Jump to content
IGNORERAD

Höjd ålder för cigarettköp i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands Nationella lagstiftande församling godkände under fredagen den sista behandlingen av Tobakskontrollpropositionen, som höjer minimiåldern för köp av cigaretter från 18 till 20 år och förbjuder försäljning av individuella cigaretter.
Församlingen godkände enhetligt propositionen – som ändrar Tobakskontrollagen – efter nästan åtta timmars debatt på torsdag och fredag. Syftet med propositionen är att få bättre kontroll över tobaksprodukter och skydda folks hälsa i linje med Världshälsoorganisationens ramverk. Personer som numer säljer cigaretter till personer under 20 riskerar upp till tre månaders fängelse och/eller böter på upp till 30,000 baht.
Försäljning av cigarettpaket med färre än 20 cigaretter kommer bestraffas med upp till 40,000 baht i böter, medan produktion eller import av sagda paket i försäljningssyfte kommer resultera i böter på upp till 300,000 baht.

 

1488594511_1-org.jpg.2b5df3b8e643ce320f74b4391792c970.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    11

  • evert 1

    5

  • leifen

    5

  • Surin P3

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Kanske ett vettigt beslut att lagstifta om detta men det kommer väldigt mycket nya lagar och regler just nu, frågan är bara om dom får någon som helst betydelse?

 

Det är ju inte speciellt många av landets tidigare lagar som efterlevs, beivras och påverkar folks beteende, den här riskerar nog att bli lika framgångsrik som cykelbanorna och det gamla förbudet mot prostitution.

 

Sen kan man ju tycka att det är märkligt att juntan ser rökning som ett problem och vidtar åtgärder mot detta, men samtidigt själva använder sig av tortyr och vägrar vidta åtgärder för att stoppa detta trots kritik ifrån både Amnesty och HRW.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Kanske ett vettigt beslut att lagstifta om detta men det kommer väldigt mycket nya lagar och regler just nu, frågan är bara om dom får någon som helst betydelse?

 

Det är ju inte speciellt många av landets tidigare lagar som efterlevs, beivras och påverkar folks beteende, den här riskerar nog att bli lika framgångsrik som cykelbanorna och det gamla förbudet mot prostitution.

 

Sen kan man ju tycka att det är märkligt att juntan ser rökning som ett problem och vidtar åtgärder mot detta, men samtidigt själva använder sig av tortyr och vägrar vidta åtgärder för att stoppa detta trots kritik ifrån både Amnesty och HRW.

Mvh isan lover

Helt vansinnigt beslut att höja åldern från 18 till 20 år. Om det inte fungerar kommer de att höja till 22år nästa gång? Är verkligen problemet idag, att folk mellan 18 och 20 år börjar röka? Tvivlar på det. Naturligtvis är det andra åtgärder som ska in om rökningen är ett problem.

 

Det är som med trafiken. Ska de få ordning på trafikolyckorna behövs ett helt packet med åtgärder. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Wangthong:

Helt vansinnigt beslut att höja åldern från 18 till 20 år. Om det inte fungerar kommer de att höja till 22år nästa gång? Är verkligen problemet idag, att folk mellan 18 och 20 år börjar röka? Tvivlar på det. Naturligtvis är det andra åtgärder som ska in om rökningen är ett problem.

 

Det är som med trafiken. Ska de få ordning på trafikolyckorna behövs ett helt packet med åtgärder. 

 

Nu är det nog bortkastat med nya regler och lagar då naturfolken utanför Bangkok skiter i vad som beslutas i huvudstaden.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Verkar korkat att stifta lagar över huvud taget då det alltid finns folk som bryter mot dem ;)

 

 

Verkar en del här tycka :misdoubt:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kan man hänga upp sig på nya lagar och en dålig efterlevnad men någonstans måste det ändock börjas.

Först en lag, därefter vilka repressalier som det blir om eller när lagen inte efterlevs.

En kontrollverksamhet som tyvärr ofta brister är annars no 3.

Sist men trots allt den viktigaste delen är ändå en information - en korrekt information om varför den lag är så viktig.

Får affärsidkarna också allmänhetens press på sig att följa lagen är det inte alls omöjligt att den kommer att fungera.

Fungerar i västvärlden varför inte i Thailand. Går att lära en gammal hund sitta varför inte då hindra en thaiunge från att röka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
15 timmar sedan, skrev evert 1:

Självklart kan man hänga upp sig på nya lagar och en dålig efterlevnad men någonstans måste det ändock börjas.

