Jump to content
IGNORERAD

Thailand börjar återanvända skolböcker


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands Utbildningsdepartement kommer börja låna ut böcker till elever nästa läsår istället för att skänka bort dem.
I dagsläget spenderar departementet runt fem miljarder baht om året för att köpa böcker till åtta miljoner elever runtom i landet. Utbildningsminister Teerakiat Chareonsettasin har instruerat Kontoret för grundutbildningskommissionen (Obec) att istället låna ut böckerna, och enligt honom kommer man kunna spara upp till en miljard baht om året om man bara behöver ersätta skadade böcker. "Vi bör låna ut böcker till elever och överföra dem till nästa klass om innehållet som lärs ut i studieplanen inte förändras, istället för att köpa nya likadana böcker varje år," sade han.
Han tillade dock att man fortfarande kommer ge bort övningsböcker till eleverna, eftersom dessa inte kan återanvändas.

 

teaching-students-thailand.jpg.79a461f9e39e02384ad6dfbf87a80616.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Känns som ett steg tillbaka och i fel riktning, kommer ihåg när dom Thailändska skolbarnen fick gamla nedkladdade och trasiga böcker tidigare, borde finnas bättre saker att spara på än barnens utbildning och tillgång till skolmaterial.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Känns som ett steg tillbaka och i fel riktning, kommer ihåg när dom Thailändska skolbarnen fick gamla nedkladdade och trasiga böcker tidigare, borde finnas bättre saker att spara på än barnens utbildning och tillgång till skolmaterial.

Mvh isan lover

 

Suck. 

 

Tycker det är en utmärkt ide, ännu bättre om det blir betygsavdrag/ersättningskrav om man lämnar tillbaka en skolbok i dåligt skick. Det kanske skulle få folk i redan tidig ålder att lära sig att vara rädda om saker som inte är deras egna.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
13 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Suck. 

 

Tycker det är en utmärkt ide, ännu bättre om det blir betygsavdrag/ersättningskrav om man lämnar tillbaka en skolbok i dåligt skick. Det kanske skulle få folk i redan tidig ålder att lära sig att vara rädda om saker som inte är deras egna.

 

 

Hej

På ett sätt är jag beredd att hålla med dig.

 

Men sen finns det ju vissa problem, tänker då på klimat och nederbörd, regnperioden utgör ju ett problem eftersom böcker transporteras fram och tillbaka mellan hem och skola, då riskerar dom att utsättas för väta, luften är också fuktig vilket medför problem.

Sen har vi alla insekter som äter papper och hur ska man göra med alla dom miljoner fattiga barn som inte skulle ha råd att ersätta en skadad bok, hur gör man om en annan elev förstör en annans bok o.s.v.

 

Sen är det ju näst intill omöjligt att kolla landets alla skolböcker när det gäller undersrtrykningsr och klotter, så man kan nog lugnt räkna med att många elever skulle bli tvungna att hålla tillgodo med kladdiga och kanske t.o.m trasiga böcker.

 

Jag tycker nog att nya böcker eller läsplattor är det bästa för barnen, trots kostnaden.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gick jag i skolan på 70 och 80 talet i Sverige och nog fasen fick vi begagnade skolböcker då? Så varför skulle detta inte kunna fungera i Thailand?

 

Sen ser jag inga större problem med att frakta dem fram och tillbaka, de flesta skolbarn jag ser här i Bangkok har skoväskor och även helt nya skolböcker måste ju fraktas fam och tillbaka.

 

Tycker det är ett mycket bra initiativ för att hushålla med utbildningsdepartementets budget, inget vidare för de förlag som har ensamrätt att leverera skolböcker dock...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev MaiChai:

Nu gick jag i skolan på 70 och 80 talet i Sverige och nog fasen fick vi begagnade skolböcker då? Så varför skulle detta inte kunna fungera i Thailand?

 

Sen ser jag inga större problem med att frakta dem fram och tillbaka, de flesta skolbarn jag ser här i Bangkok har skoväskor och även helt nya skolböcker måste ju fraktas fam och tillbaka.

 

Tycker det är ett mycket bra initiativ för att hushålla med utbildningsdepartementets budget, inget vidare för de förlag som har ensamrätt att leverera skolböcker dock...

Hej

Det stämmer att man förr i tiden fick gamla tradiga och klottrade böcker i skolan även i Sverige, upplevde också detta och var glad när jag fick en hel och ren bok, på gymnasiet fick man köpa egna böcker på,min tid, så gamal är jag.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det stämmer att man förr i tiden fick gamla tradiga och klottrade böcker i skolan även i Sverige, upplevde också detta och var glad när jag fick en hel och ren bok, på gymnasiet fick man köpa egna böcker på,min tid, så gamal är jag.

Mvh isan lover

Hej Har aldrig förekommit på gymnasiet.På realskolan fanns det.Med vänlig hälsning, Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev godbit:

Hej Har aldrig förekommit på gymnasiet.På realskolan fanns det.Med vänlig hälsning, Jan

Hej

Jag fick själv köpa mina böcker precis som mina klasskamrater och det var efter det att realskolan bytte namn till gymnasium.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Gymnasiereformen innebar att studierna var helt avgiftsfria samt läromedel var avgiftsfria.Kanske korrupt skoledning?

Med vänlig hälsning, Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev godbit:

Gymnasiereformen innebar att studierna var helt avgiftsfria samt läromedel var avgiftsfria.Kanske korrupt skoledning?

Med vänlig hälsning, Jan

Hej

Så kan det ju ha varit eftersom vi fick köpa böcker själva, enligt skolan skulle studiebidraget användas till detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev godbit:

Gymnasiereformen innebar att studierna var helt avgiftsfria samt läromedel var avgiftsfria.Kanske korrupt skoledning?

Med vänlig hälsning, Jan

En Thaksinerad rektor !

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det stämmer att man förr i tiden fick gamla tradiga och klottrade böcker i skolan även i Sverige, upplevde också detta och var glad när jag fick en hel och ren bok, på gymnasiet fick man köpa egna böcker på,min tid, så gamal är jag.

Mvh isan lover

Min dotter har du fått låna begagnade böcker både i grundskolan och gymnasiet. Värst var det i matte där de bara hade en klassuppsättning som två parallella klasser skulle använda. Detta innebar att de inte fick ta hem böckerna utan dessa skulle hela tiden vara på skolan så att den andra klassen hade tillgång till dom.

 

Datorer fanns i salarna på grundskolan, i gymnasiet hade de tillgång till en personlig laptop som de kunde köpa för ett restvärde efter skoltidens slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Jag har också lånat skolböcker i svenska skolan. den enda boken jag fick behålla var en kartbok den blev ju hopplöst omodern efter ett tag sen tror jag att jag glömde lämna tillbaka biologiboken från grundskolan. Största grejen var Läraren i SO som inte delade ut övningsböckerna och körde den i kopieringsmaskinen när det var dags för prov .

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...