Jump to content
IGNORERAD

Kritik efter nedslag mot Pattayas "bahtbussar"


MPR Nyheter

Recommended Posts

Den thailändska allmänheten har yttrat kritik mot militärjuntan och dess nedslag mot Pattayas "bahtbussar".
Förarna har sedan tidigare blivit tillsagda att endast plocka upp passagerare på designerade platser, och efter att tidsfristen för detta nu gått ut har man beslagtagit 32 bahtbussar vars förare inte lydde. För att få tillbaka dem måste förarna betala en bot och vänta tre dagar.
Många thailändska internetanvändare tyckte att straffet var alltför strängt, även om vissa höll med om att åtgärder måste tas för att förbättra trafikflödet. Juntans talesman Suwit Laklang försvarade nedslaget och sade att förarna varnats om att onsdag var "Dagen D". Han tillade att straffen kommer bli allvarligare om de bryter mot reglerna igen.

 

baht-bus-1.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch vilka dumma regler dom hittar på! Enda ställena jag kommer på där bathbussarnas stopp stör trafiken lite är Soi Buakhao, samt första biten mot Jomtien. Övriga soier är så pass breda att den övriga trafiken inte påverkas alls av deras stopp. Dessutom tar det ju stoppen för av- och påstigning inte många sekunder och så jäkla bråttom är det väl inte?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Systemet med bahtbussar är lite av en vattendelare bland faranger i Pattaya har jag märkt. Jag tycker det är fantastiskt bra och särskilt den aspekten att man an hoppa av och på i princip var man vill. Det här med att införa busshållsplatser gillar jag inte. Men vet inte heller hur pass omfattande det är, och om det kommer att gälla på alla rutter? På Beach Road definitivt, vad  jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Usch vilka dumma regler dom hittar på! Enda ställena jag kommer på där bathbussarnas stopp stör trafiken lite är Soi Buakhao, samt första biten mot Jomtien. Övriga soier är så pass breda att den övriga trafiken inte påverkas alls av deras stopp. Dessutom tar det ju stoppen för av- och påstigning inte många sekunder och så jäkla bråttom är det väl inte?

 

Fritz..

Fritz, åk bathbuss på kvällen en helg och stanna mellan Mike och kiss and food. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Stoneys:

Fritz, åk bathbuss på kvällen en helg och stanna mellan Mike och kiss and food. 

Men där finns ju en hållplats i varje fall :) 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev uptoyou:

Men där finns ju en hållplats i varje fall :) 

Som inte används, stopp ibland i dubbla led för att jaga kineser.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det väl bättre att dom sätter in åtgärder där i stället för att förstöra ett system som jag tycker fungerar alldeles utmärkt. Dessutom lär det väl bli tvärstopp vid busshållplatserna när 5-10 bilar ska stanna samtidigt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Fritz:

Usch vilka dumma regler dom hittar på! Enda ställena jag kommer på där bathbussarnas stopp stör trafiken lite är Soi Buakhao, samt första biten mot Jomtien. Övriga soier är så pass breda att den övriga trafiken inte påverkas alls av deras stopp. Dessutom tar det ju stoppen för av- och påstigning inte många sekunder och så jäkla bråttom är det väl inte?

 

Fritz..

Dessutom så underlättar dom när man ska gå över gatorna, hade inte bathbussarna funnits så hade man väl aldrig kommit över gatorna när det är mycket trafik.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog fan sabbar de trafikflödet och ställer till en och annan farlig situation när de stanna hur som helst även på bredare gator som second road. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Mankan:

Nog fan sabbar de trafikflödet och ställer till en och annan farlig situation när de stanna hur som helst även på bredare gator som second road. 

Exakt, lyfter en farang armen - tvärnit och slänger sig direkt vänster. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Army turns screws again on baht buses, taxis

 

The military will turn the screws on Pattaya’s baht buses and taxis again this month, ending the practice of warning drivers and banning them from camping outside malls and hotels.

Maj. Gen. Popanan Lueng­panuwat, head of the National Council for Peace and Order in Banglamung, met with transport operators, police and city officials Aug. 22 to announce yet another “D-Day” on enforcement of its traffic policies.

Starting Sept. 1, he said, drivers of tour buses, baht buses and taxi cabs caught violating traffic and parking rules no longer will receive a warning. They will be fined on the spot and, in some cases, their vehicles impounded for seven days.

Popanan noted that since the army imposed its new rules in February, more than 700 drivers have been cited, fined and trucks impounded, but violations continue.

He said the next step is to prohibit baht buses and taxis from parking for long stretches outside shopping malls and hotels in hopes of snaring a high-paying customer.

While he did not specify what the time limit would be – or how the dictate would be enforced – Popanan said authorities would ask for “cooperation” from mall and hotel operators to roust drivers camped out in front of their properties.

 

http://www.pattayamail.com/news/army-turns-screws-baht-buses-taxis-184869

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...