Jump to content
IGNORERAD

Kor dör i Chaiyaphum – spöken tros ligga bakom


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev SWED THAI:

Har du sett dom röd tröjorna som dom hänger upp vid varje hus i byn ibland? Vet du vad det betyder?

 

Mvh. SWED THAI

Hej

Först trodde jag att det hade något med röda byar att göra, men det är för att jaga bort spöken, finns såna utanför massor av hus i vår by och alla andra runtomkring.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Krille

    13

  • frogfish

    13

  • Surin P3

    5

  • kalasbullen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

22 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Har du sett dom röd tröjorna som dom hänger upp vid varje hus i byn ibland? Vet du vad det betyder?

 

Mvh. SWED THAI

 

Även tomtar måste hänga upp kläder på tork.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Först trodde jag att det hade något med röda byar att göra, men det är för att jaga bort spöken, finns såna utanför massor av hus i vår by och alla andra runtomkring.

Mvh isan lover

Trodde jag också. Många thaimän dör i sömnen ut någon förklaring. Kände en ung kille som var i Israel och jobbade och han dog i sömnen där. Läkarna kunde inte uppge dödsorsak.

Någon vecka tidigare skulle en ung kille och 2 kompisar åka utomlands och jobba. Han dog i sömnen ett par dagar före dom skulle åka. Händer sällan tjejer att dom dör i sömnen.

Överallt i byn hängde röda tröjor efter detta. Frågade om dom skulle ha valmöte i byn eftersom grannbyarna inte hade röda tröjor hängande utanför huset.

Förklaringen jag fick var att dom röd tröjorna talar om för spöket som kommer med döden att det inte finns några män i huset att hämta.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Krille:

Att man accepterar sin frus religion tycker jag är fullt naturligt. Men att acceptera allt annan galenskap bara för att "de har en annan kultur i Thailand" känns ju bara pinsamt. Verkar som att många helt tappar både förstånd och integritet när det kommer till Thailand i sin iver att passa in i det thailändska samhället. Tro på spöken, köra på fyllan, dyrka kungen och andra saker en normalbegåvad person aldrig skulle göra blir plötsligt naturligt i Thailand. Man behöver ju inte vara någon "moralpolis" som ska påpeka allt som är fel men lite förstånd kan man väl behålla även om man är i Thailand?

 

/Krille

Att jämföra lagbrott som fyllekörning med folks tro är väl helt åt helvete?

Det finns några Miljarder människor som tror på diverse "övernaturliga väsen" , som Gud, Tomten, osv... Men Andar tror ännu fler på.

Just andevärlden är intressant, nästan alla kulturer har andar, troll, spöken och andra väsen i sina historier... Kul för dej att du tror att du vet mer än majoriteten av mänskligheten! Typ grattis till din upplysning.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det kan man ju tycka men om vi tar detta med spöken som exempel så är jag inte alls övertygad om att man kan välja, eftersom spöken och andar finns (i deras värld) och påverkar allt och alla så måste man nog ligga lågt och hålla god min utåt, till sin fru kan man naturligtvis säga vad man egentligen tycker och tänker om detta, men jag skulle aldrig i livet ta en öppen strid med byborna, släkten och hela samhället om detta.

 

Tror att det skulle kunna sluta riktigt illa, jag skulle garanterat få många ovänner, kanske t.o.m folk som hatar mig, dessutom finns det ju en klar risk att någon troende sprider ut ett rykte om att jag skulle vara besatt av spöken alternativt ha retat upp alla byns spöken med mina uttalanden och påståenden om stt dom inte finns och bara är trams.

 

Kanske skulle jag inte ens kunna vistas i byn om dom fick för sig att jag var besatt eller drog olycka över byn genom att ofreda och reta upp byns spöken, vidskeplighet och folks tro är något djupt rotat som man ska ta på visst allvar, tänk bara på att vi själva brände "häxor" på bål i Sverige förr, inom kristendomen är ju andeutrdrivning också förekommande o.s.v.

Mvh isan lover

 

 

 

Ja - det är ju just det jag menar med att man inte behöver vara moralpolis och påpeka allt som är fel. Man behöver kanske inte uttala sig om att spöken är trams men samtidigt kan man försöka hålla sig från att delta i den typen av ceremonier. I sig är det väl inget större problem om någon vill tro på spöken och andar - men när människor vänder sig till spökjägare istället för veterinärer börjar det definitivt vara ett problem.

 

/Krille

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tommy:

Att jämföra lagbrott som fyllekörning med folks tro är väl helt åt helvete?

Det finns några Miljarder människor som tror på diverse "övernaturliga väsen" , som Gud, Tomten, osv... Men Andar tror ännu fler på.

