Jump to content
IGNORERAD

Småhus


Moipenyang

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Krille:

Just "trähusen" är i första hand en statussymbol och jag tror inte att de är så lämpliga om du söker ett enkelt och billigt övernattningshus. Dels för att de är dyra jämfört med normala hus men också för att de kommer att kräva en hel del underhåll.

 

/Krille

Vi håller på och bygger ett litet komplex med cafe/mathak bla annat och vill ha nått sjysst utseendemässigt för nån som sover över där. Ska byggas bungalows senare också men behöver nån snabb lösning nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    9

  • thomas001

    8

  • Boa52

    8

  • SWED THAI

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Du ser. Inte ens experter inom USA är ense !

Experterna kanske ser skillnad på långsamväxande Svensk fura och Southern yellow pine vilket inte du verkar göra eftersom du gör den jämförelsen. Skillnad som natt och dag juh.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev thomas001:

Ledsen. Jag kan både läsa och skriva! Var vänlig att inte ha lågvatten som personangrepp när du blir inmålad i ett horn!

 

Kan påminna dig om att du hävdade i ditt forsta inlägg:  mumma for termiter!

 

Jag skrev den här raden:

 

Hävdar inte att du ljuger men jag tror det finns väldigt delade meningar bland experter världen över om termiter

 

Hur får du det till att jag försöker bevisa att du har fel ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Experterna kanske ser skillnad på långsamväxande Svensk fura och Southern yellow pine vilket inte du verkar göra eftersom du gör den jämförelsen. Skillnad som natt och dag juh.

 

Fritz..

 

Tänkte mer på påståendet om teak också som var tvärt emot andras påstående

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev thomas001:

Och var står det att dom gillar Svensk furu. Orkar inte tjata med dig mer. Du är välkommen alla dagar i veckan för att att kolla vår tioåriga friggebod. Hittar du termitangrepp på den,så bjuder jag på boende,middag och så mycket du orkar att äta och dricka.

Svensk furu är poröst virke så var jag termit skulle jag angripa det före teak, Celulosa finns i båda träslagen,

fukthalten avgör som alla andra djur behöver dom vatten

Link to comment
Dela på andra sajter

5555555555 Herr Tennsoldat kommer aldrig att ge sig för han har alltid rätt och ska alltid ha sista ordet :haha:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte en endaste tråd kommer undan TV. Nog fan ska han in och mästra överallt! Är inte du i Thailand på semester? Släpp MPR för helvete och sätt på frugan eller ut och se dig omkring istället för att sitta och försöka visa dig världsbäst på allt! Det är ta mig fan tragikomiskt! 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Krille:

Just "trähusen" är i första hand en statussymbol och jag tror inte att de är så lämpliga om du söker ett enkelt och billigt övernattningshus. Dels för att de är dyra jämfört med normala hus men också för att de kommer att kräva en hel del underhåll.

 

/Krille

Vad består normala Thai-hus av då, bambu, Korrigerad plåt och pressening?  :28:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Dom 45x70 bauhaus furu reglar jag skeppade till Thailand för att hålla fast saker i containern käkade termiterna upp på nolltid.

Mjukt.

Kärnfuru var det förvisso icke.

Utan att låta som en mäster alla djur behöver vatten, finns inte det i virket eller nära inga skadedjur

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev thomas001:

Varför inte en Svensk friggebod från Småland.

 

friggebod.jpg

Vad har du för färg på friggeboden? Kan vara den som gör att du inte har termit angrepp. Takstolar som levereras till Tyskland är baselit behandlade. Även Moelven leverarar plyfaskivor som är baselitbehandlade. Färgen på din bod har samma färgton som baseliten. Baselit används mot skadeinsekter. Man brukar säga doppat virke. Vi hade uppe frågan med en kund från Sydafrika angående termiter. Platta på mark så läger man ut syllen och sticker in en plåt som är bockad 45 grader mellan syllen och plattan. Termiten ska inte kunna ta sig runt den lutningen. 

Snygg bod som du har.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Vad har du för färg på friggeboden? Kan vara den som gör att du inte har termit angrepp. Takstolar som levereras till Tyskland är baselit behandlade. Även Moelven leverarar plyfaskivor som är baselitbehandlade. Färgen på din bod har samma färgton som baseliten. Baselit används mot skadeinsekter. Man brukar säga doppat virke. Vi hade uppe frågan med en kund från Sydafrika angående termiter. Platta på mark så läger man ut syllen och sticker in en plåt som är bockad 45 grader mellan syllen och plattan. Termiten ska inte kunna ta sig runt den lutningen. 

Snygg bod som du har.

 

Mvh. SWED THAI

Vist kan man impregnera alla träslag för skade djur, det har gjorts förut men blir absolut inte bra för dom som använder virket och miljön

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Vist kan man impregnera alla träslag för skade djur, det har gjorts förut men blir absolut inte bra för dom som använder virket och miljön

Doppat står de eller? Är ju godkännt.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev thomas001:

Varför inte en Svensk friggebod från Småland.

 

friggebod.jpg

 

4 timmar sedan, skrev thomas001:

Har pratat med flera som importerar furu från Skandinavien. Bl.a Norsk  Skog som är en mycket stor importör.

Alla säger samma sak...Thailändska termiter gillar inte Skandinavisk furu. Eller tall som det heter egentligen.

