Jump to content
IGNORERAD

Politiker i Sverige/Thailand same same not different

Vaxet

Recommended Posts

Har i många inlägg uttryckt mitt ogillande över Dr. Thaksin och hans helt obekymmrade sätt att ljuga eller kanske rättare sagt anpassa sanningen efter vad han tycker och vad han kan tjäna på.

Såg nyss något på TV här i Sverige som får mig att inse att våra folkvalda i svedala och andra representanter för vanligt folk inte är ett dugg bättre än de korrumperade politiker i Los som vi skriver så mycket om här.

Tycker det är för djävligt att direktörer och högre tjänstemän i privata företag inte fattar att det är stötande att de i dessa tider tar ut bonusar. Även om detta inte drabbar oss som skattebetalare så luktar detta riktigt illa och många gånger har ju dessa företag permiterat folk för att bibehålla ett bra resultat.

När direktörer i företag som får ekonomisk hjälp av staten för att överleva, när dessa direktörer tar ut bonus borde detta vara straffbart och beskattat med 100% skatt. Fullkomligt idi*tiskt.

När jag idag såg LO ordförande Lundby Wedin stå och tala om att hon känner sig lurad eftersom VD.n i AMF har fått så hög bonus, då blir det pinsamt och jag antar att LO medlemmar går i spinn.

Denna kvinna är arbetarnas högsta ordförande i Sverige. Hon har under senaste tiden uttryckt samma åsikter som jag framför om direktörer och dessutom försökt klandra den sittande regeringen som ansvariga.

Nu visar det sig att hon som har suttit i AMF:s styrelse i 15 år gjort exakt samma sak som de gnidna direktörerna i banker och företag. Med ett undantag, hon ger bort andras pengar, löntagarnas pensionspengar.

När hon står och på TV säger att hon inte förstått att styrelsen gjort detta, trots att hon suttit med i denna styrelse i 15 år. Trots att hon skrivet på samtliga årsredovisningar där det tydligt framgår hur mycket bonus cheferna har, säger hon sig alltså vara upprörd och känner sig lurad.

Det tar 1 minut för vem som helst att gå in på AMF:s hemsida och leta reda på årsredovisningarna.

Sedan är det lätt att hitta sidan med ersättningarna till VD och övriga chefer.

Som styrelsemedlem har dock Lunby Wedin inte denna kunskap och vill nu tillsätta en utredning för att ta reda på vad som hänt. En så genomskinlig lögn att det blir pinsamt, jag antar att LO:s medlemmar kastar ut henne snabbare än bums.

Då kan hon säkert få jobb i ett av de mer korrumperade länderna i världen, det har hon visat att skulle passa bra för. 

http://www.aftonblad...ticle4717788.ab

Sorry, kanske inte en thaitråd, men jag blir så beklämd när jag ser hur vi i vårt land slår oss för bröstet och talar om för andra länder hur de skall göra. När sedan politiska toppar beter sig precis lika som i vilken bananrepublik som helst är det lätt att bli lite gramse,typ.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Nja, lite skillnad är det allt  :yes:

http://www.svd.se/ku...kel_2631649.svd

Va inte för säker på det du!

Vi får väl vänta och se vad som händer, men lite magi önskas det nog på flera håll just nu i LO-borgen.

Dela på andra sajter

Vaxet: Såg henne precis bli intervjuad på nyheterna.jag höll på att trilla av stolen över hennes tafatta försök att förklara sig och skylla på de andra i styrelsen.

:kort::kort::kort:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

`De går nog ganska långt för att försvara den lön eller pensionsavtal man har innan man får sparken

För nu handlar det om hennes avtal innan hon måste avgå!

Men som vanligt behöver hon nog inte svälta

TV4 i morgon

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Wanja Rövardotter har ersättning på 70 000:- för sitt styrelseuppdrag från AMF. Hon sitter dessutom i ett stort antal andra styrelser, huruvida hon ersätts för dessa uppdrag vet jag inte, men alla lär inte vara oavlönade.

Tanten har naturligtvis inte tid att närvara vid alla dessa styrelsemöten, så det vanliga bland eliten är att de sätts upp som närvarande ändå - finns ju risk annars för att arvordet inte skulle utgå.

Just för AMF spelar antaglingen inte styrelsen någon större roll. Man har en placeringsstrategi och det är ingenting som zombierna i styrelsen fattar någonting av ändå - företaget är helt tjänstemannastyrt. Antagligen diskuterar man mest hur man skall kunna berika sig själva.

Kontentan är att jag faktiskt tror att tanten är uppriktigt förvånad över det som nu har hänt, hon har naturligtvis inte förstått någonting och knappt varit närvarande dessutom.

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Dela på andra sajter

Wanja Rövardotter har ersättning på 70 000:- för sitt styrelseuppdrag från AMF. Hon sitter dessutom i ett stort antal andra styrelser, huruvida hon ersätts för dessa uppdrag vet jag inte, men alla lär inte vara oavlönade.

Tanten har naturligtvis inte tid att närvara vid alla dessa styrelsemöten, så det vanliga bland eliten är att de sätts upp som närvarande ändå - finns ju risk annars för att arvordet inte skulle utgå.

Just för AMF spelar antaglingen inte styrelsen någon större roll. Man har en placeringsstrategi och det är ingenting som zombierna i styrelsen fattar någonting av ändå - företaget är helt tjänstemannastyrt. Antagligen diskuterar man mest hur man skall kunna berika sig själva.

Kontentan är att jag faktiskt tror att tanten är uppriktigt förvånad över det som nu har hänt, hon har naturligtvis inte förstått någonting och knappt varit närvarande dessutom.

http://www.expressen...-som-extraknack

Om det är som du tror så är ju damen pinsamt inkompetent, och dessutom får hon drygt 400 000/år för att vara detta i många styrelser.

http://www.svd.se/na...kel_2636225.svd

Dela på andra sajter

Man skall skrubba varandras ryggar, det är då det lönar sig i politikerträsket.

Här i Gävle har vi en egen skata som skall bygga nytt näste, nämligen stortorget.

Många millar kommer det att kosta och klart kommer det att bli till sommaren 2010, men vem är det som betalar kalaset i en kommun där man får kryssa med bilen mellan kratrarna i gatan. Vadå global kris? nej här gävlar har vi det bra.

Dela på andra sajter

Guest wille

Med dagens granslosa politikerforakt och nar folk slass om att gnalla, klaga och forlojliga fortroendevalda sa ar det kanske inte sa konstigt att manga drar sig for en politisk karriar.

Jag tror att man far de fortraoendevalda man fortjanar och eftersom sa fa svenskar faktiskt engagegerar sig politiskt sa maste de styrande valjas ur en valdigt begransad genpool.

Sen ar det alltid intressant att se vilka olika forvantningar man har pa olika typer av manniskor - Lo damen doms onekligen fran en annorlunda mall an andra.

Dela på andra sajter

Hej Vaxet,

Du har rätt i att detta ämne inte riktigt passar på detta forum, så jag har flyttat det till Off Topic.

Vad gäller ämnet kan jag bara konstatera att makt korrumperar, både i Thailand och Sverige. Det blir dock lite speciellt skrattretande när svenska vänstern avslöjas ha kapitalistiskt beteende.

Håller också med wille om att ett något bredare urval av politiker vore att föredra. Politiker vars enda arbetslivserfarenhet består av jobb på ungdomspartiets kansli har jag inte mycket respekt för.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...