Jump to content
IGNORERAD

Fråga om systemkameror


Farang

Recommended Posts

Vad jag fattat så använder dom flesta dom automatiska inställningarna på sina systemkameror.

Vad är då fördelen mellan en kompaktkamera och en systemkamera?

Frågan är seriös, jag måste ha ny kamera då min sista "försvann"

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    7

  • Skibi

    3

  • L64

    3

  • jolin

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Farang,

även om kvaliteten på kompaktkamror iag har förbättrats så går det inte att jämföra. Om du vill lära dig ordentligt och utveckla ditt fotande och vill printa bilder så kommer du snabbt känna och se skillnaden.

Många blir "lurade" av Megapixel racet. till exempel 12 megapixel på systemkameran är en helt annan sak än 12 mp på kompaktkameran. Plus mycket annnat.

Lycka till med fotandet!

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kompaktkameror må ha hur mycket pixel som helst. Det hjälper liksom inte om linsen är liten. Bilden blir bara brusigare med mer pixel. Det blir liksom mindre ljus per pixel. Samma resonemang kan för övrigt användas vad gäller mobiltelefoner med kamera. För mig råder det inga tvivel om att bilder från systemkamera i regel blir bättre än från kompaktkamera. Även om det är samma pixelantal.

En systemkamera har betydligt större lins och kan göra mycket större rättvisa åt det mera ljus som passerar när man tar en bild även när man kör på automatik. Det blir också lättare att ta acceptabla bilder utan blixt när det är mörkt. Investeringar i olika objektiv kan dessutom skrivas av över längre tid. Man kan köpa nytt kamerahus men fortfarande använda de äldre objektiven.

Systemkameror är i regel snabbare att starta och ta första och andra bilden med. Jag har ofta förbannat min kompaktkamera som är för långsam!

Jag förespråkar ändå personligen kompaktkamera eftersom jag hatar att ha en tung pjäs hängande över axeln när jag är ute i Thailand. Så mycket bättre med något som går ner i fickan! Men smaken är som baken.

En annan aspekt är att när man har en betydligt billigare kompaktkamera så känns det det mindre oroande att lämna över kameran till vem som helst i Thialand. Man vill ju bland annat ha lite bilder på sig själv och damen! Också kul att se vad thaibarnen gör när de får låna en kamera.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag foresprakar en kombo av bada.

Kompakten att alltid ha med ifall-att drombilden eller ogonblickslaget dyker upp och systemkameran ifall man vet eller forvantar sig att trevliga fototillfallen kommer erbjudas.

Det jag gillar med systemkameran ar att man successivt kan uppgradera sig med battre gluggar osv. och fortsatta utvecklas och hitta nya dimensioner i sitt fotande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad jag fattat så använder dom flesta dom automatiska inställningarna på sina systemkameror.

Vad är då fördelen mellan en kompaktkamera och en systemkamera?

Frågan är seriös, jag måste ha ny kamera då min sista "försvann"

Största skillnaden mellan en kompaktkamera och en systemkamera är väl att den förstnämda är en kamera med dom brister och fördelar den ger. En systemkamera är däremot ett system som går att bygga på, förändra eller byta ut delar av över tid.

Sedan är det ju egentligen svårt att jämföra begreppet system mot kompakt eftersom det finns jäkligt avancerade och bra kompaktkameror samt ganska stelbenta och begränsade system diton.

Ju billigare och mindre systemkamera desto mer menyer måste du stega dig igenom för att ändra någon inställning, ungefär som på dom flesta kompaktkameror. På något dyrare systemmodeller finns det fler knappar på utsidan för snabbare/enklare förändringar av dom mest använda funktionerna. Själv rör jag mest exponeringskorrigering +/- samt ISO inställningarna och bara vid sällsynta tillfällen något som t ex förändrad automatik P, A, S, M -lägen (då man även blir avkrävd bländar och slutartidsjusteringar), fokuseringsautomatiken (aut, cont, singel, man), singel-, själutlösar- eller kulsprutebildtagning. I övrigt så rör jag inte dom inställningar jag redan gjort via menyer från dag 1.

Vad man bör välja beror antagligen på hur intresserad man är att förbättra sitt foto. Är man mycket intresserad av det så blir snart en kompaktkamera begränsande. Finns betydligt fler möjligheter med en system dito. Och kan man inte grunderna i kamerateknik så går dom att läsa sig till relativt snabbt. Finns hur många nybörjarböcker, tidningar och internetsidor om ämnet som helst. Sen kommer dom personliga erfarenheterna av hur det funkar med tiden.

Nackdelarna med system är väl högre pris, mer att kånka på, vilket kanske gör att kameran ligger kvar hemma istället för är med osv.

