Jump to content
IGNORERAD

Thailand bottenrankat inom mobilt internet


MPR Nyheter

Recommended Posts

Resultatet från en undersökning av hastigheterna hos mobila nätverk i olika länder har nyligen släppts, och Thailand rankas nära botten av listan.
Av 87 utvärderade länder landar Thailand på 70:e plats i listan Global State of Mobile Networks, som genomförts av företaget OpenSignal i London. Thailands snitthastighet på sina mobila nätverk landade på 6,09 Mbps, och får därmed se sig slaget av länder såsom Kazakstan, Honduras, Peru, Libanon och Kuwait.
Snabbast på listan är Sydkorea med 37,5 Mbps, följt av Norge, Ungern och Singapore med snitt över 30 Mbps i nedladdningshastighet. Sverige hamnade i sin tur på nionde plats med en snitthastighet på 22,18 Mbps. I botten av listan placerade sig Costa Rica, med snitthastigheter på 2,69 Mbps.

 

2017-02-28_14-44-07.jpg.9eb6a99e788580ef4e000a591bf062b3.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är medveten om att det är ett snitt i en undersökning.

Men det skiljer rejält var man provar.

Hemma hos mig i Sverige för jag 70-80Mbit/s med 3 mobilt bredband.

 

Hos mig på ön här i Thailand fick jag nyss följande:

BBK_Resultat_2017_02.28_12_54_48.png.2854589bfd2fd2585565feb2a98e24af.png

Lång svarstid men hastigheten är godkänt, trots att det är kväll och alla sitter och surfar på restaurangerna i byn...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev samet:

Jag är medveten om att det är ett snitt i en undersökning.

Men det skiljer rejält var man provar.

Hemma hos mig i Sverige för jag 70-80Mbit/s med 3 mobilt bredband.

 

Hos mig på ön här i Thailand fick jag nyss följande:

BBK_Resultat_2017_02.28_12_54_48.png.2854589bfd2fd2585565feb2a98e24af.png

Lång svarstid men hastigheten är godkänt, trots att det är kväll och alla sitter och surfar på restaurangerna i byn...

 

 Kolla din svarstid. Gör en s.k pingtest mot Sverige. Har för mig alltid varit skitresultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev thomas001:

 Kolla din svarstid. Gör en s.k pingtest mot Sverige. Har för mig alltid varit skitresultat.

 

Nämnde det i slutet på mitt inlägg. Lång svarstid.

Antar att det har att göra med någon av censurfiltren i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det mobila nätet blivit riktigt vasst i nästan hela landet de senaste 10 månaderna med 4G på de flesta orter.

 

Stor skillnad.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan har annat att göra än att jaga pokemon när man e i Thailand...

 

Lite internet blir det via kabel innan sängående typ mail (svenska nyheter skiter jag i numera)

, fonar har man för att ringa med.

Allvarligt så använder jag inte ens telefonen till ringande så mycket när jag är nere i paradiset...

Ringa/jaga pokemon (för de som gör det) kan man göra när man sitter i regniga Svedala.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Tycker att det mobila nätet blivit riktigt vasst i nästan hela landet de senaste 10 månaderna med 4G på de flesta orter.

 

Stor skillnad.

Ja, riktigt kass. Kommer inte ihåg namnet på operatören vi har när vi är i Thailand, men idi*terna stängde ner ett fungerande 3G-nät och kör nu ett totalt värdelöst 4G i byn :waaaht:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Tycker att det mobila nätet blivit riktigt vasst i nästan hela landet de senaste 10 månaderna med 4G på de flesta orter.

 

Stor skillnad.

Vilken operatör använder du? Tycker själv DTAC brukar funka bra överallt i Thailand, från norr till söder.

 

1 timme sedan, skrev Tekkor:

En annan har annat att göra än att jaga pokemon när man e i Thailand...

 

Lite internet blir det via kabel innan sängående typ mail (svenska nyheter skiter jag i numera)

, fonar har man för att ringa med.

Allvarligt så använder jag inte ens telefonen till ringande så mycket när jag är nere i paradiset...

Ringa/jaga pokemon (för de som gör det) kan man göra när man sitter i regniga Svedala.

Intressant angående mobilt internet. ;)

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev uptoyou:

Ja, riktigt kass. Kommer inte ihåg namnet på operatören vi har när vi är i Thailand, men idi*terna stängde ner ett fungerande 3G-nät och kör nu ett totalt värdelöst 4G i byn :waaaht:

Jag använder AIS och haft bra täckning och mycket bra hastighet från Nong Khai till Surat Thani med några dippar mellan städer.

Kommer man 30-40km från en huvudväg så får jag bara oftast 3G som dock fungerar godkänt.

 

Kontrollera att ditt SIM-kort och telefon är kompatibelt mot 4G, där kan det falera om kortet har några år på nacken. Byt SIM-kort till det senaste som är gratis på operatörernas kontor och butiker.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-28 at 15:49, skrev frason:

 

Intressant angående mobilt internet. ;)

 

Eller hur, man va f¤n, använder jag inte tangentbordet flitigt så fastnar knapparna ju :dribble: Ha en bra Fredag.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎28 at 8:19 PM, Tekkor said:

En annan har annat att göra än att jaga pokemon när man e i Thailand...

