Jump to content
IGNORERAD

Nya regler kommer att stoppa körkortsförnyelse


stjp8729

Recommended Posts

22 Feb 2017

Hej, 
Mitt körkort har A B och C behörighet, utställt 2012 och gäller till 2022.
Då jag sedan tre år är utskriven från Sverige, bor utomlands och nu läst om de nya bestämmelserna angående förnyelse har jag följande fråga:

Kan jag ansöka om nytt körkort med bara A och B nu, så att jag hinner få ett svenskt körkort giltigt till 2027? Utifall att man senare i livet flyttar tillbaka. Kan troligtvis vara tungt att ta nytt körkort när man passerat sjuttio.

Tack på förhand.

"Sarne"

 

 

23 Feb 2017

Hej.

Tack för ditt e-brev.

Du kan ansöka om att ta bort din högre behörighet, C, och tillverka ett nytt körkort som kommer att gälla i 10 år. Särskild blankett finns på Transportstyrelsens hemsida för detta.
Skulle du inte göra detta kommer ditt körkort att upphöra som legitimation men du kommer att ha kvar dom lägre behörighetern, A och B. Det innebär att när du flyttar tillbaka till Sverige räcker det med att du förnyar ditt svenska körkort och du behöver då inte ta om körkortet.

Har du frågor är du välkommen att skriva igen eller kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0771-81 81 81.

Med vänlig hälsning

Christine Pettersson
Kundtjänsthandläggare

Transportstyrelsen

Trafikregistret
701 97 Örebro

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    9

  • janne_h

    8

  • Tallviking

    8

  • rolba

    8

Mest aktiva i denna tråd

Och vissa thailändare borde inte ha körkort överhuvudtaget.
Släppte ut hundarna (vi bor i ett inhägnat område precis mittemot föreningens fritidsområde bestående av lekpark och fotbollsplan mm vägen är smal) . Det kommer en bil samtidig som den minsta Chiuahuan börjar springa över vägen. Jag viftar till bilen att stanna vilket han gör. När jag böjer mig ner för att kolla vad hunden var som nu var under bilen. Då börjar idi*ten köra igen. Och kör då över min fot med framdäcket. Jag skriker till honom då jag nu ligger ner att stanna vilket inte hörsamnas. Med ca en centimeter till att hunden blir överkörd av bakdäcket(och att min fot blir överkörd av bakdäcket) Så smäller jag tillslut handen hårt i dörren vilket får honom att stanna bilen till slut.
Helt plötsligt är det tydligen jag som ska be om ursäkt för att ha drämt näven i hans bil.
Sicka dårar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan vi veta om vi har vår behörighet kvar om vi nu kommer tillbaka till Sverige efter flera år utanför landet.

Jag vill passa på att tacka janne. H för hans informativa inlägg här i tråden. Nu vet vi alla hur vi ska göra för att få nytt körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
55 minuter sedan, skrev Niro:

Hur kan vi veta om vi har vår behörighet kvar om vi nu kommer tillbaka till Sverige efter flera år utanför landet.

Jag vill passa på att tacka janne. H för hans informativa inlägg här i tråden. Nu vet vi alla hur vi ska göra för att få nytt körkort.

 

Du förlorar aldrig din behörighet. Det är bara plastbiten "körkortet" som slutar att gälla

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...