Jump to content
IGNORERAD

Nya regler kommer att stoppa körkortsförnyelse


stjp8729

Recommended Posts

Hej :)

 

Blir att förnya sitt Thailändska internationella körkort för att ha när man åker till Sverige på semester.. 

 

För oss som är skrivna utanför ett EES land:

 

Regeringen har föreslagit en ändring som innebär att det inte längre kommer vara möjligt för svenska medborgare, som bor permanent utomlands, att förnya sina svenska körkort. Bakgrunden är en anpassning till EU-regler och förslaget påverkar svenskar bosatta i länder utanför EES-området*.

 

Förslaget innebär att man måste vara permanent bosatt i Sverige eller studera i Sverige sedan minst sex månader för att kunna förnya sitt svenska körkort. Om man istället är permanent bosatt i ett annat land vid utbytestillfället ska det svenska körkortet bytas ut mot det nya landets körkort. Accepteras inte det svenska körkortet för utbyte får man ta om körkortet i det land man numera bor i.

 

– Länderna inom EES-området accepterar utbyte av svenska körkort till det egna landets körkort. men så är det inte i alla länder, säger Karin Michaelsson, körkortsutredare på Transportstyrelsen. I vissa länder skiljer sig det dessutom mellan olika delar av landet.

EU-regler bakom förändringen

 

Bakgrunden är att det idag är tillåtet för personer, som bor i ett land utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), att förnya sina svenska körkort utan att man tar hänsyn till var man de facto bor. Detta är något som strider mot reglerna i EU:s tredje körkortsdirektiv som går ut på att körkort ska man skaffa i det land man har sitt permanenta boende.

 

Uppskattningsvis 30 000 svenskar skulle påverkas av de nya reglerna. Genomförs förslaget kommer de att kunna fortsätta använda sina svenska körkort så länge de är giltiga. Men därefter måste körkorten förnyas och det är då förändringen kommer att märkas av.

– Enligt förslaget träder förändringen ikraft den 1 maj 2017. Fram tills dess gäller nuvarande regler om att ansöka om och hämta ut körkort, säger Karin Michaelsson.

 

(Personer som befinner sig tillfälligt utomlands på grund av studier, arbete eller en längre resa påverkas inte av förslaget utan skulle fortfarande kunna förnya sitt svenska körkort och hämta ut det på en svensk ambassad eller ett konsulat eftersom de fortfarande är folkbokförda i Sverige.)

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/nya-regler-kommer-stoppa-korkortsfornyelse-for-utlandssvenskar/

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    9

  • janne_h

    8

  • Tallviking

    8

  • rolba

    8

Mest aktiva i denna tråd

Det thailändska duger i Sverige, eftersom det redan är översatt till engelska. Behövs inget internationellt.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan Irakiska personer fortsatt förnya sina svenska pass på svenska ambassaden i Bagdad? Det kommer väl inte att dras in?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Det thailändska duger i Sverige, eftersom det redan är översatt till engelska. Behövs inget internationellt.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk



Kan jag intyga har bla hyrt bil på det, även blivit stoppad i trafikkontroll, men man ska vara utskriven för det ska gälla.
Det duger inte med att turista i Thailand som tex @Isaanlover 5555

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Herluf:

Men kan Irakiska personer fortsatt förnya sina svenska pass på svenska ambassaden i Bagdad? Det kommer väl inte att dras in?????

Vad har det med svenska körkort att göra? 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev gst:

Det thailändska duger i Sverige, eftersom det redan är översatt till engelska. Behövs inget internationellt.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

Kan vara bra att t. ex. legitimera sig med eller om man flyttar tillbaka.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter


Kan jag intyga har bla hyrt bil på det, även blivit stoppad i trafikkontroll, men man ska vara utskriven för det ska gälla.
Det duger inte med att turista i Thailand som tex @Isaanlover 5555

Sent from my SM-A910F using Tapatalk


Tog upp det, för att många thailändare som kommer till Sverige tror att de måste han internationellt körkort, vilket de alltså inte behöver.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur det kommer att fungera med de eventuella extra behörigheter som man har, t.ex C D E och taxibehörighet?

Jag har inte sett de på thailändsaka körkort.

Kommer jag att kunna köra ett tungt fordon på thaikörkortet när jag kommer till Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev rolba:

Undrar hur det kommer att fungera med de eventuella extra behörigheter som man har, t.ex C D E och taxibehörighet?

