Jump to content
IGNORERAD

Golfbagar på flyget?


Surin P3

Recommended Posts

Hur är det nuförtiden med reglerna/priser på att ta med sig sin golfutrustning på flyget ifrån Thailand?

Vill helst veta hur Thai Air ställer sig till detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Quote

Hur är det nuförtiden med reglerna/priser på att ta med sig sin golfutrustning på flyget ifrån Thailand?

Vill helst veta hur Thai Air ställer sig till detta.

Generellt så känns det som om alla flygbolag blivit hårdare på golfbags-fronten, de försöker säkerligen ta intäkter där de kan. Jag flög Swiss hem senast (bra bolag fö) och åkte på en avgift om, håll i er nu, 3500 baht! För en golfbag! De skämdes verkligen inte  :kort:

Rapportera gärna hur mycket det kostade med Thai, intressant för oss andra att veta!

Mvh, Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Brukar inte vara något problem förr. Men har du inte silverkort på thai. Då får du ha 30 kg och golfbagen kommer med gratis. Råkar du komma lite över i sverige då kan det bli problem. Aldrig i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Generellt så känns det som om alla flygbolag blivit hårdare på golfbags-fronten, de försöker säkerligen ta intäkter där de kan. Jag flög Swiss hem senast (bra bolag fö) och åkte på en avgift om, håll i er nu, 3500 baht! För en golfbag! De skämdes verkligen inte  :kort:

Rapportera gärna hur mycket det kostade med Thai, intressant för oss andra att veta!

Mvh, Anders

Det är väl inget konstigt om dom tar pröjs för extra bagage..

Helt rätt tycker jag :good:

Moderatbandy folket har nog dessutom råd att pröjsa :on_the_quiet:

Link to comment
Dela på andra sajter

30 USD betalade jag i oktober på Thai mellan CPH-BKK för en golfbag

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det rimligt att man tar betalt för bagage som överstiger viktgränsen. För det är väl inte så att man tar betalt bara för att det är golfklubbor?

Ännu rimligare vore dock att väga passagerare plus bagage och ta betalt efter det. Skulle väl inte gynna mig kanske (88 kg), men sannolikt de flesta thaidamer inklusive fru Chang (45 kg).

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Brukar inte vara något problem förr. Men har du inte silverkort på thai. Då får du ha 30 kg och golfbagen kommer med gratis. Råkar du komma lite över i sverige då kan det bli problem. Aldrig i Thailand

Om man har silver får man ha 30 kg. Det är väl inkl golfbag så då blir det ju bara 15 kg kvar till vanligt bagage om nu en golfbag väger 15 kg. Eller menar du att man får ta 30kg + golfbag gratis?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tyvär är det sammalagt 30 kg. Från sverige är dom väldigt griniga. jag hade 29 kg ink golf sist. Då skulle damen kräva mig på pengar tills jag för tredje gången visade silverkortet.Inte behöver golfutrustningen väga så mycket. Räcker med klubbor + några bollar. Allt annat kan man köpa

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa bolag tillåter golfbagar utan extra kostnad. Jag vet att malmö aviation inte tar betalt för barnvagn eller golfbag. Dom

räknar inte vikten då. Många fuskar dock med detta och lastar in en liten resväska i barnvagnen eller sprit i golfbagen.

Barnvagnen eller golfbagen blir mycket tyngre då. Risken blir större dessto tyngre än väska är att den går sönder. Tunga väskor läggs

alltid längst ner eftersom man inte vill riskera att dem pressar sönder väskor eller att dom som lastar väskorna inte orkar lyfta upp

väskan och lägga den överst.

Tänk på det att en tung väska går sönder mycket lättare i handtag och hjul. Det gör inte en lätt väska.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Nyss hemkommen med ekonomiklass på Thai. 18 kg + golfbag på nedresan, 22 plus golfbag hem. Behövde inte betala nått för bagen.

Enligt hemsida och telefonkontakt fick jag besked att det kostade 70$ per sträcka. På Arlanda sa dom att det ingick i frivikten,

i Bangkok sa dom ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Golf equipment

Golfbag can be included in the baggage allowance. However if you check in 20kg there will be an additional charge. A golf bag (including maximum of 14 golfclubs, 12 golfballs and a pair of shoes) that does not have a weight over 15kg cost USD70 in local currency per sector. If the golfbag exceeds 15kg, overweight shall be charged.

Hej från thais hemsida

Jag har åkt med thai ett par gånger aldrig betalat :clapping:

Man kan aldrig vara säker beror nog på vem som är i inchekningen :rtfm:

Mvh Kjell

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss hemkommen med ekonomiklass på Thai. 18 kg + golfbag på nedresan, 22 plus golfbag hem. Behövde inte betala nått för bagen.

Enligt hemsida och telefonkontakt fick jag besked att det kostade 70$ per sträcka. På Arlanda sa dom att det ingick i frivikten,

i Bangkok sa dom ingenting.

Har du silver då eller slapp du betala extra trots att du inte höll dig inom den friavikten?

Tänkte mest på ner vägen eftersom de brukar vara lite hårdare där vad jag förstått. För jag antar att din Bag väger mer än 2 kilo.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, golfbagen vägde ca 15 kg och jag har inga rabatter eller medlemskap. Jag ringde Thai nån månad innan och fick då beskedet att golfbag kostade 70$/sträcka. Ringde en gång till veckan innan och fick då beskedet att "vi brukar bjuda på golfbagar" vilket visade sig stämma. Tror dock som någon sa att de beror oftast på humöret på den som checkar in. Jag har hållit på med dykning tidigare och rest ganska mycket med väska plus dykbag och det har varit samma visa där. "Dykbag är sportutrustning och kostar XXX kr" men jag har sällan behövt betala nått.

Tittade även på biljett med Turkish Airlins och Air China vilka var ganska billiga men när jag frågade om golfbag så påstod dom att det inte var specialbagage utan skulle kosta normal övervikt vilket skulle blivit dj-g dyrt.

/Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, golfbagen vägde ca 15 kg och jag har inga rabatter eller medlemskap. Jag ringde Thai nån månad innan och fick då beskedet att golfbag kostade 70$/sträcka. Ringde en gång till veckan innan och fick då beskedet att "vi brukar bjuda på golfbagar" vilket visade sig stämma. Tror dock som någon sa att de beror oftast på humöret på den som checkar in. Jag har hållit på med dykning tidigare och rest ganska mycket med väska plus dykbag och det har varit samma visa där. "Dykbag är sportutrustning och kostar XXX kr" men jag har sällan behövt betala nått.

Tittade även på biljett med Turkish Airlins och Air China vilka var ganska billiga men när jag frågade om golfbag så påstod dom att det inte var specialbagage utan skulle kosta normal övervikt vilket skulle blivit dj-g dyrt.

/Jan

Har precis bokat klart med turkish till bkk och efter att jag fått detta trevliga mail.

Citat:

Hej,

reser du med oss från Sverige kan du ta med dig 30kg incheckat bagage samt en golfbag max 15 kg fritt.

Mycket generöst och trevligt för oss att erbjuda även i ekonomiklass.

Med vänliga hälsningar//Best regards

TURKISH AIRLINES

ARLANDA INT. AIRPORT

DEPARTURE HALL. TERMINAL 5,

BOX 172, 19046 ARLANDA-STOCKHOLM

Front desk Terminal 5

08/797 72 58 open daily 09:00-16:30

FAX: 08/ 593 60 512<BR style="mso-special-character: line-break"><BR style="mso-special-character: line-break">Dessutom bra pris 6200 i feb hem i april

Ban

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...