Jump to content
IGNORERAD

57-åring dödad av hundar i Buang Kan


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev janne_h:


På grund av att deras kroppsspråk är annorlunda.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Hej

Just när det gäller att gå och cykla tycker jag inte att det märks så mycket, men hundarna blir som tokiga när dom passerar, måste vara väldigt jobbigt för dom som är förståndshandikappade.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 347
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    79

  • stefan5300

    30

  • Soengsang

    14

  • frogfish

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev janne_h:

 


När jag menar ägarens ansvar så åsyftas jag naturligtvis det du skrev ovan om mental stimulans. Men även hundägare som låter sina hundar springa vind för våg och skrämma grannarna är ju även det en ansvarig fråga.
Om man är naiv och tror att en hund blir mindre farlig ju mer stryk den får. Då har man inte förstått nånting om en hunds psyke.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hej

Själv tycker jag nog att dom flesta djur oavsett storlek verkar reagera på smärta och gör vad dom kan för att slippa uppleva det igen, så tränar och uppfostrar man ju även elefanter, tigrar, björnar och andra farliga djur, om det kan man naturligtvis ha åsikter men fungerar gör det uppenbarligen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Just när det gäller att gå och cykla tycker jag inte att det märks så mycket, men hundarna blir som tokiga när dom passerar, måste vara väldigt jobbigt för dom som är förståndshandikappade.

Mvh isan lover

Jag cyklade mycket och lyckades få damen också att börja cykla, men det var bara ett kortare tag och sen vågade hon inte följa med längre.

Orsaken var gathundarna. Hon har hundar själv och har vana.

Visst är det kul för hundar att jaga cyklar men det är inte kul att bli biten i vader och baksidan av foten.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Om ägaren förstod att hundarna var farliga så borde de väl varit inlåsta dagtid också.

Eftersom du verkar vara representant för ordmärkarnas förening så vill jag påpeka att jag skrev borde förstått.
Nu verkar det som om ägaren inte fattade så mycket av detta. Och då spelar det ju ingen roll vilken tid på dygnet det handlar om.

Du har ganska tråkigt ute i obygden, eller?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Själv tycker jag nog att dom flesta djur oavsett storlek verkar reagera på smärta och gör vad dom kan för att slippa uppleva det igen, så tränar och uppfostrar man ju även elefanter, tigrar, björnar och andra farliga djur, om det kan man naturligtvis ha åsikter men fungerar gör det uppenbarligen.
Mvh isan lover


Ja man har ju konstaterat hur kontraproduktivt dessa metoder är i dressyr hänseende(tror dessutom att dessa metoder är förbjuden i många länder). Bara för att man tillfogar en annan varelse smärta, så är man väldigt naiv om man tror genom det att man styr slutresultatet. Du har aldrig funderat på hur det hade gått om du hade haft hundgodis i fickorna istället för en sten. Du kanske sluppit en elak hund och fått dig en vän för livet istället? Prova nästa gång att ha med nåt godis och kasta på marken på sidan så får du se vad som händer.
Jag litar nog mera på välrenommerad forskning i ämnet än dina hemmasnickrade teorier som mera hör hemma på 60 talet där man trodde att detta fungerade.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag cyklade mycket och lyckades få damen också att börja cykla, men det var bara ett kortare tag och sen vågade hon inte följa med längre.
Orsaken var gathundarna. Hon har hundar själv och har vana.
Visst är det kul för hundar att jaga cyklar men det är inte kul att bli biten i vader och baksidan av foten.


Gå till en hund affär och inhandla något billigt hundgodis som du har i fickorna när du cyklar. När en hund jagar cykeln så kastar du en godisbit bakom dig. Med stor sannolikhet kommer hunden att tvärstanna och leta efter godiset du just kastade på marken. Kan va en korvbit eller vad som helst som hundar gillar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
43 minuter sedan, skrev leifen:

Jag cyklade mycket och lyckades få damen också att börja cykla, men det var bara ett kortare tag och sen vågade hon inte följa med längre.

Orsaken var gathundarna. Hon har hundar själv och har vana.

