Ban phutsa

Ni som byggt hus i Thailand

234 inlägg i detta ämne
1 minut sedan, skrev SWED THAI:

Därefter min fråga. I Thailand är ju hålstenen 6,7 cm tjock. ( Knäckebröd)

Mögelproblemet i Sverige är ju störst på sommaren. Normalt tror ju folk att det bildas mer mögel på vintern.

Mvh. SWED THAI

Japp, du har rätt! Men problemet i Sverige ar att vi har typ 13 mm gips sedan mineralull innan den utvändiga vindstoppern kommer, typ GNU. Det är liksom fritt fram för varm fuktig luft att möta insidan på denna. Mineralullen är helt värdelös på att hindra ångtrycket, det får helt enkelt inte komma in någon varm fuktig luft i en sådan konstruktion, där av diffusionsspärren innanför gipsskivan. En "tung" väggkonstruktion absorberar ångtrycket och ev fukt.

Nu är det så att de problem med mögel i väggar visserligen uppstår på sommaren, men orsaken till det sker på vinter och tidig vår. Det är helt enkelt för kallt för mögelsporerna ska kunna utvecklas på vintern, fukten finns där men inte den nödvändiga värmen.  

//S

3

There can be only one (Stefan)

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)

24 minuter sedan, skrev Stefan:

Japp, du har rätt! Men problemet i Sverige ar att vi har typ 13 mm gips sedan mineralull innan den utvändiga vindstoppern kommer, typ GNU. Det är liksom fritt fram för varm fuktig luft att möta insidan på denna. Mineralullen är helt värdelös på att hindra ångtrycket, det får helt enkelt inte komma in någon varm fuktig luft i en sådan konstruktion, där av diffusionsspärren innanför gipsskivan. En "tung" väggkonstruktion absorberar ångtrycket och ev fukt.

Nu är det så att de problem med mögel i väggar visserligen uppstår på sommaren, men orsaken till det sker på vinter och tidig vår. Det är helt enkelt för kallt för mögelsporerna ska kunna utvecklas på vintern, fukten finns där men inte den nödvändiga värmen.  

//S

Ja idag är normerna lite annorlunda med installationsväggar mm. Många tim med tejpning av ångspärr.

Vi körde med Blower Dor test i Tyskland på alla hus som såldes där. Vet ej om skalorna är samma i SE o D. Fick ha 1,5 som var lika med ett totalt luftläckage i storlek som ett A4 ark.

Detta var 1,5 planshus på ca 140-180m2. Gubbarna fick oftast ett värde runt 0,3. Mycket rörgenomföringar tack vare värmeåtervinning. Men det går att få tätt genom att gör egna damasker

med hål i. Plastning på 70-tal och 2000- tal är skillnad som på natt och dag. Tänkvärt är ju att man ska igenom hela bjälklaget och tejpa runt varje bjälke.

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
 //S

Varm luft som går rakt upp genom takbjälklaget (brist på material som hindrar luften från snabb transport (typ plastfilm)) gör att fukten kondenserar på insidan av yttertaket.

Flyttas tillräckligt med varm luft upp kan vinden hållas tillräckligt varm för sporer även vid viss kyla utomhus.

Den kylan som krävs för att skapa delta temperatur mellan inne och ute så att kondens uppstår.

ส่งจากโทรศัพท์มือถือ Note 4

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Varm luft som går rakt upp genom takbjälklaget (brist på material som hindrar luften från snabb transport (typ plastfilm)) gör att fukten kondenserar på insidan av yttertaket.

Flyttas tillräckligt med varm luft upp kan vinden hållas tillräckligt varm för sporer även vid viss kyla utomhus.

Den kylan som krävs för att skapa delta temperatur mellan inne och ute så att kondens uppstår.

ส่งจากโทรศัพท์มือถือ Note 4

Ja, därför skall ventilationen utflöde ske i takfoten, inte upp på vinden.

0

There can be only one (Stefan)

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Har några rullar Aerogel XTE till övers om någon önskar köpa.

0

People who don't like their beliefs being laughed at shouldn't have such funny beliefs.

Sexualdriften är ju naturlig så det är bara moralen som hindrar de flesta från ett sexköp men att hångla med en prostituerad.? För mig låter det som att smygläsa My Little Pony eller att stå och runka utanför föräldrarnas sovrum. ©Atom

Med det sagt får man givetvis gilla Fox News precis som man får gilla Ullared, fiskbullar, Rytmisk Sportgymnastik och andra märkliga företeelser i vår Herres Hage. ©Atom (igen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
11 timmar sedan, skrev Janne:

Varför krångla till med dubbla väggar när det finns lättbetongblock  att tillgå .............

Enligt mig är dubbla väggar ungefär lika bra och ca 4 gånger billigare än lättbetongblock. 

8 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Varför spekulera i svenska termer? ta hjälp av en BRA byggare i er närhet i Thailand och ni får svar på alla era frågor.

Jag gissar(vet) att t.ex SurinP3 är ingen byggare och har aldrig jobbat med detta, och därmed är hans kunskaper på den nivån...Men hans polare Alan har jobbat med detta i hela sitt liv och kan detta på sinna 5 fingrar, likt många av oss andra som jobbat med detta i hela våra liv.

Typ Stefan m.fl(inkl mig) kan ju de svenska termerna, men de funkar inte alltid i Thailand även om mycket är det samma :-) 

Min kunskapsnivå. 

Jag vet ibland inte varför nåt fungerar, men jag vet om det gör det eller inte. 

Jaså, du känner Alan också. Hehe... 

Säg som det är, du har ingen aning om vad han jobbade med tidigare. 

4

“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.”

Rekommenderas:

Poolbyggare i Isaan    ----  Arbeta utan eget företag i Sverige - Skattefritt

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

En fördel med gråblock är ju att de vet hur man hanterar och bygger med dem, så där är också en fördel med alternativet dubbel vägg, förutom priset.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

2

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Stefan m.fl(inkl mig) kan ju de svenska termerna, men de funkar inte alltid i Thailand även om mycket är det samma :-) 

Är du också utbildad arkitekt?
Gött med den kunskapsbanken på mpr, när TV sviktar :)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

4

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu