Jump to content
IGNORERAD

Kor dör i Chaiyaphum – spöken tros ligga bakom


MPR Nyheter

Recommended Posts

kalasbullen
5 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Får väl hoppas hon har andra kvaliteer då som väger upp.

 

/ SatanG

Ja då, hon är väldigt trevlig och så lagar hon god mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Krille

    13

  • frogfish

    13

  • Surin P3

    5

  • kalasbullen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Ja i vissa kretsar särskilt långt ute på landet är spöken, andar och magi en del av vardagen. Jag bryr mig inte särskilt om det, "knock yourself out" sas.

Däremot accepterar jag t.ex. inte att mina skulle barn uppfostras in i det, ingen fara dock då frugan ser mera vetenskapligt på det än många andra. Är väl likställt med bl.a. utbildning skulle jag tro, ingen utbildning så finns alla möjliga sagofigurer och man köper allt som sägs av andra. 

 

Lite mer ifrågasättande och tänkande kunde man önska från vissa ibland, väldigt lätt för många att bli lurade på alla möjliga sätt. Vår maid frågade igår om hon kunde få låna 30k för att betala detta till en lånehaj hon lånat pengar av. På frågan om vad som hänt berättade hon att en manlig farangbekant, som hon aldrig träffat eller pratat live med, hade skickat henne en låda med 10,000,000B + juveler och guld och nu hade hon behövt betala för att lösa ut denna låda. Betalning gjordes till ett vanligt bankkonto i Thailand, efter att en okänd ringt upp henne och sagt att det var nödvändigt för att gå igenom tullen. Maiden var fortfarande övertygad om att allt var sant, hon hade sett en bild på lådan, men senare återkom personen som tidigare ringt och sa att det krävdes ytterliggare 70k. När vi berättade att detta var en ganska vanligt förekommande scam vägrade hon först tro på det för alla hennes bekanta hade uppmuntrat henne att gå vidare med saken, hon kunde ju bli rik. Tragiskt men inte förvånande, alldeles för många ifrågasätter inget utan sväljer allt, inklusive spöken och annan skit.

 

/ SatanG 

 

Lite som sjuka buffalos och annat......  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju andehus så då måste det väl finnas spöken hur svårt är det.

Vid gummans brors död så rev de huset för säkerhets skull.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
6 timmar sedan, skrev Havet:

Fan vilka efterblivna människor det finns....

Eller så är du trångsynt.:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kalasbullen:

Eller så är du trångsynt.:big_smile:

De här byborna är säkert både snälla och goa, men de är helt enkelt formade av en intellektuellt efterbliven kultur.

 

Istället för att ta hjälp av veterinären och få reda på varför boskapen dör så ska det jagas in spöken i lerkrus....det är efterblivet.

 

Destruktiva kulturyttringar skall inte ursäktas med "det är deras kultur", "det är en gammal tradition" eller att man själv låtsas tro

på vad det nu må vara, det är bara kontraproduktivt.

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
1 timme sedan, skrev Havet:

De här byborna är säkert både snälla och goa, men de är helt enkelt formade av en intellektuellt efterbliven kultur.

 

Istället för att ta hjälp av veterinären och få reda på varför boskapen dör så ska det jagas in spöken i lerkrus....det är efterblivet.

 

Destruktiva kulturyttringar skall inte ursäktas med "det är deras kultur", "det är en gammal tradition" eller att man själv låtsas tro

på vad det nu må vara, det är bara kontraproduktivt.g

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

Det ser ut som att du gillar att frottera dig i fina ord(ja jag har säkert fel).

 

Att kalla det efterblivet känns lite magstarkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
30 minuter sedan, skrev kalasbullen:

Det ser ut som att du gillar att frottera dig i fina ord(ja jag har säkert fel).

 

Att kalla det efterblivet känns lite magstarkt.

Hej

Håller med om att efterblivet inte alls känns rätt, man får nog acceptera att folk i andra världsdelar och kulturer inte alltid tänker, tycker, tror och resonerar precis som oss Svenskar i alla sammanhang.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med om att efterblivet inte alls känns rätt, man får nog acceptera att folk i andra världsdelar och kulturer inte alltid tänker, tycker, tror och resonerar precis som oss Svenskar i alla sammanhang.

Mvh isan lover

 

Du får det nästan att låta som om svenskar skulle vara världsledande på något. :laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att de som tror på spöken är mer efterblivna än folk som tror att man får bättre potens genom att äta horn och betar mm. av utrotningshotade djur.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Du får det nästan att låta som om svenskar skulle vara världsledande på något. :laugh:

Låter som om han menar att alla Svenskar tycker likadant.... 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Havet:

Låter som om han menar att alla Svenskar tycker likadant.... 

 

Yess banne dem som inte uppför sig som Svenskar !!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Yess banne dem som inte uppför sig som Svenskar !!

Hej

Det verkar ju ofta vara den inställningen Svenskar har om man ska tro på deras inlägg i olika trådar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
5 timmar sedan, skrev Havet:

Låter som om han menar att alla Svenskar tycker likadant.... 

Lika som dig då

Du tycker tydligen att att allt från Thailand är skit

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-12 at 06:01, skrev Surin P3:

Jag ser ett tydligt samband mellan intelligens och att tro på spöken.

 

Lite samma sak som sambandet mellan intelligens och religion....:look_down:

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

All ni förståndiga stenbordsexperter vari ligger skillnaden att tro på spöken eller en gubbe som såg på medan hans som mördades (spikades fast på ett kors som därefter restes upp.

