Esspe Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 Ving om hur man bör tipsa i Thailand. Det viktigaste har dom dock inte skrivit, dricks ger man bara om man är nöjd och ju bättre desto mer. Städerskan: tycker jag låter lite mycket. Inte f-n lämnar jag 350 baht i dricks om jag bor där en vecka. Lämnar en hundring på kudden om hon städat bra och brukar också lägg en/två bahtarna i en hög på nåt bord. Piccolon: Själv tycker jag mig ha märkt en liten förändring. Förr blev man ju aldrig av med Bell-boyen om han inte fick dricks, nu får man nästa springa ifatt honom för att lämna. Servitören: 10% låter rimligt men det beror ju helt på servicen. Brukar sticka lite extra direkt i handen om "vår" servitör/servitris varit bra. Då går det ju inte till den allmänna potten. Taxi: Låter väl rimligt. Taxin från Suvvan till Pattis brukar alltid få 100 baht. Frisör/massage: 2 timmars bra massage blir en hundring i dricks. kortare tid 40-50 baht, Brukar ni tipsa på stranden? Jag gör det oftast inte, dricksen blir att jag kommer tillbaka och det verkar dom nöjda med. http://kampanj.dn.se/ving/posts/stor-guide-sa-dricksar-du-ratt-pa-semestern/ Thailand Städerskan: 50 baht per dag per rum. Piccolon: 50 baht per bagage, något mer på lyxhotell. Servitören: Ungefär 10 procent på notans total om inte ”serviceavgift” redan är pålagt. Då kan man runda av till närmaste 100 baht. Dricksen delas mellan personalen. Taxichauffören: Förväntar sig ingen dricks när de kör utan taxameter med exempelvis tuk-tuk, då är dricksen redan pålagd i priset. Om man åker med en bil med taxameter är det vanligt att ge 5-10 procent av priset i dricks. Frisören: Mellan 5 och 10 procent beroende på salongens standard. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 Taxi Aldrig tip från mig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 19 minuter sedan, skrev Esspe: Frisören: Mellan 5 och 10 procent beroende på salongens standard. Jaha man bör alltså, i mitt fall, punga ut med 2-4 baht per klippning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 34 minuter sedan, skrev Esspe: Det viktigaste har dom dock inte skrivit, dricks ger man bara om man är nöjd och ju bättre desto mer. Tycker jag också. Inte ge dricks bara för att det alltid skall göras, utan efter hur nöjd man är. (Det händer ju att man snarare vill dra av på notan för att man är extremt missnöjd - men det går ju inte......) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 Skall inte kassörskorna på Tesco Lotus ha dricks? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner: Tuk tuk i Patong alltid dricks i från mig. Menar du det???? PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 7 minuter sedan, skrev B747: Menar du det???? Det är nån smart jävel som har vart inne och skrivit i min text Är inte sånt förbjudet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 3 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner: Det är nån smart jävel som har vart inne och skrivit i min text Är inte sånt förbjudet Ha ha.Skämtade bara med dig. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 Precis nyss, skrev B747: Ha ha.Skämtade bara med dig. jag har anmält det till polisen nu.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 Precis nyss, skrev Scandinaviancorner: jag har anmält det till polisen nu.. Det var som fan... PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 Precis nyss, skrev B747: Det var som fan... Ja så nu är den jävels av stängd i 6 år Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 12 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner: Ja så nu är den jävels av stängd i 6 år Ger han ordentligt med "dricks" så kan avstängningen nog avsevärt förkortas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 Om det skulle råka bli ett Happy End utan något vidrörande av de ädla delarna förväntas det då dricks? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 Precis nyss, skrev Alarik: Om det skulle råka bli ett Happy End utan något vidrörande av de ädla delarna förväntas det då dricks? Det får man nog räkna med.... PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 Slösa med dricks i tid och otid gör att priserna på sikt stiger, hotellpersonal undantaget om pengar oavkortat går till mottagaren. Pengar (Tips/dricks) som läggs i en ask/låda och som senare delas upp bland personalen gör att arbetsgivaren endast betalar ut en lägre lön = pengar man indirekt ger till hotellägaren. Inte sällan det gått så långt att servicepersonal förväntar sig dricks. Får de då inte förväntad dricks blir man negligerad. Gjort utflykter med guide där guiden helt frankt förklarat att dricksen varit hans/hennes lön - f*n trot. Kanske inte dricks men något liknande är när personer kan hålla på en längre tid med att pruta på en vara för att vid betalning avjämna uppåt med något 100 tal baht. För övrigt betalas dricks bara ut vid DUBBLA happy ending på samma styvende - så de så. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Knasen Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 Brukar ge 20 baht varje dag till städerskan på hotellen. Lägger man pengarna på sängen vid utcheckning så blir det ju den klåparna som springer och kollar rummet vid utcheckning som lägger beslag på slantarna om man checkar ut på kvällen, vilket jag oftast gör. Dessutom så kan ju städerskan som städat mestadels av tiden vara ledig just den dag jag checkar ut och därför gå miste om sin välförtjänta dricks. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erkki Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 tja, Alltid en 500 batting till städerskan första dagen. Då har man gott om handdukar, toapapper och förstklassig service oavsett hur länge man stannar- Dricksar alltid rejält om jag är nöjd och inget om jag är missnöjd.' Puss Erkki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Februari 6, 2017 Dela Inlagd Februari 6, 2017 Självklart dricks till städaren på hotellet. Så tidigt som möjligt. Och med jämna mellanrum. Vilken service man får Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Februari 8, 2017 Trådstartare Dela Inlagd Februari 8, 2017 On 2017-02-06 at 18:08, skrev John Khonken: Självklart dricks till städaren på hotellet. Så tidigt som möjligt. Och med jämna mellanrum. Vilken service man får Har upplevt motsatt effekt också. Har man redan fått dricks behöver man inte anstränga sig. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Februari 8, 2017 Dela Inlagd Februari 8, 2017 (ändrad) Betalar dricks om jag uppskattar tjänsten/inblandade personer annars blir det sällan. Mindre om det läggs ++ på priset då serviceavgiften är dricks. Upp till var och en naturligtvis men jag betalar dricks för en väl utförd tjänst, inte för att eventuellt få den. / SatanG Ändrades Februari 8, 2017 av SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Februari 8, 2017 Dela Inlagd Februari 8, 2017 Förstår inte varför det ska betalas dricks för ett jobb som ska skötas på ordinarie arbetstid, under de nästan 45 år jag arbetat så har jag fått dricks 3 gånger när jag gjort något utanför ordinarie arbetstid. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fiskarn Inlagd Februari 27, 2017 Dela Inlagd Februari 27, 2017 I Bangkok har de redan en service avgift på många restauranger och så då inte heller ha en bath i driks... //P Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu