Jump to content
IGNORERAD

Stoppad i passkontrollen med trasigt pass.


Fager

Recommended Posts

 

Drömsemester blev en mardröm

 

Egon och Lena Petersson skulle vara en månad i Thailand. Men när de kom fram hamnade de i ett rum på flygplatsen i 20 timmar, innan de sattes på ett plan hem.

”Vi blev behandlade som terrorister”, säger en förskräckt Lena Petersson.

 

I torsdags reste Egon och Lena Petersson till Thailand. Framför sig hade trelleborgarna en månads semester i Thailand att se fram mot.

Efter en mellanlandning i Moskva kom de till Thailand på fredagsmorgonen. Men vid passkontrollen började mardrömmen. Det visade sig att en sida i Egons pass var utrivet.

– Detta var inget jag visste något om. Det har legat i byrålådan i över ett år. Jag förstår inte hur detta kan ha hänt. Men jag tyckte att passkontrollanten slet upp passet väldigt hårt, säger Egon Petersson.

Sidan nio och tio saknades i passet. Säkerhetspersonal på flygplatsen bad Egon och Lena att följa med in i ett rum.

– När vi klivit in i rummet stängde de dörren bakom oss. Då såg vi att det inte fanns något handtag på insidan, berättar Egon.

De blev kvar i rummet i 20 timmar.

– Vi kunde inte duscha och det var jättekallt där inne och vi frös. De sa att vi fick knacka på dörren om vi ville ha mat, berättar Lena.

De försökte förklara att de ville komma i kontakt med svenska ambassaden. Men säkerhetspersonalen ignorerade deras önskan.

– De sa bara no, no hela tiden, säger Egon.

Lena fick beskedet att hon fick komma in i landet om hon ville.

– Men jag ville inte resa utan Egon. Vi har sparat för att komma iväg på den här resan så blir det så här. Jag är så irriterad över hur de kan behandla oss så här, säger Lena.

När Egon förstod att han inte skulle bli insläppt i landet bad han om att de skulle få åka hem.

– Först skulle de ha 50 000 kronor för två biljetter hem, då blev jag irriterad att de försökte lura oss på pengar, säger Egon.

Det slutade med att flygplatspersonalen ordnade en hemresa för honom och att Lena fick betala 10 000 kronor för sin hemresa.

– Vi ville bara hem när det blev så här, vi hoppas vi får tillbaka de pengarna, säger Egon.

– Det här är en stor skandal. Och när vi skulle hem ledde de oss till planet som om vi vore fångar, säger Lena.

Natten till lördagen kom de hem igen. De hade bokat resan själva via nätet och det bolag som de bokade resan med har de inte kunnat nå.

Och de har också försökt få kontakt med svenska ambassaden för att få hjälp.

– Det var fruktansvärt att bli behandlad på det här sättet, säger Lena.

– Vi vill varna andra att man måste ha koll på sitt pass, annars kan det gå så här, säger Egon.

 

Källa: http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/dromsemester-blev-en-mardrom/

 

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    22

  • Surin P3

    16

  • Herluf

    16

  • Jonte J

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Minns en historia om en engelsk tjej som rev ut en sida ur sitt pass, då hon inte hade toapapper.....:big_smile:

Men man undrar ju hur länge passen ska ha pappers sidor och stämplas med gammeldags stämplar....? Ingen modernare lösning i sikte?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vem ska man skylla på när passet är trasigt?

Sen kan man ju diskutera över behandlingen.

Men beklagar man sig för att passet är förstört så kanske man beklagar sig lite extra även vad det gäller det övriga åxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att det var flygbolaget som fick betala hemresan om passagerarna inte blir insläppta?

Trodde det var därför de ibland vill se returbiljett osv...

 

Sett på Gränsbevakarna Australien hur folk som inte har nog med pengar för att vistas i Australien blir hemskickade på flygbolagens bekostnad.