Visst är det kul för hundar att jaga cyklar men det är inte kul att bli biten i vader och baksidan av foten.

Hej

Det jag tänkte på var hur hundarna kunde avgöra om en människa var fördtåndshandikappad eller ej, själv tycker jag inte alltid att det är så lätt att på direkten avgöra om en person som går eller cyklar förbi är förståndshandikappad eller ej, men hundarna reagerar på direkten.

 

Att din fru inte gärna ville cykla p.g.a hundarna har jag stor förståelse för, det är ju näst intill omöjligt om hundar attackerar, springer framför och runt cykeln, försöker dom dessutom bitas är det ju helt omöjligt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv tycker jag nog att dom flesta djur oavsett storlek verkar reagera på smärta och gör vad dom kan för att slippa uppleva det igen, så tränar och uppfostrar man ju även elefanter, tigrar, björnar och andra farliga djur, om det kan man naturligtvis ha åsikter men fungerar gör det uppenbarligen.

Mvh isan lover

Våld föder våld oavsett om det gäller djur eller människor . Låt vilda djur vara i sin naturliga miljö.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
31 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Ja man har ju konstaterat hur kontraproduktivt dessa metoder är i dressyr hänseende(tror dessutom att dessa metoder är förbjuden i många länder). Bara för att man tillfogar en annan varelse smärta, så är man väldigt naiv om man tror genom det att man styr slutresultatet. Du har aldrig funderat på hur det hade gått om du hade haft hundgodis i fickorna istället för en sten. Du kanske sluppit en elak hund och fått dig en vän för livet istället? Prova nästa gång att ha med nåt godis och kasta på marken på sidan så får du se vad som händer.
Jag litar nog mera på välrenommerad forskning i ämnet än dina hemmasnickrade teorier som mera hör hemma på 60 talet där man trodde att detta fungerade.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hej

Hur det går när människor mutar vilda och halvvilda djur med godsaker har vi ju sett många exempel på, värsta exemplet är väl apor på diverse platser som utsiktsplatser, tempel och rastplatser som vänjer sig vid att matas av människor, tror nästan att fler människor bits av dessa matade apor än av gathundar.

 

Även björnar, lejon, älgar m.m matas ju av människor med ibland förödande resultat, många djur som vänjer sig med att matas blir aggressiva om någon människa kommer i deras närhet och saknar mat, visst kan man rädda sig själv genom att kasta mat åt ett håll och själv passa på att smita ifrån platsen men någon riktig lösning på problemet är det ju inte.

 

Nästa människa som kommer kanske inte har någon mat och då ligger denne eller hans fordon nog lite illa till.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
46 minuter sedan, skrev janne_h:


Eftersom du verkar vara representant för ordmärkarnas förening så vill jag påpeka att jag skrev borde förstått.
Nu verkar det som om ägaren inte fattade så mycket av detta. Och då spelar det ju ingen roll vilken tid på dygnet det handlar om.

Du har ganska tråkigt ute i obygden, eller?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Blir aldrig tråkigt i obygden när jag kan läsa så mycket nonsens som skrivs på forumet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev Jonte J:

Våld föder våld oavsett om det gäller djur eller människor . Låt vilda djur vara i sin naturliga miljö.

Hej

Det håller jag absolut med om, problemet med hundar är väl att dessa oftast vistas i samma miljöer som människan, byar och städer.

 

Men när det gäller vilda djur håller jag absolut med dig.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Blir aldrig tråkigt i obygden när jag kan läsa så mycket nonsens som skrivs på forumet.


Ja det är ju tur att du är lättroad då,när dina egna inlägg roar dig. :)



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det håller jag absolut med om, problemet med hundar är väl att dessa oftast vistas i samma miljöer som människan, byar och städer.

 

Men när det gäller vilda djur håller jag absolut med dig.

Mvh isan lover

Det spelar ingen roll var hundarna är våld föder våld så är det .

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad det är som triggar vissa hundar något enormt.