Så intresset bör nog avgöra, måttligt intresserad = kompakt, mycket intresserad = system.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan man givetvis göra som Wille förespråkar, ha både och. Kompakten är alltid med och systemkameran bara vid speciella tillfällen.

Själv har jag faktiskt tänkt precis så och har därför även en kompakt sedan några år tillbaka. Men jag kan konstatera att jag bara drar runt på systemkameran i alla fall och kompakten ligger och skräpar oanvänd i en låda. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren och slår då alltså till på en ny kompaktkamera.

Att kameran får plats i byxfickan är nog viktigare för mig, än att bilderna skall bli bra i jätteformat.

Hade en Ixus 55 innan, och tyckte dom bilderna den tog dög utmärkt för vanliga pappersfoton.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick testa en Canon G10 på sista resan, fick testa kompisens. Lite större än kompakterna men funkar bra i shorts. Grymma bilder i jämförelse med min Ixus 7,5 och väldig enkel meny. Den känns väl som en mix av system och kompakt kamera. Ska införskaffa en sådan tills nästa resa som komplement. Fast allt hänger ju på finanskrisen..

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fick testa en Canon G10 på sista resan, fick testa kompisens. Lite större än kompakterna men funkar bra i shorts. Grymma bilder i jämförelse med min Ixus 7,5 och väldig enkel meny. Den känns väl som en mix av system och kompakt kamera. Ska införskaffa en sådan tills nästa resa som komplement. Fast allt hänger ju på finanskrisen..

Ja men den såg ju inte så dum ut  :preved:

11312_canon-g10-powershot_jpg07efc594ebb

11312_canon-g10-powershot_jpg07efc594ebb

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja men den såg ju inte så dum ut  :preved:

Runt 6,000 för en G10 med extrabatteri och större minneskort, jämfört med runt 2,500 för en Ixus 90 och samma tillbehör.

Ixus vet jag ju innan att jag kommer vara nöjd med, så kanske dumt ändå  :bag:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Farang, jag har en Ixus 860IS.. jag är supernöjd med den! Bra vidvinkel och riktigt bra kvalité när man filmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Runt 6,000 för en G10 med extrabatteri och större minneskort, jämfört med runt 2,500 för en Ixus 90 och samma tillbehör.

Ixus vet jag ju innan att jag kommer vara nöjd med, så kanske dumt ändå  :bag:

Om du inte tyckte att din förra kamera begränsade dig, så räcker det väl med en motsvarande? Trevligt att ha tre papp kvar att göra annat för...

Jag köpte systemkamera för att min (ändå rätt avancerade) digitalkompakt inte räckte till för mina behov. Nu är det ytterst sällan kameran som är problemet, blir inte bilderna som jag vill ha dem har jag bara mig själv att skylla  :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om du inte tyckte att din förra kamera begränsade dig, så räcker det väl med en motsvarande? Trevligt att ha tre papp kvar att göra annat för...

Japp, min största begränsning är att få tummen ur så att säga och faktiskt knäppa av bilderna. Behöver då antingen en kamera som går lätt ned i fickan, eller ett schabrak som man hänger runt halsen. Är rädd bara för att en systemkamera skulle bli kvar på rummet istället... Samt MYCKET trevligare att lägga mellanskillnaden på nått annar istället

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Farang. Innan du köper kompaktkamera så kolla så du får bra vidvinkel, 28mm eller bättre. Kolla också hur långt

blixten gå i vidvinkelläge. En del går bara 3 meter andra över 6 meter. Längden har betydelse.

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Nutteman.

Hade en Ixus innan, en gammal 55'a. Lärde mig rätt snabbt på den att utomhus vid halvdunkel så funkade det bäst helt utan blixt. Kameran anpassade sig på nått sätt så bilderna blev ljusa trots mörkret (eller hur jag nu ska förklara vad jag menar). Med blixt så blev bilderna helkass bara efter ett par meter bort.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Japp, min största begränsning är att få tummen ur så att säga och faktiskt knäppa av bilderna. Behöver då antingen en kamera som går lätt ned i fickan, eller ett schabrak som man hänger runt halsen. Är rädd bara för att en systemkamera skulle bli kvar på rummet istället... Samt MYCKET trevligare att lägga mellanskillnaden på nått annar istället

Vet precis hur du känner. Det gäller att få tummen ur... det är alltför lätt att tänka "nja, det är väl inget speciellt med den här situationen". Med lite självdisciplin tar jag ändå fram kameran och tar ett antal bilder även om det inte känns särskilt angeläget.

I efterhand är jag dock mycket glad för att jag har dessa bilder. Senare omständigheter kan göra vissa bilder mycket intressanta!

