Jump to content
IGNORERAD

Prayut tar över Wat Dhammakaya med Sektion 44


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
13 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag har för mig jag hörde siffran 350 åtalspunkter var nådd för munken och hans närmaste krets/familj.

 

/ SatanG 

Hej

Det låter mer troligt och detta borde väl räcka för att ifrågasätta hela upplägget och verksamheten, varför låta dessa fortsätta som förut?

Själv ser jag hela tillslaget som ett stort fiasko om verksamheten ostört får köra vidare på samma sätt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • måne

    5

  • spooncreek

    5

  • janne_h

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Det låter mer troligt och detta borde väl räcka för att ifrågasätta hela upplägget och verksamheten, varför låta dessa fortsätta som förut?

 

Exakt. Alla organiserade religioner borde tvångsavslutas. Finns inget moraliskt rätt i att utnyttja folk så som organiserad religion gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det låter mer troligt och detta borde väl räcka för att ifrågasätta hela upplägget och verksamheten, varför låta dessa fortsätta som förut?

Själv ser jag hela tillslaget som ett stort fiasko om verksamheten ostört får köra vidare på samma sätt.

Mvh isan lover

 

Ja det är nog många som ser detta som ett stort fiasko. De flesta tror ju att det är länge sedan huvudmunken drog.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Även i dagens Bangkok Post beskrivs tillslaget mot templet och det planerade gripandet av sektledare som ett enda stort fiasko på alla plan, det är uppenbarligen fler än jag som inte är nöjda med vare sig utgången eller hanterandet.

 

"The absolute failure from the operations over the past 23 days is a clear example of how things could go wrong. The failure of the DSI to detect the presence of the former abbot can be forgiven; at times intelligence agencies can be wrong but the government imposing Section 44 to apprehend a single man is incomprehensible"
.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1213009/the-failings-of-absolute-power

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv tror jag absolut att hela verksamheten är något slags bedrägeri och det borde inte vara svårt att hitta fel som är begångna här, tror absolut att fler än en person har berikat sig själv i denna rörelse, med ditt resonemang är det alltså bara att byta ut chefsmunken och köra vidare med detta lurendrejeri?

Mvh isan lover

 

Nej

 

Hur får du fram den slutsatsen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Justice Minister Suwaphan Tanyuvardhana said A joint operation centre will be set up and stationed inside Dhamakaya Temple to take care of safety, peace and order in the Pathum Thani temple.

 

The centre will comprise of representatives from police, provincial National Buddhism office, administrative monks and Pathum Thani officials.

 

He denied rumours that DSI will cancel operations at the temple, saying authorities concerned will not stop looking for Phra Dhammachaoyo, former abbot of the temple who is under arrest warrants on several charges.

 

Full story: http://www.nationmultimedia.com/news/national/30308686

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Nej

 

Hur får du fram den slutsatsen ?

Hej

Man har ju ganska länge hört rykten i Thailand om hur mycket pengar denna sekt drar in och hur rika ledningen blir, att allt går rätt till inom denna sekt har jag svårt att tro, verksamheten borde i vart fall granska rejält, kanske borde nya lagar tillkomma om dom nuvarande inte räcker till för att hindra sekter som denna att breda ut sig.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Man har ju ganska länge hört rykten i Thailand om hur mycket pengar denna sekt drar in och hur rika ledningen blir, att allt går rätt till inom denna sekt har jag svårt att tro, verksamheten borde i vart fall granska rejält, kanske borde nya lagar tillkomma om dom nuvarande inte räcker till för att hindra sekter som denna att breda ut sig.

Mvh isan lover

 

Att brott skall undersökas och straffas är helt självklart men att stänga ner ett tempel är det nog ingen i Thailand som skulle acceptera och det skulle bli väldigt bråk från alla möjliga håll om man försökte

 

Lite grann som att kräva att polisen i Thailand skall lägga ner för att många i dess ledning är korrupta och blir rika på befolkningens bekostnad

 

Att folk skänker pengar till rörelsen frivilligt och av religiösa skäl är ju inte straffbart. Det är hur rörelsen använder pengarna till annat än grundsyftet som är bedrägeri.

 

Det här templet är ju inte direkt det enda i Thailand där det förekommer oegentligheter bland munkarna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Att brott skall undersökas och straffas är helt självklart men att stänga ner ett tempel är det nog ingen i Thailand som skulle acceptera och det skulle bli väldigt bråk från alla möjliga håll om man försökte

 

Lite grann som att kräva att polisen i Thailand skall lägga ner för att många i dess ledning är korrupta och blir rika på befolkningens bekostnad

 

Att folk skänker pengar till rörelsen frivilligt och av religiösa skäl är ju inte straffbart. Det är hur rörelsen använder pengarna till annat än grundsyftet som är bedrägeri.

