Jump to content
IGNORERAD

Kor dör i Chaiyaphum – spöken tros ligga bakom


MPR Nyheter

Recommended Posts

58 minuter sedan, skrev frogfish:

Då är vi ju tillbaka på ruta 1 igen, dvs min första fråga. Vad är skillnaden på att tro på Gud och att tro på spöken?

I min bok inget, men det vore kul att höra DIN förklaring, inte att många andra tror på Gud.

 

Har du ingen förklaring är ju det ok, men då är det lite töntigt att raljera över de som tror på spöken.

 

Sen undrar jag hur många i Thailand som verkligen tror på "tomtar och troll"? Har aldrig hört talas om det, men det kanske är vanligt i dina trakter.

 

Det är alltså töntigt när jag raljerar över de som tror på spöken men helt ok att du själv raljerar över alla miljarder som är religiösa?

 

Jag börjar faktiskt tro att vi har ett troll i just den här tråden ;)

 

/Krille

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Krille

    13

  • frogfish

    13

  • Surin P3

    5

  • kalasbullen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

13 minuter sedan, skrev Krille:

 

Det är alltså töntigt när jag raljerar över de som tror på spöken men helt ok att du själv raljerar över alla miljarder som är religiösa?

 

Jag börjar faktiskt tro att vi har ett troll i just den här tråden ;)

 

/Krille

 

 

 

 

 

Kan du inte bara svara på frågan?

 

Och var har jag raljerat över religiösa? Jag anser att de har lika stor rätt att utöva sin tro som de som tror på spöken, det är du som säger att det är en enorm skillnad i detta och jag frågar dig vad denna enorma skillnad består i.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-14 at 05:34, skrev Pontus:

Frun pekade på ett hus på en åker en gång och sa att där bor det spöken. Häftigt sa jag och att jag ville sova där inatt. Hon tillät det inte. Vi pratade inte mer om den saken :)

Du kunde väl smugit iväg på natten ensam och lagt dig att sova där. Dagen efter kunde du ju berättat.

Eller vågade du inte? :look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Dom enda spöken som finns är hjärnspöken.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
18 minuter sedan, skrev wUThai:

Dom enda spöken som finns är hjärnspöken.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Hej

Så är det naturligtvis.

 

För många Svenskar är det ju fullständigt klarlagt att det varken finns spöken, andar, troll, knytt och gudar av olika slag, men både i Sverige och andra länder finns det folk som är helt övertygade om motsatsen, inte minst USA är ju ett väldigt religiöst land där Gud finns med i det mesta och påverkar folks vardag, lagstiftning och politik m.m.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten intressant video med en solklar förklaring till skillnad mellan ateism och religion. Och dess litterära alster.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

Kan du inte bara svara på frågan?

 

Och var har jag raljerat över religiösa? Jag anser att de har lika stor rätt att utöva sin tro som de som tror på spöken, det är du som säger att det är en enorm skillnad i detta och jag frågar dig vad denna enorma skillnad består i.

 

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Så ditt argument är att om man tror på Gud så är det skillnad, annars inte? Men inte tvärtom?

 

Och om flera accepterar att det sitter en gubbe på ett moln så är det mer sant än att det kan finnas andar eller saker vi inte vet?

 

Att vi reglerar religionsfrihet i svensk lag är ju mer en ordningsfråga än en fråga om vad som är sant eller inte.

 

Du argumenterar som en religiös fanatiker......

 

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Så vad är den enorma skillnaden? Är det att flera tor på "Tomten på molnet" än "Tomten i skogen"?

 

5 timmar sedan, skrev frogfish:

Lägg av. Du skriver ju att bara för att "vår" tro är mer accepterad så skulle det vara en enorm skillnad på att tro på Gud och att tro på andar etc.

Det du håller på med nu är ju bara att peka uppmärksamheten bort från vad du sagt.

 

Det vore bättre om du förklarade den enorma skillnad du påstår att det är mellan att tro på Gud och att tro på spöken och andar. Gärna utan att börja kalla andra saker, förklara din eget uttalande först.

 

Själv måste jag väl säga att det ligger betydligt närmare till hands att acceptera att det skulle finnas spöken eller liknande än att det sitter en gubbe på ett moln och bestämmer över oss.

 

Och du tycker att det är dumt att delta i ceremonier i Thailand som handlar om övernaturliga saker som spöken etc, men du har inga problem att delta i ceremonier som handlar om en gubbe i himlen? Det är ju just det som är hyckleriet. Om du själv vill ha rätten att tro på övernaturliga saker, så kanske du borde låta andra ha samma rätt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Krille:

 

 

 

 

Har du ett bättre svar på vad Gud är så lägg gärna fram det, jag tycker nog att en gubbe på ett moln är en lika trovärdig förklaring som de jag hört från troende.

