".

Min kära mor: "Säg till asiaten att maten är färdig nu!"

Jag: "Asiaten ska bara byta kläder först!"

Nej tack.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst är det så. Ungefär som om jag och mina släktingar skulle kalla fru Chang för "asiaten".

Min kära mor: "Säg till asiaten att maten är färdig nu!"

Jag: "Asiaten ska bara byta kläder först!"

Nej tack.

Herr Chang har talat.

Asiaten är lite för "PK", testa ordet "Gulingen" istället, blir lite mer som "Svartskalle"...

Angående vad Thai kallar utlänningar förutom Fallang, så hör jag ibland "Niigroo" om svarta Afrikaner, "Khääk Damm" om mörka Araber och Indier,  "Khääk Kaoo" om Ljushyade Araber och Israeler, eller bara "Khääk".

Jag har aldrig hört "Fallang si damm", inte frugan heller, men det skiljer sig kanske i olika delar av detta "Gulinglandet" :whistle: .

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Min fru håller med "Angående vad Thai kallar utlänningar förutom Fallang, så hör jag ibland "Niigroo" om svarta Afrikaner, "Khääk Damm" om mörka Araber och Indier,  "Khääk Kaoo" om Ljushyade Araber och Israeler, eller bara "Khääk".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som hört att afrikaner kallas "nikoo"  ?

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ingen som hört att afrikaner kallas "nikoo"  ?

Nä, jag har bara hört tjockletman

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört min tjej säga chokladmen om svarta personer.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Joodå Lillkurre. Frun skriker Nickotoot så fort hon ser en dylik, dom har inga förutfattade meningar alls dom små liven.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Joodå Lillkurre. Frun skriker Nickotoot så fort hon ser en dylik, dom har inga förutfattade meningar alls dom små liven.

Där ser man, skulle man skriva det på svenska blir det väl "raderat"  ?

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade önskat att det hade kunnat gå att radera när hon säger :wild: dom orden inne på tex. ett varuhus.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är farang???  Jag är inte farang, jag är Rospigg-en.  :whistle:

Tja, jag skulle nog inte känna mig så störd över att bli kallad farang, även om jag aldrig har hört det. De brukar kalla mig Lung Lat eller bara Lat. Och det är ju precis det jag är i Thailand. Sitter och har det bra och gör mest ingenting. Något jag tycker att jag har gjort mig förtjänt av.

Knepigare är det med de yngre familjemedlemmarna. I Sverige är de faranger även om de har bruna ögon. Likaså när de kommer till Thailand för att hälsa på sina kusiner i Bangkok. Men, efter bara ett par veckor så har de blivit mörkare i hyn än släktingarna. Detta påpekade jag en gång och sade att barnen är thailändare och kusinerna var faranger. Då skrattade de och höll med utan att känna sig retade. :friends:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...