Jump to content
IGNORERAD

Fel inresa


thaiola

Recommended Posts

om en Thaidam reser in i Thailand på Svenskt pass utan visum och stannar 2 år och sedan vill återvända till Sverige

vad händer DÅ ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    4

  • thaiwife

    3

  • KaiserBlood

    3

  • thaiola

    2

Mest aktiva i denna tråd

Utan att VETA. Nu gör jag antaganden utifrån lärdomar av andra.

 

Hon borde få overstay på sitt svenska pass.

Att återvända till Sverige skall ju inte vara några problem, inte där hon gjort fel.

Att sedan återvända till Thailand, ja, hon är ju Thai, så ser inte hur man skulle kunna bannlysa sina egna medborgare.

Men kanske lämpligt att ha ett thaipass att resa in i Thailand på nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det stämpeln i det Svenska passet som gäller. Hon får väl betala overstay som en svensk vid utresan ur Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnar hon Thailand på sitt thaipass, lär det nog inte hända något där - hon är ju thailändsk medborgare lär då inte kunna få overstay i sitt hemland eller?

Vid inresan i Sverige gör nog svenska passpolisen inget, hon har ju rätt att befinna sig i Sverige.

Jag har ett gammalt pass med lite olika stämplar här och där, ingen f*n som kan lista ut när jag var här eller där.

Link to comment
Dela på andra sajter

overstay 500 B dagen max  20.000b   Ok

innreseforbud p.g.a overstay  tror det är 5 år ? 

for Thai med svenskt pass ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon måste betala overstay som en svensk. Max 20000 baht.

När min fru vart svensk medborgare för några år sedan. Så reste hon in på svenskt pass mot vad jag rådde henne. Det vart overstay och ett tjafsade, där min fru fick betala overstay som vilken farang som helst. Detta trots att hon viftade med sitt thai pass, som immigration på suvarnabhumi sket fullständigt i.

Det finns en lag som säger att om en thai reser in på utländskt pass, så ska denne behandlas juridiskt som en utlänning vid vistelse i landet.

 

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja utan at veta allt om lagarna här så får det bli lite gissningar. Om hon reser ut på sitt thai pass så borde det inte vara några problem men  vill hon komma in i Thailand igen på det svenska passet så är det nog bäst tar overstay och väntan ut tiden som hon får och använder Thai passet under tiden men som sagt det är ren spekulation från mej.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

overstay 500 B dagen max  20.000b   Ok
innreseforbud p.g.a overstay  tror det är 5 år ? 
for Thai med svenskt pass ???


Allting utom banning. Som thai har man alltid rätt att återvända in i landet. Dock kan det vara så att det svenska passet bannas för inresor i framtiden.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Hon måste betala overstay som en svensk. Max 20000 baht.

När min fru vart svensk medborgare för några år sedan. Så reste hon in på svenskt pass mot vad jag rådde henne. Det vart overstay och ett tjafsade, där min fru fick betala overstay som vilken farang som helst. Detta trots att hon viftade med sitt thai pass, som immigration på suvarnabhumi sket fullständigt i.

Det finns en lag som säger att om en thai reser in på utländskt pass, så ska denne behandlas juridiskt som en utlänning vid vistelse i landet.

 

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

Men om hon åker ut med sitt thaipass då?
Ser dom hennes overstay då??
Sen kan man ju undra över hennes IQ när hon gör en sån sak, men det är ju en annan fråga....=)

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Hon får garanterat overstay och måste betala 20.000 Bath.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 timmar sedan, skrev musse74:

Men om hon åker ut med sitt thaipass då?
Ser dom hennes overstay då??
Sen kan man ju undra över hennes IQ när hon gör en sån sak, men det är ju en annan fråga....=)

 

Dom släpper inte igenom henne med ett thaipass utan visum/ uppehållstillstånd

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Dom släpper inte igenom henne med ett thaipass utan visum/ uppehållstillstånd


Hon får i värsta fall också köpa en billig enkelbiljett till Phnom Penh och checka in på båda flighterna sen gå igenom immigration med Phnom boarding kortet.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev apknug:

 


Hon får i värsta fall också köpa en billig enkelbiljett till Phnom Penh och checka in på båda flighterna sen gå igenom immigration med Phnom boarding kortet.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

Då blir hon ju aldrig utstämplad från Thailand i det Svenska passet. Det blir ju 100 års overstay till slut:)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
6 timmar sedan, skrev apknug:

 


Hon får i värsta fall också köpa en billig enkelbiljett till Phnom Penh och checka in på båda flighterna sen gå igenom immigration med Phnom boarding kortet.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

 

 

Får dock visa pass ibland vid gaten

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
9 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Dom släpper inte igenom henne med ett thaipass utan visum/ uppehållstillstånd

Om hon nu har fått ett svenskt pass så måste hon ju ha en UT stämpel i sitt thailändska pass?