 

Men du har inget svar på frågan om den enorma skillnaden? Du har ju undvikit att svara rätt länge nu. Vill eller kan du inte så är det också helt ok.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev frogfish:

Men du har inget svar på frågan om den enorma skillnaden?

Hej

Det har nog ingen, allt handlar ju om att tro på något som en samlad vetenskap säger inte existerar.

Själv ser jag ingen skillnad alls på om en Same tillber ett stenröse, en annan tillber Tor och Oden, en Thailändare tror på spöken, ett naturfolk tror på heliga träd och stenar, små barn tror på tomten, muslimer tror på Muhammed, Kristna på Jesus o.s.v, skillnaderna är i princip obefintliga.

Inget av detta har något som helst vetenskapligt stöd, allt handlar om tro, kultur, traditioner som har sin grund i dåtida okunskap.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det har nog ingen, allt handlar ju om att tro på något som en samlad vetenskap säger inte existerar.

Själv ser jag ingen skillnad alls på om en Same tillber ett stenröse, en annan tillber Tor och Oden, en Thailändare tror på spöken, ett naturfolk tror på heliga träd och stenar, små barn tror på tomten, muslimer tror på Muhammed, Kristna på Jesus o.s.v, skillnaderna är i princip obefintliga.

Inget av detta har något som helst vetenskapligt stöd, allt handlar om tro, kultur, traditioner som har sin grund i dåtida okunskap.

Mvh isan lover

Jo, jag har också svårt att se skillnaden i tron på dessa saker.

Men vi har ju en som uttalat sig om att det är en enorm skillnad på att tro Adam och Evas skapare, och att tro på spöken. Och eftersom jag är en nyfiken typ, så vore det ju intressant att få ta del av vad denna enorma skillnad består av. Men det verkar svårt att hosta fram den. Jag väntar fortfarande.....

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev frogfish:

Jo, jag har också svårt att se skillnaden i tron på dessa saker.

Men vi har ju en som uttalat sig om att det är en enorm skillnad på att tro Adam och Evas skapare, och att tro på spöken. Och eftersom jag är en nyfiken typ, så vore det ju intressant att få ta del av vad denna enorma skillnad består av. Men det verkar svårt att hosta fram den. Jag väntar fortfarande.....

Hej

Det lär du nog få fortsätta göra, för det finns ingen skillnad ur vetenskaplig synpunkt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det lär du nog få fortsätta göra, för det finns ingen skillnad ur vetenskaplig synpunkt.

Mvh isan lover

Det finns ju en som säger sig sitta inne med ett svar, så jag avvaktar. Det kanske kryper fram vartefter.....

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev frogfish:

Har du ett bättre svar på vad Gud är så lägg gärna fram det, jag tycker nog att en gubbe på ett moln är en lika trovärdig förklaring som de jag hört från troende.

 

Men du har inget svar på frågan om den enorma skillnaden? Du har ju undvikit att svara rätt länge nu. Vill eller kan du inte så är det också helt ok.

 

Vad är det du inte förstår? Jag har ju svarat upprepade gånger men du fortsätter att påstå saker som jag aldrig skrivit. Det jag har skrivit är: "Sen tycker väl jag att det är en enorm skillnad mellan att tro på gud eller andar i en religiös mening och att man tror på tomtar och troll?" 

 

Mitt svar på skillnaden är: "Religion verkar dock vara lite mer accepterat än tron på tomtar och troll då vi t ex reglerar religionsfrihet i Sveriges grundlag."

 

Om du inte tycker att det är en skillnad mellan att acceptera andras religion och att faktiskt tro att spöken orsakat kossors död i Chaiyaphum tror jag inte att det finns så mycket att diskutera. Jag tycker bara att det är tragiskt när människor tror mer på spökjägare än veterinärer.

 

Du kan väl själv då svara på varför det är ok för dig att raljera över religiösa men varför det är töntigt att raljera över de som tror på spöken?

 

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Krille:

 

Vad är det du inte förstår? Jag har ju svarat upprepade gånger men du fortsätter att påstå saker som jag aldrig skrivit. Det jag har skrivit är: "Sen tycker väl jag att det är en enorm skillnad mellan att tro på gud eller andar i en religiös mening och att man tror på tomtar och troll?" 

