Jump to content
IGNORERAD

Hur reagerade era barn när ni skaffade thaitjej?


MaiChai

Recommended Posts

På tillfälligt besök i Sverige så träffade jag en kompis som för ungefär ett år sedan blev sambo med en kvinna i 40-års åldern med två barn, en dotter på 17 år och en son på 7 år.

Min kompis nya sambo skilde sig från sin man sedan 20 års äktenskap för två år sedan, de skjildes i samförstånd och kommer bra överens. De bor i samma bostadsområde och barnen kan gå hem till vem de vill av föräldrarna.

I december var hennes ex-make på semester i Chonburi hos en kompis som är en gemensam vän till dem båda. När de var gifta var de på semester i Thailand hela familjen, fast de var inte i den pittoreska fiskebyn Pattaya då.

Nu visar det sig att ex-maken får besök av en thailändsk kvinna i april som han träffade under resan. Han ex-fru har inget emot det utan tycker det är kul att han träffat någon men dottern på 17 år har slått fullständigt bakut och vägrar träffa eller tala med sin far "Ifall han tar hem en thailändsk h*ra" för att vara ordagrann.

Vi får se hur det går, men hur gick det för er som redan gjort detta? Vad var reaktionerna från era barn? Från era ex? Från föräldrar och vänner?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    3

  • swedenfarang

    3

  • roggan

    1

  • Lung Lennart

    1

Mest aktiva i denna tråd

swedenfarang

HansG borde kunna svara bra på detta.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nobody

Jag har 2 barn i 20 årsåldern och har bott ihop med en kvinna från Thailand i snart 3 år nu. De tycker om min sambo jättemycket och hon om dem.

De har alltid fått lära sig att alla människor har samma värde så det har aldrig varit någon fråga eller problem för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina barn som är i 20 års åldern blev mest förvånade och skrattade lite ! jag tror det är värre för flickor att acceptera det.Mitt ex tyckte det var roligt och hjälpte mig lite med pappren t.o.m ! Inga problem med syskon och föräldrar,förutom att dom fick in en i familjen som kunde göra plötsliga räder in i växthus och grönsaksland och ta med sig allehanda ätbara saker,samt riva ut komposten i jakt på någon halvdöd växt,som sedermera hamnade hos mig och vid fullt liv efter någon veckas vård.

Den som hade mest problem var nog min thailändska tjej eftersom JAG KUNDE PRATA OCH UMGÅS MED MITT EX :girl_devil:   Tråkigt nog så valde hon att stanna i Thailand "eller" tråkigt nog så valde jag att stanna i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok visserligen så träffade jag min blivande fru i Svedala (hon va kock på lokala thairestaurangen) Visst va jag nervös när jag skulle presentera henne för barnskocken (3st.).

Men det började bra och har bara blivit bättre.

Min (underbara)fru är helt accepterad och omtyckt inte bara av hela min släkt utan även av mina barns mödrar.

Solskens historia med ett rosa skimmer va? Jamenvafaan de är ju så, roligt att det funkar...nån gång.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade 3 barn i åldern 14, 12 och 5 år från ett tidigare äktenskap, när jag träffade Fru Vax.

Så jag berättade att jag träffat en ny tjej och att hon var Thailändska omgående för alla 3 barnen.

De har från dag ett de träffade Fru Vax första gången varit mycket nära varandra och jag har aldrig hört ett ont ord från barnen.

Även mina barns vänner har alltid varit mycket positiva och jag har vid något tillfälle frågat mina barn om någon sagt något. De påstår att de aldrig hört något negativt om vårt förhållande.

Däremot talade mitt X, barnens mor om att hon tyckte det var patetiskt att Fru Vax och jag gifte oss.

Detta innebar dock bara att alla 3 barnen för en tid vägrade bo hos henne och bodde med mig och Fru Vax, plus våra nya gemensamma barn.

Till slut kröp dock X-ett till korset och kom och bad både mig, Fru Vax och barnen om ursäkt för sitt "tanklösa sätt att uttrycka sig" som hon sa.