Först en lag, därefter vilka repressalier som det blir om eller när lagen inte efterlevs.

En kontrollverksamhet som tyvärr ofta brister är annars no 3.

Sist men trots allt den viktigaste delen är ändå en information - en korrekt information om varför den lag är så viktig.

Får affärsidkarna också allmänhetens press på sig att följa lagen är det inte alls omöjligt att den kommer att fungera.

Fungerar i västvärlden varför inte i Thailand. Går att lära en gammal hund sitta varför inte då hindra en thaiunge från att röka.

Hej

Själv kan jag inte komma på något område där stiftade lagar efterlevs i någon större utsträckning i Thailand, se bara på hur det fungerar i trafiken, tänker då på antal förare som har körkort, skicket på fordonsparken, hur trafikregler efterlevs, tänker då på däck, bromsar och ljus o.s.v, en relativt stor sexindustri trots att det är förbjudet att sälja sex, användning av gifter inom jordbruk och i mat t.ex formalin,  aga i skolan är förbjudet men snarare mer regel än undantag, alkoholförsäljningens regler efterlevs väl bara på 7 Eleven, Big C, Lotus och liknande, spel är förbjudet ändå kan du spela i varenda by, stora träd är fridlysta men huggs ned ändå t.o.m i nationalparkerna, fridlysta djur jagas och utrotas, korruption är förbjudet ändå är landet extremt korrupt, tortyr är förbjudet men ändå vanligt, militärkupper är förbjudna i lag men ändå har landet näst intill världsrekord i antal kupper och kuppförsök, o.s.v.

 

I byn har vi 8-10 åringar som rökar och dom lär absolut inte påverkas av att åldern för inköp av cigaretter höjs, enligt mig har Thailand redan mängder av lagar men ingen verkar vara intresserad av att följa dom, inte ens polisen.

 

Så att bara stifta nya lagar verkar inte hjälpa, man måste försöka få folk att ta till sig och följa dessa också, samt polisen att upprätthålla stiftade lagar.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv kan jag inte komma på något område där stiftade lagar efterlevs i någon större utsträckning i Thailand, se bara på hur det fungerar i trafiken, tänker då på antal förare som har körkort, skicket på fordonsparken, hur trafikregler efterlevs, tänker då på däck, bromsar och ljus o.s.v, en relativt stor sexindustri trots att det är förbjudet att sälja sex, användning av gifter inom jordbruk och i mat t.ex formalin,  aga i skolan är förbjudet men snarare mer regera än undantag, alkoholförsäljningens regler efterlevs väl bara på 7 Eleven, Big C, Lotus och liknande, spel är förbjudet ändå kan du spela i varenda by, stora träd är fridlysta men huggs ned ändå t.o.m i nationalparkerna, fridlysta djur jagas och utrotas, korruption är förbjudet ändå är landet extremt korrupt, tortyr är förbjudet men ändå vanligt, militärkupper är förbjudna i lag men ändå har landet näst intill världsrekord i antal kupper och kuppförsök, o.s.v.

 

I byn har vi 8-10 åringar som rökar och dom lär absolut inte påverkas av att åldern för inköp av cigaretter höjs, enligt mig har Thailand redan mängder av lagar men ingen verkar vara intresserad av att följa dom, inte ens polisen.

 

Så att bara stifta nya lagar verkar inte hjälpa, man måste försöka få folk att ta till sig och följa dessa också.

Mvh isan lover

 

Majoriteten i det civiliserade Thailand, verkar ändå vilja vara laglydiga och gå framåt i utvecklingen. Och tur är väl det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Surin P3:

 

Majoriteten i det civiliserade Thailand, verkar ändå vilja vara laglydiga och gå framåt i utvecklingen. Och tur är väl det.

Hej

Menar du på allvar att du tror att denna lagändring kommer att hindra en majoritet av Thailändarna att köpa cigaretter före 20 års ålder?

 

Själv är jag t.o.m tveksam till om en majoritet ens vill ha denna lagändring, därför tror jag effekterna blir väldigt små, att landet skulle få 200 000 mindre rökare som lagstiftarna uppger tror jag inte alls på.

