Jump to content
IGNORERAD

Ni som byggt hus i Thailand


Ban phutsa

Recommended Posts

När man kollar annonser på hus så undrar jag varför de ska vara så många toa/badrum i husen ?
 
Ibland är det fler badrum än rum i husen
 
 
 
 

Gött o ha eget badrum i sovrummet o slippa springa omkring naken/halvnaken när man ska på muggen.
Sen en "offentlig" WC

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 364
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Ban phutsa

    76

  • Galten

    33

  • Boa52

    21

  • Jonte J

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

När man kollar annonser på hus så undrar jag varför de ska vara så många toa/badrum i husen ?

 

Ibland är det fler badrum än rum i husen

 

 

 

 

Minst 2 badrum så man har ett eget även om det är gäster.

Har nog haft över 50 gäster på en gång vid buddhafest och husinvigning och klarat oss med 2 badrum men då räckte inte en.

Och när naturen kallar så måste det finnas en ledig.

I Thailand så får jag ofta raketbajs pga dåligt leverne.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev Galten:

Minst 2 badrum så man har ett eget även om det är gäster.

Har nog haft över 50 gäster på en gång vid buddhafest och husinvigning och klarat oss med 2 badrum men då räckte inte en.

Och när naturen kallar så måste det finnas en ledig.

I Thailand så får jag ofta raketbajs pga dåligt leverne.

Minst två tycker jag med. Har sett hus med 4 sovrum och fem - sex badrum vilket jag tycker verkar lite överdrivet.

Det gör huset både dyrare och mer att hålla rent

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Minst två tycker jag med. Har sett hus med 4 sovrum och fem - sex badrum vilket jag tycker verkar lite överdrivet.

Det gör huset både dyrare och mer att hålla rent

 

Ett badrum till varje sovrum är väl praktiskt, och ett för gäster.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ett badrum till varje sovrum är väl praktiskt, och ett för gäster.

Håller nog med kenneth där att lagom är bäst.

Man skulle behöva rörmokare stup i kvarten;)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
29 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ett badrum till varje sovrum är väl praktiskt, och ett för gäster.

Kanske praktiskt men ganska onödigt är min personliga åsikt.

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ett badrum till varje sovrum är väl praktiskt, och ett för gäster.

Så har vi, 5 badrum varav ett är "allmänt".

 

Skönt med egen kuppe:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ett badrum till varje sovrum är väl praktiskt, och ett för gäster.

 

Håller med dig, vi har 7 sovrum och 7 badrum annars blir det ju kö när man blir många.

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo när det gäller hus kan man väl förstå att det byggs många badrum då det ofta bor släktingar och det finns gott om utrymme att utnyttja men i lägenheter? Förstår inte att man tvunget ska ha 2 sovrum/ 2 badrum, 3 sovrum/3 badrum osv. Slöseri med utrymme enl min mening, nft byggs ju lägenheter med väldigt liten yta och om man inte har extremt dålig mage eller problem med svettkörtlarna så tillbringar man ju inte så mycket tid där.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev frogfish:

Så har vi, 5 badrum varav ett är "allmänt".

 

Skönt med egen kuppe:big_smile:

5 badrum:gasp:bor ni i ett slott:D

2 badrum får räcka, ett i master bedroom och ett för övriga, nu skall vi ju inte bygga så stort, 3 sovrum så tycker 2 badrum är lagom hade klarat oss med 1.

Inget fel på många badrum, men för vårat behov räcker det med 2. Kanske nästa hus:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Ban phutsa:

5 badrum:gasp:bor ni i ett slott:D

2 badrum får räcka, ett i master bedroom och ett för övriga, nu skall vi ju inte bygga så stort, 3 sovrum så tycker 2 badrum är lagom hade klarat oss med 1.

Inget fel på många badrum, men för vårat behov räcker det med 2. Kanske nästa hus:crazy:

Inget slott. Men ca 350 m2 med 4 sovrum som har eget badrum.

Som sagt, det är skönt med egen kuppe.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Jo när det gäller hus kan man väl förstå att det byggs många badrum då det ofta bor släktingar och det finns gott om utrymme att utnyttja men i lägenheter? Förstår inte att man tvunget ska ha 2 sovrum/ 2 badrum, 3 sovrum/3 badrum osv. Slöseri med utrymme enl min mening, nft byggs ju lägenheter med väldigt liten yta och om man inte har extremt dålig mage eller problem med svettkörtlarna så tillbringar man ju inte så mycket tid där.

Vi har ett litet hus i Thailand. Tomten ut mot vägen är väldigt liten och då blev det en våning med 2 sovrum och ett badrum. Känns trångt, en toalett till skulle absolut behövas. Vi skulle även vilja ha ett sovrum till. Det är för lite med två sovrum när dottern är där och det kommer besök. 

