Jump to content
Moipenyang

Småhus

Recommended Posts

Kenneth4618

5555555555 Herr Tennsoldat kommer aldrig att ge sig för han har alltid rätt och ska alltid ha sista ordet :haha:

• Fint 4

Surin P3

Återgå gärna till ämnet om det går. :)

• Skål 1
  • Fint 5

Guest wUThai

Inte en endaste tråd kommer undan TV. Nog fan ska han in och mästra överallt! Är inte du i Thailand på semester? Släpp MPR för helvete och sätt på frugan eller ut och se dig omkring istället för att sitta och försöka visa dig världsbäst på allt! Det är ta mig fan tragikomiskt! 

Batting
3 timmar sedan, skrev Krille:

Just "trähusen" är i första hand en statussymbol och jag tror inte att de är så lämpliga om du söker ett enkelt och billigt övernattningshus. Dels för att de är dyra jämfört med normala hus men också för att de kommer att kräva en hel del underhåll.

/Krille

Vad består normala Thai-hus av då, bambu, Korrigerad plåt och pressening?  :28:

Boa52
1 minut sedan, skrev Nicholas:

Dom 45x70 bauhaus furu reglar jag skeppade till Thailand för att hålla fast saker i containern käkade termiterna upp på nolltid.

Mjukt.

Kärnfuru var det förvisso icke.

Utan att låta som en mäster alla djur behöver vatten, finns inte det i virket eller nära inga skadedjur

• Fint 2

lauri

Bara en liten notis mellan dom olika termitangreppen:

Det här var första sökträffen på small traditional thai wood house med google:

http://thailannahome.com/prices.html

Var det något sådant som söktes av TS?

• Fint 1

SWED THAI
4 timmar sedan, skrev thomas001:

Varför inte en Svensk friggebod från Småland.

friggebod.jpg

Vad har du för färg på friggeboden? Kan vara den som gör att du inte har termit angrepp. Takstolar som levereras till Tyskland är baselit behandlade. Även Moelven leverarar plyfaskivor som är baselitbehandlade. Färgen på din bod har samma färgton som baseliten. Baselit används mot skadeinsekter. Man brukar säga doppat virke. Vi hade uppe frågan med en kund från Sydafrika angående termiter. Platta på mark så läger man ut syllen och sticker in en plåt som är bockad 45 grader mellan syllen och plattan. Termiten ska inte kunna ta sig runt den lutningen. 

Snygg bod som du har.

Mvh. SWED THAI

• Fint 3

Boa52
7 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Vad har du för färg på friggeboden? Kan vara den som gör att du inte har termit angrepp. Takstolar som levereras till Tyskland är baselit behandlade. Även Moelven leverarar plyfaskivor som är baselitbehandlade. Färgen på din bod har samma färgton som baseliten. Baselit används mot skadeinsekter. Man brukar säga doppat virke. Vi hade uppe frågan med en kund från Sydafrika angående termiter. Platta på mark så läger man ut syllen och sticker in en plåt som är bockad 45 grader mellan syllen och plattan. Termiten ska inte kunna ta sig runt den lutningen. 

Snygg bod som du har.

Mvh. SWED THAI

Vist kan man impregnera alla träslag för skade djur, det har gjorts förut men blir absolut inte bra för dom som använder virket och miljön

SWED THAI
1 minut sedan, skrev Boa52:

Vist kan man impregnera alla träslag för skade djur, det har gjorts förut men blir absolut inte bra för dom som använder virket och miljön

Doppat står de eller? Är ju godkännt.

Mvh. SWED THAI

• Fint 1

Tommy

Varför inte en Svensk friggebod från Småland.

friggebod.jpg

Har pratat med flera som importerar furu från Skandinavien. Bl.a Norsk  Skog som är en mycket stor importör.

Alla säger samma sak...Thailändska termiter gillar inte Skandinavisk furu. Eller tall som det heter egentligen.

Där vår friggebod står i dagsläget...finns massor av termiter som käkar teak i högsta välmåga,men inte ett endaste angrepp på vårt lilla hus.

Bortsett från vad det är för träslag, så behöver termiter en "Väg" från marken upp till huset eftersom de inte gillar att vistas ute i det fria, de klarar dåligt gjutet betong, där de helt enkelt hittar gångar upp till trät.

