Jump to content
IGNORERAD

Gratis office!


audirs2

Recommended Posts

LibreOffice kommer ifrån samma kod som OpenOffice, LibreOffice utvecklas aktivt, OpenOffice gör det inte (och ägs dessutom av Oracle :sick:).

 

Så använd LibreOffice av dessa två.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste Grattis Office och tänkte i mitt stilla sinne att sviten firade någon form av jubileum.

 

:big_smile:

 

/Enis 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev frason:

LibreOffice kommer ifrån samma kod som OpenOffice, LibreOffice utvecklas aktivt, OpenOffice gör det inte (och ägs dessutom av Oracle :sick:).

 

Så använd LibreOffice av dessa två.

Openoffice är fri utvecklad och ägs inte av någon. Utvecklas hela tiden och förbättras. Alla kan bidra till Öppen Källkod. Drivs av Apache Software Fundation.

https://www.apache.org inte av Orackle. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frason:

LibreOffice kommer ifrån samma kod som OpenOffice, LibreOffice utvecklas aktivt, OpenOffice gör det inte (och ägs dessutom av Oracle :sick:).

 

Så använd LibreOffice av dessa två.

 

13 minuter sedan, skrev JJC:

Openoffice är fri utvecklad och ägs inte av någon. Utvecklas hela tiden och förbättras. Alla kan bidra till Öppen Källkod. Drivs av Apache Software Fundation.

https://www.apache.org inte av Orackle. 

 

 

Kamma er båda och kom in matchen :big_smile:

 

Oracle has, with IBM's encouragement, given the open-source OpenOffice office suite to The Apache Software Foundation (ASF). 1 -jun -2011

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Openoffice funkar fint för mej, jag har inga planer på att byta.

För de som inte vet, så öppnar OpenOffice alla microsoft dokument, som Word tex, och de dokument ni skapar, kan sparas så att det kan läsas med microsoft office (.doc  .xls och så vidare)

Funkar strålande för oss, som inte jobbar heltid bakom tangentbord, privatpersoner tex, sen tar det mindre plats än Ms.

 

Så testa, det är gratis för personligt bruk, och funkar!

 

MVH Tommy

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Enis:

 

 

 

Kamma er båda och kom in matchen :big_smile:

 

Oracle has, with IBM's encouragement, given the open-source OpenOffice office suite to The Apache Software Foundation (ASF). 1 -jun -2011

Sedan 2011 är det ASF som administrerar och ingen äger det längre.

Att ASF administrerar har med och göra att vem som helst kan förbättra eller komma med förslag till programmerare

att förbättra och utveckla.

ASF har ca 100 open source projekt de administrerar och organiserar 

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Enis:

 

 

 

Kamma er båda och kom in matchen :big_smile:

 

Oracle has, with IBM's encouragement, given the open-source OpenOffice office suite to The Apache Software Foundation (ASF). 1 -jun -2011

Helt rätt! Jag lämnade OpenOffice då Oracle tog över det och flesta utvecklarna startade LibreOffice. :)

 

En bra anledning till att använda LibreOffice istället för OpenOffice;

 

The License Situation

The sidebar above is an interesting example of where these projects are going. The sidebar in OpenOffice is an entirely new feature the Apache OpenOffice project has added to OpenOffice. On the other hand, the experimental sidebar in LibreOffice looks basically identical to OpenOffice’s sidebar.

This isn’t an accident. OpenOffice’s sidebar code was copied and incorporated into LibreOffice. The Apache OpenOffice project uses the Apache License, while the LibreOffice uses a dual LGPLv3 / MPL license. The practical result is LibreOffice can take OpenOffice’s code and incorporate it into LibreOffice — the licenses are compatible.

On the other hand, LibreOffice has some features — like font embedding — that don’t appear in OpenOffice. This is because the two different licenses only allow a one-way transfer of code. LibreOffice can incorporate OpenOffice’s code, but OpenOffice can’t incorporate LibreOffice’s code. This is the result of the different licenses the projects chose.

In the long run, this means that big improvements to OpenOffice can be incorporated into LibreOffice, while big improvements to LibreOffice can’t be incorporated into OpenOffice. This clearly gives a big advantage to LibreOffice, which will develop quicker and incorporate more features and improvements.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl kolla på Libre också då!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag förespråka Office 365 Home (899 kr/år eller 89,99 kr/mån) om man är är mer än en användare (och Personal om man är ensam användare). Hela Officepketet inkl uppdateringar, 1TB molnlagring och installation på 5 PC eller Mac, 5 surfplattor, 5 telefoner. De har i alla fall fungerat helt felfritt på våra datorer, surfplattor och telefoner i ett antal år. Visst kostar det lite per år men med tanke på innehåller tycker jag att det nästan är "för" billigt ;)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä nä, nått gratis vill man ha! :sure:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

Själv skulle jag förespråka Office 365 Home (899 kr/år eller 89,99 kr/mån) om man är är mer än en användare (och Personal om man är ensam användare). Hela Officepketet inkl uppdateringar, 1TB molnlagring och installation på 5 PC eller Mac, 5 surfplattor, 5 telefoner. De har i alla fall fungerat helt felfritt på våra datorer, surfplattor och telefoner i ett antal år. Visst kostar det lite per år men med tanke på innehåller tycker jag att det nästan är "för" billigt ;)

 

/Krille

Det håller jag med om, kör på det själv. Smidigt att komma åt allt från valfri enhet. LibreOffice blir det när jag sitter vid Linux.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Openoffice för det var det jag installerade först. Sedan har det inte varit någon ide för mig att byta. Här är en jämförelse.

 

http://www.howtogeek.com/187663/openoffice-vs.-libreoffice-whats-the-difference-and-which-should-you-use/

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2017-02-07 at 03:34, skrev Tommy:

Openoffice funkar fint för mej, jag har inga planer på att byta.

För de som inte vet, så öppnar OpenOffice alla microsoft dokument, som Word tex, och de dokument ni skapar, kan sparas så att det kan läsas med microsoft office (.doc  .xls och så vidare)

Funkar strålande för oss, som inte jobbar heltid bakom tangentbord, privatpersoner tex, sen tar det mindre plats än Ms.

 

Så testa, det är gratis för personligt bruk, och funkar!

 

MVH Tommy

 

 

 

 

Helt rätt.

 

Som "Read Only" så fungerar det säkert utmärkt.

Ska man jobba med Office så är MS överlägset. Inte ens Mac är i närheten när det gäller t.ex Excel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mycket power point i office. Har för länge sedan provat open office då var i varje fall office helt överlägset. När jag blir pensionär kanske oo kan vara något, men som det ser ut idag när jag ibland använder min egen dator för att justera något jobbrelaterat så får det vara om inte pp kan användas kompatibelt med office.

 

Någon som vet hur bra power point som finns i oo?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Jag använder mycket power point i office. Har för länge sedan provat open office då var i varje fall office helt överlägset. När jag blir pensionär kanske oo kan vara något, men som det ser ut idag när jag ibland använder min egen dator för att justera något jobbrelaterat så får det vara om inte pp kan användas kompatibelt med office.

 

Någon som vet hur bra power point som finns i oo?

Testa detta program som du kan göra presentationer i, suveränt.

 

https://prezi.com 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...