Själv tror jag på Tor, han finns bevisligen, han bevisar sitt liv och leverne med att regelbundet kasta sin yxa och utstöta lite oljud:D

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Dempa:

Lite samma sak som sambandet mellan intelligens och religion....:look_down:

 

Inte lite lika heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att svenskarna inte tror på någonting längre mer än sig själva kommer bli deras fall. Det kommer andra kulturer till Sverige med en stark tro och med en stark sammanhållning som bygger moskeer, Buddist tempel och vad det nu kan vara. Det medan svenskarna sitter hemma i soffan, super och kollar på deras största intresse Mellon ! hehe Bara en teori jag har om Svenskarnas framtid. :-)

Ändrades av flebbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har minst en ande i vår restaurang, en liten pojke.

Han bodde tillsammans med fyra andra andar i vårt hem i Bkk, men fick flytta med oss till Sverige.

Varje dag får han lite mat, men viktigast är en läsk...

Ibland har vi missat att ge honom en läsk, och kommit på det när det går långsamt på restaurangen... Bara att be om ursäkt och fråga vad han önskar, oftast 7-up eller Pepsi, Zingo funkar också, men Pepsi Max, Trocadero eller Julmust gillar han inte, får han det så kan vi lika gärna stänga, eller byta till tex Pepsi sen går det bra igen.

Han ogillar också att få samma läsk 2 dar i rad.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Frun pekade på ett hus på en åker en gång och sa att där bor det spöken. Häftigt sa jag och att jag ville sova där inatt. Hon tillät det inte. Vi pratade inte mer om den saken :)

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett snällt spöke i det minsta sovrummet. Den kommer fram bara när frugan eller annan thai sovit där.
Jag har inte haft nöjet att träffa det spöket än.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man accepterar sin frus religion tycker jag är fullt naturligt. Men att acceptera allt annan galenskap bara för att "de har en annan kultur i Thailand" känns ju bara pinsamt. Verkar som att många helt tappar både förstånd och integritet när det kommer till Thailand i sin iver att passa in i det thailändska samhället. Tro på spöken, köra på fyllan, dyrka kungen och andra saker en normalbegåvad person aldrig skulle göra blir plötsligt naturligt i Thailand. Man behöver ju inte vara någon "moralpolis" som ska påpeka allt som är fel men lite förstånd kan man väl behålla även om man är i Thailand?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

45c204372b6d551767e2c431b8d9f03c.jpg
Idag blev det Fanta exotisk, funkade bra!

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev Krille:

Att man accepterar sin frus religion tycker jag är fullt naturligt. Men att acceptera allt annan galenskap bara för att "de har en annan kultur i Thailand" känns ju bara pinsamt. Verkar som att många helt tappar både förstånd och integritet när det kommer till Thailand i sin iver att passa in i det thailändska samhället. Tro på spöken, köra på fyllan, dyrka kungen och andra saker en normalbegåvad person aldrig skulle göra blir plötsligt naturligt i Thailand. Man behöver ju inte vara någon "moralpolis" som ska påpeka allt som är fel men lite förstånd kan man väl behålla även om man är i Thailand?

 

/Krille

Hej

Det kan man ju tycka men om vi tar detta med spöken som exempel så är jag inte alls övertygad om att man kan välja, eftersom spöken och andar finns (i deras värld) och påverkar allt och alla så måste man nog ligga lågt och hålla god min utåt, till sin fru kan man naturligtvis säga vad man egentligen tycker och tänker om detta, men jag skulle aldrig i livet ta en öppen strid med byborna, släkten och hela samhället om detta.

 

Tror att det skulle kunna sluta riktigt illa, jag skulle garanterat få många ovänner, kanske t.o.m folk som hatar mig, dessutom finns det ju en klar risk att någon troende sprider ut ett rykte om att jag skulle vara besatt av spöken alternativt ha retat upp alla byns spöken med mina uttalanden och påståenden om stt dom inte finns och bara är trams.

 

Kanske skulle jag inte ens kunna vistas i byn om dom fick för sig att jag var besatt eller drog olycka över byn genom att ofreda och reta upp byns spöken, vidskeplighet och folks tro är något djupt rotat som man ska ta på visst allvar, tänk bara på att vi själva brände "häxor" på bål i Sverige förr, inom kristendomen är ju andeutrdrivning också förekommande o.s.v.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det kan man ju tycka men om vi tar detta med spöken som exempel så är jag inte alls övertygad om att man kan välja, eftersom spöken och andar finns (i deras värld) och påverkar allt och alla så måste man nog ligga lågt och hålla god min utåt, till sin fru kan man naturligtvis säga vad man egentligen tycker och tänker om detta, men jag skulle aldrig i livet ta en öppen strid med byborna, släkten och hela samhället om detta.

 

Tror att det skulle kunna sluta riktigt illa, jag skulle garanterat få många ovänner, kanske t.o.m folk som hatar mig, dessutom finns det ju en klar risk att någon troende sprider ut ett rykte om att jag skulle vara besatt av spöken alternativt ha retat upp alla byns spöken med mina uttalanden och påståenden om stt dom inte finns och bara är trams.

 

Kanske skulle jag inte ens kunna vistas i byn om dom fick för sig att jag var besatt eller drog olycka över byn genom att ofreda och reta upp byns spöken, vidskeplighet och folks tro är något djupt rotat som man ska ta på visst allvar, tänk bara på att vi själva brände "häxor" på bål i Sverige förr, inom kristendomen är ju andeutrdrivning också förekommande o.s.v.

Mvh isan lover

 

 

Har du sett dom röd tröjorna som dom hänger upp vid varje hus i byn ibland? Vet du vad det betyder?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...