När vi är ute och åker motorcykel (lägg märke till ej moppe), oberoende om det är i Thailand eller Sverige/Norge/Danmark händer det ibland att en del hundar blir totalt vansinniga, skäller och rusar mot motorcykel för att hugga.

Absolut inte alla men händer då och då, mer eller mindre alltid ensamma hundar som kommer från någon gårdsplan/trädgård. Är det det dova motorljudet som triggar eller vad?

Än har ingen hund hunnit hugga men har hänt att någon hund snett bakom rutit i så att man håller på att skita på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad det är som triggar vissa hundar något enormt.

När vi är ute och åker motorcykel (lägg märke till ej moppe), oberoende om det är i Thailand eller Sverige/Norge/Danmark händer det ibland att en del hundar blir totalt vansinniga, skäller och rusar mot motorcykel för att hugga.

Absolut inte alla men händer då och då, mer eller mindre alltid ensamma hundar som kommer från någon gårdsplan/trädgård. Är det det dova motorljudet som triggar eller vad?

Än har ingen hund hunnit hugga men har hänt att någon hund snett bakom rutit i så att man håller på att skita på sig.

 

Det är jakt beteende. Om du ser på filmer med hund kapplöpning så har du kanske sett att dom har en kanin som triggar dom att springa. När du åker förbi så vill vissa hundar jaga din motorcykel, eller ljudet av den.

Precis samma som mina hundar gärna ställer sig vid stängslet och skäller på dom som går förbi.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Det är jakt beteende. Om du ser på filmer med hund kapplöpning så har du kanske sett att dom har en kanin som triggar dom att springa. När du åker förbi så vill vissa hundar jaga din motorcykel, eller ljudet av den.

Precis samma som mina hundar gärna ställer sig vid stängslet och skäller på dom som går förbi.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Och lär man sig hundspråket så går alla hundar att tämja, du vet det, jag vet det! Magasin ladda!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Gå till en hund affär och inhandla något billigt hundgodis som du har i fickorna när du cyklar. När en hund jagar cykeln så kastar du en godisbit bakom dig. Med stor sannolikhet kommer hunden att tvärstanna och leta efter godiset du just kastade på marken. Kan va en korvbit eller vad som helst som hundar gillar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Låter inte som en bra idé alls, tvärtom. Du lär ju hunden att om den jagar en cykel så blir det godis. Lär bli mycket mer cykeljagande efter det.

 

Däremot håller jag med om att det kan vara idé att prova med godis i stället för käppar och stenar.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Låter inte som en bra idé alls, tvärtom. Du lär ju hunden att om den jagar en cykel så blir det godis. Lär bli mycket mer cykeljagande efter det.
 
Däremot håller jag med om att det kan vara idé att prova med godis i stället för käppar och stenar.
 


Nja jag är inte så övertygad att hunden kopplar godiset till cykeln. Det har hunnit förflutit en stund innan hunden plockar upp godiset. Då den måste söka reda på det.
Och meningen var i detta fall inte att dessera hunden, utan att få hunden att sluta jaga cykeln här och nu.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Gå till en hund affär och inhandla något billigt hundgodis som du har i fickorna när du cyklar. När en hund jagar cykeln så kastar du en godisbit bakom dig. Med stor sannolikhet kommer hunden att tvärstanna och leta efter godiset du just kastade på marken. Kan va en korvbit eller vad som helst som hundar gillar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Ska skicka dina tips vidare till damen. Det kommer säkert nog något svar som liknar ”falang ting tong” :D 

 

Själv cyklar jag vidare som tidigare men inte lika roligt ensamt. ;) 

Har min 1m långa blåa 25mm pvc-rör med ett snöre som passar runt handleden med mig.

 

Områdets hundar vet vad den betyder men i nya byar sätts man på prov.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska skicka dina tips vidare till damen. Det kommer säkert nog något svar som liknar ”falang ting tong” [emoji3] 

 

Själv cyklar jag vidare som tidigare men inte lika roligt ensamt. [emoji6] 

Har min 1m långa blåa 25mm pvc-rör med ett snöre som passar runt handleden med mig.

