Jump to content
IGNORERAD

Nya regler kommer att stoppa körkortsförnyelse


stjp8729

Recommended Posts


Olovlig körning är om du framför ett fordon utan giltigt körkort. Räcker inte bara med att du har behörighet



Är inte böjd att hålla med till 100%. Körkortet utvisar din behörighet men är inte bärare av rättigheten. I ditt fall skulle ett utgånget körkort, trots underliggande behörighet, resultera i brottet olovligkörning.

I körkortslagen står det att om körkortet gått ut skall man slippa böter, på samma sätt som om man har leg med sig istället för körkort, om man anmält körkortet som borttappat. Att i samma veva då fälla för olovlig körning ter sig märkligt.

Såhär står det i körkortslagen:

3 kap. 15 §:

Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.

På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).


9 kap. 2 §:

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
Föraren skall inte dömas till straff,
1. om körkortet skall förnyas och föraren före färden har återlämnat kortet eller gjort anmälan om att det förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.



Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    9

  • janne_h

    8

  • Tallviking

    8

  • rolba

    8

Mest aktiva i denna tråd

frugan kör med internationellt här, brukar skriva ut ett nytt efter varje resa till Thailand, för man får väl inte ha internationellt Thaikort mer än första året egentligen om man är skriven här? Eller.
 
 


Spelar ingen roll, har hon varit skriven mer än ett år i Sverige måste hon ha svenskt körkort. Det internationella fyller ingen funktion i Sverige, då det thailändska redan är översatt till engelska.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

När min fru flyttade hit hade hon ett "vanligt" thaibilkörkort och det fick hon bara använda ett år i Sverige sen måste hon ta ett svanskt, har det ändrats

Nej!

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Boa52:

När min fru flyttade hit hade hon ett "vanligt" thaibilkörkort och det fick hon bara använda ett år i Sverige sen måste hon ta ett svanskt, har det ändrats

Svan körkort e inte godkända om det inte är just en svan! Tuppar och hönor har egna körkort! :big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev audirs2:

Svan körkort e inte godkända om det inte är just en svan! Tuppar och hönor har egna körkort! :big_smile:

Källa på det:sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev apknug:

 


Är inte böjd att hålla med till 100%. Körkortet utvisar din behörighet men är inte bärare av rättigheten. I ditt fall skulle ett utgånget körkort, trots underliggande behörighet, resultera i brottet olovligkörning.

I körkortslagen står det att om körkortet gått ut skall man slippa böter, på samma sätt som om man har leg med sig istället för körkort, om man anmält körkortet som borttappat. Att i samma veva då fälla för olovlig körning ter sig märkligt.

Såhär står det i körkortslagen:

3 kap. 15 §:

Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.

På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).


9 kap. 2 §:

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
Föraren skall inte dömas till straff,
1. om körkortet skall förnyas och föraren före färden har återlämnat kortet eller gjort anmälan om att det förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.


 

 

 

Är körkortet anmält borttappat är det fortfarande giltigt och i polisens datasystem står fortfarande att du har ett giltigt körkort så kan du legitimera dig med annan godkänd legitimation är det lugnt

 

Har du däremot inte ett giltigt körkort i polisens system får du problem oavsett hur mycket legitimationer du har

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev otto:

hur länge är ett thai körkort giltligt i Thailand

 

otto

Min fru har ett som inte går ut, men nuförtiden är 10 år max giltighet.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har ett som inte går ut, men nuförtiden är 10 år max giltighet.
/Martin

Inte går ut, säker på det?
5 år är det annars på Thaikörkort.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:


Inte går ut, säker på det?
5 år är det annars på Thaikörkort.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Ja helt säker, min fru är gammal, liksom hennes körkort. :P

/Martin

Ändrades av Mr_Martin
glömde citera
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har ett som inte går ut, men nuförtiden är 10 år max giltighet.
/Martin


10 år var något nytt?

Personligen och samma som alla thai jag känner. Så förnyas thai körkortet var 5e år (har förnyat thai körkort var 5e år 4 gånger) .
För länge sedan gavs körkort utan begränsningstid. Dock om dessa tappades bort. Så var personen tvungen att få ett nytt tidsbegränsat körkort.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:


Inte går ut, säker på det?
5 år är det annars på Thaikörkort.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Har hört om fler som har det, av tillförlitlig källa i Surin 55555

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja helt säker, min fru är gammal, liksom hennes körkort. [emoji14]
/Martin

Helt rätt...hörde det från annan nu.
Men har det blivit ändrat från 5 till 10 års giltighetstid nu menar du, jag har 5 och alla andra jag känner också?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:


Helt rätt...hörde det från annan nu.
Men har det blivit ändrat från 5 till 10 års giltighetstid nu menar du, jag har 5 och alla andra jag känner också?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Hm, det kanske också är gamla regler, har ju inget Thai körkort och har inga planer på det i när tid. Vet bara att frugan pratade om att hennes yngre kompisar bara fick 10 år när jag fråga om hennes körkort men det var ju ett tag sen. Norge hade väl också  körkort utan giltighets tid, med förbehållet att kortet ska vara likt personen, undrar om det är samma i Thailand?

