Jump to content
IGNORERAD

TVn pajade förra veckan.


Nemo

Recommended Posts

Nu är det ju snart dags för F1 och Moto GP premiärerna, så jag förberedde mig med att kolla om det skulle funka med att koppla TVn till datorn och se program från nätet. Under tiden jag försöker ställa in för dubbla monitorer, så pajar TVn helt "No signal" och efter en stund helt svart i rutan.

En kille kom hem och tog med sig burken och fick byta nått kort, 1600 baht fattigare blev jag. Han sa även att det inte går att koppla in TVn till datorn och se på film eller vad man nu vill titta på. Jag tror inte han vet vad han snackar om. Har ju kopplat in den förut och det har funkat. Jag tror att det var en ren slump att TVn pajade just då när jag kopplade in den mot datorn.

 

Någon som har hört talas om detta förut, att TVn skulle kunna paja vid streaming från nätet? För stark ström eller nåt liknande var hans förklaring, hade tydligen hänt flera personer tidigare där han hade varit och fixat det.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    17

  • Nemo

    13

  • Sangwal

    6

  • Tekkor

    4

Mest aktiva i denna tråd

Det är ingen skillnad på att koppla in en dator till TVn mot att koppla in en DVD eller mediabox.

Ska vara helt ofarligt alltså.

 

Vad använder du för port/kabel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det funkar PC-TV. Den TV-killen får du byta ut för han yrar bara.

No signal visas ju även om man väljer fel HDMI ingång, jag förmodar att du ansluter med HDMI-kabel.


//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

Det är ingen skillnad på att koppla in en dator till TVn mot att koppla in en DVD eller mediabox.

Ska vara helt ofarligt alltså.

 

Vad använder du för port/kabel?

 

Ja, det var så jag försökte förklara till frugan, som sedan skulle översätta till tv-killen. Vet ej vad som blev sagt, men han sa tydligen nånting om att på nya tv apparater så ska det funka, inte på gammla.  TVn är väl en 5-6 år inte för att jag tror det spelar någon roll, har ju som sagt använt den för ett par år sedan till streaming. 

Jag använder HDMI kabel.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Förmodligen Google som lagt in ett spärrprogram

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Förmodligen Google som lagt in ett spärrprogram

 

 

 

Känns tryggt att den verkliga experten, på alla områden verkar det, har vaknat till liv.  Fjant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Precis nyss, skrev Nemo:

 

Känns tryggt att den verkliga experten, på alla områden verkar det, har vaknat till liv.  Fjant!

:big_smile:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att du kopplade till en HDMI-in och inte till en HDMI-out, på TV:n?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev acarls:

Är du säker på att du kopplade till en HDMI-in och inte till en HDMI-out, på TV:n?

 

Finns bara in, äldre modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Har du krypspänningar i elen hemma så tv:n och datorn var på olika potential med en stöt som följd in i kortet på TV:n ?

 

Vanligt i Thailand !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Min HDMI ingång pajade när jag bara kopplade in kabeln. Hörde en lite urladdning knastra till, kanske elektrostatiskt, sen har den aldrig funkat tyvärr.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Ja, det var så jag försökte förklara till frugan, som sedan skulle översätta till tv-killen. Vet ej vad som blev sagt, men han sa tydligen nånting om att på nya tv apparater så ska det funka, inte på gammla.  TVn är väl en 5-6 år inte för att jag tror det spelar någon roll, har ju som sagt använt den för ett par år sedan till streaming. 

Jag använder HDMI kabel.

 

 

 

Som det sägs i tråden så kan det ju hända att du får krypströmmar i HDMI-kabeln om den är kopplad till vanlig dator som inte är jordad ordentligt.

Är det ifrån en laptop, så är jag mer tveksam till att den kan ha sönder TVn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland om du har ett halvkast grafikkort och väljer fört hög upplösning på skärmen/tv så får man svart skärm, så minns jag om man körde via xp systemet, då gällde det att man hade läget att man var tvungen att bekräfta  annars gick datorn till föregående inställning.

Nu fick du ju ett no signal och då kan det kanske vara kontakten i kabeln som glappar... kolla alla billiga alternativ först så du inte slänger bort en massa pengar i onödan

Men prova att sänka tv bildskärmsupplösning... Har du tur så, och jo klart du skall kunna se på tvn från burken även om den är några år.

Men du måste väl ha en ljudkabel också om du kör via hdmi kabeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
4 minuter sedan, skrev Tekkor:

Ibland om du har ett halvkast grafikkort och väljer fört hög upplösning på skärmen/tv så får man svart skärm, så minns jag om man körde via xp systemet, då gällde det att man hade läget att man var tvungen att bekräfta  annars gick datorn till föregående inställning.