Tror att barn kan reagera på det sätt som hänt Mai Chais vän, oavsett om den nya tjejen kommer från Värmland, USA eller Thailand. Det man inte känner till är man rädd för.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Han ex-fru har inget emot det utan tycker det är kul att han träffat någon men dottern på 17 år har slått fullständigt bakut och vägrar träffa eller tala med sin far "Ifall han tar hem en thailändsk h*ra" för att vara ordagrann.

Så otroligt jobbigt.

Det tragiska är ju att sådant beteende måste ha sitt ursprung någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

Bra att detta tas upp kan vara till glädje för många

Jag talde om för mitt Ex först Hon blev glad

Jag trodde hon skvlarde för barna 2 flickor men det gjorde hon ej Gissa att den yngsta träffade TGF på Don Muang men hon blev oxå glad Men den äldsta var inte så "glad" Men när TGf kom till Sverige så var det surt i 2 dagar Den äldsta bodde då hos mig Men efter några dagar så var det mycket bra ( De rökte på balkongen tillsamans och båda kan Thai) Det plockades fram gamla kläder och det stäldes upp på alla sätt

Så här längtar även mina barn till slutet av april när jag får besök

:friends: Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Mina 2 söner som då var i 18 årsaldern sa -Det är helt ok! Bara du trivs med livet farsan

de kommer väldigt bra överens och med vägen genom magen med lite thaikäk då och då så

löser det sig med killar, tjejer verkar ha större problem.

Mitt ex har heller inga problem, vi bor numera grannar och ibland säger frugan när jag kommer hem

-Jag träffade din fru idag!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Flores

Quote

HansG borde kunna svara bra på detta.

Hans G (pappa) ligger nu utslagen eftersom han idag blev smittad och fick vinterkräksjukan. Han har antagligen fått detta från infektionsavdelningen som hans GF ligger på. Han har inte kräkts på 30 år stackaren och värker i mitt hjärta av att se honom så här dålig. Men nu vet du läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Usch ja, fick den skiten i december. Tappade 7 kg rakt av.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dotter nr. 1: Snuskgubbe (vi har ingen kontakt längre)

Dotter nr. 2: Kul, lycka till pappa (hon har varit och hälsat på i Pattaya)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är minst sagt deprimerande att så många har fått dessa negativa reaktioner från sina barn. Kan ju bara hoppas att de ändrar sin inställning efter att ha mognat lite.

Jag har inga barn, men kan säga att min släkt i Sverige har tagit mot fru Chang mycket väl. Fru Chang har kanske upplevt det som lite stelt ibland, men då vet hon inte mycket om hur vanligt det är med stela svenskar ;-)

Som hon uttrycker det på engelska: "They are very nice, but not warm to me". Just det fru Chang, värmen kan dröja när man umgås med svenskar. Å andra sidan kan jag inte påstå att jag känner så mycket värme från fru Changs föräldrar när vi besöker dom i hembyn. Däremot från andra byinvånare. Det är väl personkemi.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är minst sagt deprimerande att så många har fått dessa negativa reaktioner från sina barn. Kan ju bara hoppas att de ändrar sin inställning efter att ha mognat lite.

Herr Chang har talat.

Ja, HC, det är deprimerande.

Det sitter där och gnager hela tiden och stjäl energi samt jag tror faktiskt att det gäller båda parter.

Jag har vädjat, men kan ju inte tvinga henne att svara på mina kontaktförsök.

T o m vid vårt (mitt och min thaifrus) sverigebesök i somras lät hon meddela via min andra dotter att hon inte ville träffa oss.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Jive! Jag förstår dej väl hur du känner det. Jag har tidigare beskrivit här hur mina barn reagerat,och det negativt,och exet har väl knappast försvarar mej snarare tvärs om. I mitt fall avslutades besöket i förtid pga. detta. Jag har förklarat för mina barn och hoppas och tror att de förstod något. Jag har sagt att jag kommer att vilja vara ihop med en asiatisk tjej. Hur de reagerar nästa gång är svårt att säja. Det är ju svårt att etablera en kontakt när barnen inte ens ville träffa kvinna i fråga.Jag vill lyckönska de som inte har några problem i sådana här frågor

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Hej!