 

Områdets hundar vet vad den betyder men i nya byar sätts man på prov.

 

 

Nu har jag ingen aning om på vilken nivå din tjej håller på med hundar? Men det finns några hund klubbar runt om i Thailand som är rätt skarpa på dressyr har jag sett på Youtube. Dom kan nog komma med många nyttiga tips i ämnet om hon avfärdar tips från en farang.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Nja jag är inte så övertygad att hunden kopplar godiset till cykeln. Det har hunnit förflutit en stund innan hunden plockar upp godiset. Då den måste söka reda på det.
Och meningen var i detta fall inte att dessera hunden, utan att få hunden att sluta jaga cykeln här och nu.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Ja, men nu skriver du ju mot dig själv! (Det har hänt förr)

Om man slänger lite godis för att avvärja attacken, så kan det ju inte gått mer än 1-2 sekunder. Kallar du det för att det förflutit en stund??

Snabbare än så kan man ju inte belöna en hund vid dressyr.

Och på samma sätt som du själv skrivit tidigare när det gällde våld mot hunden, kommer ju någon annan (som inte har något godis att slänga) att få ut för detta.

Då fungerar ju IsanLovers metod lika bra/dåligt.

Jag tycker mycket illa om att plåga djur, men jag har full förståelse för den som slår en attackerande ilsken hund med vad som finns till hands.

 

Jag blev attackerad av ett gäng vildhundar en gång på en sandstrand på Filippinerna, iklädd bara badbyxor, och inte en människa inom synhåll. Just innan jag skulle kasta mig i havet, böjde jag mig ner och kastade en näve sand mot dem samtidigt som jag skrek något, och faktiskt vände de på fläcken och sprang därifrån. Snacka om att jag blev lättad!!

 

Jag fick intrycket att de faktiskt vände innan jag hunnit kasta sanden, jag gissar de visste vad det betyder när en människa böjer sig ned efter något.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Nu har jag ingen aning om på vilken nivå din tjej håller på med hundar? Men det finns några hund klubbar runt om i Thailand som är rätt skarpa på dressyr har jag sett på Youtube. Dom kan nog komma med många nyttiga tips i ämnet om hon avfärdar tips från en farang.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Skulle tro hon håller på som de flesta thai gör med hundar, en halvvild hund lös inne på tomten som vakthund och skydd samt en mindre väldresserad sällskapshund som får vistas inne i huset och även får följa med i bilen.

 

Grannarna har dessutom löshundar på gatorna som bara skäller på okända personer och fordon.

 

Tror hon avfärdar detta förslag också då det troligen inte finns hundklubbar eller intresse i denna region.

Vi pratar om en by med +500 innevånare och säkert lika många hundar som ska börja med dressyr. 

 

Många hundar dresseras faktiskt till att vara aggressiva, skydda sina ägare och familjens boskap nattetid. Snälla djur mot kända människor men farliga för fel sorts besökare.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Ta omhand dom från myndighetahåll eller avliva dom. Svårt för mig att komma med åsikter om hundarnas mentala status.

Även helt friska hundar kan i flock trigga varandra att göra dylika. Men jag anser att ägaren borde förstått redan innan det hände att dom är farliga och hållt dom inlåsta på natten.

Man kan ju tycka att det är en olycka. Men precis som någon som dricker och sedan väljer att köra trots risken att köra ihjäl någon. Så anser jag att man som ägare bör förstå att det inte är riskfritt att låta 3 rottweiler springa vind för våg på natten.

Därför anser jag att ägaren förbrukat sin rätt att ha hundarna kvar.

 

När jag hade Viper i Thailand(min Schäfer) , så undvek jag att släppa ut honom lös bland folk, med respekt för folk som är rädda för stora hundar. Min rottweiler som bor i yasothon är på gården som är 2, 5 rai stor. Varvid vi låser grinden på kvällen.

Stora hundar är oftast väldigt snälla. Dock tycker inte alla så. Och det måste man ta hänsyn till.