 

Vi har funderat på att bygga ut en våning till med ett eller två sovrum och badrum. Men det är rätt dyrt och krångligt att bygga ut. Jag vill hellre bygga ett nytt hus på stora tomten bakom. Där kan vi få ett stort hus i ett plan med flera sovrum och badrum. Då slipper vi också ljudet från stora vägen framför huset. Ett jävla oljud från fordonen omöjligt att sitta ute och prata i telefon t.ex. Men frugan vill inte ha ett hus bakom då det är större status med ett hus mot gatan. Slutar väl med ett hus åt oss var.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
On 2017-03-13 at 06:20, skrev Jonte J:

Här kommer lite bilder.IMG_4375.thumb.JPG.59ab7ff412477b6d8117ef4f15a44d88.JPGIMG_4376.thumb.JPG.fe29d86afd1e57c39130ac1db6e7adc4.JPGIMG_4377.thumb.JPG.9e3d93511ad21bfb12b1bd6f71a9e617.JPGIMG_4378.thumb.JPG.459d6eb50493e1cea9439c7c39a1c3cd.JPGIMG_4382.thumb.JPG.e032d461165ea30228f49c144ac85ae5.JPGIMG_4384.thumb.JPG.6b236de6107433a3140e5b916561d68f.JPG

Jag gillar att man inte ser några pelare i hörnorna!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jordbromannen:

Jag gillar att man inte ser några pelare i hörnorna!

Vi har inga pelare. Självbärande väggar byggt på platta och fackverkstakstolar spännvidd 11,5 meter som vi gör i Sverige . Med vänlig hälsning, Jonte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går inte sitta i Sverige å planera bygge i Thailand, så vi åker ner i maj å kör igång:party:

Någon som är i eller omkring phimai hojta för en pilsner:D

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Jonte J:

Vi har inga pelare. Självbärande väggar byggt på platta och fackverkstakstolar spännvidd 11,5 meter som vi gör i Sverige . Med vänlig hälsning, Jonte.

Är det nått byggarna har koll på, eller är det du själv som har koll och drivet bygget med den tekniken?

Man ser ju att dina sten är rejäla, har du något pris per sten?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Ban phutsa:

Är det nått byggarna har koll på, eller är det du själv som har koll och drivet bygget med den tekniken?

Man ser ju att dina sten är rejäla, har du något pris per sten?

Vi har byggt själva till hjälp har vi haft dagavlönade bönder från byn.  ( för en thai kan allt om man frågar inga problem he he.) vi byggde för två år sedan med superblock.IMG_4390.thumb.JPG.9460a42ce8a250a17751039808c64145.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ändrat lite i ritningarna, synpunkter å tips mottages tacksamt.

Färgval på golv är inte relevant, har inte bestämt än. 

Funderar på såpass djupa sten så pelarna försvinner efter puts, är det vettigt? Eller är det onödigt dyrt...

58cd6913bef94_RoomSketcherLevelImage(1).jpg.bbb4d8fc8bf7d16310d0bd7dbd856993.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle mura blocken så att pelarna försvinner inomhus. Dock syns dom mer utomhus och det kan vara vackert dessutom.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle mura blocken så att pelarna försvinner inomhus. Dock syns dom mer utomhus och det kan vara vackert dessutom.
 
 

Eller dubbla väggar så försvinner stolparna både ute och inne åsså blir det hyfsat isolerat.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Ban phutsa:

Har ändrat lite i ritningarna, synpunkter å tips mottages tacksamt.

Färgval på golv är inte relevant, har inte bestämt än. 

Funderar på såpass djupa sten så pelarna försvinner efter puts, är det vettigt? Eller är det onödigt dyrt...

58cd6913bef94_RoomSketcherLevelImage(1).jpg.bbb4d8fc8bf7d16310d0bd7dbd856993.jpg

Man skulle kunna förlänga lilla toan så man får en dusch. Och ha den andra toan till det stora sovrummet. Jag bygger alltid med utåtgående dörrar på toaletter. Mvh Jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Jonte J:

Man skulle kunna förlänga lilla toan så man får en dusch. Och ha den andra toan till det stora sovrummet. Jag bygger alltid med utåtgående dörrar på toaletter. Mvh Jonte

I ursprungs ritningen vart toan större och med dusch, ändrade lite för att få öppet till köket, men får fundera över det, bra synpunkt me dörrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Ban phutsa:

I ursprungs ritningen vart toan större och med dusch, ändrade lite för att få öppet till köket, men får fundera över det, bra synpunkt me dörrarna.

Jag menade förlängning  mot sora altanen  vilket inte påverkar köket. Mvh Jonte.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Seaserpent:


Eller dubbla väggar så försvinner stolparna både ute och inne åsså blir det hyfsat isolerat.

 

Skulle det funka att sätta isolering mellan de dubbla väggarna?

Tex frigolit.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...