De kan också ta sej upp genom växtlighet som ligger emot huset, så se till att hålla det fritt närmast kåken.

Det dummaste som finns är att gjuta ner träbalkar (tex för trappor eller pelare i hemmet) i marken, då har termiterna en ätbar motorväg till resten av huset, tyvärr byggs det fortfarande så ibland i Thailand, speciellt i diverse snabbyggda projekt.

Det klart bästa är att ställa kåken på homogena balkar (betong som är tät funkar), en bit upp från marken, för då hittar termiterna inte huset.

Så Thomas, står inte din Friggebod en bit ovan mark, på cementfyllda plast rör? Det ser ut så, avsiktligt eller inte, i så fall har boden ett bra skydd!

Mina kommentarer ovan, kommer från en god vän som är Australiensare, och de är vana vid termiter hemifrån (alltså inte googlat).

MVH Tommy

• Fint 2

Wangthong
3 timmar sedan, skrev thomas001:

Du sågade min bild och mitt påstående att TS ev. kan inhandla en friggebod från Sverige med att nordisk furu/tall omedelbart käkas upp av termiter. Men snälla rara ge dig nu!! Jag har en tioårig friggebod utan termitangrepp!!! Har fått bekräftat från andra importorer att dom har samma uppfattning!!!!!!!!!!!!

Ev. har alla vi fel(inte bara jag utan importorer som tar hit skeppslaster av furu/tall varje dag)....och du har rätt. Men som sagt var,du är välkommen att bevisa att jag har fel!

Mycket trevligt bygge!

Finns det någon möjlighet att stolparna som boden står på hindrar termiterna att komma upp?

26 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Snygg bod som du har.

Mvh. SWED THAI

Intressant, jag har också hört (för många år sedan) av några som exporterat furu till thai att de måste behandla mot termiter.

• Fint 1

Boa52
58 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Doppat står de eller? Är ju godkännt.

Mvh. SWED THAI

Mycket som är godkännt, doppat eller impregnerat samma sak, skydd mot skadedjur och inte hälsosamt för oss heller

Boa52
46 minuter sedan, skrev Tommy:

Bortsett från vad det är för träslag, så behöver termiter en "Väg" från marken upp till huset eftersom de inte gillar att vistas ute i det fria, de klarar dåligt gjutet betong, där de helt enkelt hittar gångar upp till trät.

De kan också ta sej upp genom växtlighet som ligger emot huset, så se till att hålla det fritt närmast kåken.

Det dummaste som finns är att gjuta ner träbalkar (tex för trappor eller pelare i hemmet) i marken, då har termiterna en ätbar motorväg till resten av huset, tyvärr byggs det fortfarande så ibland i Thailand, speciellt i diverse snabbyggda projekt.

Det klart bästa är att ställa kåken på homogena balkar (betong som är tät funkar), en bit upp från marken, för då hittar termiterna inte huset.

Så Thomas, står inte din Friggebod en bit ovan mark, på cementfyllda plast rör? Det ser ut så, avsiktligt eller inte, i så fall har boden ett bra skydd!

Mina kommentarer ovan, kommer från en god vän som är Australiensare, och de är vana vid termiter hemifrån (alltså inte googlat).

MVH Tommy

Det vet väl alla som bor på landet håll rent runt huset så klarar man sej ifrån skadedjur. Sen skriver du gjuta ner träbalkar helt klart blir det fuktigt trä då

och det handlar inte om dom hittar in eller inte, ingen mat och fukt inga skadedjur

Tommy
51 minuter sedan, skrev Boa52:

Det vet väl alla som bor på landet håll rent runt huset så klarar man sej ifrån skadedjur. Sen skriver du gjuta ner träbalkar helt klart blir det fuktigt trä då

och det handlar inte om dom hittar in eller inte, ingen mat och fukt inga skadedjur

Jag skrev att det fortfarande byggs så.

Termiterna letar sej bara in om de har vägar genom marken eller genom trä.

MVH Tommy

• Fint 3

svampen
6 timmar sedan, skrev Tallviking:

Jag skrev den här raden:

Hävdar inte att du ljuger men jag tror det finns väldigt delade meningar bland experter världen över om termiter

Hur får du det till att jag försöker bevisa att du har fel ?

Ge Dig någon gång Baltazar!!!!

• Fint 1