Jump to content
IGNORERAD

TVn pajade förra veckan.


Nemo

Recommended Posts

16 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Går detta att mäta/kontrollera på något sätt?

Där slutar mina kunskaper..

 

men kolla ditt jordade uttag...

börja mät mellan fas och nollan, sen mellan fas och jord, dessa första tester ska spänningen vara densamma.. Sen avsluta med att mäta mellan Nolla och jord och där ska det inte finnas någon spänning...

Lycka till!

 

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    17

  • Nemo

    13

  • Sangwal

    6

  • Tekkor

    4

Mest aktiva i denna tråd

18 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Nej. I Thailand är det svårt att vara säker eftersom nollan inte alltid ligger på noll

 

Säkrast är att se till att chassit på båda apparaterna ligger på samma potential innan man kopplar in kabeln mellan dom genom t.ex lägga fingret mot chassit på båda eller hålla en kabel mot chassit på båda

Låter bra, men vart hittar man ledande chassi på en dubbel isolerad tv?  Har samma problem mellan jordad dator och portabel hårddisk som är dubbel isolerad, när jag flyttat den mellan olika uttag med olika faser.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mr_Martin:

Låter bra, men vart hittar man ledande chassi på en dubbel isolerad tv?  Har samma problem mellan jordad dator och portabel hårddisk som är dubbel isolerad, när jag flyttat den mellan olika uttag med olika faser.

/Martin

 

T.ex HDMI-kontaktens yttre del eller antennkontaktens yttre del (metallringen) eller andra yttre höljen på signalkontakterna på baksidan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

T.ex HDMI-kontaktens yttre del eller antennkontaktens yttre del (metallringen) eller andra yttre höljen på signalkontakterna på baksidan

Jo, men det är ju precis där som den känsliga elektroniken sitter som man vill skydda, de flesta elektronikkontakterna är ju redan konstruerade så jordkontakten får kontakt först, men det hjälper ju inte tyvärr.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mr_Martin:

Jo, men det är ju precis där som den känsliga elektroniken sitter som man vill skydda, de flesta elektronikkontakterna är ju redan konstruerade så jordkontakten får kontakt först, men det hjälper ju inte tyvärr.

/Martin

 

Dom känsliga delarna är signalstiften inne i kontakten. Inte den chassianslutna ytterdelen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips hur man minskar problemet från "ThailandGuru"

 

Se alltid till att båda apparaterna är avstängda när du kopplar ihop dom med en sladd

 

You should never, never, never unplug and plug any electronic device while power is turned on. I've told this to people, and they still do it, and pay the consequences. Afterwards, they said things like "I thought it would be OK just this one time". It takes only one time, and there's no going back.

 

http://www.thailandguru.com/grounding-earthing-electrical.html

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2017-03-07 at 18:56, skrev Trident:

 

Det beror nog mer på att datorn inte har rätt inställningar. Har datorn en HDMI utgång lär den ha ett ljudkort som klarar att föra över ljudet. 

Fint gissa svar som tyvärr är det fel, Det har inte med felaktiga inställningar att göra och att gissa sig till vilket ljudkort mm jag har kan vara lika lätt som att få högvinsten på Eurojackpot.

Har personen en äldre tv så kanske det är en äldre lösning som fungerar, att ge seriösa tips från verkligheten tycker jag inte skall belönas med ert hatdrevstänkande påhopp.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tekkor:

Fint gissa svar som tyvärr är det fel, Det har inte med felaktiga inställningar att göra och att gissa sig till vilket ljudkort mm jag har kan vara lika lätt som att få högvinsten på Eurojackpot.

Har personen en äldre tv så kanske det är en äldre lösning som fungerar, att ge seriösa tips från verkligheten tycker jag inte skall belönas med ert hatdrevstänkande påhopp.

 

 

Du vet att ljud och bild går integrerat i en HDMI-anslutning eller ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Interface

 

Det är gamla VGA eller DVI-A/D som inte har ljud integrerat i sig utan kräver en separat ljudkabel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
4 timmar sedan, skrev Tekkor:

Fint gissa svar som tyvärr är det fel, Det har inte med felaktiga inställningar att göra och att gissa sig till vilket ljudkort mm jag har kan vara lika lätt som att få högvinsten på Eurojackpot.

Har personen en äldre tv så kanske det är en äldre lösning som fungerar, att ge seriösa tips från verkligheten tycker jag inte skall belönas med ert hatdrevstänkande påhopp.

 

Misstänker att du inte ens vet vad en HDMI kabel/uttag är.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-20 at 19:41, skrev wUThai:

Misstänker att du inte ens vet vad en HDMI kabel/uttag är.

 

Ja det börjar bli rätt tydligt att fallet är så :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dotterns tv pajade förra veckan så jag fick köpa en ny till mig själv.en samsung med curve,trevlig apparat

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...