Jump to content
IGNORERAD

Thai TV i Sverige


Esspe

Recommended Posts

Kommer eventuellt att flytta ut på landet här i Skåne nu när det är dags att gå i pension. Dels för att dra ner boendekostnaden eftersom vi kommer att bo här ca 5 månader om året och vinterhalvåret i Thailand men även för att jag vill komma ifrån stan (Malmö) och casha in på vår bostadsrätt. Dit vi har tänkt oss är det bara mobilt bredband som gäller, än så länge iaf. Det blir ganska dyrt att streama och ska jag titta på fotboll samtidigt som min fru vill kolla någon thaisåpa så vet i tusan om det räcker med ett abonnemang? Bästa alternativet mobilt bredband verkar vara 3 som har både 100 GB och 200 GB? Undrar därför om någon vet om det finns någon möjlighet att plocka ner Thai TV via parabol i stället? 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl ta fotbollen via parabol och låta frun ta hand om internet streaming då :) 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bara tillräcklig kapacitet/hastighet på det mobila bredbandet räcker det gott till er båda.

Behövs inte så mycket faktiskt, ca 2-3Mbit/s för att kolla HD-TV, lite beroende på bitrate.

Går åt ungefär 1GB/timme HD-TV

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Har du bara tillräcklig kapacitet/hastighet på det mobila bredbandet räcker det gott till er båda.

Behövs inte så mycket faktiskt, ca 2-3Mbit/s för att kolla HD-TV, lite beroende på bitrate.

Går åt ungefär 1GB/timme HD-TV

 

 

Jag har kört Netflix i många år med mobilt bredband, det går åt ca 3GB i timmer på HD-kvalitet.

https://help.netflix.com/sv/node/87

Det behöv ca 5mb/s för att klara av HD https://help.netflix.com/sv/node/306

 

Där jag bor låg det på ca 5 - 8 mb/s så jag klarade mig oftast perfekt med mitt mobila bredband, detta i Sverige.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev uptoyou:

Jag har kört Netflix i många år med mobilt bredband, det går åt ca 3GB i timmer på HD-kvalitet.

https://help.netflix.com/sv/node/87

Det behöv ca 5mb/s för att klara av HD https://help.netflix.com/sv/node/306

 

Där jag bor låg det på ca 5 - 8 mb/s så jag klarade mig oftast perfekt med mitt mobila bredband, detta i Sverige.

 

Okay.

 

Förtydligande från mig.

Mina uppgifter avser 720p som SVT och Viaplay har på sin nättjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2017-02-27 at 11:11, skrev Esspe:

Kommer eventuellt att flytta ut på landet här i Skåne nu när det är dags att gå i pension. Dels för att dra ner boendekostnaden eftersom vi kommer att bo här ca 5 månader om året och vinterhalvåret i Thailand men även för att jag vill komma ifrån stan (Malmö) och casha in på vår bostadsrätt. Dit vi har tänkt oss är det bara mobilt bredband som gäller, än så länge iaf. Det blir ganska dyrt att streama och ska jag titta på fotboll samtidigt som min fru vill kolla någon thaisåpa så vet i tusan om det räcker med ett abonnemang? Bästa alternativet mobilt bredband verkar vara 3 som har både 100 GB och 200 GB? Undrar därför om någon vet om det finns någon möjlighet att plocka ner Thai TV via parabol i stället? 

 

Det finns äldre Telenor abonnemang som ej har mängdbegränsning, dessa går inte att nyteckna men säljs ibland på blocket för hyfsade pengar.

 

Annars så håller Ip-Only på att förse Skånes landsbygd med fiber nu, visserligen till en kostnad av ca 20 000:-.

 

http://skane.ip-only.se/

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Det finns äldre Telenor abonnemang som ej har mängdbegränsning, dessa går inte att nyteckna men säljs ibland på blocket för hyfsade pengar.
 
Annars så håller Ip-Only på att förse Skånes landsbygd med fiber nu, visserligen till en kostnad av ca 20 000:-.
 
http://skane.ip-only.se/


Jag har ett sådant telenor abonnemang som kanske skulle kunna bli till salu till sommaren om jag får mitt hus sålt ;)

//matz
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-27 at 11:11, skrev Esspe:

Kommer eventuellt att flytta ut på landet här i Skåne nu när det är dags att gå i pension. Dels för att dra ner boendekostnaden eftersom vi kommer att bo här ca 5 månader om året och vinterhalvåret i Thailand men även för att jag vill komma ifrån stan (Malmö) och casha in på vår bostadsrätt. Dit vi har tänkt oss är det bara mobilt bredband som gäller, än så länge iaf. Det blir ganska dyrt att streama och ska jag titta på fotboll samtidigt som min fru vill kolla någon thaisåpa så vet i tusan om det räcker med ett abonnemang? Bästa alternativet mobilt bredband verkar vara 3 som har både 100 GB och 200 GB? Undrar därför om någon vet om det finns någon möjlighet att plocka ner Thai TV via parabol i stället? 