Eller var kostanden för hennes biljett tro? Hon blev ju inte nekad inresa.

Ni flygnördar som kan allt om detta. Vad gäller egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Fager:

De försökte förklara att de ville komma i kontakt med svenska ambassaden. Men säkerhetspersonalen ignorerade deras önskan.

– De sa bara no, no hela tiden, säger Egon.

Lena fick beskedet att hon fick komma in i landet om hon ville.

 

Att inte Lena utnyttjade detta och tog kontakt med ambassaden, så kanske de hade kunnat ordna upp problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev samet:

Jag trodde att det var flygbolaget som fick betala hemresan om passagerarna inte blir insläppta?

Trodde det var därför de ibland vill se returbiljett osv...

 

Sett på Gränsbevakarna Australien hur folk som inte har nog med pengar för att vistas i Australien blir hemskickade på flygbolagens bekostnad.

Eller var kostanden för hennes biljett tro? Hon blev ju inte nekad inresa.

Ni flygnördar som kan allt om detta. Vad gäller egentligen?

I det här fallet kan han ju haft ett ok pass vid incheckningen och sen gått på muggen och använt ett blad.

Det kan nog inte flygbolaget hållas ansvarigt för.

Link to comment
Dela på andra sajter

carpediem86

Jag har misslyckats en gång med en resa också. Man är så van att ingen visum behöver ordnas med i förväg då det bara behövts en gång i de 30 länder jag besökt. Men när jag skulle till Indien en vända mellan i en större resa så kollade jag inte och missade då att visum behövdes. Som tur var så upptäcktes det i BKK på Don Mueang redan och jag behövde inte flyga fram och tillbaka. Nu var mitt inte lika allvarligt som i trådskaparens länk, men om passet är trasigt och sidor saknas så får man kanske skylla sig själv? Inte behöver man grina ut i tidningen. Man bör kolla sitt pass skick och giltighetstid och om visum krävs innan avresa.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

I det här fallet kan han ju haft ett ok pass vid incheckningen och sen gått på muggen och använt ett blad.

Det kan nog inte flygbolaget hållas ansvarigt för.

 

Nä, där är det nog narkotikapolisen som är ansvarig.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Ja, vem ska man skylla på när passet är trasigt?

Sen kan man ju diskutera över behandlingen.

Men beklagar man sig för att passet är förstört så kanske man beklagar sig lite extra även vad det gäller det övriga åxå.

 

Tillverkaren kanske. Jag blev nekad tillträde till planet på Arlanda en gång för att fotosidan knappt höll ihop. Efter lite diskussioner så fick jag kliva ombord, på egen risk, som de kallade det.

Fick senare ett nytt pass utan kostnad, och det  var tydligen ett tillverkningsfel så att sidorna, främst den laminerade fotosidan, lossnade väldigt lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Tillverkaren kanske. Jag blev nekad tillträde till planet på Arlanda en gång för att fotosidan knappt höll ihop. Efter lite diskussioner så fick jag kliva ombord, på egen risk, som de kallade det.

Fick senare ett nytt pass utan kostnad, och det  var tydligen ett tillverkningsfel så att sidorna, främst den laminerade fotosidan, lossnade väldigt lätt.

De passen är borta från marknaden sedan några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 sidor av passet saknas så blir man utkastad, ja det finns verkligen kontraster att jämföra med. Ska man in i sverige kan kan helt enkelt bara kasta sitt marokanska pass i vattnet så blir man välkomnad med röda mattan.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev rolba:

De passen är borta från marknaden sedan några år.

Tillverkades väl i Estland förut?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Herluf:

2 sidor av passet saknas så blir man utkastad, ja det finns verkligen kontraster att jämföra med. Ska man in i sverige kan kan helt enkelt bara kasta sitt marokanska pass i vattnet så blir man välkomnad med röda mattan.