 

Lite internet blir det via kabel innan sängående typ mail (svenska nyheter skiter jag i numera)

, fonar har man för att ringa med.

Allvarligt så använder jag inte ens telefonen till ringande så mycket när jag är nere i paradiset...

Ringa/jaga pokemon (för de som gör det) kan man göra när man sitter i regniga Svedala.

 

Att du förknippar mobilt internet med att jaga Pokemon och därför inte ser något problem med Thailands mobila internets låga kvalitet är lite som att inte se några problem med att ICA märker om gammal köttfärs då man ändå bara äter fiskpinnar.

 

Det finns närmare 70 miljoner thailändare i Thailand och väldigt många av dem använder mobilt internet varje dag, många bara för nöjes skull men alltfler också för sitt jobbs skull. Det kommer också drygt 30 miljoner turister till Thailand varje år och jag antar att en majoritet av dem anser att ett bra mobilt internet är en självklarhet. Finns säkert några av dem som vill jaga Pokemon och göra Facebookuppdateringar men för väldigt många är det en absolut nödvändighet att kunna svara på mail och även vara med på telefonkonferenser, trots att de är på semester, och då funkar det inte med så dålig uppkoppling som man ofta har mobilt i Thailand. Thailand säger ofta att de vill få "bättre" turister och då är ett snabbt och pålitligt internet en klar prioritet, även om Pokemonjagande förmodligen har klart lägre prioritet.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎28 at 14:19, skrev Tekkor:

En annan har annat att göra än att jaga pokemon när man e i Thailand...

 

Lite internet blir det via kabel innan sängående typ mail (svenska nyheter skiter jag i numera)

, fonar har man för att ringa med.

Allvarligt så använder jag inte ens telefonen till ringande så mycket när jag är nere i paradiset...

Ringa/jaga pokemon (för de som gör det) kan man göra när man sitter i regniga Svedala.

Japp! jag har tagit några stycken alldeles nyligen!

 

MVH Tommymon

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-28 at 14:19, skrev Tekkor:

En annan har annat att göra än att jaga pokemon när man e i Thailand...

 

Lite internet blir det via kabel innan sängående typ mail (svenska nyheter skiter jag i numera)

, fonar har man för att ringa med.

Allvarligt så använder jag inte ens telefonen till ringande så mycket när jag är nere i paradiset...

Ringa/jaga pokemon (för de som gör det) kan man göra när man sitter i regniga Svedala.

Och så finns det ju andra än dig här Thailändare och många fastboende utlänningar som behöver internet.. Kul för dig som bara kommer hit och lapar sol och dricker öl

Link to comment
Dela på andra sajter

Dtac funkade bra i Bunkan, problemet var snarare att surfen inte räckte till, var ju tvungen att tanka nytt nästan varje dag.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-04 at 13:16, skrev Atom:

 

Att du förknippar mobilt internet med att jaga Pokemon och därför inte ser något problem med Thailands mobila internets låga kvalitet är lite som att inte se några problem med att ICA märker om gammal köttfärs då man ändå bara äter fiskpinnar.

 

Det finns närmare 70 miljoner thailändare i Thailand och väldigt många av dem använder mobilt internet varje dag, många bara för nöjes skull men alltfler också för sitt jobbs skull. Det kommer också drygt 30 miljoner turister till Thailand varje år och jag antar att en majoritet av dem anser att ett bra mobilt internet är en självklarhet. Finns säkert några av dem som vill jaga Pokemon och göra Facebookuppdateringar men för väldigt många är det en absolut nödvändighet att kunna svara på mail och även vara med på telefonkonferenser, trots att de är på semester, och då funkar det inte med så dålig uppkoppling som man ofta har mobilt i Thailand. Thailand säger ofta att de vill få "bättre" turister och då är ett snabbt och pålitligt internet en klar prioritet, även om Pokemonjagande förmodligen har klart lägre prioritet.

Att du orkar ens svara på ett skräpinlägg, själv ville jag bara motionera tangenterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har abonnemang från Telenor frihet i Sverige.  Det ingår fri surf i Thailand. Använde den i Thailand i tre veckor. Jag är mycket nöjd över att det funkar över mina förvämätningar. Även uppe i bergen långt borta från samhället gick det bra och snabbt att surfa kolla kartor.

Stark rekommenderas till de som vistas kortare tid i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/29/2017 at 20:08, skrev JJC:

Jag har abonnemang från Telenor frihet i Sverige.  Det ingår fri surf i Thailand. Använde den i Thailand i tre veckor. Jag är mycket nöjd över att det funkar över mina förvämätningar. Även uppe i bergen långt borta från samhället gick det bra och snabbt att surfa kolla kartor.

Stark rekommenderas till de som vistas kortare tid i Thailand. 

Yep, DTAC är den bästa operatören jag hittat i Thailand, funkar överlag bäst över hela landet.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...