Jump to content
IGNORERAD

TVn pajade förra veckan.


Nemo

Recommended Posts

12 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om du skall testa att plugga ihop dom igen så testa att hålla ena handen på en metalldel på datorn och med fingern röra metallramen på HDMI-kontakten på TV:n först

 

Får du en lite statisk stöt eller det känns pirrigt kan det vara tecken på potentialskillnad. Håller du i båda en liten stund utan problem är det mer säkert att plugga in HDMI-kabeln sedan

 

Du menar att jag skall agera som "jordledare"?  Nä, då drar jag hellre ut kontakten i TVn innan jag kopplar in HDMI-sladden. Datorn sitter på ett jordat uttag så den är ok, alla andra kontakter i huset är ogjordade vilket medför att man får den där "pirrande" känslan varje gång man rör vid en apparat med metallhölje. Riskokaren, är en grej man har lärt sig koppla ur innan man vidrör den. Strömbrytarna (sitter med metallskruvar) till akvarierna är en annan "dödsfälla" man får passa sig för. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    17

  • Nemo

    13

  • Sangwal

    6

  • Tekkor

    4

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking
13 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Du menar att jag skall agera som "jordledare"?  Nä, då drar jag hellre ut kontakten i TVn innan jag kopplar in HDMI-sladden. Datorn sitter på ett jordat uttag så den är ok, alla andra kontakter i huset är ogjordade vilket medför att man får den där "pirrande" känslan varje gång man rör vid en apparat med metallhölje. Riskokaren, är en grej man har lärt sig koppla ur innan man vidrör den. Strömbrytarna (sitter med metallskruvar) till akvarierna är en annan "dödsfälla" man får passa sig för. :D

 

Med den beskrivningen på hur du har det hemma tror jag det är ganska tydligt vad som orsakade skadan på din TV

 

Om du inte själv vill agera "jordledare" får du ta en bit kabel och använda istället mellan en metalldel på tv:n och en metalldel på datorn. Att plugga ur TV:n är inte säkert det hjälper mot potentialskillnaden mellan apparaternas "nolla", du måste på något sätt utjämna potentialskillnaden mellan de två apparater du skall koppla ihop. Speciellt om det sitter känslig elektronik innanför kontakten du pluggar i sladden i.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Med den beskrivningen på hur du har det hemma tror jag det är ganska tydligt vad som orsakade skadan på din TV

 

Om du inte själv vill agera "jordledare" får du ta en bit kabel och använda istället mellan en metalldel på tv:n och en metalldel på datorn. Att plugga ur TV:n är inte säkert det hjälper mot potentialskillnaden mellan apparaternas "nolla", du måste på något sätt utjämna potentialskillnaden mellan de två apparater du skall koppla ihop. Speciellt om det sitter känslig elektronik innanför kontakten du pluggar i sladden i.

 

Ok, du menar att dra en sladd mellan datorn och tv en kort stund bara, eller ska den vara stadigvarande ikopplad?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
 
Ok, du menar att dra en sladd mellan datorn och tv en kort stund bara, eller ska den vara stadigvarande ikopplad?


Det räcker med en kort stund troligen

Men du kanske skall be en elektriker gå igenom ditt hus för det verkar finnas farliga installationer där

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Finns det inte grejor där man kan köra trådlöst mellan dator och TV?

Då kanske man slipper evt krypströmmar, fast det kanske kommer mellan TV och den andra grejen då.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 


Det räcker med en kort stund troligen

Men du kanske skall be en elektriker gå igenom ditt hus för det verkar finnas farliga installationer där

 

 

Ok, det låter ju enkelt att ordna. Men som jag sa tidigare att datorn är ju kopplad ett jordat uttag, då finns det väl inga "krypströmmar" på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Finns det inte grejor där man kan köra trådlöst mellan dator och TV?

Då kanske man slipper evt krypströmmar, fast det kanske kommer mellan TV och den andra grejen då.

 

Chromecast, funkar klockrent :thumbsup: 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
9 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Chromecast, funkar klockrent :thumbsup: 

 

Chromecast är väl Gåggels?

