Jump to content
IGNORERAD

Ni som byggt hus i Thailand


Ban phutsa

Recommended Posts

14 timmar sedan, skrev Nemo:

Tittade på mina räkningar och såg att den fasta avgiften verkar vara 38.22 baht + moms per månad (förmodligen en avläsningsavgift).

 

Du får hänga med lite här. Det är ju redan flera stycken som har sagt att det handlar om 40-50 baht i månaden. :rules:

Det var 2 st som svarade vettigt, Rowa 38,22 + skatt 7 %. Rolba tror 40-50 bath. Några skriver att jag behöver

inte betala om vi inte är där eller nåt om tr emån sen behöver jag inte betala nån fast avgift. Inga pengar men jag

vill veta vad hennes syster vill ha pengar för

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 364
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Ban phutsa

    76

  • Galten

    33

  • Boa52

    21

  • Jonte J

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Det var 2 st som svarade vettigt, Rowa 38,22 + skatt 7 %. Rolba tror 40-50 bath. Några skriver att jag behöver

inte betala om vi inte är där eller nåt om tr emån sen behöver jag inte betala nån fast avgift. Inga pengar men jag

vill veta vad hennes syster vill ha pengar för

Det ända som inte var vettigt var väl din fråga. För inte har väl elverket koll på om du är Thailand eller inte. Gissar att det har mera att göra med vilket avtal du har.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Boa52:

men jag

vill veta vad hennes syster vill ha pengar för

Det är det nog bättre du frågar henne om för det ingen här som kan veta det ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det är det nog bättre du frågar henne om för det ingen här som kan veta det ;)

Han kanske tänkte att vi skulle ringa hans frus syster för att fråga vilket avtal dom har.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi byggde tidigare så satte svågern in 40A (möjligen 60A). Jag dömde ut hans jobb och sa att det  var ingen mening att ha en så stor säkring eftersom det var säkrat lägre i stolpen. Vi hade en stor hetsig diskusion om detta som inte ledde någonstans. Till slut så tänkte jag att nu ska jag visa honom. 
 
Jag frågade vad som skulle hända om vi kortslöt efter säkringen. Han sa att säkringen skulle lösa. Jag sa att det skkulle lösa i stolpen. När vi kortslöt så hände absolut ingenting (annat än att ledningen blev varm). Vi avbröt och jag var väldigt förvånad att det inte bröt i stolpen. Jag sa att vi skulle kortsluta innan säkringen han satt upp. Vi gjorde det med samma resultat som tidigare. Inget hände annat än att ledningen blev varm. Så vi avbröt även den gången efter en 30s eller något mera.  
 
Matningen till huset är 2,5mm2 ca 25m lång ifrån mätaren i stolpen.  Jag blev väldigt förvånad att ingen säkring gick. Han sa att stolpen var avsäkrad för 6A. Om det vore så skulle naturligtvis den säkringen gått, och det vore absolut ingen mening att ha en 40A säkring efter den. Nu var det ju ändå ingen mening att ha säkringen eftersom inget hände när den skulle lösa ut och skydda ledningen.  Jag stod där och såg ut som ett frågetecken och han ansåg att han vunnit. När jag sa att hans dyra fina säkring var värdelös som inte löste ut blev han fundersam och ville inte fortsätta diskutera.  

Vi har 10 kvadrat mm på matningen mellan stolpe och hus.


Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-08 at 08:45, skrev Nemo:

Tittade på mina räkningar och såg att den fasta avgiften verkar vara 38.22 baht + moms per månad (förmodligen en avläsningsavgift).

 

Du får hänga med lite här. Det är ju redan flera stycken som har sagt att det handlar om 40-50 baht i månaden. :rules:

 

20 timmar sedan, skrev Boa52:

Det var 2 st som svarade vettigt, Rowa 38,22 + skatt 7 %. Rolba tror 40-50 bath. Några skriver att jag behöver

inte betala om vi inte är där eller nåt om tr emån sen behöver jag inte betala nån fast avgift. Inga pengar men jag

vill veta vad hennes syster vill ha pengar för

Kollade min räkning nu. 38,22 plus skatt här åxå. Blir ca 41 baht

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rowa:


Vi har 10 kvadrat mm på matningen mellan stolpe och hus.


Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

Det låter bra mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

innan jag flyttade hit betalade jag nada, även när vi var här hade vi månader när det var gratis el. Det är nog som vanligt i Thailand, olika vart du bor.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rowa:

Går att betala el och vatten via autogiro om man har thaibank

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

Detta är lurigt.

första året åkte de till elverket och vattenverket och betalade.

Hade jag inte protesterat så hade det gått till så än tar en halv dag och transport.

Hur det går till nu?

ingen aning

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Galten:

Detta är lurigt.

första året åkte de till elverket och vattenverket och betalade.