Jag har inte sett de på thailändsaka körkort.

Kommer jag att kunna köra ett tungt fordon på thaikörkortet när jag kommer till Sverige?

 

Det finns 10 olika körkortsklasser i Thailand. Du måste alltså skaffa olika kk för olika fordonstyper.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Det finns 10 olika körkortsklasser i Thailand. Du måste alltså skaffa olika kk för olika fordonstyper.

Jag har svårt att tro att jag skulle kunna få taxibehörighet i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

Jag har svårt att tro att jag skulle kunna få taxibehörighet i Thailand.

 

Så är det nog. Gäller kanske även "tung lastbil" som förmodligen klassas som ett yrke inte tillåtet för faranger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att tro att jag skulle kunna få taxibehörighet i Thailand.

Tror du får svårt med alla "tunga" behörigheter i Thailand, men du bör ju kunna få tillbaka dem om du åter skriver dig i Sverige, du har ju inte blivit av med dem.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev rolba:

Jag har svårt att tro att jag skulle kunna få taxibehörighet i Thailand.

 

Det är ganska många år sedan det stod TAXI på ett svenskt körkort, i dag har man taxilegitimation som inte staten är inblandad i utfärdandet av.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

I Expressen hänvisar de till Karin Michaelsson när de skriver att utlandssvenska med utgånget körkort. Efter att flyttat tillbaka till Sverige kan ansöka om att få ett nytt utan att behöva göra tester och prov.

Jag hittar dock inte denna informationen på transportstyrelsens sida. Skulle kännas tryggar med information direkt från hästens mun!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet att man inte kan få körkort i Thailand för buss/lastbil, eller gissar ni bara? Att man inte får jobba med det är ju självklart men varför skulle man inte kunna få kortet om man behöver det i andra länder och har det på sitt Svenska körkort?

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr_Martin:

Är det någon som vet att man inte kan få körkort i Thailand för buss/lastbil, eller gissar ni bara? Att man inte får jobba med det är ju självklart men varför skulle man inte kunna få kortet om man behöver det i andra länder och har det på sitt Svenska körkort?

/Martin

 

Jag vet att man inte kan få körkort för lastbil eller buss. I alla fall inte på lagligt vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Niro:

I Expressen hänvisar de till Karin Michaelsson när de skriver att utlandssvenska med utgånget körkort. Efter att flyttat tillbaka till Sverige kan ansöka om att få ett nytt utan att behöva göra tester och prov.

Jag hittar dock inte denna informationen på transportstyrelsens sida. Skulle kännas tryggar med information direkt från hästens mun!

 

Håll isär behörigheten med plastbiten "körkort"

 

Det är körkortet som går ut och måste förnyas. Antingen när det gamla går ut, förutsatt att du då är folkbokförd i Sverige (enligt de nya reglerna) eller när du åter flyttar tillbaka till Sverige och folkbokför dig där

 

Behörigheten har du hela tiden och förlorar den aldrig när du väl fått den. Gäller oavsett om det är A, B, C, D, E eller kombinationer

 

Körkortet kan dras in som resultat av en dom eller en läkares inrådan

 

För att få tillbaka körkortets tunga behörigheter (CED) krävs läkarintyg vid 45, 55 år därefter vart 5:e år

 

Om körkortet dras in 2 år eller mer måste du genomgå förnyat teoriprov och uppkörning för att få tillbaka körkortet

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fornya-korkortet/

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Håll isär behörigheten med plastbiten "körkort"
 
Det är körkortet som går ut och måste förnyas. Antingen när det gamla går ut, förutsatt att du då är folkbokförd i Sverige (enligt de nya reglerna) eller när du åter flyttar tillbaka till Sverige och folkbokför dig där
 
Behörigheten har du hela tiden och förlorar den aldrig när du väl fått den. Gäller oavsett om det är A, B, C, D, E eller kombinationer
 
Körkortet kan dras in som resultat av en dom eller en läkares inrådan
 
För att få tillbaka körkortets tunga behörigheter (CED) krävs läkarintyg vid 45, 55 år därefter vart 5:e år
 
Om körkortet dras in 2 år eller mer måste du genomgå förnyat teoriprov och uppkörning för att få tillbaka körkortet
 
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fornya-korkortet/


Exakt. Och om man kommer hem till Sverige utan en giltig plastbit men kör bil med en giltig fotolegitimation så har man inte kört utan behörighet och får således inga böter.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

 


Exakt. Och om man kommer hem till Sverige utan en giltig plastbit men kör bil med en giltig fotolegitimation så har man inte kört utan behörighet och får således inga böter.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

 

Låter lite konstigt om man får köra utan giltig plastbit (körkort) på bara foto-id (passet)

 

Var har du läst det ?