Äppleskrutten har väl också en för de troende i sekten?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
29 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Finns det inte grejor där man kan köra trådlöst mellan dator och TV?

Då kanske man slipper evt krypströmmar, fast det kanske kommer mellan TV och den andra grejen då.

 

Google Chromecast bl.a finns och du slipper problemet med att koppla ihop apparater med olika potential

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Chromecast är väl Gåggels?

Äppleskrutten har väl också en för de troende i sekten?

Google Cromecast

Apple TV

Finns tydligen något som heter Miracast också

Adapter hos Kjell & Co

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/skarmspegling/microsoft-wireless-display-adapter-miracast-mottagare-p96526#ProductDetailedInformation

 

Källa

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.432970/koppla-datorn-till-din-tv---med-sladd-eller-tradlost/sida/7/sid-7---skippa-alla-sladdar---tradlosa-alternativ

 

Test

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.653372/wireless-display-adapter

Ändrades av acarls
Adapter
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
28 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Ok, det låter ju enkelt att ordna. Men som jag sa tidigare att datorn är ju kopplad ett jordat uttag, då finns det väl inga "krypströmmar" på den?

 

Problemet är att chassit på TV:n och chassit på datorn inte ligger på samma nivå (0-nivån/signaljord) så när du kopplar ihop dom med en kabel utjämnas skillnaden och det ger en ström genom kabeln en liten kort stund som kan skada elektroniken

 

Det rör sig sällan om stora skillnader eller stora strömmängder men känslig elektronik känslig för ESD-urladdningar kan ta skada

 

Om du inte har allvarliga fel i ditt hus brukar det räcka med att du lägger fingern på respektive chassi. Får du ordentliga stötar eller pirr i fingrarna bör du be en elektriker kolla ditt hus

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Problemet är att chassit på TV:n och chassit på datorn inte ligger på samma nivå (0-nivån/signaljord) så när du kopplar ihop dom med en kabel utjämnas skillnaden och det ger en ström genom kabeln en liten kort stund som kan skada elektroniken

 

Det rör sig sällan om stora skillnader eller stora strömmängder men känslig elektronik känslig för ESD-urladdningar kan ta skada

 

Om du inte har allvarliga fel i ditt hus brukar det räcka med att du lägger fingern på respektive chassi. Får du ordentliga stötar eller pirr i fingrarna bör du be en elektriker kolla ditt hus

 

Bra, då skall jag ha en elsladd tillgänglig vid installationen. :)  Man får väl inte direkt några stötar, men nog pirrar det till om man exempelvis rör ingången till antennuttaget. Samma med alla andra uttag som är kopplade till något som är tillverkat av metall.

Ta hem en elektriker får jag nog fundera på både en och flera gånger. Hade ju bestämt mig för att inte använda mig av några fackmän sen sist, man blir bara besviken och förbannad på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Bra, då skall jag ha en elsladd tillgänglig vid installationen. :)  Man får väl inte direkt några stötar, men nog pirrar det till om man exempelvis rör ingången till antennuttaget. Samma med alla andra uttag som är kopplade till något som är tillverkat av metall.

Ta hem en elektriker får jag nog fundera på både en och flera gånger. Hade ju bestämt mig för att inte använda mig av några fackmän sen sist, man blir bara besviken och förbannad på dem.

 

Svårigheten är bara att hitta en kompetent elektriker. Elsäkerheten skall man inte snåla med. Speciellt inte om felen kostar dig pengar och kan orsaka hälsofarligheter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Potensialskillnad borde väl inte förekomma i ett system med en fas som det är i dom flesta Thai hem eller? Skulle i så fall va att viss utrustning är jordad och annan inte är det.

 

//matz

Ändrades av matz
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte grejor där man kan köra trådlöst mellan dator och TV?
Då kanske man slipper evt krypströmmar, fast det kanske kommer mellan TV och den andra grejen då.