Du menar att de borde sökt asyl i Thailand?  :slow:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev audirs2:

Tillverkades väl i Estland förut?

Ja det är möjligt. Jag vill minnas att det var 2010 eller 11 som var sista året med de dåliga passen.

Jag fick mitt utbytt 2014 och hade då mindre än två år kvar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag har en hel skrivbords låda full av gamla makulerade pass och gamla sjöfartsböcker

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minutes ago, Batting said:

Du menar att de borde sökt asyl i Thailand?  :slow:

Nej, de kan stanna i Marocko.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

De passen är borta från marknaden sedan några år.

 

Jo, men jag är rätt gammal. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Herluf:

Nej, de kan stanna i Marocko.

Du förstår väl att jag syftar på att det svenska paret?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Batting said:

Du förstår väl att jag syftar på att det svenska paret?

Men det gjorde inte jag, förstår du väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om du Herluf bor i Thailand eller inte, men du lär iallafall resa till Thailand då och då.
Är det inte ganska vanligt att Thailands resenärer/emigranter har en massa negativa åsikter om invandrare?
Det är väl lite motsägelsefullt när de själva ofta just blir utlänningar, eller försöker få en utländsk fru till Sverige.

När jag en gång semestrade i Jomtien och gick ner och hyrde en solstol så hörde en karl i närheten att jag var från Sverige.
Det första han gjorde var att ondgöra sig över svensk flyktingpolitik. Sätta olika grupper mot varandra, åldringsvård kontra flyktingar o.s.v.
Alltså där ligger han och förhoppningsvis mår bra i solen, men det första han kan komma på att prata om nära det kommer en landsman är det där!
Jag blir så trött. Han hade själv flyttat till Thailand. Varför det om han bara ska ligga där och reta upp sig?
Kan inte de där främlingsfientliga typerna släppa sin fixering!

Jag sade till honom att jag inte gillade när man satte svaga grupper mot varandra, och tog upp en bok och försökte se upptagen ut.  :559bdc410ef75_thatdoodisuptosomething:  

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Batting:

Nu vet jag inte om du Herluf bor i Thailand eller inte, men du lär iallafall resa till Thailand då och då.
Är det inte ganska vanligt att Thailands resenärer/emigranter har en massa negativa åsikter om invandrare?
Det är väl lite motsägelsefullt när de själva ofta just blir utlänningar, eller försöker få en utländsk fru till Sverige.

När jag en gång semestrade i Jomtien och gick ner och hyrde en solstol så hörde en karl i närheten att jag var från Sverige.
Det första han gjorde var att ondgöra sig över svensk flyktingpolitik. Sätta olika grupper mot varandra, åldringsvård kontra flyktingar o.s.v.
Alltså där ligger han och förhoppningsvis mår bra i solen, men det första han kan komma på att prata om nära det kommer en landsman är det där!
Jag blir så trött. Han hade själv flyttat till Thailand. Varför det om han bara ska ligga där och reta upp sig?
Kan inte de där främlingsfientliga typerna släppa sin fixering!

Jag sade till honom att jag inte gillade när man satte svaga grupper mot varandra, och tog upp en bok och försökte se upptagen ut.  :559bdc410ef75_thatdoodisuptosomething:  

 

Hur fick du det till att han var främlingsfientlig?

Det är väl normalt att man reagerar på det sjuka att skola, vård, åldringsvård etc blir sämre pga att pengar och resurser inte räcker till pga den misslyckade invandringspolitiken ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev rolba:

Hur lång tid tar det att få ut ett rosa pass?

När jag och min andra Svenska fru gifte oss på Lanvetters flygplats for en massa år sedan. Vi hade bokat brollopsresa till Paris med avgång ca 2 timmar efter vigseln på flygplatsen. Vi hade pratat med passpolisen på Landvetter innan. Det var inga problem...hon fick ett rosa pass med mitt efternamn på knappt 20 min. hos passpolisen på flygplatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...