Förut körde vi med TGN via satelit det var gratis och hade en del såpor, nyheter och en del annat. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_Global_Network

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Det finns äldre Telenor abonnemang som ej har mängdbegränsning, dessa går inte att nyteckna men säljs ibland på blocket för hyfsade pengar.

 

Annars så håller Ip-Only på att förse Skånes landsbygd med fiber nu, visserligen till en kostnad av ca 20 000:-.

 

http://skane.ip-only.se/

 

Jo fiber är aktuellt dit vi ska flytta men inte förrän 2019 och för 20.000 får man mycket stream :) 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Jo fiber är aktuellt dit vi ska flytta men inte förrän 2019 och för 20.000 får man mycket stream :) 

För 20000kr får du inget i fibern. Det måste du betala en ytterligare månadskostnad för att få.

Trots det kan det nog visa sig vara en fördel att ha när man ska sälja huset. Ju fler år du haft fiber, dess mer kan du räkna av.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

För 20000kr får du inget i fibern. Det måste du betala en ytterligare månadskostnad för att få.

Trots det kan det nog visa sig vara en fördel att ha när man ska sälja huset. Ju fler år du haft fiber, dess mer kan du räkna av.

 

Jo ett abonnemang måste man naturligtvis ha men det gäller ju även stream så det kan gå på ett ut. Det kan ju räknas in som en kostnad och det skulle reducera reavinstskatten med ca 4.000.  Viss värdehöjning men om det motsvarar investeringen är ju svårt att svara på. Ska sälja lägenheten i Malmö och går nu och funderar på om jag ska lägga nytt golv för 10-15 tusen innan eller inte. Svårt att veta om man får tillbaks det och dessutom allt jobb det innebär.

 

Men vad menar du med den sista meningen?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Jo ett abonnemang måste man naturligtvis ha men det gäller ju även stream så det kan gå på ett ut. Det kan ju räknas in som en kostnad och det skulle reducera reavinstskatten med ca 4.000.  Viss värdehöjning men om det motsvarar investeringen är ju svårt att svara på. Ska sälja lägenheten i Malmö och går nu och funderar på om jag ska lägga nytt golv för 10-15 tusen innan eller inte. Svårt att veta om man får tillbaks det och dessutom allt jobb det innebär.

 

Men vad menar du med den sista meningen?

Om priserna fortsätter som dom är nu, så är det relativt dyrt om du tar ner mycket data via mobilt bredband. Förutsatt detta så sparar du in lite pengar varje år på att ha fiber. Som du säger i din sista mening, svårt att veta om man får tillbaka det!

 

Fast bor du bara 5 månader om året i landet så kan du ta ett nytt mobilt varje gång du kommer tillbaka. Lite svårare med fiber.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hemskt lite om sånt här, men så här har vi det just nu ute på landet, Telia med gammla nr kvar, Tv ca50 kanaler, dator ca 8 mgb, 

räcker för surf och kolla film. Min fru har Thai tangentbord på sin laptopp och kan se filmer och läsa det mesta vad hon vill vad som

händer i Thai, men dyrt. Ska nu dra in kabel,22000 kr för att slippa den fasta kostnaden när jag blir pensionär. Kopplar även

bort telia TV och fast telefon utan kör allt genom datorn

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Kan hemskt lite om sånt här, men så här har vi det just nu ute på landet, Telia med gammla nr kvar, Tv ca50 kanaler, dator ca 8 mgb, 
räcker för surf och kolla film. Min fru har Thai tangentbord på sin laptopp och kan se filmer och läsa det mesta vad hon vill vad som
händer i Thai, men dyrt. Ska nu dra in kabel,22000 kr för att slippa den fasta kostnaden när jag blir pensionär. Kopplar även
bort telia TV och fast telefon utan kör allt genom datorn


Hur menar du att finska få bort den fasta kostnaden?
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Kan hemskt lite om sånt här, men så här har vi det just nu ute på landet, Telia med gammla nr kvar, Tv ca50 kanaler, dator ca 8 mgb, 

räcker för surf och kolla film. Min fru har Thai tangentbord på sin laptopp och kan se filmer och läsa det mesta vad hon vill vad som

händer i Thai, men dyrt. Ska nu dra in kabel,22000 kr för att slippa den fasta kostnaden när jag blir pensionär. Kopplar även

bort telia TV och fast telefon utan kör allt genom datorn

Du bara gnäller din gubbe.Du bara snackar skit som Pattaya gubbarna.Gör något i stället för att snacka skit!!!!!

Känns det igen???

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...