Jump to content
IGNORERAD

Thailändska betalningssystemet PromptPay lanseras


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det elektroniska systemet för överföring av pengar vid namn PromptPay kommer sparkas igång i Thailand på fredag, efter att ha skjutits fram bara dagar innan den planerade lanseringen i oktober.
Tjänsten kommer låta konsumenter överföra pengar till varandra och befinner sig nu i sin sista testfas. En anonym källa uppger att tester med stora överföringar och andra transaktioner gått smidigt, och så även säkerhetstestet. PromptPay försenades i oktober på grund av ett "tekniskt fel", som sades vara orsakat av skillnaderna i systemen mellan lokala banker och Storbritannienbaserade VocaLink, som man anlitat för att utveckla PromptPay.
PromptPays tjänst för överföringar från staten till invånare har redan lanserats, och kommer bland annat användas för att betala ut skatteåterbäringar. Mellan konsumenter kommer det vara gratis att överföra upp till 5,000 baht, kosta max två baht att överföra upp till 30,000 baht, max fem baht att överföra upp till 100,000 baht och max tio baht att överföra över 100,000 baht. Transaktioner mellan banker kostar 10-15 baht per transaktion.

 

2190405.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som sett någon beskrivning över hur det skall fungera rent praktiskt? Jag har letat men inte sett någonting. Enligt reklamen skall det räcka med att man känner till den andra partens telefonnummer för att skicka.  Vad finns det för säkerhetsfunktioner, om min telefon skulle komma bort vill man ju inte att vem som helst skall kunna skicka iväg mina pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...