Jump to content
IGNORERAD

FF eller inte?


MaiChai

Recommended Posts

Bytte för ett år sedan ut min resekamera till en Olympus OM-D E-M10 och har varit nöjd med det mesta utam en sak - storleken!

 

Den är för liten för mina nävar trots att jag köpt till ett extra grepp som ska göra kameran mer anpassad för oss med dasslock som händer - vilket jag inte tycker att jag har.

 

Så jag har umgåtts med tanken att skaffa mig ett Canon hus igen, sålt av mina andra Canon hus men har fortfarande drygt ett halvt dussin objektiv liggande hemma.

 

Så valet står nu mellan Canon EOS 80 D och Canon EOS 6D. Någon här som har efarenheter av dessa olika kameror?

 

Måste erkänna att jag käner mig mest sugen på en 6D för det skulle ge en välbehövlig rensning i objektivhögen, den har inbyggd GPS och framför allt så är den i fullformat så att man kan får fram det mesta ur sina bilder.

 

Men sen är ju 80D en mycket modernare kamera med vinklingsbar skärm, touchscreen, bättre videomöjligheter och moderna processor samt att den är 10 000 battingar billigare.

 

Vad säger fotofolket på MPR?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nicholas:

Sony a7r II

Vänta några månader bara på a7r iii

 

Fast då har jag ju ingen större nytta av mina Canon gluggar som ligger därhemma - vill inte behöva kludda med adaptrar och liknande.

 

Men hade man börjat från "scratch" idag så hade ju Sony varit ett alternativ.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev MaiChai:

Bytte för ett år sedan ut min resekamera till en Olympus OM-D E-M10 och har varit nöjd med det mesta utam en sak - storleken!

 

Den är för liten för mina nävar trots att jag köpt till ett extra grepp som ska göra kameran mer anpassad för oss med dasslock som händer - vilket jag inte tycker att jag har.

 

Så jag har umgåtts med tanken att skaffa mig ett Canon hus igen, sålt av mina andra Canon hus men har fortfarande drygt ett halvt dussin objektiv liggande hemma.

 

Så valet står nu mellan Canon EOS 80 D och Canon EOS 6D. Någon här som har efarenheter av dessa olika kameror?

 

Måste erkänna att jag käner mig mest sugen på en 6D för det skulle ge en välbehövlig rensning i objektivhögen, den har inbyggd GPS och framför allt så är den i fullformat så att man kan får fram det mesta ur sina bilder.

 

Men sen är ju 80D en mycket modernare kamera med vinklingsbar skärm, touchscreen, bättre videomöjligheter och moderna processor samt att den är 10 000 battingar billigare.

 

Vad säger fotofolket på MPR?

Med tanke på vilka kvalitetsbilder Olympus OM-D levererar och den fantastisk ljusa optik så borde du stå ut med storleken.

Jag älskar min OM-D E-M5 mark II    

 

https://www.olympus.se/site/sv/c/cameras/om_d_system_cameras/om_d/e_m5_mark_ii/index.html

 

Just att den är levererar bilder av högt kvalitet i RAW format. Den är liten men har den rätta tyngden, boost till 42 megapixel och halvtum sensor är än så länge överlägset

 

http://www.ljudochbild.se/test/foto-video/olympus-om-d-e-m5-ii

 

PB070057.JPGPB070053.JPG

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvaliten på Olympusen är det absolut inget fel på - den tar fantastiska bilder och filmar hur bra som helst rakt ur lådan. Älskar motorzoomen och det automatiska linslocket. Men den är svår att manövrera för mig med tanke på storleken och jag tar mest bilder för print fortfarande. Då känns det som om man får ut mer ur en D-SLR med antingen FF eller APS-C sensor.

 

Får fundera några dagar till...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Well, handlaren gav mig "An offer i could not refuse" och bytte in min Olympus OM-D M10 med båda linserna och alla tillbehören och efter 15 000 Battingar i mellanskillnad är jag nu ägare till en Canon EOS 6D fullformatskamera.

 

Ett problem uppstod dock, alla mina Canongluggar ligger ju hemma i Sverige... Nåväl, den lilla "Plastic fantastic" har kommit i en ny filmanpassad variant som heter EF 50/1,8 STM som han skickad med mig för 3000 battingar extra. Har ju ett antal gluggar hemma av bra kvalité och vill helst inte sitta på så mycket "dubletter" i objektivväg. Blir en välbehövlig rens på alla EF-S anpassade gluggar också.

 

WIFI fungerar bra och med Canons app aå är det smidigt att fota på distans. Lite märkligt dock att man inte kan sköta kamerans utmärkta video inspelning via appen, ska man spela in film måste man stänga av WIFI och därmed förlora fjärrkontrollen.

 

GPS är inbyggt och fungerar mycket bra, särskilt för mig som är på resande fot ofta, men funktionen käkar batteri så jag ska försöka tigga till mig ett extra batteri.

 

Nu ska jag ut och plåta lite!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...