Jump to content
IGNORERAD

Förbud mot alkoholreklam efterfrågas i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Ett totalförbud mot annonsering och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker bör upprättas i Thailand, liknande det för cigaretter, eftersom producenter använder kryphål för att iscensätta underförstådd marknadsföring, detta säger Samarn Futrakul – direktör för Byrån för Alkoholkontrollkommittéen.
Under ett seminarium i Bangkok under torsdagen sade Samarn att uppenbar annonsering med ölglas och flaskor har minskat sedan alkoholkontrollagen togs i bruk för nio år sedan. Det finns dock kryphål som producenter använder för att utföra marknadsföringskampanjer, vilket reflekteras i en incident från förra året där kändisar lade upp bilder där de poserade med specifika ölmärken på sociala medier. Några medgav att det handlade om reklam och bötfälldes, medan andra fortfarande utreds. En annan trend är att göra reklam för till exempel vatten av samma märke som sitt öl.
Förbudet mot annonsering och marknadsföring för alkoholhaltiga drycker borde vara lika strikt som den för cigaretter, sade Samarn. I dagsläget är det tillåtet med reklamfilmer för alkoholhaltiga drycker efter klockan 22:00 på TV.

 

c1_1195833_170210042648_620x413.jpg.4098cd30faa2a4164b67b583492c0bf4.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, hakke said:

ska barerna sälja mjölk till turisterna??

 

Det finns "Ett totalförbud mot annonsering och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker" i Sverige men senast jag var där fanns det annat än mjölk på barer och pubar så det verkar sannolikt att det ska gå även i Thailand att sälja öl och sprit utan reklam. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det finns "Ett totalförbud mot annonsering och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker" i Sverige men senast jag var där fanns det annat än mjölk på barer och pubar så det verkar sannolikt att det ska gå även i Thailand att sälja öl och sprit utan reklam. 



Förbudet mot alkoholreklam i Sverige togs bort för några pr sedan, det stred mot EU-reglerna att förbjuda det.
Alkoholförsäljningen ökade inte nämnvärt när förbudet togs bort


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Tallviking said:

 


Förbudet mot alkoholreklam i Sverige togs bort för några pr sedan, det stred mot EU-reglerna att förbjuda det.
Alkoholförsäljningen ökade inte nämnvärt när förbudet togs bort


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Sorry, visst har det funnits reklam för vin och öl i svenska dagstidningar i ett antal år. Det fanns dock ett totalförbud under många herrans år och det gick ändå att köpa annat än öl ändå på diverse barer och restauranger.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Sorry, visst har det funnits reklam för vin och öl i svenska dagstidningar i ett antal år. Det fanns dock ett totalförbud under många herrans år och det gick ändå att köpa annat än öl ändå på diverse barer och restauranger.



Monopolet är dock kvar och det verkar svårt att bli av med

Thailand införde förbud mot alkoholreklam 2008 men tror inte det gjort någon påverkan på förbrukningen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter



Monopolet är dock kvar och det verkar svårt att bli av med

Thailand införde förbud mot alkoholreklam 2008 men tror inte det gjort någon påverkan på förbrukningen


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Som upplägget är då är inte jag så jedsen för det. Om man tillexempel jämför foodlands utbud av alkoholhaltiga drycker, och systemets. Så är det 2 olika världar, till systemets fördel.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2017-02-11 at 20:59, skrev Tallviking:

 


Förbudet mot alkoholreklam i Sverige togs bort för några pr sedan, det stred mot EU-reglerna att förbjuda det.
Alkoholförsäljningen ökade inte nämnvärt när förbudet togs bort


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Hej

Ser inte heller reklamens vara eller icke vara som någon lösning på landets stora alkoholkonsumtion, det förkommer väl i princip ingen reklam för Lao Kao men det dricks ändå dagligen i enorma mängder.

Det fanns ju många som trodde att alkoholkonsumtionen i Sverige skulle öka kraftigt när reklamen tilläts men så blev det ju inte alls, folk vet nog vad alkohol är och vilka effekter det ger både med och utan reklam.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...