 

Skulle gissa att ca 10% av dom ställen som säljer cigaretter kommer att efterleva denna lagändring, på övriga 90% blir nog allt som förut, men jag håller ändå med dig om att utveckling behövs och är bra.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv kan jag inte komma på något område där stiftade lagar efterlevs i någon större utsträckning i Thailand, se bara på hur det fungerar i trafiken, tänker då på antal förare som har körkort, skicket på fordonsparken, hur trafikregler efterlevs, tänker då på däck, bromsar och ljus o.s.v, en relativt stor sexindustri trots att det är förbjudet att sälja sex, användning av gifter inom jordbruk och i mat t.ex formalin,  aga i skolan är förbjudet men snarare mer regel än undantag, alkoholförsäljningens regler efterlevs väl bara på 7 Eleven, Big C, Lotus och liknande, spel är förbjudet ändå kan du spela i varenda by, stora träd är fridlysta men huggs ned ändå t.o.m i nationalparkerna, fridlysta djur jagas och utrotas, korruption är förbjudet ändå är landet extremt korrupt, tortyr är förbjudet men ändå vanligt, militärkupper är förbjudna i lag men ändå har landet näst intill världsrekord i antal kupper och kuppförsök, o.s.v.

 

I byn har vi 8-10 åringar som rökar och dom lär absolut inte påverkas av att åldern för inköp av cigaretter höjs, enligt mig har Thailand redan mängder av lagar men ingen verkar vara intresserad av att följa dom, inte ens polisen.

 

Så att bara stifta nya lagar verkar inte hjälpa, man måste försöka få folk att ta till sig och följa dessa också, samt polisen att upprätthålla stiftade lagar.

Mvh isan lover

Förstår du trivs där, rökande 8 åringar, knarkande tonåringar och ordningsmakten på fyllan.

 

Du har ju predikat att ta seder och kultur dit man kommer, så nu blir det fickpengar till grabben så han kan hänga med de jämnårigas traditioner.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev leifen:

Förstår du trivs där, rökande 8 åringar, knarkande tonåringar och ordningsmakten på fyllan.

 

Du har ju predikat att ta seder och kultur dit man kommer, så nu blir det fickpengar till grabben så han kan hänga med de jämnårigas traditioner.

Hej

Tror som sagt inte att denna lagändring kommer att påverka rökningen på något mätbart sätt eller hindra unga att få tag på cigaretter.

Men vad det gäller sina egna barn så kan faktiskt föräldrarna påverka en hel del och jag tror inte att min son har något som helst intresse av att börja röka.

Att ta seden dit man kommer tycker jag dock att både nyanlända till Sverige och Svenskar ute i världen ska göra, detta både för sin egen och omgivningens skull.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Menar du på allvar att du tror att denna lagändring kommer att hindra en majoritet av Thailändarna att köpa cigaretter före 20 års ålder?

 

Själv är jag t.o.m tveksam till om en majoritet ens vill ha denna lagändring, därför tror jag effekterna blir väldigt små, att landet skulle få 200 000 mindre rökare som lagstiftarna uppger tror jag inte alls på.

 

Skulle gissa att ca 10% av dom ställen som säljer cigaretter kommer att efterleva denna lagändring, på övriga 90% blir nog allt som förut, men jag håller ändå med dig om att utveckling behövs och är bra.

Mvh isan lover

 

Jag tror väldigt få föräldrar har något emot att sina barn får det lite svårare att köpa cigaretter.

 

I övrigt så gällde mitt svar det du skrev.

Skulle majoriteten skita i lagarna, så fanns det bland annat inga träd kvar alls.

Jag ser liksom inte de problem du beskriver i ditt inlägg som något vanligt förekommande, utan mer något som sker i undantagsfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror mer på att ungdomar måste själva förstå faran med att röka. Och jag tycker allt som görs för att påvisa faran är positivt.

 

Satt och pratade med en kompis häromdagen och han blev mäkta förvånad när jag menade att det är farligt att röka.

Han trodde/tror på allvar att röken bara vände i lungorna och inget farligt kan hända.

 

Killen är 35 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
47 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jag tror mer på att ungdomar måste själva förstå faran med att röka. Och jag tycker allt som görs för att påvisa faran är positivt.

 

Satt och pratade med en kompis häromdagen och han blev mäkta förvånad när jag menade att det är farligt att röka.

Han trodde/tror på allvar att röken bara vände i lungorna och inget farligt kan hända.

 

Killen är 35 år.

Hej

Samma här, utbildning, kampanjer och information redan i tidig ålder skulle nog ge mer än än ändrade regler, skolan vore väl ett bra ställe att börja informera och utbilda om rökningens bivervrkingar och faror, först när ungdomarna själva inser riskerna kommer dom att ändra beteende.

