Jump to content
IGNORERAD

köpa båt


in-ka

Recommended Posts

hej MPR medlemmar, är det någon som har erfarenhet av att äga båt i Thailand? jag skulle vilja köpa en liten ca 15met thaifiskebåt för att bo på, skulle vara skönt att kunna "fly" risbyn i bland, är också intresserad av att veta om regler å lagar om att köra båt i thailändska vatten 

mvh in-ka 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • in-ka

    18

  • Galten

    7

  • audirs2

    7

  • samet

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

49 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Sjövägsreglerna är internationella

jo det vet jag men tänkte mest på ägande av båt för utlänning 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
3 minuter sedan, skrev in-ka:

jo det vet jag men tänkte mest på ägande av båt för utlänning 

samma som bil, motorbike

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Fredman:

Förhoppningsvis så har de bättre promilleregler än i Sverige. :drinks:

 

 

Kan väl inte bli bättre än i Sverige?

Absolut 0-gräns funkar nog inte, men 0,2 promille är ju ganska säkert och tillåter ju i alla fall att man tagit en pilsner eller 2 dagen innan man tar sig ut på havet!

Skönt att slippa fyllskallar bakom ratten på fordon som väger flera ton.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har stått som ägare till en 24 fots motorbåt i Thailand, båten ska vara registrerad i ditt namn, båten har bok samma som för motorfordon,skatt och försäkring ska betalas samt behöver du " körkort" för båt, båten ska uppfylla säkerhet kraven e.g flytvästar osv.

Detta görs på närmaste marin myndighet.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fredman:

Förhoppningsvis så har de bättre promilleregler än i Sverige. :drinks:

 

 

hur menar du? bättre? menar du noll gräns? skiter i vilket dricker ej varken när jag kör bil moppe båt eller flygplan

 

Ändrades av in-ka
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 timmar sedan, skrev Tommy:

Kan väl inte bli bättre än i Sverige?

Absolut 0-gräns funkar nog inte, men 0,2 promille är ju ganska säkert och tillåter ju i alla fall att man tagit en pilsner eller 2 dagen innan man tar sig ut på havet!

Skönt att slippa fyllskallar bakom ratten på fordon som väger flera ton.

 

 

MVH Tommy

 

1 timme sedan, skrev in-ka:

hur menar du? bättre? menar du noll gräns? skiter i vilket dricker ej varken när jag kör bil moppe båt eller flygplan

 

Nej jag menar inte att 0 skulle vara bättre, det är helt befängt och vittnar om en stor okunskap.

 

Vi hade tidigare en lag som var 0,5 promille som kom åt ungdomarna som körde pappas båt snorfulla men som tillät en bira på fisketuren eller ett glas vin till lunchen. 

 

Det finns inga belägg för att olyckorna har gått ned pga den nya lagen. De flesta som omkommer på sjön gör det i båtar som inte omfattas av nya lagen. Ofta är det en ensam man som har gylfen öppen så kan ni fundera på hur det gått till.

 

Att jämföra att köra en båt med att köra bil i 110 på en motorväg undviker jag att skriva vad jag tycker om det.

Ta några minuter och kolla igenom det här:

Edit: Ställ detta i relation att polisen inte har resurser att utföra utandningsprov i den omfattning som man gjort tidigare. 

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ett par bekanta som år 2007 gjorde detta nere på Phuket, skaffade en båt för att bo i och fick väldiga problem med lokala ”myndigheter".

Den marina där dom hyrde fick press av lokala näringsidkare att säga upp kontrakten, bara thai hade rättighet att bo på båtar, lokal polis ville förstås också ha sina pengar.

Lokala IM tjänstemän tillsammans med tull hittade en ny regel om att båtar i utländsk ägo måste lämna Thailand var 90e dag så dom provade ett par gånger detta genom att åka till Lankawi i Malaysia via Koh Lipe där thai IM ligger och klarera båten och sig själva.

 

Det sista jag hörde var att båten sänktes vid kaj av okända på Phuket halvåret senare.

 

Vet ej om paret finns kvar i Thailand nu eller dom gav upp för tio år sedan? 

 

Så det finns en del saker som bör förankras hos myndigheterna innan köp.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Hade ett par bekanta som år 2007 gjorde detta nere på Phuket, skaffade en båt för att bo i och fick väldiga problem med lokala ”myndigheter".

Den marina där dom hyrde fick press av lokala näringsidkare att säga upp kontrakten, bara thai hade rättighet att bo på båtar, lokal polis ville förstås också ha sina pengar.

Lokala IM tjänstemän tillsammans med tull hittade en ny regel om att båtar i utländsk ägo måste lämna Thailand var 90e dag så dom provade ett par gånger detta genom att åka till Lankawi i Malaysia via Koh Lipe där thai IM ligger och klarera båten och sig själva.

 

Det sista jag hörde var att båten sänktes vid kaj av okända på Phuket halvåret senare.

 

Vet ej om paret finns kvar i Thailand nu eller dom gav upp för tio år sedan? 