Just andevärlden är intressant, nästan alla kulturer har andar, troll, spöken och andra väsen i sina historier... Kul för dej att du tror att du vet mer än majoriteten av mänskligheten! Typ grattis till din upplysning.

 

MVH Tommy

 

Det som är "helt åt helvete" är väl när fattiga människor som är beroende av sina djur för att överleva vänder sig till spökjägare istället för veterinärer? Att uppmuntra den typen av tro på spöken känns faktiskt nästan i nivå med fyllekörning och kan i värsta fall få allvarliga konsekvenser. 

 

Sen tycker väl jag att det är en enorm skillnad mellan att tro på gud eller andar i en religiös mening och att man tror på tomtar och troll?

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Krille:

Sen tycker väl jag att det är en enorm skillnad mellan att tro på gud eller andar i en religiös mening och att man tror på tomtar och troll?

Och vad skulle den skillnaden vara för en icke-religiös?

 

Eftersom du tycker den är enorm så utgår jag ifrån att du kan förklara den.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/13/2017 at 15:43, skrev flebbe:

Att svenskarna inte tror på någonting längre mer än sig själva kommer bli deras fall. Det kommer andra kulturer till Sverige med en stark tro och med en stark sammanhållning som bygger moskeer, Buddist tempel och vad det nu kan vara. Det medan svenskarna sitter hemma i soffan, super och kollar på deras största intresse Mellon ! hehe Bara en teori jag har om Svenskarnas framtid. :-)

 

Vad/vem är Mellon?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Vad/vem är Mellon?

Melodifestivalen

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det kan man ju tycka men om vi tar detta med spöken som exempel så är jag inte alls övertygad om att man kan välja, eftersom spöken och andar finns (i deras värld) och påverkar allt och alla så måste man nog ligga lågt och hålla god min utåt, till sin fru kan man naturligtvis säga vad man egentligen tycker och tänker om detta, men jag skulle aldrig i livet ta en öppen strid med byborna, släkten och hela samhället om detta.

 

Tror att det skulle kunna sluta riktigt illa, jag skulle garanterat få många ovänner, kanske t.o.m folk som hatar mig, dessutom finns det ju en klar risk att någon troende sprider ut ett rykte om att jag skulle vara besatt av spöken alternativt ha retat upp alla byns spöken med mina uttalanden och påståenden om stt dom inte finns och bara är trams.

 

Kanske skulle jag inte ens kunna vistas i byn om dom fick för sig att jag var besatt eller drog olycka över byn genom att ofreda och reta upp byns spöken, vidskeplighet och folks tro är något djupt rotat som man ska ta på visst allvar, tänk bara på att vi själva brände "häxor" på bål i Sverige förr, inom kristendomen är ju andeutrdrivning också förekommande o.s.v.

Mvh isan lover

 

 

Håller med om ang ta strid om ämnet med troende, det funkar inte,  de blir bara kränkta och sen eskalerar det.

Men man ska inte heller bekräfta genom att delta i spökceremonier osv.

Det kanske finns Thailändare i din by som inte heller tror på allt hittepå, men inte vågar stå upp för sig pga grupptrycket,

du gör inte dem någon tjänst genom att bekräfta den andra sidan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev Krille:

 

Ja - det är ju just det jag menar med att man inte behöver vara moralpolis och påpeka allt som är fel. Man behöver kanske inte uttala sig om att spöken är trams men samtidigt kan man försöka hålla sig från att delta i den typen av ceremonier. I sig är det väl inget större problem om någon vill tro på spöken och andar - men när människor vänder sig till spökjägare istället för veterinärer börjar det definitivt vara ett problem.

 

/Krille

 

 

 

 

Hej

Håller i princip med dig, men jag ser nog betydligt fler problem med spöken och andar än du verkar göra, ta t.ex sjuka eller trafikskadade som man försöker bota genom andeutdrivning och anemistiska ceremonier istället för att köra till sjukhuset.

 

Hur detta påverkar ett husbygge och bestämmer var trappan upp till andra våningen ska placeras, vilket håll man ska ligga och sova på i sovrummet, hur många trappsteg en trappa i eller utanför huset ska ha o.s.v.

 

Det finns även regler om vad man får plantera i trädgården och var i trädgården, vissa träd ska lämpar sig för att placeras framför huset och sägs ge dom boende tur och lycka, andra är det precis tvärtom med och om dom placeras framför huset kommer dom boende att drabbas av olycka och till 90% kommer även släkt ovh grannar att påpeka detta och försöka övertala dig att flytta eller såga ned det.

