Jump to content
IGNORERAD

Avsäga sitt thailändska medborgarskap


Nick

Recommended Posts

Är det någon som har koll på hur man går tillväga för att avsäga sitt thailändska medborgarskap.

 

Sonen född i Thailand, numera med svenskt och thailändskt medborgarskap.

För att slippa militärtjänstgöring tanker vi avsäga hans thailändska medborgarskap.

Är det någon som gjort det och vet var man vänder sig?

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå  hur tänkte ni där ?? säga upp medborgar skapet bara för en militär tjänst ??    Kanske grabben kan bestämma en så stor sak själv när han blir stor mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att dra lotten, chansa på att slippa militärtjänstgöring. Får man fel lott är det bara bita i det sura äpplet.

Säga upp sitt medboragarskap skapar ju framtida problem. Ärva er mark i Thailand?

Om han vill flytta hem i vuxen ålder? Skall han då behöva ha samma problem som oss andra med visum.

 

Nej, det tycker jag låter väldigt kortsiktigt tänkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Styvsonen fyller 18 år och har dubbelt medborgarskap, frugan var inne i januari hos någon myndighet och förklarade att han bor i Sverige sedan 13 år, vart inga problem med militära efter det, ta inte bort Thailändska medborgarskapet!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Bättre att dra lotten, chansa på att slippa militärtjänstgöring. Får man fel lott är det bara bita i det sura äpplet.

Säga upp sitt medboragarskap skapar ju framtida problem. Ärva er mark i Thailand?

Om han vill flytta hem i vuxen ålder? Skall han då behöva ha samma problem som oss andra med visum.

 

Nej, det tycker jag låter väldigt kortsiktigt tänkt!

 

Frugans grabb drog rätt lottfärg och slapp det militära men den lottfärgen kostade 3000 Baht:doubt:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans grabb som bott i Sverige sedan var 6 blev frikallad i år. Nu är han 21. Han kan inte skriva och läsa thai så bra så dom ville inte ha honom som rekryt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren ;-)

 

Då var de ingen som hade koll på hur man svsade sig sitt medborgarskap?

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ring till ert Amphur tex och fråga dom, om inget annat så hänvisar dom er vidare. Ni är nog på väg att göra något dumt, han kan nog ha glädje och nytta av sitt medborgarskap i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Väck inte den björn som sover" genom att kontakta Amphur och fråga hur man avsäger sig sitt medborgarskap ! Risken är att dom lämnar det vidare till t.ex militären så dom börjar ställa frågor du kanske inte vill ha

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

låt grabben själv bestämma hur han vill ha det . lite tips är   han kan inte prat thai  inte läsa eller förstå thailändska .då förstår tom militären att han tillför inget i armen   men förstör inte hans möjligheter att ha något i Thailand   mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
22 timmar sedan, skrev Nick:

Tack för svaren ;-)

 

Då var de ingen som hade koll på hur man svsade sig sitt medborgarskap?

Hej

Frågade frugan och hon tyckte att det bästa var att kontakta den Thailändska ambassaden om man är i Sverige, är man i Thailand tror hon att man ska kontakta sitt Amphoe.

Själv förstår jag din oro om din fru kommer ifrån landsbygden och inte tillhör någon förmögen familj, det är ju nästan uteslutande unga ifrån landet som historiskt sett har tvingas trampa runt i minfälten på gränsen till Kambodja och Burma, nu handlar rädslan mest om att bli skickad till södra Thailand, dit vill ju inte vare sig skollärare, poliser eller soldater av förklarliga skäl.

Frugan har en kusin ifrån byn som dog som menig när han trampade på en mina vid den senaste konflikten med Kambodja.

Vi kommer att göra allt för att hindra att vår son bli inkallad, men så länge det inte är akut så vill vi att han behåller sitt dubbla medborgarskap.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-27 at 06:00, skrev stefan5300:

 

Frugans grabb drog rätt lottfärg och slapp det militära men den lottfärgen kostade 3000 Baht:doubt:.

Tja,

 

Kanonaffär kostade oss 10000.

 

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det om man studerar utomlands? Måste man då avbryta studierna?

 

Annars skriv in grabben på någon knypplingskurs eller liknande och hänvisa till det varför han inte kan göra militärtjänst.

 

Fast grabben kan ju får göra militärtjänst i Sverige i och med att värnplikten återinförs, det borde också kunna vara något man anför att man redan är uttagen att göra militärtjänst på sitt andra medborgarskap och därför inte kan göra det i Thailand också.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren.

