Jump to content
IGNORERAD

Är den här Datorn Prisvärd?


hasseryd

Recommended Posts

Jag skulle också rekommendera webhallen eller Inet, där har säljarna oftast koll på datorerna och kan hjälpa till, under förutsättning att man tar sej till en fysisk butik förstås.

Inte som på Media markt eller Elgiganten där man bara kan få svar som "Den har 15 tums skärm och finns i vitt också!"

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    15

  • Nemo

    10

  • LOSForever

    9

  • Tommy

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Webhallen Config D17-0105 / i7-7700K / 16GB / 500GB SSD + 1TB HDD / GTX 1080 8GB / Win 10

 

Köpte denna förra veckan till junior. Riktigt bra. Behövs en skärm med minst 100 herz. Köpte en på 144/165. Kanon grafik. Grabben är mycket nöjd och jag fattig :-).

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra om det går att få en rapport av P3 hur SSD kortet på sitens dator fungera så här efter nått år, är det bara positivt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna ge ett litet snabbtips vad gäller speldatorer.

 

Grafikkortet GTX 1070 är garanterat mest värde för pengarna idag.

1080:an är för dyr med tanke på skillnaden och nästan allt annat är märkbart sämre om vi pratar om "normala" grafikkort.

 

SSD vs HDD på speldator gör ingen märkbar skillnad på själva spelandet, det är inte där flaskhalsen sitter.

 

Skärm... Ska du ha en riktigt bra spelskärm, så gäller en 144Hz variant. Eller åtminstone 100Hz.

Stor, märkbar skillnad från de med färre Hz.

 

------------------

 

Och var gäller SSDn på MPR servern, så har den fungerat klockrent.

Men jag tror inte det hade varit nåt problem om jag inte delat upp systemet.

Det positiva är väl att backuper och annat "stort" inte stör lika mycket eftersom SSD:n är så mycket snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev JJC:

Tänk dig en gubbe som skyfflar sand. Har han en liten sked så måste han skyffla väldig fort för att skyffla ett ton över. Har han en store spade så jobbar han lika hård men får mera gjord.

tänk om han träffar på ett stor sten som han måste ta med skeden? Tvärstopp. Blå skärm i värsta fal.

Det är mera komplicerad än så men principen är samma.

Annat exempel. Kommer du ihåg tråden med vatten tank. Om du installerar rör med diameter 10 mm så får du en viss flöde i rören. Då får du sitta länge och tugga på ditt popcorn

innan hinken blir fylld medan du fyller små glas med vatten som du häller i hinken. Då har du två val, antingen öka flöde eller trycket på vatten.

Trycket ökar du genom att höja hastigheten på vatten / processors hastighet / du för mera vatten.

Ökar du dimensionen på rören till 50 mm så för du mer vatten utan att öka trycket och utan att riskera energi förluster och tillfälliga stopp om någon förorening hamnar i röret. 

 

På riktig så gör processor bara beräkningar som han måste lagra på ett bra sätt utan att behöva flytta på de resultat man har. 

Beräkningar läggs i minnet. Har du för lite minne så måste processor skyffla om platser i minnet för att ha tillgång hela tiden till denna tall han behöver just nu.

Kan processor hämta rätt tal direkt utan att gräva efter den går det snabbt. Behöver han gräva och träffar på ett stor sten så går det långsamt.

 

Hoppas att du förstår. Det är en väldig komplicerad process. Jag skulle vilja rita och berätta för att få det ljusare. I april är jag i CNX så kan jag förklara bättre på Interbar med live musik någon kväll

 

Jodå jag förstår mycket väl hur det fungerar. Min poäng var att jag vid normal websurfing använder endast drygt 1GB av 8 installerde, då spelar det ju ingen roll om jag så hade 32GB installerat. Eftersom vi inte vet vad TS använder datorn till, så får vi anta att han, med tanke på nuvarande utrustning, använder den till just internet och andra normala sysslor. Då räcker det alldeles utmärkt med 4GB.

Därav min rekommendation att han köper till 2GB till sina nuvarande 2, så får han se om det räcker med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎29 at 20:03, skrev wUThai:

Hur gammal är grabben och vilka spel spelar han? Jag personligen lägger ut mer pengar på datorköp. Delvis för att man oftast inte behöver köpa en ny dator utan bara uppgradera grafikkort, processor eller minne. Lådan är också viktig del när det gäller speldatorer den får inte vara för liten då den blir varm. 

 

Verkar bli en Lenovo. Ser ut som något ur Stjärnornas krig.

Tydligen har han engagerat dataexperter från när och fjärran.

Och mamma får glömma det där med max 10 tusen för kalaset.

 

Jag däremot tar mig an ett glas tequila.......

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2017-01-28 at 21:10, skrev Boa52:

Dålig på datorer men har tre eller fyra st vad gör du med din dator som kräver så myket, ladda filmer, spela spel eller vad. I jobbet kan man 

behöva mycket men privat, fast vette fan jag kan ladda ner ritningar och det mesta med en enkel hp. Vist är det era nedladdningar

som tar kraft, porrfilmer eller era lekspel

 

Int fan behöver en sävlig norrlänning en snabb dator int. Det gör han ju bara stressad :scomp:

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎28 at 15:10, skrev Boa52:

Dålig på datorer men har tre eller fyra st vad gör du med din dator som kräver så myket, ladda filmer, spela spel eller vad. I jobbet kan man 

behöva mycket men privat, fast vette fan jag kan ladda ner ritningar och det mesta med en enkel hp. Vist är det era nedladdningar

som tar kraft, porrfilmer eller era lekspel

 

1 timme sedan, skrev Raggmunken:

 

Int fan behöver en sävlig norrlänning en snabb dator int. Det gör han ju bara stressad :scomp:

Men hur kan en HP ersätta en dator! :crazy:

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

En HP borde alla ha 55555

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/11/2017 at 09:06, skrev Soengsang:

En HP borde alla ha 55555

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Du behöver inte vara orolig, tids nog så..... ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...