 

Vissa träd och växter passar inte alls att ha i trädgården, dom passar bäst i tempel och liknande, andra träd ska man absolut inte plantera inne i byn alls, dom ska vara ute i farmen, allt handlar om tradition och anemistisk andetro.

 

Sen vad det gäller att deltaga i anemistiska ceremonier, t.ex när någon är sjuk eller trafikskadad, besöka kultplatser med heliga och spökbebodda träd och familjer som uppger sig ha ett spöke (ande) i sitt hus eller en magisk sten eller liknande, så visst kan man avstå och hålla sig borta, men jag har ju själv valt stt försöka bli fullt integrerad i byn på alla plan, så jag är med även här, dels för stt visa respekt och  intresse, men även för att det är intressant att få reda på hur detta fungerar och hur byborna resonerar.

 

Har dock provat att bryta några av dessa oskrivna lagar både medvetet och omedvetet, men jag har efter påpekande och diskussioner med folk i byn ändat mig och låtit dom få sin vilja fram, det har t.ex gällt en placering av en trappa och liknande saker, skulle jag ha stått på mig så hade hela byn riskerat att drabbas av olycka och det vill man ju inte medverka till, ha,ha.

Mvh isan lover

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev frogfish:

Och vad skulle den skillnaden vara för en icke-religiös?

 

Eftersom du tycker den är enorm så utgår jag ifrån att du kan förklara den.

 

Är man ateist och inte heller tror på tomtar och troll är det väl i praktiken ingen större skillnad.

 

Religion verkar dock vara lite mer accepterat än tron på tomtar och troll då vi t ex reglerar religionsfrihet i Sveriges grundlag.

 

Jag tror också de flesta här accepterar att deras fruar är buddhister och tror på andar i ett religiöst perspektiv. Däremot är nog de flesta mycket skeptiska om hon är vidskeplig och tror på spöke. Tror hon däremot på troll tror jag faktiskt att de flesta skulle skratta istället :)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Krille:

 

Är man ateist och inte heller tror på tomtar och troll är det väl i praktiken ingen större skillnad.

 

Religion verkar dock vara lite mer accepterat än tron på tomtar och troll då vi t ex reglerar religionsfrihet i Sveriges grundlag.

 

Jag tror också de flesta här accepterar att deras fruar är buddhister och tror på andar i ett religiöst perspektiv. Däremot är nog de flesta mycket skeptiska om hon är vidskeplig och tror på spöke. Tror hon däremot på troll tror jag faktiskt att de flesta skulle skratta istället :)

 

/Krille

Så ditt argument är att om man tror på Gud så är det skillnad, annars inte? Men inte tvärtom?

 

Och om flera accepterar att det sitter en gubbe på ett moln så är det mer sant än att det kan finnas andar eller saker vi inte vet?

 

Att vi reglerar religionsfrihet i svensk lag är ju mer en ordningsfråga än en fråga om vad som är sant eller inte.

 

Du argumenterar som en religiös fanatiker......

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller i princip med dig, men jag ser nog betydligt fler problem med spöken och andar än du verkar göra, ta t.ex sjuka eller trafikskadade som man försöker bota genom andeutdrivning och anemistiska ceremonier istället för att köra till sjukhuset.

 

Hur detta påverkar ett husbygge och bestämmer var trappan upp till andra våningen ska placeras, vilket håll man ska ligga och sova på i sovrummet, hur många trappsteg en trappa i eller utanför huset ska ha o.s.v.

 

Det finns även regler om vad man får plantera i trädgården och var i trädgården, vissa träd ska lämpar sig för att placeras framför huset och sägs ge dom boende tur och lycka, andra är det precis tvärtom med och om dom placeras framför huset kommer dom boende att drabbas av olycka och till 90% kommer även släkt ovh grannar att påpeka detta och försöka övertala dig att flytta eller såga ned det.

 

Vissa träd och växter passar inte alls att ha i trädgården, dom passar bäst i tempel och liknande, andra träd ska man absolut inte plantera inne i byn alls, dom ska vara ute i farmen, allt handlar om tradition och anemistisk andetro.

 

Sen vad det gäller att deltaga i anemistiska ceremonier, t.ex när någon är sjuk eller trafikskadad, besöka kultplatser med heliga och spökbebodda träd och familjer som uppger sig ha ett spöke (ande) i sitt hus eller en magisk sten eller liknande, så visst kan man avstå och hålla sig borta, men jag har ju själv valt stt försöka bli fullt integrerad i byn på alla plan, så jag är med även här, dels för stt visa respekt och  intresse, men även för att det är intressant att få reda på hur detta fungerar och hur byborna resonerar.