Amphur som han är skriven i är Phuket city, och vi har inga känningar där.

Grabben fyller 16 i år så de börjar närma sig, och det är han som vill slippa göra militärtjänst, givetvis vi också.

 

Han har inga planer på att bosätta sig i Thailand, och de finns ingen mark eller hus att ärva i framtiden.

 

Men vi testar först med att ringa ambassaden och se om man kan få någon frisedel, om man säger att han inte kan tala, skriva eller läsa thai. (svårt för de att kolla detta) så kanske de går vägen.

 

 

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Tack för alla svaren.

Amphur som han är skriven i är Phuket city, och vi har inga känningar där.

Grabben fyller 16 i år så de börjar närma sig, och det är han som vill slippa göra militärtjänst, givetvis vi också.
 
Han har inga planer på att bosätta sig i Thailand, och de finns ingen mark eller hus att ärva i framtiden.
 
Men vi testar först med att ringa ambassaden och se om man kan få någon frisedel, om man säger att han inte kan tala, skriva eller läsa thai. (svårt för de att kolla detta) så kanske de går vägen.
 
 


Tala gärna om vad dom säger på ambassaden angående värnplikten. Sitter i samma sits. Och vi vill helst inte säga upp grabbens thailändska medborgarskap. Han kanske vill flytta till Thailand när han blir äldre. Tror inte grabben är mogen att ta ett sånt beslut i så unga år. Det går väl knappast att ångra sig sen!?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren.

Amphur som han är skriven i är Phuket city, och vi har inga känningar där.

Grabben fyller 16 i år så de börjar närma sig, och det är han som vill slippa göra militärtjänst, givetvis vi också.
 
Han har inga planer på att bosätta sig i Thailand, och de finns ingen mark eller hus att ärva i framtiden.
 
Men vi testar först med att ringa ambassaden och se om man kan få någon frisedel, om man säger att han inte kan tala, skriva eller läsa thai. (svårt för de att kolla detta) så kanske de går vägen.
 
 


Ambassaden är inte att lita på. Då deras personal gärna drar till med ett svar som dom gissar, när dom inte vet. Fick själv tidigare ett godag yxskaft svar av dom när jag frågade om arbetstillstånd. Efter min fru kollat vad som verkligen gäller på Department of Labour,s sida. Fick jag veta att det dom sa inte stämde alls.
Ring myndigheten som handhar mönstring. Så får ni ett svar som överensstämmer med verkligheten är mitt tips.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter



Tala gärna om vad dom säger på ambassaden angående värnplikten. Sitter i samma sits. Och vi vill helst inte säga upp grabbens thailändska medborgarskap. Han kanske vill flytta till Thailand när han blir äldre. Tror inte grabben är mogen att ta ett sånt beslut i så unga år. Det går väl knappast att ångra sig sen!?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk



Om ni aldrig besvarat kallelsen för senare mönstring när han var 15 så är det lungt enligt en släkting som jobbar med mönstring.
Dom skickar ut ett brev som verifierar att man finns, långt innan kallelsen. Besvarar man ej det brevet så blir man ej heller kallad och inregistrerad för mönstring/lottdragning.
Det är dessutom svårt att köpa sig fri i dessa tider. Då mönstringsförrättarma har ögonen på sig nu.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste just på Aftonbladet att Sverige inför allmän värnplikt igen! Så det blir kanske att göra lumpen i Sverige istället för grabben ;)

 

//matz

 

Link to comment
Dela på andra sajter



Tala gärna om vad dom säger på ambassaden angående värnplikten. Sitter i samma sits. Och vi vill helst inte säga upp grabbens thailändska medborgarskap. Han kanske vill flytta till Thailand när han blir äldre. Tror inte grabben är mogen att ta ett sånt beslut i så unga år. Det går väl knappast att ångra sig sen!?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk


Äldsta grabben är i Thailand och det är precis löst.

Skrev tidigare att han skulle ha fått frisedel pga av hans bristande kunskaper i att skriva och läsa thai men icke.

Högste militären i Chiang Rai sade såhär
A) Han ska med sin pappa dra lott där pappan är skriven. I detta fall helt omöjligt då pappan är försvunnen kanske död.
B) Frisedel enligt konstens alla regler till en kostnad av 50.000 baht

Blev b men nedprutat till 30.000 baht

Går säkert att muta också men då kanske man inte kan vara säker i framtiden.

Grabben var beredd att göra militärtjänst men det gick ju inte se a ovan.

Over and out


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...