Jump to content
IGNORERAD

Turist matade fiskar vid Koh Racha – kan fängslas


MPR Nyheter

Recommended Posts

På söndag eftermiddag greps en rysk turist för att ha matat fiskar vid ön Koh Racha söder om Phuket, och hennes borgen är satt på 100,000 baht.
Incidenten ska ha skett vid en rutinkontroll vid Koh Racha Yai, då tjänstemän kom på den 53-åriga ryskan med att mata fiskar, vilket man inte får göra i förbjudna områden eller områden med korallrev. Straffet är upp till ett års fängelse och/eller upp till 100,000 baht i böter. "Som vi sagt tar vi en väldigt strikt ställning till detta. Hon måste betala borgen och förbli i Thailand tills hennes fall har behandlats i domstol," sade Suchart Rattanaruengsri – chef för Divisionen för bevaring av marin- och kustresurser region 6.
I maj 2016 greps en kinesisk turist som fångade fisk i vid Koh Kai. Även han var tvungen att betala borgen på 100,000 baht i väntan på rättegång, men kom i slutänden undan med att betala 1,000 baht i böter.

 

1_2017220105711191_jnZGOxFaWVgeelkfnYBayMwNERSnEpcocCvrzBRW_jpeg.jpeg.88fdab853d1cbed74db48692f475fe4b.jpeg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att man rensar upp bland de satans fiskmatarna.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...

Vet inte riktigt vilken skada det gör att slänga i mat i vattnet. Det är ju inte direkt industriell matning det handlar om.

 

Det är ju bra att man värnar om det marina livet. 

Många gånger jag sett kanotister slår sönder koraller med sina paddlar, ofta avsiktligt.

Fast 100 000 B för att slänga i brödskivor i vattnet?

Gör man det bara mot turister eller.....?

 

Läser man källan (artikel 17) så reagerar i alla fall jag över språkbruket:

The new law will make them scared,” he said. “It requires us to take them to the police station right away, where they’ll be charged with violating the Wildlife Preservation and Protection Act BE 2535 (1992) and the Marine and Coastal Resources Management Act BE 2558 (2015). 

We have the power now. Let’s see if they do get scared,” Mr Watcharin told the Phuket Gazette. “For example, if a tourist is found torturing fish, he or she will have to face the legal process,” he said. 

 

Nä, man bör nog se över de egna leden först - bland de som lever av fiske bland annat.

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Hm...

Vet inte riktigt vilken skada det gör att slänga i mat i vattnet. Det är ju inte direkt industriell matning det handlar om.

 

Det är ju bra att man värnar om det marina livet. 

Många gånger jag sett kanotister slår sönder koraller med sina paddlar, ofta avsiktligt.

Fast 100 000 B för att slänga i brödskivor i vattnet?

Gör man det bara mot turister eller.....?

 

Läser man källan (artikel 17) så reagerar i alla fall jag över språkbruket:

The new law will make them scared,” he said. “It requires us to take them to the police station right away, where they’ll be charged with violating the Wildlife Preservation and Protection Act BE 2535 (1992) and the Marine and Coastal Resources Management Act BE 2558 (2015). 

We have the power now. Let’s see if they do get scared,” Mr Watcharin told the Phuket Gazette. “For example, if a tourist is found torturing fish, he or she will have to face the legal process,” he said. 

 

Nä, man bör nog se över de egna leden först - bland de som lever av fiske bland annat.

 

 

 

 

 

Insinuerar du att en thaiare gjort nåt fel? Det måste vara första gången i världshistorien isf......?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Hm...

Vet inte riktigt vilken skada det gör att slänga i mat i vattnet. Det är ju inte direkt industriell matning det handlar om.

 

Det är ju bra att man värnar om det marina livet. 

Många gånger jag sett kanotister slår sönder koraller med sina paddlar, ofta avsiktligt.

Fast 100 000 B för att slänga i brödskivor i vattnet?

Gör man det bara mot turister eller.....?

 

Läser man källan (artikel 17) så reagerar i alla fall jag över språkbruket:

The new law will make them scared,” he said. “It requires us to take them to the police station right away, where they’ll be charged with violating the Wildlife Preservation and Protection Act BE 2535 (1992) and the Marine and Coastal Resources Management Act BE 2558 (2015). 