 

Har hon rest in på det svenska passet och tappat det under sin vistelse i Thailand så borde hon kunna åka tillbaka på sitt thailändska pass med giltigt visum?

 

Jag spekulerar bara, då mitt ex vill åka på sitt svenska pass nästa resa.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Om hon nu har fått ett svenskt pass så måste hon ju ha en UT stämpel i sitt thailändska pass?

 

Har hon rest in på det svenska passet och tappat det under sin vistelse i Thailand så borde hon kunna åka tillbaka på sitt thailändska pass med giltigt visum?

 

Jag spekulerar bara, då mitt ex vill åka på sitt svenska pass nästa resa.

 

Det finns väl ingen inresestämpel i thaipasset då hon ju åkte in på det svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
53 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Om hon nu har fått ett svenskt pass så måste hon ju ha en UT stämpel i sitt thailändska pass?

 

Har hon rest in på det svenska passet och tappat det under sin vistelse i Thailand så borde hon kunna åka tillbaka på sitt thailändska pass med giltigt visum?

 

Jag spekulerar bara, då mitt ex vill åka på sitt svenska pass nästa resa.

 

 

Kanske kanske inte.

Har hon ett nytt thailändskt pass efter att hon har blivit svensk medborgare så tror jag inte att dom får UT stämpel då dom inte direkt behöver det.

 

Är ju inte helt säker, så det finns säkert andra som har korrekta svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev KaiserBlood:

Om hon nu har fått ett svenskt pass så måste hon ju ha en UT stämpel i sitt thailändska pass?

 

Har hon rest in på det svenska passet och tappat det under sin vistelse i Thailand så borde hon kunna åka tillbaka på sitt thailändska pass med giltigt visum?

 

Jag spekulerar bara, då mitt ex vill åka på sitt svenska pass nästa resa.

Svenska medborgare kan inte få uppehållstillstånd/visum till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
11 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Det finns väl ingen inresestämpel i thaipasset då hon ju åkte in på det svenska.

Behövs väl inte då hon reser på enkel biljett med giltigt visum?

 

Hon kan ju komma direkt från ambassaden teoretiskt...

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
10 timmar sedan, skrev thaiwife:

Svenska medborgare kan inte få uppehållstillstånd/visum till Sverige.

Ett UT på 5 år makuleras ju knappast eller?

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett UT på 5 år makuleras ju knappast eller?

Jo, är de svenska medborgare makuleras uppehållstillståndet. Det var dessutom länge sedan detta var en stämpel i passet, är ett plastkort nuförtiden, som de inte får behålla när de blir svenska medborgare.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev KaiserBlood:

Ett UT på 5 år makuleras ju knappast eller?

Jo det gör det, man kan inte både vara Svensk medborgare och ha Uppehållstillstånd. Direkt efter beslut om medborgarskap ville migrationsverket ha tillbaka UT.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

Ett UT på 5 år makuleras ju knappast eller?

Numera har de inte 5års stämpel i passet. UT ges på ett uppehållstillståndskort.
 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Uppehallstillstandskort.html

Uppehållstillståndskort

Du som får uppehållstillstånd får ett uppehållstillståndskort som är ett bevis på att du har tillstånd att vara i Sverige. Kortet har ett datachip som innehåller dina fingeravtryck och foto på dig. Du ska alltid ha ditt uppehållstillståndskort med dig vid kontakter med till exempel myndigheter och sjukvården.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
 
Får dock visa pass ibland vid gaten

Gaten kollar att namnet stämmer att rätt person åker. Aldrig varit med om att de kollat visa stämplar etc vid thai gate. Är det samma namn i båda passen kan valfritt visas annars det med rätt namn det svenska.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...