Jump to content
IGNORERAD

Räkor


janne_h

Recommended Posts

Sitter på moo kata restaurang med familjen. Då min fru fyller år. Räkorna är hel färska då dom ligger i bassäng och plockas upp av oss när dom ska på grillen.

Har både och inte funderat på detta tidigare. Vi svenskar skickar kräftor i kokande vatten. Och döden borde inträffa relativt omedelbart. Medans här i Thailand lägger man levande räkor på grillen. Vilket verkar ta en bra stund innan dom slutar sprattla.

Som djurvän undrar man naturligtvis hur mycket smärta räkorna hinner känna innan döden? Eller om dom inte känner sådant som oss människor?

Hursomhelst ingenting jag kommer göra sak av. Då detta är en del av den Thailändska kulturen.

Dock känns det inte bra om man plågar en annan varelse.

Kan dock tillstå att ishavsräkor i Sverige känns godare och fräschare.

 

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Sitter på moo kata restaurang med familjen. Då min fru fyller år. Räkorna är hel färska då dom ligger i bassäng och plockas upp av oss när dom ska på grillen.

Har både och inte funderat på detta tidigare. Vi svenskar skickar kräftor i kokande vatten. Och döden borde inträffa relativt omedelbart. Medans här i Thailand lägger man levande räkor på grillen. Vilket verkar ta en bra stund innan dom slutar sprattla.

Som djurvän undrar man naturligtvis hur mycket smärta räkorna hinner känna innan döden? Eller om dom inte känner sådant som oss människor?

Hursomhelst ingenting jag kommer göra sak av. Då detta är en del av den Thailändska kulturen.

Dock känns det inte bra om man plågar en annan varelse.

Kan dock tillstå att ishavsräkor i Sverige känns godare och fräschare.

 

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Då kan man ju fundera! Hur avlivas ishavsräkorna? 

Link to comment
Dela på andra sajter

God kunskap salig Dumbom hade
om både människor och djur,
och märkligt var det som han sade
en gång, om kräftornas natur.

Hans ögon syntes tårar pressa
då de i kitteln sprattlade.
"Nej, ingen dör så grymt som dessa",
skrek han, "ty de dö levande."

 

Ur Dumboms Leverne av Johan Henric Kellgren
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan man ju fundera! Hur avlivas ishavsräkorna? 


Tror att dom skickas ner i kokande vatten.
Dock är det är det väl inte omöjligt att dom dör genom att bara ligga i en hög innan dom når dit?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte skaldjur har något större medvetande/själ. Det som stör mig mer är hur man behandlar kreatur, och då framför allt i det förbannade EU. Låter dessa stå på något gammalt lastbilsflak vare sig utan vatten eller mat i olidlig hetta. Att detta bara får förekomma bevisar vilket haveri EU är...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Då kan man ju fundera! Hur avlivas ishavsräkorna? 

I kokande vatten

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Tror att dom skickas ner i kokande vatten.
Dock är det är det väl inte omöjligt att dom dör genom att bara ligga i en hög innan dom når dit?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

1 timme sedan, skrev Khemmarat:

I kokande vatten

 

Verkar som om det mesta av de svenska räkorna är MSC eller någon annan certifiering.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Sitter på moo kata restaurang med familjen. Då min fru fyller år. Räkorna är hel färska då dom ligger i bassäng och plockas upp av oss när dom ska på grillen.

Har både och inte funderat på detta tidigare. Vi svenskar skickar kräftor i kokande vatten. Och döden borde inträffa relativt omedelbart. Medans här i Thailand lägger man levande räkor på grillen. Vilket verkar ta en bra stund innan dom slutar sprattla.

Som djurvän undrar man naturligtvis hur mycket smärta räkorna hinner känna innan döden? Eller om dom inte känner sådant som oss människor?

Hursomhelst ingenting jag kommer göra sak av. Då detta är en del av den Thailändska kulturen.

Dock känns det inte bra om man plågar en annan varelse.

Kan dock tillstå att ishavsräkor i Sverige känns godare och fräschare.

 

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Där vi brukar käka Thai barbecue, ligger räkorna på is, också färska.

En gång var de lite för färska, när de lades på grillen hoppade de av grillen och ner på bord och golv...

Frugan kunde inte äta räkor den kvällen, hon gick ett steg längre och smugglade ner några räkor i en plastpåse med lite vatten i...

Sen tog hon hem dem och de levde nåt år i våra fisk-krukor på altanen...

När de dött åt svärmor upp dem, hon överlevde.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

I min ungdom så tältade vi vid Kungshamn och fångade krabbor med snöre agnat med musslor.

En av tjejerna ställde upp och koka dem men frågare efter en stund varför de sprattlade så mycket?

Hon hade stoppat dem i kallt vatten och kokade upp dom långsamt:waaaht:

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

 

 


Tror att dom skickas ner i kokande vatten.
Dock är det är det väl inte omöjligt att dom dör genom att bara ligga i en hög innan dom når dit?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Har sett att fiskebåtar kokar räkorna direkt efter fångst på båten.

De får inte rätta böjen tror jag om de hinner dö?

Håller med om att färska oskalade som man får skala själv är mest smakrika atlanträkor eller västkust?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2017-02-25 at 22:06, skrev Benriach:

Då tycker jag nog att detta är lite värre...

 

 

Uppriktigt sagt, För djävligt! Man borde göra samma med kocken och filma, kanske det får någon att fundera. Men nää, jag tror inte någon funderar i asien. " Vi har ju alltid gjort så". 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...