 

Mitt svar på skillnaden är: "Religion verkar dock vara lite mer accepterat än tron på tomtar och troll då vi t ex reglerar religionsfrihet i Sveriges grundlag."

 

Om du inte tycker att det är en skillnad mellan att acceptera andras religion och att faktiskt tro att spöken orsakat kossors död i Chaiyaphum tror jag inte att det finns så mycket att diskutera. Jag tycker bara att det är tragiskt när människor tror mer på spökjägare än veterinärer.

 

Du kan väl själv då svara på varför det är ok för dig att raljera över religiösa men varför det är töntigt att raljera över de som tror på spöken?

 

/Krille

 

Så den enorma skillnaden som du pratar om är att du anser att det är mer accepterat att tro på Gud? Kollektivism i sitt esse....

 

Nu har jag väl aldrig påstått att jag tror att spöken orsakat kossors död i Chaiyaphum. Du verkar ju vara noga med att inte nån påstår att du sagt nåt, så du kanske ska leva som du lär.

 

Och raljera? Om du har en bättre idé om var Gud håller till än på ett moln, så lägg gärna fram den. Jag är idel öra.

 

För egen del gör jag ingen större skillnad på att tro på Gud och att tro på spöken, tomtar eller troll. Jag tycker nog att det är på ungefär samma nivå, även om det finns många som tycker annorlunda. Dock säger jag inte till andra att de ska hålla sig från att delta i ceremonier som de kanske inte tror på fullt ut. Men där är vi ju tydligen olika.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu har jag väl aldrig påstått att jag tror att spöken orsakat kossors död i Chaiyaphum. Du verkar ju vara noga med att inte nån påstår att du sagt nåt, så du kanske ska leva som du lär.

 

Och raljera? Om du har en bättre idé om var Gud håller till än på ett moln, så lägg gärna fram den. Jag är idel öra.

 

För egen del gör jag ingen större skillnad på att tro på Gud och att tro på spöken, tomtar eller troll. Jag tycker nog att det är på ungefär samma nivå, även om det finns många som tycker annorlunda.

 

Att bli tillrättavisad av dig känns ungefär som att bli tillrättavisad av Mona Sahlin i Lyxfällan ;)

 

Själv tror jag varken på gud, spöket, tomtar eller troll. Däremot accepterar jag att det finns de som är religiösa samtidigt som jag har svårt att ta de som tror på spöken, tomtar och troll på allvar. 

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Krille:

 

Att bli tillrättavisad av dig känns ungefär som att bli tillrättavisad av Mona Sahlin i Lyxfällan ;)

 

Själv tror jag varken på gud, spöket, tomtar eller troll. Däremot accepterar jag att det finns de som är religiösa samtidigt som jag har svårt att ta de som tror på spöken, tomtar och troll på allvar. 

 

/Krille

 

 

Tillrättavisad? Jag bad bara farbror att leva som du lär.

 

Men då förstår jag vad du menar med "enorm skillnad". Själv så lägger jag nog de som tror på gubben på molnet och de som tror på spöket under sängen i samma kategori.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Både tomtar och troll har vi haft och har här på MPR så visst finns de på riktigt :look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden på dom olika religionerna, gud, tomtar och troll??

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Krille:

 

Vad är det du inte förstår? Jag har ju svarat upprepade gånger men du fortsätter att påstå saker som jag aldrig skrivit. Det jag har skrivit är: "Sen tycker väl jag att det är en enorm skillnad mellan att tro på gud eller andar i en religiös mening och att man tror på tomtar och troll?" 

 

Mitt svar på skillnaden är: "Religion verkar dock vara lite mer accepterat än tron på tomtar och troll då vi t ex reglerar religionsfrihet i Sveriges grundlag."

 

Om du inte tycker att det är en skillnad mellan att acceptera andras religion och att faktiskt tro att spöken orsakat kossors död i Chaiyaphum tror jag inte att det finns så mycket att diskutera. Jag tycker bara att det är tragiskt när människor tror mer på spökjägare än veterinärer.

 

Du kan väl själv då svara på varför det är ok för dig att raljera över religiösa men varför det är töntigt att raljera över de som tror på spöken?

 

/Krille

 

Hej

Ursäkta att jag svarar på ett inlägg riktat till en annan medlem, du har onekligen en poäng i att viss vidskepelse och villfarelse som motsägs av all modern vetenskap ändå av någon

anledning är reglerad i vår grundlag, detta är ju ganska märkligt egentligen.