 

Har dock provat att bryta några av dessa oskrivna lagar både medvetet och omedvetet, men jag har efter påpekande och diskussioner med folk i byn ändat mig och låtit dom få sin vilja fram, det har t.ex gällt en placering av en trappa och liknande saker, skulle jag ha stått på mig så hade hela byn riskerat att drabbas av olycka och det vill man ju inte medverka till, ha,ha.

Mvh isan lover

 

 

 

 

Ja jag ska villigt erkänna att jag inte personligen upplevt de problem som du beskriver även om jag förstår att de förekommer. Planeringen av hus och trädgård känner jag igen delar av och upplever inte som något större problem. 

 

Anemiska ceremonier, besöka spökbebodda träd eller familjer med spöken hemma har jag hört talas om men aldrig stött på personligen. Jag är dock skeptiskt till att jag skulle delta och framför allt skulle jag inte delta med vår dotter.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Krille:

 

Ja jag ska villigt erkänna att jag inte personligen upplevt de problem som du beskriver även om jag förstår att de förekommer. Planeringen av hus och trädgård känner jag igen delar av och upplever inte som något större problem. 

 

Anemiska ceremonier, besöka spökbebodda träd eller familjer med spöken hemma har jag hört talas om men aldrig stött på personligen. Jag är dock skeptiskt till att jag skulle delta och framför allt skulle jag inte delta med vår dotter.

 

/Krille

Har du nån gång varit på gudstjänst i kyrkan?

Isf tror jag vi har en liten hycklare i församlingen.....:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev frogfish:

Så ditt argument är att om man tror på Gud så är det skillnad, annars inte? Men inte tvärtom?

 

Och om flera accepterar att det sitter en gubbe på ett moln så är det mer sant än att det kan finnas andar eller saker vi inte vet?

 

Att vi reglerar religionsfrihet i svensk lag är ju mer en ordningsfråga än en fråga om vad som är sant eller inte.

 

Du argumenterar som en religiös fanatiker......

 

Du läser inte det jag skriver. Jag skriver inte att det är mer sant eller att det ens är sant. Jag skriver bara att det är mer accepterat. T o m så accepterat att vi har det i vår grundlag.

 

Tycker du att jag är en religiös fanatiker för det skulle jag tro att större delen av världens befolkning är religiösa fanatiker för dig.

 

/Krille

 

 

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev frogfish:

Har du nån gång varit på gudstjänst i kyrkan?

Isf tror jag vi har en liten hycklare i församlingen.....:look_down:

 

Om du firar jul så är vi ju i alla fall två hycklare i församlingen ;)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Krille:

 

Om du firar jul så är vi ju i alla fall två hycklare i församlingen ;)

 

/Krille

Nja, nu har ju inte jag påstått att vår religion är mycket sannare än andras, det var ju du som sade.

 

Så den enda hycklaren är nog du.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Krille:

 

Du läser inte det jag skriver. Jag skriver inte att det är mer sant eller att det ens är sant. Jag skriver bara att det är mer accepterat. T o m så accepterat att vi har det i vår grundlag.

 

Tycker du att jag är en religiös fanatiker för det skulle jag tro att större delen av världens befolkning är religiösa fanatiker för dig.

 

/Krille

 

 

Så vad är den enorma skillnaden? Är det att flera tor på "Tomten på molnet" än "Tomten i skogen"?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Nja, nu har ju inte jag påstått att vår religion är mycket sannare än andras, det var ju du som sade.

 

Så den enda hycklaren är nog du.

 

Var har jag skrivit det?

 

Att som du ljuga om vad andra skrivit och sedan kalla personen för hycklare är nog höjden av hyckleri ;)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Krille:

 

Var har jag skrivit det?

 

Att som du ljuga om vad andra skrivit och sedan kalla personen för hycklare är nog höjden av hyckleri ;)

 

/Krille

Lägg av. Du skriver ju att bara för att "vår" tro är mer accepterad så skulle det vara en enorm skillnad på att tro på Gud och att tro på andar etc.

Det du håller på med nu är ju bara att peka uppmärksamheten bort från vad du sagt.

 

Det vore bättre om du förklarade den enorma skillnad du påstår att det är mellan att tro på Gud och att tro på spöken och andar. Gärna utan att börja kalla andra saker, förklara din eget uttalande först.

 

Själv måste jag väl säga att det ligger betydligt närmare till hands att acceptera att det skulle finnas spöken eller liknande än att det sitter en gubbe på ett moln och bestämmer över oss.

