Jump to content
IGNORERAD

Färdigplockat för thailändare?


MaiChai

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Finns inget anställningstvång för att sälja bär, kommer mina thaisläktingar hit står jag för uppehället och bären säljs till bäruppköpare
Problemet för svenska staten var inte det du menar utan bäruppköpare och Thaifolket lurade varandra, även dom i Thailand som 
hjälpte till med billjet och visum. Har skrivet det förut, när mina släktingar var här plockade dom för, sämsta 30000 kr och den bästa 47000kr 
tror jag det var


Ja, men om du inte bara hade varit läskunnig, utan också förstod vad du läste så hade du faktiskt förstått att jag inte gillade den organiserade bärplockningen.

Som sagt att folk bjuder in släkt och vän kan ju knappast skada, men det blev mycket svårare då den organiserade plockningen ökade.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    11

  • evert 1

    7

  • Alarik

    7

  • Boa52

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
Nu går ju många runt detta genom att släktingar bjuder in dom för besök [emoji6] men då får man ju inte arbeta alls.......  :waaaht:
 
Annars finns ju möjlighet att söka ett arbetstillstånd på riktigt.


Fast bärplockning är ju ett undantag, eller kanske var det, innan man började med företagskarusellen
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Känner personligen 2 utbildade tandläkare från Syrien. Dom har på var sitt håll i 20 år haft egna tandvårdsanläggningar.Båda har PUT och talar skaplig svenska efter över 2 år i sverige.
 
Svensk byrokrati hindrar dom att arbeta inom sitt kompetensområde.
Dom får inte jobba som tandläkare ,och den ena har erbjudit sig att behandla passienter från Syrien då hon kan tala deras språk och det ger patienten en viss trygghet, men det är förbjudet. Dom får inte arbeta som tandsköterskor heller då dom saknar legitimation för detta. En får en dag i veckan gå bredvid en tandsköterska för att lära sig hur man gör i Sverige, givetvis utan lön.
För att blidka "medisinmaffian" måste dom skaffa sig en komplett utbildning i Sverige till tandläkare.
Hur realistiskt är det att en 55-årig flykting kan sätta sig på skolbänken i 5 år? Var skall dom få pengar ifrån när dom lämnat allt vid flykten?
 
När jag uppsökte Folktandvården sa dom att dom inte hade någon tid för dom är ålagda att i första hand ta hand om dom nyanlända.Jag har alltså ingen patientsäkerhet för att tandmaffian skall kunna garantera dom nyanlända patientsäkerhet.
 
Born41



Precis!

När nu regeringen får hit vettigt folk så klarar dom fortfarande inte att ta hand om kompetensen.

Därav blir resultatet att högutbildade söker sig hellre till andra länder och Sverige står där med "skräpet"
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
On Wednesday, March 08, 2017 at 12:44, skrev born41:

Känner personligen 2 utbildade tandläkare från Syrien. Dom har på var sitt håll i 20 år haft egna tandvårdsanläggningar.Båda har PUT och talar skaplig svenska efter över 2 år i sverige.

 

Svensk byrokrati hindrar dom att arbeta inom sitt kompetensområde.

Dom får inte jobba som tandläkare ,och den ena har erbjudit sig att behandla passienter från Syrien då hon kan tala deras språk och det ger patienten en viss trygghet, men det är förbjudet. Dom får inte arbeta som tandsköterskor heller då dom saknar legitimation för detta. En får en dag i veckan gå bredvid en tandsköterska för att lära sig hur man gör i Sverige, givetvis utan lön.

För att blidka "medisinmaffian" måste dom skaffa sig en komplett utbildning i Sverige till tandläkare.

Hur realistiskt är det att en 55-årig flykting kan sätta sig på skolbänken i 5 år? Var skall dom få pengar ifrån när dom lämnat allt vid flykten?

 

När jag uppsökte Folktandvården sa dom att dom inte hade någon tid för dom är ålagda att i första hand ta hand om dom nyanlända.Jag har alltså ingen patientsäkerhet för att tandmaffian skall kunna garantera dom nyanlända patientsäkerhet.

 

Born41

Det är över 30 år sedan jag lämna Folktandvården! 

Det är bättre med privat tandläkare!

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev pigge01:

Det är över 30 år sedan jag lämna Folktandvården! 

Det är bättre med privat tandläkare!

Jag har precis motsatt erfarenhet, så det beror mycket på vilken tandläkare du har oavsett.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/3/2017 at 12:20, skrev uptoyou:

Jag har precis motsatt erfarenhet, så det beror mycket på vilken tandläkare du har oavsett.

Fast det är väl det som är grejen med privat, hittar du en bra kan du stanna hos den, folktandvårdens bra tandläkare jobbar bara några få år för att få erfarenhet sen startar de eget eller jobbar utomlands.

/Martin

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-14 at 12:02, skrev MaiChai:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24406720.ab

 

Har dock svårt att se hur näringsministern ska få ut alla flyktingar till att plocka bär, de bor visserligen oftast redan i närheten av bärskogarna men de har ju redan vant sig vid att få pengar med väldigt liten arbetsinsats så varför ska de ut i skogen i 10-12 timmar för att plocka bär?

 

Sen är frågan vad de bolag som levt på att forsla thailändare fram och tillbaka till Sverige för att plocka bär nu tycker om sina nya arbetare...

 

Ska bli intressant att följa iallafall.

Jobbar du på aftonbladet ? eftersom du vill att vi ska klicka på länken. Jobbigt att klistra in på mpr ?

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Changnoi:

Jobbar du på aftonbladet ? eftersom du vill att vi ska klicka på länken. Jobbigt att klistra in på mpr ?

Nej, jag jobbar inte på Aftonbladet.

 

Det är en TT artikel så du kan hitta den där också. De flesta andra i tråden verkar dock ha lyckats klicka på länken och läsa texten, samt att det är ju bra att ha den med då det oftast här på MPR efterfrågas källhänvisning.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev MaiChai:

Nej, jag jobbar inte på Aftonbladet.

 

Det är en TT artikel så du kan hitta den där också. De flesta andra i tråden verkar dock ha lyckats klicka på länken och läsa texten, samt att det är ju bra att ha den med då det oftast här på MPR efterfrågas källhänvisning.

ja, inklistrad + länk, blir perfekt.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Changnoi:

ja, inklistrad + länk, blir perfekt.

Lite jobb får du fan göra själv...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...