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter


Inte går ut, säker på det?
5 år är det annars på Thaikörkort.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk


Förr om åren gav dom thai körkort som inte går ut.
Dock går dessa ej att få längre. Och tappas det bort blir det ett nytt begränsat.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt blir jag lite förvånad över det man diskuterar i denna tråd.
Hur många planerar att skriva ut sig ur Sverige. För att sedan åka till Sverige och jobba som taxi buss eller lastbilschaufför?
Om man skriver ut sig så förutsätter i alla fall jag att man skrinlagt planer på att jobba i dessa yrken (eller att jobba i Sverige överhuvudtaget) ?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev janne_h:

För övrigt blir jag lite förvånad över det man diskuterar i denna tråd.
Hur många planerar att skriva ut sig ur Sverige. För att sedan åka till Sverige och jobba som taxi buss eller lastbilschaufför?
Om man skriver ut sig så förutsätter i alla fall jag att man skrinlagt planer på att jobba i dessa yrken (eller att jobba i Sverige överhuvudtaget) ?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Inte för att jag har några såna planer, men det är väl ganska förmånligt och lagligt att jobba som utskriven om man stannar mindre än 6 månader och låter någon firma utomlands fakturera? Eller har de täppt till de skattereglerna?

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev janne_h:

För övrigt blir jag lite förvånad över det man diskuterar i denna tråd.
Hur många planerar att skriva ut sig ur Sverige. För att sedan åka till Sverige och jobba som taxi buss eller lastbilschaufför?
Om man skriver ut sig så förutsätter i alla fall jag att man skrinlagt planer på att jobba i dessa yrken (eller att jobba i Sverige överhuvudtaget) ?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Kan ju vara gött för en pensionerad chaufför att kunna åka till Sverige och tjäna lite extrapengar några månader, så helt otroligt är inte scenariot faktiskt. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Kan ju vara gött för en pensionerad chaufför att kunna åka till Sverige och tjäna lite extrapengar några månader, så helt otroligt är inte scenariot faktiskt. 

Hur länge gäller en skepparexamen, typ inte inomskärs? Typ Finlands färjor och större!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag har några såna planer, men det är väl ganska förmånligt och lagligt att jobba som utskriven om man stannar mindre än 6 månader och låter någon firma utomlands fakturera? Eller har de täppt till de skattereglerna?
/Martin


Visst kan det ju vara så. Men det kan väl vara lite magstarkt att begära att staten ska anpassa lagen efter dom som avser att jobba och undanhålla skatt enligt vissa luckor i lagen.
Det kan ju knappast vara i svenska statens intresse att det går till på detta vis.
Sen att vissa personer utnyttjat detta. Så betyder det ju inte att det är en medborgerlig rättighet att inneha svenskt körkort.
Sverige är väl ganska unikt i det att man skriver ut sig ur landet.
Då det handlar oftast om skatter och inget annat.
Var glad att ni inte är amerikaner. Som jagas världen runt av skattemyndigheten bara för att dom är medborgare. Och kan ur den aspekten aldrig bli av med USA.

Thailändare står ju skrivna i Thailand, även fast dom bor och har medborgarskap i Sverige.
Dock måste dom som alla andra åka till Thailand och besöka lärkortsmyndigheten när körkortet går ut.

Man får väl ha en post box i Sverige. Om man inte skrivit ut sig av sink skäl.
Då får man nog acceptera att man är pensionär och fortsätta med det.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Är körkortet anmält borttappat är det fortfarande giltigt och i polisens datasystem står fortfarande att du har ett giltigt körkort så kan du legitimera dig med annan godkänd legitimation är det lugnt
 
Har du däremot inte ett giltigt körkort i polisens system får du problem oavsett hur mycket legitimationer du har


Så knepet när man kommer hem till Sverige med sitt sedan länge utgångna svensk körkort, som skall förnyas, är att säga att man skickat in det för utbyte.

Då blir det varken böter eller olovlig körning.

Problem solved!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

För övrigt blir jag lite förvånad över det man diskuterar i denna tråd.
Hur många planerar att skriva ut sig ur Sverige. För att sedan åka till Sverige och jobba som taxi buss eller lastbilschaufför?
Om man skriver ut sig så förutsätter i alla fall jag att man skrinlagt planer på att jobba i dessa yrken (eller att jobba i Sverige överhuvudtaget) ?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Jag har en husbuss som kräver C-kort. Är ju bra om man kan flytta runt den när man är på Sverigebesök. Blir ju lite träligt att campa tre månader på polarns bakgård.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev koppar55:

Mitt svenska körkort går ut den 27.03.2017

Betyder att jag kan få ett nytt innan de nya reglerna träder i kraft.:big_smile:

Du kan ju byta ut det idag om du vill. Bara att tappa bort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju byta ut det idag om du vill. Bara att tappa bort det.


Helt rätt. Fast bryt hellre av det, då är det också ogiltigt och du får ett nytt. Vi vill väl inte att det skall finnas massa svenska borttappade körkort i omlopp? (Jmf med passen) [emoji3]

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en husbuss som kräver C-kort. Är ju bra om man kan flytta runt den när man är på Sverigebesök. Blir ju lite träligt att campa tre månader på polarns bakgård.


Om du nu måste förlänga. Så går det säkert att skaffa en adress och skriva in dig. För att sedan skriva ut dig. Ett svenskt körkort räcker ju i några år. Så det behöver ju inte ske speciellt ofta.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...