Känns inte riktigt som att ägaren till hundarna i tråden har den insikten,eller i alla fall hade.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

Ja det är dom säkert men när de inte är det så blir det så mycket värre än med småhundar, denna trådstart är ju bara ett exempel av många.

Ohhh han är så snäll och bra med barn har visst ägaren till någon pitbullblandning i kvarteret sagt. Ändå gör hunden utfall mot småbarn som leker och maiden som oftast rastar den får kämpa duktigt med honom när ett barn kommer cyklande eller springande. Eventuell livsfara för barn ska undvikas, jag har svårt att förstå varför friheten att äga hund ska få innebära inskränkningar/fara för andra människor. 300,000 ägarlösa hundar är den officiella siffran för Bkk, dessa är ett jävla bekymmer för massor med människor och borde skjutas av på en gång. Ta alla andra hundar som är lösa också, ägare eller inte, så blir det bättre och folk slipper cykla omkring med mat i fickorna. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men nu skriver du ju mot dig själv! (Det har hänt förr)
Om man slänger lite godis för att avvärja attacken, så kan det ju inte gått mer än 1-2 sekunder. Kallar du det för att det förflutit en stund??
Snabbare än så kan man ju inte belöna en hund vid dressyr.
Och på samma sätt som du själv skrivit tidigare när det gällde våld mot hunden, kommer ju någon annan (som inte har något godis att slänga) att få ut för detta.
Då fungerar ju IsanLovers metod lika bra/dåligt.
Jag tycker mycket illa om att plåga djur, men jag har full förståelse för den som slår en attackerande ilsken hund med vad som finns till hands.
 
Jag blev attackerad av ett gäng vildhundar en gång på en havsstrand, iklädd bara badbyxor, och inte en människa inom 1 km. Just innan jag skulle kasta mig i havet, böjde jag mig ner och kastade en näve sand mot dem samtidigt som jag skrek något, och faktiskt vände de på fläcken och sprang därifrån. Snacka om att jag blev lättad!!


Tänk att man ska behöva förklara saker i detalj för att folk ska förstå det dom inte vill förstå. Om du cyklar och hunden springer, så är risken ganska liten att godiset hamnar under nosen på hunden. Hunden måste således använda nosen och spåra upp godiset var det nu hamnade. Går man i långsam hastighet så är det ganska enkelt att kasta godiset i princip direkt till hunden.
Hur du kan få detta till att jag talar emot mig själv är obegripligt. Det är dessutom så att man kommit fram till hur viktig tidsaspekten är för en hund. Och därför har klicker som exempel blivit populär som dressyrmetod. Det handlar om att ljudet från klicket betyder att belöning är på väg(vilket man börjar med att lära hunden) . Detta för att det går mycket fortare att trycka på en klicker i exakt rätt ögonblick än att langa fram en godisbit för att skapa rätt associationer i hundens hjärna.
Om du lär hunden sitt och klickar samtidigt som rumpan på hunden landar i marken. Då får hunden bilden när den sitter och klicket som den lärt sig betyder godis samtidigt. Och kopplar samman dessa i hjärman.
Om det dröjer några sekunder så kopplar hunden belöningen med stor sannolikhet till något annat som hände just då, vilket fördröjer dressyr processen.
I fallet med cykeln så kan hunden med stor sannolikhet se det som en belöning för att ha sökt efter godiset med nosen istället för jakten. Och överhuvudtaget inte koppla detta till cykeln. Dock är risken stor att samma sak händer nästa dag eftersom den inte lärt sig varken bu eller bä om cykeln. Annat än att med tiden så blir cykeln något positivt som genererar godis. Och jakten handlar då mera om godiset än om att jaga en inkräktare på reviret.
Cykeln blir således en kompis.

Tidsaspekten är även anledningen till varför hundar inte fattar nånting, när dumskallar till hundägare bestraffar hundar som kissar inne. Dom klarar inte av associationen 1 timme efter att det hänt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte endast bara en hund som följer cykeln som ska belönas, oftast är dom flera som jagar i grupp.

 

Ta ett studiebesök till en by i storleken 1000 innevånare i landsbygd och promenera runt sen solen gått ned.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...