 

Men en gång i tiden trodde väl folk att jorden var platt, att Gud satt där uppe och styrde och ställde o.s.v, religionen var ju också en del av staten, så då var det väl rätt naturligt att stadfästa och reglera detta i grundlagen, men nu i modern tid har ju staten och kyrkan gått skilda vägar.

 

Nu i modern tid är det väl rent vetenskapligt ingen större skillnad på om man tror på tomtar, troll, spöken, andar, träd, stenar eller något som olika religioner kallar Gud, det finns ju inga som helst belägg för att någon av dom existerar eller ens har existerat, men en sak som komplicerar det hela är väl att en miljoner om inte miljarder av människor ändå tror på det som vetenskapen förkastar.

 

En del människor tror så mycket att dom är beredda att dö för sin Gud och gå i krig o.s.v, detta är ju något som lagstiftare och politiker får leva med och ta hänsyn till även om det inte finns några som helst belägg för att dom finns.

 

Själv ser jag nog med samma skeptiska ögon på ett naturfolk som tror att deras Gud bor i en vulkan eller uppe på ett berg, ett folk som tror att det finns spöken och andar, en muslim eller kristen som tror att deras Gud är den ende och rätte, men jag fördömer eller ser inte ned på någon av dom, var och en får tro på vad dom vill hur orealistiskt och ovetenskapligt det än är.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 timmar sedan, skrev Kim:

Om man som jag är genuint intresserad av andra människors tankemönster och andra folkslags kulturyttringar samt historia så är det bara kul att få vara med när eventuella trolltrummor och svart magi plockas fram på riktigt. Även om jag naturligtvis vet att det bara är hokuspokus så låter jag gärna dem hållas så länge jag anser att det inte gör någon skada. Och detta även om mina barn, min bil, mitt husbygge eller annat tänkbart/otänkbart är inblandad. Känns bara intressant och som en ynnest att irl få en liten inblick i hur människor under tiotusentals år har resonerat, tänkt och agerat.
Ungefär så resonerar nog min thailändska fru också har jag märkt, även om hon aldrig uttryckt det åt mig. Är faktiskt lite förvånad över hur ynka lite religiös hon är efter 15 år i Sverige. Även om hon kallar sig buddist så har det aldrig varit aktuellt att besöka något tempel i Sverige, jag har aldrig sett henne be här, vi har ingen buddhahylla hemma, hon nämner aldrig buddha och utför aldrig några som helst religiösa ceremonier.
Tillsammans med stora familjen i Thailand blir det däremot både religiösa och animistiska ceremonier, men min känsla är att deltagandet mest sker av respekt för de äldre i familjen och då kanske främst frugans gamla mormor som är den stora matriarken som rådfrågas vad gäller allt hokuspokus och ceremonierande.
Om jag måste flytta bröllopsdag några dagar hit eller dit, se på när de offrar lite kyckling och dricka till förfädernas andar när mitt barn fått influensan eller få en munk att välsigna bilen känns inte som uppoffringar jag inte kan ta av respekt för deras sätt att leva. Är bara glad över att fått vara med och se hur det fungerar innan det försvinner. För försvinner gör det och förmodligen fortare än vi anar.
 

Hej

Tack för ett klockrent inlägg, det mesta stämmer in på hur jag och frugan resonerar också, hon har inte heller något intresse av tempel i Sverige och knappast i Thailand heller, det blir något pliktskyldigt besök där med släkten varje år men inget mer, inga Buddha hemma i huset, dom enda som har en Buddha runt halsen är jag och pojken.

 

Tycker precis som du att det är intressant att deltaga och få insyn i hur andra folkslag agerarar, resonerar, tycker och tänker i såna här frågor, vi tvekar inte heller stt låta pojken vara med, det är både berikande och lärorikt för honom att få ta del av urgamla seder och riter, det mesta är ju som sagt väldigt oskyldigt och trevligt med ett gott syfte.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎03‎-‎15 at 17:03, skrev kongo24:

Vad är skillnaden på dom olika religionerna, gud, tomtar och troll??

ingen större skillnad, det är historier som hittats på för att få folk att rätta in sig i ledet, nästan alltid genom skrämsel.

Rädsla för att hamna i helvetet, att inte bli upptagen i Nirvana eller att inte få några julklappar...

Elaka väsen som Troll och spöken uppfanns troligen för att skrämma små barn från att gå ut i skogen och gå vilse, bättre att dra en rövarhistoria om spöken eller Troll som bara väntade på att röva bort små barn...

Samma princip som religion, fast utan en överstepräst som kostar pengar.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...