Hade jag inte protesterat så hade det gått till så än tar en halv dag och transport.

Hur det går till nu?

ingen aning

Det blev alltså ingen ändring efter din så kallade protest, " så hade det gått till så än "  "  hur det går till nu. ingen aning ":haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Det blev alltså ingen ändring efter din så kallade protest, " så hade det gått till så än "  "  hur det går till nu. ingen aning ":haha:

vem bryr sig bara det fungerar.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det blev alltså ingen ändring efter din så kallade protest, " så hade det gått till så än "  "  hur det går till nu. ingen aning ":haha:


Tyst nu snålgubbe och betala vad fruns syster kräver.
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag byggde så var jag med när "elkillen" kom och kopplade in elen, han hade med sin elmätare och thats it,

Dvs. ingen säkring mellan elmatningen och mig.

Jag körde samma skåp typ(dock storleken under) som någon annan hade på bilden dvs. schneider

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/8/2017 at 03:56, skrev Wangthong:

När vi byggde tidigare så satte svågern in 40A (möjligen 60A). Jag dömde ut hans jobb och sa att det  var ingen mening att ha en så stor säkring eftersom det var säkrat lägre i stolpen. Vi hade en stor hetsig diskusion om detta som inte ledde någonstans. Till slut så tänkte jag att nu ska jag visa honom. 

 

Jag frågade vad som skulle hända om vi kortslöt efter säkringen. Han sa att säkringen skulle lösa. Jag sa att det skkulle lösa i stolpen. När vi kortslöt så hände absolut ingenting (annat än att ledningen blev varm). Vi avbröt och jag var väldigt förvånad att det inte bröt i stolpen. Jag sa att vi skulle kortsluta innan säkringen han satt upp. Vi gjorde det med samma resultat som tidigare. Inget hände annat än att ledningen blev varm. Så vi avbröt även den gången efter en 30s eller något mera.  

 

Matningen till huset är 2,5mm2 ca 25m lång ifrån mätaren i stolpen.  Jag blev väldigt förvånad att ingen säkring gick. Han sa att stolpen var avsäkrad för 6A. Om det vore så skulle naturligtvis den säkringen gått, och det vore absolut ingen mening att ha en 40A säkring efter den. Nu var det ju ändå ingen mening att ha säkringen eftersom inget hände när den skulle lösa ut och skydda ledningen.  Jag stod där och såg ut som ett frågetecken och han ansåg att han vunnit. När jag sa att hans dyra fina säkring var värdelös som inte löste ut blev han fundersam och ville inte fortsätta diskutera.  

Du har rätt, din svåger är ingen riktig elektriker.  Att använda 2,5 mm2 som matning 25 meter till huset är fel om du använder mer elapparater än LED-belysning ;-).

Troligen finns ingen säkring i stolpen utan du har full strömstyrka från elverket in till din huvudsäkring på 40 (60)A.  När ni kortslöt  begränsade troligen din 2,5 mm2 ledning strömmen, den blev lägre än din säkring.  

Själv har jag drygt 30 meter matning från stolpen/elmätaren fram till husets elcentral. Använder 25 mm2.  Samma storlek har elverket på kanlarna i stolpen.

Det är enfas jag talar om.  Nedan en tabell över rekommenderade ledningsareor: 

 

Ledningsareor för olika säkringar

 En säkring för 35 A kräver en minsta ledningsarea av 10 mm2

 En säkring för 25 A kräver en minsta ledningsarea av 6 mm2

 En säkring för 20 A kräver en minsta ledningsarea av 4 mm2

 En säkring för 15 eller 16 A kräver en minsta ledningsarea av 2,5 mm2

 En säkring för 0 till 10 A kräver en minsta ledningsarea av 1,5 mm2


 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev rowa:

Går att betala el och vatten via autogiro om man har thaibank

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

Ja det brukar man kunna göra. Dock i vårt fall hade vi stora problem med Bangkok Bank och vattenverket och det slutade med att vattenräkningarna fick dras via en annan bank. På vattenverket skyllde man på BB.

Proceduren var annars ganska enkel. Ta med en räkning och en bankbok och ett legg och gå till el- /vattenverk. Försök hitta någon som kan lite engelska och be om hjälp att skaffa autogiro. Då får du en blankett som du åker till banken med och där stämplas det och kopieras det och sedan är det tillbaka till el- /vattenverket som stämplar och kopierar lite till och sedan bör det vara klart. Notera att du inte behöver vara ägaren, det går bra ändå, i alla fall i Udon Thani.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Boa52:

Det blev alltså ingen ändring efter din så kallade protest, " så hade det gått till så än "  "  hur det går till nu. ingen aning ":haha:

På tal om protest. Hur gick det med din polisanmälan om copyright intrång  ??