 

Det här templet är ju inte direkt det enda i Thailand där det förekommer oegentligheter bland munkarna

Hej

Här håller jag med dig, men frågan är väl om detta är att anse som ett vanligt tempel eller mer som en sekt?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Här håller jag med dig, men frågan är väl om detta är att anse som ett vanligt tempel eller mer som en sekt?

Mvh isan lover

 

Den viktiga frågan är om verksamheten är inom eller utanför landets lagar och regler och jag tror dom får svårt att stänga verksamheten helt rent juridiskt

 

Det är möjligen landets buddistiska råd som kan jobba med den frågan

 

Man har satt upp ett kontor med flera organisationer representerade inne i templet för att titta på sådana frågor och hålla noga koll på verksamheten inne i templet

 

http://www.nationmultimedia.com/news/national/30308686

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev måne:

Undrar om de använder kortvågsradio där?

 

Mobiltelefon gäller när de kontaktar Shinawatraklanen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressantaste är för min del inte så mycket lag och rätt, i ett land som ändå till syvende sist är ganska laglöst, utan det bakomliggande (politiska) spelet i kulisserna, där givetvis ingen av oss här sitter på hela biiden. Man kan dock gissa att Wayne Hay i Al Jazeera fångar det rätt bra:

 

As is often the case in Thailand, there are political undercurrents to the situation at Wat Dhammakaya, and not everything is as it seems.

The temple has millions of followers and many of them support the former Prime Minister Thaksin Shinawatra, who was removed in a coup in 2006, and the government of his sister Yingluck Shinawatra, which was kicked out in the most recent coup. It's also thought the former abbot has had close ties to Thaksin.

Last June the popular website Khaosod wrote: "Social media has been flooded with pro and anti-Dhammakaya messages for weeks. Almost without exception, they defend Dhammakaya if they are for Thaksin or against the junta, and they attack the sect if they oppose Thaksin or support military rule."

 

dhammakayo.thumb.jpg.84e9cdeab05eb8f6e671e2a7701ea87f.jpg

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev spooncreek:

Det intressantaste är för min del inte så mycket lag och rätt, i ett land som ändå till syvende sist är ganska laglöst, utan det bakomliggande (politiska) spelet i kulisserna, där givetvis ingen av oss här sitter på hela biilden. Man kan dock gissa att Wayne Hay i Al Jazeera fångar det rätt bra:

 

As is often the case in Thailand, there are political undercurrents to the situation at Wat Dhammakaya, and not everything is as it seems.

The temple has millions of followers and many of them support the former Prime Minister Thaksin Shinawatra, who was removed in a coup in 2006, and the government of his sister Yingluck Shinawatra, which was kicked out in the most recent coup. It's also thought the former abbot has had close ties to Thaksin.

Last June the popular website Khaosod wrote: "Social media has been flooded with pro and anti-Dhammakaya messages for weeks. Almost without exception, they defend Dhammakaya if they are for Thaksin or against the junta, and they attack the sect if they oppose Thaksin or support military rule."

 

dhammakayo.thumb.jpg.84e9cdeab05eb8f6e671e2a7701ea87f.jpg

Hej

Ja det måste finnas anledningar till att juntan och DSI lät sig förnedras på detta sätt, det är och förblir ju ingenting annat än en total flopp som dessutom innebär en stor prestigeförlust för juntan, kanske får fler grupper i landet för sig att utmana juntan nu när dom uppenbarligen viker ned sig vid motstånd?

 

Själv har jag länge misstänkt att allt inte står rätt till inom denna sekt och även fast jag ogillar juntan tyckte jag ändå att initiativet till att ta ingripa mot den var rätt även om man kunde misstänka religiösa protester, men nu med facit i hand så var det ju sekten och sektledare som gick vinnande ur striden som dessutom aldrig ens blev av, juntan slängde in handduken redan innan fighten började.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det måste finnas anledningar till att juntan och DSI lät sig förnedras på detta sätt, det är och förblir ju ingenting annat än en total flopp som dessutom innebär en stor prestigeförlust för juntan, kanske får fler grupper i landet för sig att utmana juntan nu när dom uppenbarligen viker ned sig vid motstånd?

 

Själv har jag länge misstänkt att allt inte står rätt till inom denna sekt och även fast jag ogillar juntan tyckte jag ändå att initiativet till att ta ingripa mot den var rätt även om man kunde misstänka religiösa protester, men nu med facit i hand så var det ju sekten och sektledare som gick vinnande ur striden som dessutom aldrig ens blev av, juntan slängde in handduken redan innan fighten började.