 

Och du tycker att det är dumt att delta i ceremonier i Thailand som handlar om övernaturliga saker som spöken etc, men du har inga problem att delta i ceremonier som handlar om en gubbe i himlen? Det är ju just det som är hyckleriet. Om du själv vill ha rätten att tro på övernaturliga saker, så kanske du borde låta andra ha samma rätt.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Vad/vem är Mellon?

Det glädjer mig att du inte vet vad det är. Önskar att jag inte heller visste vad det var.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Lägg av. Du skriver ju att bara för att "vår" tro är mer accepterad så skulle det vara en enorm skillnad på att tro på Gud och att tro på andar etc.

Det du håller på med nu är ju bara att peka uppmärksamheten bort från vad du sagt.

 

Det vore bättre om du förklarade den enorma skillnad du påstår att det är mellan att tro på Gud och att tro på spöken och andar. Gärna utan att börja kalla andra saker, förklara din eget uttalande först.

 

Själv måste jag väl säga att det ligger betydligt närmare till hands att acceptera att det skulle finnas spöken eller liknande än att det sitter en gubbe på ett moln och bestämmer över oss.

 

Det jag skrivit är "Sen tycker väl jag att det är en enorm skillnad mellan att tro på gud eller andar i en religiös mening och att man tror på tomtar och troll?"

 

Var har jag skrivit det du påstår ovan?

 

Jag är själv inte religiös och gick ur svenska kyrkan för många år sedan. Jag accepterar däremot min frus religion och ser inga hinder för att min dotter också accepterar och tar till sig av buddhismen. Jag accepterar religionsfrihet så länge inte religionen används som ursäkt till att skada andra. Jag kommer dock inte att acceptera eller uppmuntra vår dotter att tro på spöken den dagen hon påstår att de finns under sängen. 

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Krille:

 

Det jag skrivit är "Sen tycker väl jag att det är en enorm skillnad mellan att tro på gud eller andar i en religiös mening och att man tror på tomtar och troll?"

 

Var har jag skrivit det du påstår ovan?

 

Jag är själv inte religiös och gick ur svenska kyrkan för många år sedan. Jag accepterar däremot min frus religion och ser inga hinder för att min dotter också accepterar och tar till sig av buddhismen. Jag accepterar religionsfrihet så länge inte religionen används som ursäkt till att skada andra. Jag kommer dock inte att acceptera eller uppmuntra vår dotter att tro på spöken den dagen hon påstår att de finns under sängen. 

 

/Krille

 

 

Då är vi ju tillbaka på ruta 1 igen, dvs min första fråga. Vad är skillnaden på att tro på Gud och att tro på spöken?

I min bok inget, men det vore kul att höra DIN förklaring, inte att många andra tror på Gud.

 

Har du ingen förklaring är ju det ok, men då är det lite töntigt att raljera över de som tror på spöken.

 

Sen undrar jag hur många i Thailand som verkligen tror på "tomtar och troll"? Har aldrig hört talas om det, men det kanske är vanligt i dina trakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som jag är genuint intresserad av andra människors tankemönster och andra folkslags kulturyttringar samt historia så är det bara kul att få vara med när eventuella trolltrummor och svart magi plockas fram på riktigt. Även om jag naturligtvis vet att det bara är hokuspokus så låter jag gärna dem hållas så länge jag anser att det inte gör någon skada. Och detta även om mina barn, min bil, mitt husbygge eller annat tänkbart/otänkbart är inblandad. Känns bara intressant och som en ynnest att irl få en liten inblick i hur människor under tiotusentals år har resonerat, tänkt och agerat.
Ungefär så resonerar nog min thailändska fru också har jag märkt, även om hon aldrig uttryckt det åt mig. Är faktiskt lite förvånad över hur ynka lite religiös hon är efter 15 år i Sverige. Även om hon kallar sig buddist så har det aldrig varit aktuellt att besöka något tempel i Sverige, jag har aldrig sett henne be här, vi har ingen buddhahylla hemma, hon nämner aldrig buddha och utför aldrig några som helst religiösa ceremonier.
Tillsammans med stora familjen i Thailand blir det däremot både religiösa och animistiska ceremonier, men min känsla är att deltagandet mest sker av respekt för de äldre i familjen och då kanske främst frugans gamla mormor som är den stora matriarken som rådfrågas vad gäller allt hokuspokus och ceremonierande.
Om jag måste flytta bröllopsdag några dagar hit eller dit, se på när de offrar lite kyckling och dricka till förfädernas andar när mitt barn fått influensan eller få en munk att välsigna bilen känns inte som uppoffringar jag inte kan ta av respekt för deras sätt att leva. Är bara glad över att fått vara med och se hur det fungerar innan det försvinner. För försvinner gör det och förmodligen fortare än vi anar.
 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...