Nu har jag kommit på benen igen, så nu kan jag delge mina erfarenheter.

Dom flesta känner till vad min lilla Flores tycker och känner. Men min äldsta dotter som nyss fått barn vägrar mig att träffa mitt barnbarn. Så visst har det kostat på att bli förälskad i en thaikvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Har inga egna barn. Herr Chang och jag har samma erfarenhet. Min övriga släkt tog emot min Thaifamilj väl.

En reflektion. De barn som inte accepterar sin pappas nya fru kan ju göra det av två skäl.

1. Accepterar överhuvudtaget inte att en ny kvinna kommit in i pappas liv, oavsett ursprung.

2. Har den klassiska förutfattade meningen om Thailändskor som det debatterats så mycket om här på forumet i olika trådar. Skulle gladerligen ha accepterat en ny västerländsk kvinna i pappas liv. Men Thai absolut inte. Pappa har blivit en "horbock".

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en vuxen son som med åren blivit allt närmare son/kompisaktigt om nån förstår vad jag menar, var bara nyss fyllda 20 när han föddes så vi är förhållandevis nära i ålder, så där var det inga problem alls, däremot var sonhustrun lite svårflirtad, mest p.g.av att min TGF var yngre än hon. Det gick dock över ganska omgående när dom träffats. Damer är ganska känsliga vad beträffar det som står i prästbetyget.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Från mina "nära och kära" har det inte varit några som helst problem.

Har två vuxna barn, två syskon och åldrig mamma som tagit emot

min sambo på bästa sätt.

Det största problemet är fortfarande språket..alla pratar för snabbt

tycker min sambo fortfarande efter 5 år i Svedala.  ;)

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

skåneljungen

Har 2 barn som har bott hos mig båda 2 sen jag och deras mamma skilde osss för ca 14 år sedan. Barnen är 21 och 18 och dom har inga som helst problem med att jag träffat en Thai tjej.

Har träffat min tjej här hemma i sverige och vet inte om det har någon betydelse för dom.

Skåneljungen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det gått väldigt bra. Min ex-fru hade nån liten kommentar, men det var i ärlightens namn inte så farligt. Hon smålog bara lite, men jag vet att hon tänkte desto mer...

Mina barn som vid tidpunkten var ca 12 och 14 år gamla har aldrig sagt något speciellt om min tjej, men min dotter har berättat lite vad hennes kompisar säger när dom hör att hennes pappa har en thai-tjej, detta är ju inte så smickrande, minst sagt. Det är alla de gamla vanliga fördomarna som kommer fram, dessa planteras ju i sin tur av deras föräldrar såklart.

Sen om man skall kalla det fördomar kan ju diskuteras, i en övervägande del av fallen har de ju helt rätt, det är en glädjeflicka pappa 'plockat' hem...

Fördom är det ju såklart om man tror att ALLA tjejer från Thailand har den bakgrunden vilket de ju naturligtvis inte alls har.

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina var 8, 6 och 1,5 ar gamla nar det begav sig for snart 8 ar sedan. I mitt fall var det nog en fordel att dom var sa pass unga eftersom mindre barn normalt sett inte hunnit fa sa mycket fordomar. Ovriga familjen pa 4 syskon fungerade i stort sett bra, brorsan foljde mitt monster och har aven han en thailandsk flickvan idag. Storsta problemet var exet som klamde ur sig bade det ena och andra, a andra sidan var det jag som avslutade det giftermalet sa det var sannolikt inte mitt val av partner som storde utan snarare chansen for henne att utova grenen " Bitter svensk satkarring unnar ingen annan lycka nar de sjalva har det sa in i h-e javligt"

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Dotter 1. inga problem

Dotter 2. stora problem ( har inte pratat med mig på 4 år )

Dotter 3. inga problem

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Man häpnar ju. Lider med er som har råkat ut för detta. Minns själv hur jag hatade/hatar min mammas ex. Men tametusan åkte jag dit och höll god min för hennes skull.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...