Mvh isan lover

 

Håller i stort sett med, men jag skulle kanske inte gå så långt som att kalla det för en flopp (än). De har ju agerat även på andra sätt än genom "raiden" mot templet för att minska Dhammakayas inflytande och rörelsefrihet. Men visst, det har nog varit svårare för dem att de tänkt sig/hoppats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev spooncreek:

 

Håller i stort sett med, men jag skulle kanske inte gå så långt som att kalla det för en flopp (än). De har ju agerat även på andra sätt än genom "raiden" mot templet för att minska Dhammakayas inflytande och rörelsefrihet. Men visst, det har nog varit svårare för dem att de tänkt sig/hoppats.

Hej

I nuläget är det ju en flopp men dom har ju fortfarande vissa förhoppningar om viss framgång, om detta kommer att lyckas vet vi ju inte än, men visst kan juntan rädda upp lite av sitt anseende om dom i närtid når framgång på något sätt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I nuläget är det ju en flopp men dom har ju fortfarande vissa förhoppningar om viss framgång, om detta kommer att lyckas vet vi ju inte än, men visst kan juntan rädda upp lite av sitt anseende om dom i närtid når framgång på något sätt.

Mvh isan lover

Dom har väl nått framgång på något sätt redan.Dom har ju tagit över makten i Thailand. Det tror jag är en framgång på något sätt.

 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
13 timmar sedan, skrev Stoneys:

Dom har väl nått framgång på något sätt redan.Dom har ju tagit över makten i Thailand. Det tror jag är en framgång på något sätt.

 

Hej

Visst kan man se detta som något slags framsteg, men jag drar nog ändå samma slutsats som skribenten i Bangkok Post och väljer att se detta som ett fiasko, dom största vinnarna är nog ändå munkarna i den här historien

Mvh isan lover.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Visst kan man se detta som något slags framsteg, men jag drar nog ändå samma slutsats som skribenten i Bangkok Post och väljer att se detta som ett fiasko, dom största vinnarna är nog ändå munkarna i den här historien

Mvh isan lover.

 

Vad har munkarna vunnit ?

 

Verksamheten är väl mer eller mindre slagen i spillror !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Vad har munkarna vunnit ?

 

Verksamheten är väl mer eller mindre slagen i spillror !

Hej

Det verkar åtminstone inte som om media uppfattar och beskriver det på detta sätt, här talas det om prestigeförlust och fiasko för juntan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det verkar åtminstone inte som om media uppfattar och beskriver det på detta sätt, här talas det om prestigeförlust och fiasko för juntan.

Mvh isan lover

 

Kan det vara för att media har en agenda som inte riktigt överensstämmer med verklighetens kranka faktum ?

 

Du vet att det är "Källkritikens dag" idag eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Kan det vara för att media har en agenda som inte riktigt överensstämmer med verklighetens kranka faktum ?

 

Du vet att det är "Källkritikens dag" idag eller ?

Hahaha.....

 

När media stödjer dina teser kommer det länkar blixtsnabbt, men när det är tvärtom så har media en "agenda".

 

Det är ju för f*n autosatir.......:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Kan det vara för att media har en agenda som inte riktigt överensstämmer med verklighetens kranka faktum ?

 

Du vet att det är "Källkritikens dag" idag eller ?

Det är mazarinens dag idag :waaaht:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-12 at 13:52, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det måste finnas anledningar till att juntan och DSI lät sig förnedras på detta sätt, det är och förblir ju ingenting annat än en total flopp som dessutom innebär en stor prestigeförlust för juntan, kanske får fler grupper i landet för sig att utmana juntan nu när dom uppenbarligen viker ned sig vid motstånd?

 

Själv har jag länge misstänkt att allt inte står rätt till inom denna sekt och även fast jag ogillar juntan tyckte jag ändå att initiativet till att ta ingripa mot den var rätt även om man kunde misstänka religiösa protester, men nu med facit i hand så var det ju sekten och sektledare som gick vinnande ur striden som dessutom aldrig ens blev av, juntan slängde in handduken redan innan fighten började.

Mvh isan lover

Det sitter väl juntafolk "inside" och granskar fortfarande så någon sorts kontroll förekommer väl fortfarande.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 minuter sedan, skrev måne:

Det sitter väl juntafolk "inside" och granskar fortfarande så någon sorts kontroll förekommer väl fortfarande.

Hej

Det gör väl det, men jag tror inte att juntan är speciellt nöjda med resultatet än så länge.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...