We have the power now. Let’s see if they do get scared,” Mr Watcharin told the Phuket Gazette. “For example, if a tourist is found torturing fish, he or she will have to face the legal process,” he said. 

 

Nä, man bör nog se över de egna leden först - bland de som lever av fiske bland annat.

 

 

 

 

 

 

Den lagen och kontrollen av dess efterlevnad känns som ett stort skämt, de flesta(tom alla) dykbåtar jag varit ute med i Thailand de senaste 15 åren släpper ut sitt avloppsvatten direkt från skithuset oavsett om man ligger vid fredade rev som Similan.

De flesta dykfirmor har påstått att man har avloppstank ombord vilket är möjligt men de används inte ens när man ligger still, hade man gjort det och evt släppt vattnet långsamt under färd så hade ingen märkt av deras mygel.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Den lagen och kontrollen av dess efterlevnad känns som ett stort skämt, de flesta(tom alla) dykbåtar jag varit ute med i Thailand de senaste 15 åren släpper ut sitt avloppsvatten direkt från skithuset oavsett om man ligger vid fredade rev som Similan.
De flesta dykfirmor har påstått att man har avloppstank ombord vilket är möjligt men de används inte ens när man ligger still, hade man gjort det och evt släppt vattnet långsamt under färd så hade ingen märkt av deras mygel.


Hmmm

Verkar som en affärsidé att släppa ut avloppsvattnet på samma ställe som man dyker och samtidigt. ;)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/20/2017 at 14:29, skrev Naam kaeng:

Hm...

Vet inte riktigt vilken skada det gör att slänga i mat i vattnet. Det är ju inte direkt industriell matning det handlar om.

 

 

Jo, skadan är att man lär fiskarna ett onaturligt beteende. Dom glömmer bort att leta mat som dom borde göra,

och förlitar sej på att dom ska bli matade av turister. Störning i naturliga instinkten kan man säga? :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev rolba:

Många matar ju fisk så fort det blir lite sjögång :-)

 

In i finkan med dem.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Många torskar blir matade i Pattaya, tror väl det är ganska ok med myndigheterna. Men i sverige ska fiskarna buras in?????

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Herluf:

Många torskar blir matade i Pattaya, tror väl det är ganska ok med myndigheterna. Men i sverige ska fiskarna buras in?????

Tror att det är att börja i fel ände när försäljarna slipper undan.

Eller varför lägga sig i när två vuxna gör en gemensam överenskommelse.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Galten said:

Tror att det är att börja i fel ände när försäljarna slipper undan.

Eller varför lägga sig i när två vuxna gör en gemensam överenskommelse.

Vänsterpolitisk filosofi har inte med logik att göra, det är irrationella känslomässiga argument.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ragson:

 

Jo, skadan är att man lär fiskarna ett onaturligt beteende. Dom glömmer bort att leta mat som dom borde göra,

och förlitar sej på att dom ska bli matade av turister. Störning i naturliga instinkten kan man säga? :-)

Hade problem med nästan fisk dvs en fiskmås som bara ville in i våran hyrstuga på västkusten.

Hen hade nog problem med naturlig föda.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ragson:

 

Jo, skadan är att man lär fiskarna ett onaturligt beteende. Dom glömmer bort att leta mat som dom borde göra,

och förlitar sej på att dom ska bli matade av turister. Störning i naturliga instinkten kan man säga? :-)

 

Okay då är jag med. När man har slutat lära, har man slutat leva.

 

Fast en fisk som är hungrig och glömmer att kika efter mat....det låter nästan som Doris?

 

imgres.jpg.a64984e4c363509e0e7ea3f38f28669b.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Hmmm

Verkar som en affärsidé att släppa ut avloppsvattnet på samma ställe som man dyker och samtidigt. ;)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Troligen inte en affärs idé utan besättning som inte klarar av att stänga ventilerna när man ligger still och öppna under gång.

Jag vet inte om det finns tömnings system i hamnarna som dykbåtarna utgår från, vissa båtar går inte ens i hamn utan ligger på "redden" som tex utanför Patong.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...