 

Så det finns en del saker som bör förankras hos myndigheterna innan köp.

tack för info, dä ä då faan att det ska vara så svårt i detta land att få till ngt skoj mer än att supa 

(som jag inte är så intresserad av) undrar hur det är om båten reggas på min thaifru? då kanske jag inte år åka med ha ha å absolut inte hålla i ratten, 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
21 minuter sedan, skrev in-ka:

tack för info, dä ä då faan att det ska vara så svårt i detta land att få till ngt skoj mer än att supa 

(som jag inte är så intresserad av) undrar hur det är om båten reggas på min thaifru? då kanske jag inte år åka med ha ha å absolut inte hålla i ratten, 

 

 

 

 

Men för helvete det är ju bara att ankra där man vill och segla vidare ,  skall ni ha allt utpekat och nerskrivet på papp,  man gör väl vad man själv vill utan att tala om allting för en massa andra till ingen nytta . Jag har gjort precis vad fan jag vill här i landet sen jag kom hit, sen skiter jag i vad man man får och inte får, allting går att fixa här, och hade det inte gjort det så hade jag aldrig vart här heller..

Ändrades av Scandinaviancorner
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Men för helvete det är ju bara att ankra där man vill och segla vidare ,  skall ni ha allt utpekat och nerskrivet på papp

bakis?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev leifen:

Hade ett par bekanta som år 2007 gjorde detta nere på Phuket, skaffade en båt för att bo i och fick väldiga problem med lokala ”myndigheter".

Den marina där dom hyrde fick press av lokala näringsidkare att säga upp kontrakten, bara thai hade rättighet att bo på båtar, lokal polis ville förstås också ha sina pengar.

Lokala IM tjänstemän tillsammans med tull hittade en ny regel om att båtar i utländsk ägo måste lämna Thailand var 90e dag så dom provade ett par gånger detta genom att åka till Lankawi i Malaysia via Koh Lipe där thai IM ligger och klarera båten och sig själva.

 

Det sista jag hörde var att båten sänktes vid kaj av okända på Phuket halvåret senare.

 

Vet ej om paret finns kvar i Thailand nu eller dom gav upp för tio år sedan? 

 

Så det finns en del saker som bör förankras hos myndigheterna innan köp.

 

32 minuter sedan, skrev in-ka:

tack för info, dä ä då faan att det ska vara så svårt i detta land att få till ngt skoj mer än att supa 

(som jag inte är så intresserad av) undrar hur det är om båten reggas på min thaifru? då kanske jag inte år åka med ha ha å absolut inte hålla i ratten, 

 

 

 

 

I Nai Harn ligger det alltid mellan ca 50 till 200 båtar på svaj. Det bor folk i de flesta av dem. De utlandsreggade gör visarun till Malaysia var sjätte månad tror jag nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Men för helvete det är ju bara att ankra där man vill och segla vidare ,  skall ni ha allt utpekat och nerskrivet på papp,  man gör väl vad man själv vill utan att tala om allting för en massa andra till ingen nytta . Jag har gjort precis vad fan jag vill här i landet sen jag kom hit, sen skiter jag i vad man man får och inte får, allting går att fixa här, och hade det inte gjort det så hade jag aldrig vart här heller..

ja det är ju upp till dej, men jag vill försöka följa dom regler som finns här, man är ju i lite utsatt läge här som utlänning, 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev leifen:

Hade ett par bekanta som år 2007 gjorde detta nere på Phuket, skaffade en båt för att bo i och fick väldiga problem med lokala ”myndigheter".

Den marina där dom hyrde fick press av lokala näringsidkare att säga upp kontrakten, bara thai hade rättighet att bo på båtar, lokal polis ville förstås också ha sina pengar.

Lokala IM tjänstemän tillsammans med tull hittade en ny regel om att båtar i utländsk ägo måste lämna Thailand var 90e dag så dom provade ett par gånger detta genom att åka till Lankawi i Malaysia via Koh Lipe där thai IM ligger och klarera båten och sig själva.

 

Det sista jag hörde var att båten sänktes vid kaj av okända på Phuket halvåret senare.

 

Vet ej om paret finns kvar i Thailand nu eller dom gav upp för tio år sedan? 

 

Så det finns en del saker som bör förankras hos myndigheterna innan köp.

Leifen i toppform:big_smile:,du har många bekanta du.Samma som din historia om BTT:big_smile:.

Du lever i din fantasi värld,kan nog vara kul ibland kanske:rolleyes:.

Google är nog din bästa vän tyvärr ;)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har Costa gått i graven för evigt! RIP alla som strök med!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev audirs2:

Då har Costa gått i graven för evigt! RIP alla som strök med!

 Var tvungen att googla och se hur det gick för den där jävla kapten. Han fick tydligen bara 16 års fängelse. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev audirs2:

Då har Costa gått i graven för evigt! RIP alla som strök med!

fattar inte vad detta har med mitt planerade båtköp att göra, förklara gärna , nä föresten skit i det 

Link to comment
Dela på andra sajter

Leifen i toppform:big_smile:,du har många bekanta du.Samma som din historia om BTT:big_smile:.
Du lever i din fantasi värld,kan nog vara kul ibland kanske:rolleyes:.
Google är nog din bästa vän tyvärr [emoji6]
 
 

Förakta inte plattan i HH ;)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:


Förakta inte plattan i HH ;)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Och var tog dom tidigare så aktiva Huahin gänget vägen, måste vara en otrolig förlust när denna ofantliga kunskapsbank försvinner, hörde på omvägar att dom t.om har fått förstärkning i Minne00.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev in-ka:

fattar inte vad detta har med mitt planerade båtköp att göra, förklara gärna , nä föresten skit i det 

Tänkte så här: du är säkert 100 gånger bättre kapten än denna idi*ten! Gillar båttrådar åxå!  :big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...