Nu fick du ju ett no signal och då kan det kanske vara kontakten i kabeln som glappar... kolla alla billiga alternativ först så du inte slänger bort en massa pengar i onödan

Men prova att sänka tv bildskärmsupplösning... Har du tur så, och jo klart du skall kunna se på tvn från burken även om den är några år.

Men du måste väl ha en ljudkabel också om du kör via hdmi kabeln.

 

Ljudet finns med i HDMI-kabeln

 

Det är om man gör DVI eller VGA man måste ha separat ljudkabel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Ljudet finns med i HDMI-kabeln

 

Det är om man gör DVI eller VGA man måste ha separat ljudkabel

Hjälper ditt svar trådskaparen eller bygger du på ditt ego?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tekkor:

Hjälper ditt svar trådskaparen eller bygger du på ditt ego?

 

Svaret kan kanske hjälpa andra som blev lite lurade av din sista kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

Har du krypspänningar i elen hemma så tv:n och datorn var på olika potential med en stöt som följd in i kortet på TV:n ?

 

Vanligt i Thailand !

Tror nog att han pluggat in både tv:n och datorn i samma uttag, så den risken finns inte....

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Svaret kan kanske hjälpa andra som blev lite lurade av din sista kommentarer.

Min digitalbox går direkt med ljud till tv, men från datorn till tv måste man ha en ljudkabel trots hdmi kabel, beror lite på datorns grafikkort/ljudkort mm.

Så e de, kalla du det luras om du vill.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Som det sägs i tråden så kan det ju hända att du får krypströmmar i HDMI-kabeln om den är kopplad till vanlig dator som inte är jordad ordentligt.

Är det ifrån en laptop, så är jag mer tveksam till att den kan ha sönder TVn.

Krypspänningar tror jag inte på, mer att han kanske haft  peakar på nätet in...

och haft maximal otur.....

 

Rock on!

 

 

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sangwal:

Tror nog att han pluggat in både tv:n och datorn i samma uttag, så den risken finns inte....

 

Rock on!

 

Jo risken finns absolut för krypspänningar mellan TV och dator, då TV'n + antenn, DVD mm inte är jordade i nätkontakten!

Även om kontakterna sitter i samma uttag, så är TV-kontakten endast med 2 stift, alltså dubbelisolerad. Dvs ingen jord är kopplad till TV'n.

 

För att göra en helt säker hopkoppling av TV och dator, ska du dra ur elsladdarna till TV'n, eventuella boxar, DVD-spelare, antenn mm.

Sen kopplar du in HDMI-sladden mellan dator och TV och kopplar in nätsladdarna igen. Det räcker inte med att stänga av grejorna, då krypspänningarna kan finnas kvar så länge nätsladdarna är inkopplade.

 

Har du en laptop utan något annat inkopplat till den, så dra ut laddsladden till den i stället, innan HDMI eller andra förbindelser mellan den och TV'n kopplas in.

 

Johan

 

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tekkor:

Min digitalbox går direkt med ljud till tv, men från datorn till tv måste man ha en ljudkabel trots hdmi kabel, beror lite på datorns grafikkort/ljudkort mm.

Så e de, kalla du det luras om du vill.

 

Det beror nog mer på att datorn inte har rätt inställningar. Har datorn en HDMI utgång lär den ha ett ljudkort som klarar att föra över ljudet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 timmar sedan, skrev Sangwal:

Tror nog att han pluggat in både tv:n och datorn i samma uttag, så den risken finns inte....

 

Rock on!

 

Var den en laptop misstänker jag att den inte var inpluggad alls utan gick på sitt inbyggda batteri

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Sangwal:

Tror nog att han pluggat in både tv:n och datorn i samma uttag, så den risken finns inte....

 

Rock on!

 

Nä, faktiskt så är datorn pluggad till jord och TVn till utan jord. Kan dock inte tänka mig att det har någon betydelse, eller? :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber att få tacka för svaren. Verkar alltså som det ska vara helt säkert att koppla ihop datorn med TVn, bortsett från krypströmsteorin, vilken jag skall anamma. Fick ryggskott i går så jag kan knappt röra mig för tillfället, så "provkörningen" med nylagade TVn får vänta tills man blir bättre. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Om du skall testa att plugga ihop dom igen så testa att hålla ena handen på en metalldel på datorn och med fingern röra metallramen på HDMI-kontakten på TV:n först

 

Får du en lite statisk stöt eller det känns pirrigt kan det vara tecken på potentialskillnad. Håller du i båda en liten stund utan problem är det mer säkert att plugga in HDMI-kabeln sedan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...