 

Du blandar inte ihop det med att man inte måste ha (det giltiga) körkortet med sig utan man måste bara kunna legitimera sig så kan polisen slå i sin dator och se att du har ett giltigt körkort ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter


Låter lite konstigt om man får köra utan giltig plastbit (körkort) på bara foto-id (passet)

Var har du läst det ?

Du blandar inte ihop det med att man inte måste ha (det giltiga) körkortet med sig utan man måste bara kunna legitimera sig så kan polisen slå i sin dator och se att du har ett giltigt körkort ?


Var det inte det jag skrev?, hehe nä så klart inte.

Fast det blir ju intressant om man testar mitt alternativ. Eftersom man fortfarande har kvar sin behörighet så hade ju jag testat att inte acceptera böter. Man har i alla fall inte gjort sig skyldig till olovlig körning enligt mitt förmenande (vilket torde vara ett annat "brott" än icke medförd plastbit) Har inte lusläst lagen måste jag ju tillägga.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev apknug:

 


Var det inte det jag skrev?, hehe nä så klart inte.

Fast det blir ju intressant om man testar mitt alternativ. Eftersom man fortfarande har kvar sin behörighet så hade ju jag testat att inte acceptera böter. Man har i alla fall inte gjort sig skyldig till olovlig körning enligt mitt förmenande (vilket torde vara ett annat "brott" än icke medförd plastbit) Har inte lusläst lagen måste jag ju tillägga.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

 

Olovlig körning är om du framför ett fordon utan giltigt körkort. Räcker inte bara med att du har behörighet

 

Har du t.ex indraget körkort för fylla eller fortkörning har du ju inte förlorat behörigheten utan bara fått körkortet indraget tillfälligt och då får du inte framföra fordonet under den perioden för du saknar giltigt körkort och därigenom begår brottet "Olovlig körning"

 

Kör du dessutom ett fordon du inte ens har behörighet för (typiskt köra motorcykel i Thailand utan A-behörighet) blir det olovlig körning för dels att du saknar giltigt körkort och dessutom saknar behörighet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-22 at 03:27, skrev gst:

Det thailändska duger i Sverige, eftersom det redan är översatt till engelska. Behövs inget internationellt.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

frugan kör med internationellt här, brukar skriva ut ett nytt efter varje resa till Thailand, för man får väl inte ha internationellt Thaikort mer än första året egentligen om man är skriven här? Eller.

 

Men när man har hela körkortet fullt med bokstäver så får man kolla extra så man inte missar sina behörigheter, uppdaterar man inte allt så får man ju bara köra för eget bruk och inte i nån typ av verksamhet... Kanske man skall ha kvar en stuga och medlemskap i landet iallafall och en brevlåda... Sen köra på långtidsvisa med avbrott för att kolla in Svensk blötsnövinter ibland. Så får man behålla både det ena och andra ifall man på gamla dar vill dö i hemlandet eller nått.

Själv låter jag nog de bränna upp min själsmoped i Thailand.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Tekkor:

frugan kör med internationellt här, brukar skriva ut ett nytt efter varje resa till Thailand, för man får väl inte ha internationellt Thaikort mer än första året egentligen om man är skriven här? Eller.

 

Men när man har hela körkortet fullt med bokstäver så får man kolla extra så man inte missar sina behörigheter, uppdaterar man inte allt så får man ju bara köra för eget bruk och inte i nån typ av verksamhet... Kanske man skall ha kvar en stuga och medlemskap i landet iallafall och en brevlåda... Sen köra på långtidsvisa med avbrott för att kolla in Svensk blötsnövinter ibland. Så får man behålla både det ena och andra ifall man på gamla dar vill dö i hemlandet eller nått.

Själv låter jag nog de bränna upp min själsmoped i Thailand.

 

 

När min fru flyttade hit hade hon ett "vanligt" thaibilkörkort och det fick hon bara använda ett år i Sverige sen måste hon ta ett svanskt, har det ändrats

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...