Jump to content
IGNORERAD

Ibland önskar jag att jag fick uppleva min tinnitus igen.


Jive

Recommended Posts

Jo, jag menar allvar.

Det är väldigt svårt att freda sej från alla oljud som finns överallt i det här landet.

Thailändare är märkliga på det sättet att de verkar vara totalt immuna mot stress som höga och ständiga ljudkulisser normalt åstadkommer.

De verkar på något sätt se en kvalitet i höga ljudnivåer. Skit samma hur kvaliteten på innehållet är, bara ljudnivån är hög.

Då säger någon - skyll dej själv som bor i, eller nära, en turistort.

Jo, men jag bor en bit utanför och jag behöver inte ta mej in till smeten för att utsättas för ljudföroreningarna.

Det är alltid någon inom 1 km radie som fyller år och då skall det spelas med högsta volym från bautahögtalare hela natten.

De flesta faranger jag talar med upplever det här fenomenet lika irriterande som jag.

Hur kan det komma sej att thailändare skiljer sej från andra just i detta avseende?

De verkar ha mycket svårt att se kvaliteten med lugn och stillhet.

Skulle vara intressant att veta om thailändare i Sverige upplever en skillnad mellan länderna - och isf hur de upplever skillnaden.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Java, de kan blunda med öronen, något som fru Arne ofta gör när jag konverserar henne.

[move]

Oljudaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr Java, de kan blunda med öronen, något som fru Arne ofta gör när jag konverserar henne.

[move]

Oljudaren Arne

Har försökt, men det stoppar inte vibrationerna i skallbenet.

[/move]

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo, jag menar allvar.

Det är väldigt svårt att freda sej från alla oljud som finns överallt i det här landet.

Thailändare är märkliga på det sättet att de verkar vara totalt immuna mot stress som höga och ständiga ljudkulisser normalt åstadkommer.

De verkar på något sätt se en kvalitet i höga ljudnivåer. Skit samma hur kvaliteten på innehållet är, bara ljudnivån är hög.

Då säger någon - skyll dej själv som bor i, eller nära, en turistort.

Jo, men jag bor en bit utanför och jag behöver inte ta mej in till smeten för att utsättas för ljudföroreningarna.

Det är alltid någon inom 1 km radie som fyller år och då skall det spelas med högsta volym från bautahögtalare hela natten.

De flesta faranger jag talar med upplever det här fenomenet lika irriterande som jag.

Hur kan det komma sej att thailändare skiljer sej från andra just i detta avseende?

De verkar ha mycket svårt att se kvaliteten med lugn och stillhet.

Skulle vara intressant att veta om thailändare i Sverige upplever en skillnad mellan länderna - och isf hur de upplever skillnaden.

Jag har precis som du förvånats över hur lätt thailändare tar på diverse ljudföroreningar. Inte för att jag störs speciellt mycket av ljuden själv, men inte skulle det skada att thailändarna tänkte efter lite över olika ljudnivåer ibland. Och inte är det mycket bättre på landsbygden än i stan, tuppar som gal och hundar som ylar hela nätterna, cermonier/fester på högsta volym halva nätter ibland, mopeder helt utan ljuddämpare, lastbilar med sån ljudnivå att dom hörs flera kilometer osv.

I stan och på turistort är det än värre med alla möjliga ljudväggar överallt. I Bangkok hör man inte ens när mobilen ringer i fickan när man går längs Sukhumvit. Och på ett vanligt thaidisko är ofta volymen så hög att man inte ens hör vad man själv tänker, direkt skadliga nivåer alltså.

Tystnaden är faktiskt en sak nästan alla thailändskor reagerar på när dom kommer till Sverige första ggn och det inkluderar även min fru som tycker att den bättre ljuddiciplinen i Sverige är att föredra.

