Jump to content
IGNORERAD

Koh Lanta/Koh Lipe


ag

Recommended Posts

Hej kan ni ge oss lite tips på boenden, fina stränder, lite sevärdigheter mm  på Koh Lanta/Koh Lipe 

Vi (2 vuxna2 tonåringar) skal åka 12 dec o ca 4 veckor framåt., tänkte oss en vecka på varje ställe,  sen får vi se vart vi skall ta vägen

Link to comment
Dela på andra sajter

Objektiv information finner du säkrast på Tripadvisor.

Du/ni borde nog börja med att besöka Chiang Mai. 

Prova gärna med en tågresa, bara detta är  en upplevelse annars är nog lågprisflyget att föredra.

Känna hur sanden rinner mellan tårna när du strövar fram på Pattaya beach (Koh Lipe) är något man aldrig glömmer.

Arkipelagen runt Krabi är också något man aldrig glömmer.

Dessutom finns det massor av småöar att besöka, bl.a Koh Kradan för att nämna någon.

Emerald cave är något du/ni absolut inte får missa.

På Koh Lanta infinner sig det rätta lugnet

Några dagar eller bara en kort visit på Phi Phi är också ett måste.

Tyvärr är ingen av småöarna lika fin som bilderna utvisar, oftast massor av turister och skräp lite varstans.

Syndens näste Bangla road (Patong beach) måste ni nog bese, i alla fall för att ha något att beklaga.

Bangkok är annars den perfekta staden som en del älskar medan andra avskyr. Där finns hur mycket som helst att bese och göra bl.a. en rundtur med flodbåtarna eller en cykeltur runt i Bangkok. 

Tempel och Buddafigurer finns lite varstans, bl.a guldbuddan i Bangkok - 5,5 ton rent guld 

Shopping görs med fördel i Bangkok, i princip allt finns att handla, väldigt mycket pirat men även Thailandsproducerade varor av hög kvalitet.

Värt att veta är att stränderna på öarna är oftast för att inte säga alltid av bättre beskaffenhet (finare sand) än fastlandsstränderna.

Detta kan också bli en upplevelse utanför det vanliga

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwih4YzUkI_SAhVF1iwKHR-tAnoQFghPMAk&url=https%3A%2F%2Fdestinationthailand.nu%2Fphuket%2Funik-matuppelevelse-hos-sjozigenarna-i-rawai%2F&usg=AFQjCNGQOMv8W0owjy6tzG0hoh5WKRIc8Q

Årstiden gör att ni bör undvika kustremsan från SuratThani och norrut likväl öarna Samui/Phangan/Tao.

Andra sidan är Koh Samet en liten överbefolkad pärla, dock får de flesta lappsjukan efter några dagar, Koh Chang är en ö på uppåtgående, oförståeligt enligt mig men som jag tidigare påpekat har vi alla olika smaker.

Pattaya = syndens verkliga näste, älskas av en del men hatas av många, oftast av dem som aldrig varit där. Å andra sidan är det nog det turistställe där du lever som billigast. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Khonis:

Aldrig varit på Koh Lipe men en bekant beskrev det som det vackraste han sett.

Det är fint där, men själv skulle jag aldrig välja ön i december då det är nerlusat med turister och backpackers.

Men åker man med två tonåringar så är det kanske häftigt.

Tycker lika illa om de övriga öarna i syd under högsäsong, exempel Koh Phi Phi. Alldeles för överexploaterat med speedbåtar, jetski och parasailing som stör.

 

Prisnivån är ju också mycket högre för boende och de flesta resorter har har mycket låg standard så vill man bo vettigt så är bokning i god tid viktigt.

 

Tror själv att Lanta kan vara ett bättre val, med korta besök på Lipe/Phi Phi.

 

Men vi har olika förutsättningar.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev ag:

Hej kan ni ge oss lite tips på boenden, fina stränder, lite sevärdigheter mm  på Koh Lanta/Koh Lipe 

Vi (2 vuxna2 tonåringar) skal åka 12 dec o ca 4 veckor framåt., tänkte oss en vecka på varje ställe,  sen får vi se vart vi skall ta vägen

 

Koh Lanta

 

Vilken standard på boende är det ni vill bo på? 2-3-4-5 stjärnigt? Hur många sovrum behöver ni?

 

Jag nämner några stränder från norr till söder, sen finns det ett antal småstränder däremellan och mera söderut. 

Klong Dao Beach i norr är långgrund och mycket promenad vänlig stranden lutar ej

Long beach

Klong Nin Beach är min favorit

Kantian Beach

 

Det finns inte så mycket att se eller göra om man inte gillar sol/bad/dykning/shopping av krimkrams eller kläder

Det finns några vattenfall / grottor man kan besöka och/eller mangoträsket

Oldtown är ett måste att besöka på Lanta inte mycket att se men men

 

Att hyra "moppe" är väl det bästa sättet att se ön på , glöm inte att ha hjälm på och att det är vänstertrafik

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lillamannen:

 

Koh Lanta

 

Vilken standard på boende är det ni vill bo på? 2-3-4-5 stjärnigt? Hur många sovrum behöver ni?

 

Jag nämner några stränder från norr till söder, sen finns det ett antal småstränder däremellan och mera söderut. 

Klong Dao Beach i norr är långgrund och mycket promenad vänlig stranden lutar ej

Long beach

Klong Nin Beach är min favorit

Kantian Beach

 

Det finns inte så mycket att se eller göra om man inte gillar sol/bad/dykning/shopping av krimkrams eller kläder

Det finns några vattenfall / grottor man kan besöka och/eller mangoträsket

Oldtown är ett måste att besöka på Lanta inte mycket att se men men

 

Att hyra "moppe" är väl det bästa sättet att se ön på , glöm inte att ha hjälm på och att det är vänstertrafik

2-3 stjärnor funkar för oss, 2 rum om det finns

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...