Jump to content
IGNORERAD

Förlängning av systerdotter.


musse74

Recommended Posts

Jag och frugan sökte 90 dagars för hennes systerdotter, fick avslag med motiveringen att hon inte har barn eller make(hon är 28)
Sökte igen och skrev att det räcker med 4-6 veckor, då fick hon 8 veckor.
Kan vi söka förlängning tror ni??

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av detta är att man inte får söka förlängning längre. Man ska söka längre tid på ambassaden i Bangkok direkt istället. Vi sökte förlängning åt min svägerska i höstas och dom sa att vi kunde söka men att det skulle bli avslag, och då skulle den ansökan påverka framtida ansökningar negativt. Har alltid gått tidigare men har skett en förändring. Mig.verket har väl inte tid med såna ansökningar längre. Det ska vara starka personliga skäl för att en ansökan ska godkännas.

 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Forlanga-besok.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer ta nån månad för Mig. att fatta beslut om förlängning, så då har hon ju fått sina 90 dagar totalt iaf. Tänker hon söka nytt visum senare så blir det avslag om ni förlänger nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni tänkt att hon skall komma på återbesök på nytt schengenvisum ett annat år och hon sökt och fått en förlängning innan så kan ni få avslag på den nya visumansökan.

 

Detta är värt att tänka på

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är ju lite att hon ska hitta sig en go gubbe, då behöver vi ju inte söka längre...=)
Tanken var ju att söka 3 månader till efter dom 8 veckorna hon fick.
Men tror ni det blir avslag så är det ju bättre att hon åker hem när hon ska.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam förlängde för drygt 2 år sedan. Sedan dess har hon blivit nekad visa.

Vi gör ett nytt försök om ett par veckor igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, igår kom systerdottern, dock inte utan lite problem.
Passpolisen ringde och sa att hennes utresebiljett var senare än vad hon fick stanna.
I hennes pass står det 13/3 -12/5 och det gick ju jag på när vi boka hennes biljett, men under det stod det 45 dagar, det var tydligen det man skulle gå efter.
Så nu får hon bara stanna 45 dagar och jag trodde 58 dagar.
Läste nån länk som någon hade postat, men det kan väl inte vara så att man bara kan förlänga om nån är mer eller mindre döende?
Vad nån gjorde för några år sedan är inte intressant då dom byter regler hela tiden.....nån som VET nått om detta eller vet nån som vet??
Vår tanke är ju att hon ska stanna 45 dagar + 90 dagar!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Datumen på ett visum är alltid längre än tiden man sökt. Det är helt upp till henne själv att ha koll på tex 45 dagar inom dom 2 datumen som står.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-10 at 10:25, skrev musse74:

Jag och frugan sökte 90 dagars för hennes systerdotter, fick avslag med motiveringen att hon inte har barn eller make(hon är 28)
Sökte igen och skrev att det räcker med 4-6 veckor, då fick hon 8 veckor.
Kan vi söka förlängning tror ni??

Min frus bror (63 år ogift men med barn över 20 år) fick 2015 rådet att inte söka 3 månader utan söka 2 månader och sedan förlänga i Sverige.

2016 fick svågern och hans fru rådet att söka 3 månader direkt för att en förlängning i Sverige var inte önskad. Fruns bror fick inte söka turistvisum för att han förlängt i Sverige året tidigare. Han fick däremot söka uppehållstillstånd.

 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-slakt-och-vanner.html 

Om du ska besöka Sverige i mer än 90 dagar ska du istället ansöka om uppehållstillstånd för besök.

 

Trots att det står på migs hemsida att man ska söka uppehållstillstånd om man ska besöka mer än 90 dagar så behövde han söka för mindre än 90 dagar. 

Uppehållstillstånd tar betydligt längre tid att behandla så han fick vänta några extra månader (har för mig att det tog ca 2 månader).

Vad skulle hända om hon gör som min frus bror gjorde dvs söka uppehållstillstånd? Hon fick inte det rådet?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står vad jag kommer ihåg alltid under vilken datum period visumet är giltigt samt antal dagar man har rätt att stanna.

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev musse74:

Hej igen, igår kom systerdottern, dock inte utan lite problem.
Passpolisen ringde och sa att hennes utresebiljett var senare än vad hon fick stanna.
I hennes pass står det 13/3 -12/5 och det gick ju jag på när vi boka hennes biljett, men under det stod det 45 dagar, det var tydligen det man skulle gå efter.
Så nu får hon bara stanna 45 dagar och jag trodde 58 dagar.
Läste nån länk som någon hade postat, men det kan väl inte vara så att man bara kan förlänga om nån är mer eller mindre döende?
Vad nån gjorde för några år sedan är inte intressant då dom byter regler hela tiden.....nån som VET nått om detta eller vet nån som vet??
Vår tanke är ju att hon ska stanna 45 dagar + 90 dagar!

 

 

 

En förlängning skall inte få konsekvenser nästa gång man söker visum enligt Thaikonsult

 

https://www.maipenrai.se/forum/topic/37922-nu-är-det-fritt-fram-att-förlänga-besök/

 

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har inga planer på att söka för henne igen, tanken är ju att hennes ev framtida man ska göra detta...=)
Men för att hitta denna ev framtida man så behöver hon ju stanna längre än 45 dagar.
Hur långt innan hon ska åka hem ska/bör man söka förlängning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...