Vad gäller systemkamera kan jag bara säga så här. Är du nyfiken på möjligheterna med en sådan tycker jag du ska köpa en, i den mån du har råd med det. Misstänker du att du inte kommer att orka sätta dig in i alla finesser så är det bortkastade pengar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Farang, ta ett kik på nedanstående nya IXUS.Skall själv köpa en sådan snart.Den rosa varianten kanske passar dig  ;)

http://www.cyberphot...icle=Ixus110bla

Minneskort och extra batteri införskaffas till riktigt bra pris på Tradera.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är mycket roligare att ta kort med systemkamera. Jag är verkligen ingen mästerfotograf men jag anser att framförallt porträtt blir mycket bättre med riktiga kameror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker det är mycket roligare att ta kort med systemkamera. Jag är verkligen ingen mästerfotograf men jag anser att framförallt porträtt blir mycket bättre med riktiga kameror.

Det blir ett sämre skärpedjup med den stora kameran, vilket är en fördel vid porträttfoto.

Ett exempel är den här bilden på svärmor, som tillkom som smygfoto, mycket hastigt och oarrangerat. Som en följd, finns en godispåse i förgrunden, och svärfar i bakgrunden. Hade inte skärpedjupet varit så grunt hade bilden blivit totalt omöjlig.

IMG_3077_sm.jpg

Men "riktig kamera"?  Så dåliga är inte digitalkompakterna..  Här har min fru tagit en bild av sin systerdotter. Kameran är en Samsung-lågpris-nånting (S730 tror jag) köpt för 700 spänn på MediaMarkt...  helautomatiken klarade av alldeles själv att lägga oskärpa på bakgrunden, som dock är rätt långt bort.

Men kameran tar god tid på sig, en sån här bild kräver således att den avporträtterade personen står still. Här är också ljusförhållandena betydligt snällare än på bilden ovan.

S7300715sm900.jpg

Tittar man nära så ser man förstås att det inte blir riktigt 100%-ig bildkvalitet, detta är ändå ISO 80..  Här är fullstorlek på ena ögat. När det blir mörkare och kameran går upp på högre ISO-tal blir bilderna rätt brusiga om man tittar på dem i fullstorlek. Men för Internetbruk duger de utmärkt.

S7300715crop.jpg

Jag tror att de flesta klarar sig alldeles utmärkt med den här sortens kamera, kanske ett eller ett par strån vassare men det får man för ett par tusenlappar.

Annars går det bra att köpa en trasig Canon 350D av mig. Den ska bara gå sönder först, innan dess säljer jag den inte  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Efter mycket om och men där jag först blev tipsad om en Sony till bra pris, och sedan blev

tipsad om en Ixus till ett något högre pris, så slutade det med att jag köpte bägge två  :bag:

Får Ixusen om ett par veckor samt att säljaren av Sony'n åker snart till Phuket. Där skall han posta kameran till en brud som jag ringer nästan dagligen, så kan hon maila bilder till mig om inte kameran tappas. (hamnar på pantbanken)

Dessa 2 blev det till slut, pris totalt 2,600 och jag tror vi blir nöjda bägge 2. :)

11509_1011262971_jpg66a2df6c4a074987be3b

11510_IXUS_970_IS_492f9434d2da0_jpg0b23f

11509_1011262971_jpg66a2df6c4a074987be3b

11510_IXUS_970_IS_492f9434d2da0_jpg0b23f

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Quote

Någon som vet något om Canon Digital IXUS 100 IS?

http://www.prisjakt.kt.php?p=403511

Jag vet ingenting  ;)   men har tittat på den modellen också, verkar jäkligt smäcker.

Men jag har blivit övertygad av diverse löst folk att vidvinkel kan vara bra att ha så 110-an för mig.

Jag har alltid förlitat mig på Cyberphoto, du kanske redan har kikat där men här är länken iaf: http://www.cyberphot...le=ixus100svart

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vet ingenting  ;)   men har tittat på den modellen också, verkar jäkligt smäcker.

Men jag har blivit övertygad av diverse löst folk att vidvinkel kan vara bra att ha så 110-an för mig.

Jag har alltid förlitat mig på Cyberphoto, du kanske redan har kikat där men här är länken iaf: http://www.cyberphot...le=ixus100svart

Ahaa...tack för tipset! Nu blev man ju ändå mer fundersam på vilken man ska välja. Vidvinkel och 4x zoom gör ju 110:an intressant. Såg dock någon recension där man klagade på att den kändes plastig. Kan låta som detaljer, jag vet, men kan vara irriterande faktiskt. Min första tanke när jag fick hem min Creative Zen - mp3:a var att nästa gång  blir det en iPOD igen just på grund av Creatives plastiga känsla.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu en Canon PowerShot sx10 is och är nöjd med den, superzoom med vidvinkel!  :spiteful:

Men, men!

Sugen på system:

Canon EOS 500D.

http://www.letsgodig...canon-eos-500d/

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...