 

Sen ska vi ju inte glömma bort att den mesta tobaken förmodligen säljs utan myndigheternas kontroll, tänker då på den tobak som odlas och säljs i kilovis längs vägarna och ute i byarna där man rullar sina egna cigaretter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

I byn har vi 8-10 åringar som rökar

 

Det bevisar att naturfolket i er by måsta vara helt jävla dumma i huvudet!

Armen skulle nog behöva belägra er by och införa lite vett i naturmännsikorna och de som lever där, att vuxna kan se barn på 8 år att röka är ju helt jävla horribelt, fyfan vilken avsmak jag får för dessa platser o människor!

 

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Det bevisar att naturfolket i er by måsta vara helt jävla dumma i huvudet!

Armen skulle nog behöva belägra er by och införa lite vett i naturmännsikorna och de som lever där, att vuxna kan se barn på 8 år att röka är ju helt jävla horribelt, fyfan vilken avsmak jag får för dessa platser o människor!

 

 

Vem ska införa vett i soldaterna, har dom utbildning hur man sköter ett land. Jag vill bli polischef, vad kostar det?????

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev hakke:

Vem ska införa vett i soldaterna, har dom utbildning hur man sköter ett land. Jag vill bli polischef, vad kostar det?????

 

Nu var det inte ett land, utan en by där alla verkar skita i allt behövs nog folk med lite disciplin och vett för att få ordning där 8 åringar tillåts att röka, knarket florerar och de vuxna naturmänniskorna skiter i alla lagar!

För övrigt så gör väl soldaterna ett bra jobb, lugnt o fint i Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎03‎-‎04 at 13:22, skrev Wangthong:

dHelt vansinnigt beslut att höja åldern från 18 till 20 år. Om det inte fungerar kommer de att höja till 22år nästa gång? Är verkligen problemet idag, att folk mellan 18 och 20 år börjar röka? Tvivlar på det. Naturligtvis är det andra åtgärder som ska in om rökningen är ett problem.

 

Det är som med trafiken. Ska de få ordning på trafikolyckorna behövs ett helt packet med åtgärder. 

 

Vad tror man om körskola och licens??

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående cigaretter vad är det för olja de stryker på cigaretten ibland?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Nu var det inte ett land, utan en by där alla verkar skita i allt behövs nog folk med lite disciplin och vett för att få ordning där 8 åringar tillåts att röka, knarket florerar och de vuxna naturmänniskorna skiter i alla lagar!

För övrigt så gör väl soldaterna ett bra jobb, lugnt o fint i Thailand.

Skitsnack du verkar vara helt omedveten.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev hakke:

Skitsnack du verkar vara helt omedveten.

Vad är skitsnack, att det inte var ovanligt att 8 åringar röker i den naturbyn?

Eller att lag och ordning inte efterlevs där enl tidigare beskrivningar?

 

Du måste vara omedveten om du tror du ska kunna bli polis!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Vad är skitsnack, att det inte var ovanligt att 8 åringar röker i den naturbyn?

Eller att lag och ordning inte efterlevs där enl tidigare beskrivningar?

 

Du måste vara omedveten om du tror du ska kunna bli polis!

Behövs inte några talanger alls för att bli polis i den byn. ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Vad är skitsnack, att det inte var ovanligt att 8 åringar röker i den naturbyn?

Eller att lag och ordning inte efterlevs där enl tidigare beskrivningar?

 

Du måste vara omedveten om du tror du ska kunna bli polis!

Du tycker militären gör ett bra jobb. Ja, det visar hur otroligt ovetande du är. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Nu var det inte ett land, utan en by där alla verkar skita i allt behövs nog folk med lite disciplin och vett för att få ordning där 8 åringar tillåts att röka, knarket florerar och de vuxna naturmänniskorna skiter i alla lagar!

För övrigt så gör väl soldaterna ett bra jobb, lugnt o fint i Thailand.

Sitter man som du på din changveranda och inte träffar några Thaimänniskor förstår jag dina tankar. Det är inte bara

i IL s by det funferar som han skriver, försök umgås och träffa Thaigubbar så får du en annan bild av Thailand. Som

jag skrivit förut så tycker Thai inte om Juntan

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter man som du på din changveranda och inte träffar några Thaimänniskor förstår jag dina tankar. Det är inte bara
i IL s by det funferar som han skriver, försök umgås och träffa Thaigubbar så får du en annan bild av Thailand. Som
jag skrivit förut så tycker Thai inte om Juntan

Är du dum i huvudet?
Jag dricker för det första inte Chang!
Och eftersom att jag bor här måste du väl begripa att jag per år träffar och umgås med mycket fler naturfolk ön både dig och ditt runkobjekt IL?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...