Men som banarne skriver så går det också ofta att stänga av öronen om man under flera år vant sig vid ljuden. Jag vaknar t ex inte längre av galande tuppar och ylande hundar när jag vistas på den thailändska landsbygden. Inte ens när jag är vaken "hör" jag tupparna. Skulle någon fråga, strax efter att en tupp galt, - Galde det en tupp nyss? så skulle jag antagligen svara - Ingen aning! Det eftersom jag på något konstigt sätt kopplat bort just det ljudet från medvetandet. Och det är nog på liknande sätt thailändare klarar av sin ljudmiljö, dom har helt enkelt omedvetet kopplat bort alla vanliga ljud som stör från medvetandet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Jive,  Det var det mest dumma jag har läst på länge.  Då hoppas jag verkligen att du får tillbaka din tinnitus. 

Jag har levt med det här jäkla oljudet i öronen i 16 år och skulle göra nästan vad som helst för att bli av med det.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja du Jive,  Det var det mest dumma jag har läst på länge.  Då hoppas jag verkligen att du får tillbaka din tinnitus. 

Jag har levt med det här jäkla oljudet i öronen i 16 år och skulle göra nästan vad som helst för att bli av med det.

Jag har kvar min tinnitus, men märker den knappast längre pga yttre oljud.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett land med 66 miljoner invånare och där befolkningen liksom inte bryr sig om man stör andra, blir det som det blir

Därför satsade jag extra i mitt husbygge på tjocka isolerade väggar och dubbelglas i fönstren för att hålla oljuden ute och kylan inne.

kan bli galen på alla ljud. De som kommer från fordon och djur kan vara lite svåprt att klaga på men alla heltokiga festarrangemang men vansinnesvolym på stereon och 100% distorsion kommer jag aldrig att kunna acceptera

Jag lär nog inte kunna göra något åt det dock så det är bara att "isolera" sig bäst man kan om man vill behålla lite lugn och ro

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I ett land med 66 miljoner invånare och där befolkningen liksom inte bryr sig om man stör andra, blir det som det blir

Därför satsade jag extra i mitt husbygge på tjocka isolerade väggar och dubbelglas i fönstren för att hålla oljuden ute och kylan inne.

kan bli galen på alla ljud. De som kommer från fordon och djur kan vara lite svåprt att klaga på men alla heltokiga festarrangemang men vansinnesvolym på stereon och 100% distorsion kommer jag aldrig att kunna acceptera

Jag lär nog inte kunna göra något åt det dock så det är bara att "isolera" sig bäst man kan om man vill behålla lite lugn och ro

Bra tänkt, då får du iaf en liten fristad.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bra tänkt, då får du iaf en liten fristad.

Skit i Los och bosätt er på en svensk fjälltopp.ren luft och endast vinden som viner.  :whistle:

Grisar, bilar, kycklingar och grannar som skräner har mina örons frekvensbandsfilter sållat bort men  :suicide: för "Lokaltidningen" = högtalaranläggningen som ståtar som en minaret på grannens tomt..när den drar i gång med musik på full volym vid 6-blecket på morgonen för att sedan förtälja någon viktig nyhet. :kort::kort::kort::kort:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skit i Los och bosätt er på en svensk fjälltopp.ren luft och endast vinden som viner.  :whistle:

:kort::kort::kort:

Då tycker jag att Tallvikings lösning låter bättre, för jag trivs trots allt förbannat bra här.

Kände för att gnälla av mej lite.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Då tycker jag att Tallvikings lösning låter bättre, för jag trivs trots allt förbannat bra här.

Kände för att gnälla av mej lite.

Då är ju det här rätta stället  :great:

Jag tror inte thailändare är speciellt unika utan höga ljudnivåer är ganska vanligt förekommande i utvecklingsländer. En gång var jag påväg att besöka några av nattklubbarna på RCA men stoppade utanför. Aldrig i livet att jag skulle utsätta mig för de enorma ljudmängder som strömmade ut därifrån. Rena tortyren.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Ja, RCA är ju ett bra exempel. Fruktansvärt. Trist eftersom de två populäraste klubbarna där är ganska trevliga i övrigt. Men man kan ju alltid sitta utanför. Funkar bra för mig som inte gillar att dansa.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...