Chromecast bör väl fungera även från en dator till tv, n
I Thailand verkar den vara svår att få tag på. Så här säljer dom en liknande kinesisk variant som heter ezcast.
Tittar på film(netflix, viaplay) från telefonen, med bild och ljud på platt tv,n
Netflix är ju dessutom suverän. Då jag kan använda den i Thailand på mitt svenska abonnemang utan VPN och den har aldrig hackat en enda gång.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Nä, faktiskt så är datorn pluggad till jord och TVn till utan jord. Kan dock inte tänka mig att det har någon betydelse, eller? :unsure:

Som sagt, så tror jag inte felet ligger där.....

Man behöver inte alltid tror det värsta....??

 

Men vem vet om det blivit nått fel med din Hdmi utgång på datorn, som skickar ut högre spänning än den skall göra..

 

Vi får se när du får tillbaka din tv..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev matz:

Potensialskillnad borde väl inte förekomma i ett system med en fas som det är i dom flesta Thai hem eller? Skulle i så fall va att viss utrustning är jordad och annan inte är det.

 

//matz

När man pratar om Potensialskillnad, handlar det om Jordledaren, inget annat....

Så allt prat om det köper jag inte...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Med den beskrivningen på hur du har det hemma tror jag det är ganska tydligt vad som orsakade skadan på din TV

 

Om du inte själv vill agera "jordledare" får du ta en bit kabel och använda istället mellan en metalldel på tv:n och en metalldel på datorn. Att plugga ur TV:n är inte säkert det hjälper mot potentialskillnaden mellan apparaternas "nolla", du måste på något sätt utjämna potentialskillnaden mellan de två apparater du skall koppla ihop. Speciellt om det sitter känslig elektronik innanför kontakten du pluggar i sladden i.

Men snälla TV, alla tv-apparater är dubbel isolerade, så bara tro att några metalldelar ska gått och blivit strömförande är befängt..

Och det här med potentialskillnad är nonsens....

Är det något fel med utrustningen, så sitter troligtvis felet i datorns Hdmi utgång..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Sangwal:

Men snälla TV, alla tv-apparater är dubbel isolerade, så bara tro att några metalldelar ska gått och blivit strömförande är befängt..

Och det här med potentialskillnad är nonsens....

Är det något fel med utrustningen, så sitter troligtvis felet i datorns Hdmi utgång..

 

Rock on!

 

Jag tror inte det är något fel med någon utrustning utan felet ligger i elnätet och hur det är uppbyggt där han bor. Med ena apparaten jordad och den andra ojordad kan det bli lite konstiga saker i Thailand

 

Har varit med om en hel del konstigt med elen i Thailand vad avser sådana problem som man aldrig ser i Sverige

 

Det är t.ex inte ovanligt att nollan inte är jordad ute vid nätstolpen man tar i elen från ute på gatan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Sangwal:

Är det något fel med utrustningen, så sitter troligtvis felet i datorns Hdmi utgång..

 

Rock on!

 

Går detta att mäta/kontrollera på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/7/2017 at 07:37, skrev Tekkor:

Min digitalbox går direkt med ljud till tv, men från datorn till tv måste man ha en ljudkabel trots hdmi kabel, beror lite på datorns grafikkort/ljudkort mm.

Så e de, kalla du det luras om du vill.

 

Om du ställer om utgående ljudet på datorn till digitalt, så behöver du inte använda någon extra ljudkabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
3 timmar sedan, skrev Fritz:

 

Samma problem åt andra hållet

 

Stoppa i en jordad dator i en ojordad TV

 

Mycket bra tråd som förklarar problemet på ett bra sätt vad avser potentialskillnaden mellan de olika apparaternas chassin som kan vara upp till 115v

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Samma problem åt andra hållet

 

Stoppa i en jordad dator i en ojordad TV

 

 

Jag har aldrig sett en jordad tv. Måste man då köra med en ojordad dator för att känna sig säker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Jag har aldrig sett en jordad tv. Måste man då köra med en ojordad dator för att känna sig säker?

 

Nej. I Thailand är det svårt att vara säker eftersom nollan inte alltid ligger på noll

 

Säkrast är att se till att chassit på båda apparaterna ligger på samma potential innan man kopplar in kabeln mellan dom genom t.ex lägga fingret mot chassit på båda eller hålla en kabel mot chassit på båda

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...