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

På tal om protest. Hur gick det med din polisanmälan om copyright intrång  ??

Ha ha, gick nog samma väg som Galtens, Ingen åtgärd:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Ha ha, gick nog samma väg som Galtens, Ingen åtgärd:haha:

För min del har det hänt något då jag sluppit åka till vattenverket och elverket i två år hur de nu har fixat till det i banken?

Fick ett råd av en amerikan som gick bort. Låt de sköta de praktiska du blir bara orolig.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-07 at 22:56, skrev Wangthong:

När vi byggde tidigare så satte svågern in 40A (möjligen 60A). Jag dömde ut hans jobb och sa att det  var ingen mening att ha en så stor säkring eftersom det var säkrat lägre i stolpen. Vi hade en stor hetsig diskusion om detta som inte ledde någonstans. Till slut så tänkte jag att nu ska jag visa honom. 

 

Jag frågade vad som skulle hända om vi kortslöt efter säkringen. Han sa att säkringen skulle lösa. Jag sa att det skkulle lösa i stolpen. När vi kortslöt så hände absolut ingenting (annat än att ledningen blev varm). Vi avbröt och jag var väldigt förvånad att det inte bröt i stolpen. Jag sa att vi skulle kortsluta innan säkringen han satt upp. Vi gjorde det med samma resultat som tidigare. Inget hände annat än att ledningen blev varm. Så vi avbröt även den gången efter en 30s eller något mera.  

 

Matningen till huset är 2,5mm2 ca 25m lång ifrån mätaren i stolpen.  Jag blev väldigt förvånad att ingen säkring gick. Han sa att stolpen var avsäkrad för 6A. Om det vore så skulle naturligtvis den säkringen gått, och det vore absolut ingen mening att ha en 40A säkring efter den. Nu var det ju ändå ingen mening att ha säkringen eftersom inget hände när den skulle lösa ut och skydda ledningen.  Jag stod där och såg ut som ett frågetecken och han ansåg att han vunnit. När jag sa att hans dyra fina säkring var värdelös som inte löste ut blev han fundersam och ville inte fortsätta diskutera.  

Ledningen klarar inte att leverera sådan stor ström så att säkringen löser.  I bästa falla så brinner bara ledningen av vid en längre kortslutning . I sämsta fall brinner huset upp.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ledningen klarar inte att leverera sådan stor ström så att säkringen löser.  I bästa falla så brinner bara ledningen av vid en längre kortslutning . I sämsta fall brinner huset upp.


Typ samma orsak till att man inte ska skarva en skarvsladd
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Ledningen klarar inte att leverera sådan stor ström så att säkringen löser.  I bästa falla så brinner bara ledningen av vid en längre kortslutning . I sämsta fall brinner huset upp.

Är det inte tragiskt att i Thailand behöver de inte värmen från en överhettad kabel, men har mängder av folk som inte har kunskap nog att skydda sig från det. 

I Sverige där vi har behov av värmen kopplar vi in en massa skydd för att skydda oss från värmen. Vi borde ju kunna värma ledningarna så pass mycket att det gör någon verkan en kall dag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Typ samma orsak till att man inte ska skarva en skarvsladd

 

Långa klena skarvsladdar är bra när man tvättar båten nere vid sjön med högtryckstvätten. Utan dessa långa skarvkablar löser bara säkringarna när man startar tvätten. Borde vara ett obligatoriskt tillbehör till kraftiga högtryckstvättar, som blåser tröga säkringar lite nu och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har nu varit och färdigställt huset, blev nästan som jag tänkt mig.

Vissa saker över förväntan, andra fick dom backjobb på när vi va nere.

 

Så nu ser jag fram emot att åka ner i dec eller januari för att få ordning på tomten.FB_IMG_1506611402305.jpg.ffcb4c59f9fd176bef36db9d4dc1769d.jpgFB_IMG_1506611397293.jpg.22d56ad87635764bdfd0209e004dc014.jpgFB_IMG_1506611389878.jpg.c73a356f6f0f5456d0fe6caefa2e5ad2.jpgFB_IMG_1506611385501.jpg.ea0d03ceaba4af027025688d9a266cc5.jpg20170907_194040.thumb.jpg.18119f7b165435659ef2d2ffe5552547.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-06 at 15:08, skrev Kenneth4618:

Stämmer bra det. De brukar koppla in sig före säkringarna

När de svetsade på framsidan hos oss kopplade de in sig direkt på elmätaren

20131224_085655.thumb.jpg.ef2470292f2fa290b3d3fcda107d552a.jpg

 

Dar av ser man aldrig en kontakt på strömätande maskiner när dom kopplar in direkt vid mätaren

Safe.thumb.jpg.c883eb4a017ae8878362417d24d061c8.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...