Där vår friggebod står i dagsläget...finns massor av termiter som käkar teak i högsta välmåga,men inte ett endaste angrepp på vårt lilla hus.

Bortsett från vad det är för träslag, så behöver termiter en "Väg" från marken upp till huset eftersom de inte gillar att vistas ute i det fria, de klarar dåligt gjutet betong, där de helt enkelt hittar gångar upp till trät.

De kan också ta sej upp genom växtlighet som ligger emot huset, så se till att hålla det fritt närmast kåken.

Det dummaste som finns är att gjuta ner träbalkar (tex för trappor eller pelare i hemmet) i marken, då har termiterna en ätbar motorväg till resten av huset, tyvärr byggs det fortfarande så ibland i Thailand, speciellt i diverse snabbyggda projekt.

 

Det klart bästa är att ställa kåken på homogena balkar (betong som är tät funkar), en bit upp från marken, för då hittar termiterna inte huset.

 

Så Thomas, står inte din Friggebod en bit ovan mark, på cementfyllda plast rör? Det ser ut så, avsiktligt eller inte, i så fall har boden ett bra skydd!

 

Mina kommentarer ovan, kommer från en god vän som är Australiensare, och de är vana vid termiter hemifrån (alltså inte googlat).

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev thomas001:

 Du sågade min bild och mitt påstående att TS ev. kan inhandla en friggebod från Sverige med att nordisk furu/tall omedelbart käkas upp av termiter. Men snälla rara ge dig nu!! Jag har en tioårig friggebod utan termitangrepp!!! Har fått bekräftat från andra importorer att dom har samma uppfattning!!!!!!!!!!!!

 

Ev. har alla vi fel(inte bara jag utan importorer som tar hit skeppslaster av furu/tall varje dag)....och du har rätt. Men som sagt var,du är välkommen att bevisa att jag har fel!

Mycket trevligt bygge!

Finns det någon möjlighet att stolparna som boden står på hindrar termiterna att komma upp?

 

26 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Vad har du för färg på friggeboden? Kan vara den som gör att du inte har termit angrepp. Takstolar som levereras till Tyskland är baselit behandlade. Även Moelven leverarar plyfaskivor som är baselitbehandlade. Färgen på din bod har samma färgton som baseliten. Baselit används mot skadeinsekter. Man brukar säga doppat virke. Vi hade uppe frågan med en kund från Sydafrika angående termiter. Platta på mark så läger man ut syllen och sticker in en plåt som är bockad 45 grader mellan syllen och plattan. Termiten ska inte kunna ta sig runt den lutningen. 

Snygg bod som du har.

 

Mvh. SWED THAI

Intressant, jag har också hört (för många år sedan) av några som exporterat furu till thai att de måste behandla mot termiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Doppat står de eller? Är ju godkännt.

 

Mvh. SWED THAI

Mycket som är godkännt, doppat eller impregnerat samma sak, skydd mot skadedjur och inte hälsosamt för oss heller

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Tommy:

 

Bortsett från vad det är för träslag, så behöver termiter en "Väg" från marken upp till huset eftersom de inte gillar att vistas ute i det fria, de klarar dåligt gjutet betong, där de helt enkelt hittar gångar upp till trät.

De kan också ta sej upp genom växtlighet som ligger emot huset, så se till att hålla det fritt närmast kåken.

Det dummaste som finns är att gjuta ner träbalkar (tex för trappor eller pelare i hemmet) i marken, då har termiterna en ätbar motorväg till resten av huset, tyvärr byggs det fortfarande så ibland i Thailand, speciellt i diverse snabbyggda projekt.

 

Det klart bästa är att ställa kåken på homogena balkar (betong som är tät funkar), en bit upp från marken, för då hittar termiterna inte huset.

 

Så Thomas, står inte din Friggebod en bit ovan mark, på cementfyllda plast rör? Det ser ut så, avsiktligt eller inte, i så fall har boden ett bra skydd!

 

Mina kommentarer ovan, kommer från en god vän som är Australiensare, och de är vana vid termiter hemifrån (alltså inte googlat).

 

 

MVH Tommy

Det vet väl alla som bor på landet håll rent runt huset så klarar man sej ifrån skadedjur. Sen skriver du gjuta ner träbalkar helt klart blir det fuktigt trä då

och det handlar inte om dom hittar in eller inte, ingen mat och fukt inga skadedjur

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Boa52:

Det vet väl alla som bor på landet håll rent runt huset så klarar man sej ifrån skadedjur. Sen skriver du gjuta ner träbalkar helt klart blir det fuktigt trä då

och det handlar inte om dom hittar in eller inte, ingen mat och fukt inga skadedjur

Jag skrev att det fortfarande byggs så.

Termiterna letar sej bara in om de har vägar genom marken eller genom trä.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Jag skrev den här raden:

 

Hävdar inte att du ljuger men jag tror det finns väldigt delade meningar bland experter världen över om termiter

 

Hur får du det till att jag försöker bevisa att du har fel ?

Ge Dig någon gång Baltazar!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Mysko

 

Väldigt många seriösa forskare hävdar att just tall och gran är det som Termiter föredrar

 

Tar ett exempel från Jordbruksdepratementet i USA:

When termites were given no choice but to consume just one variety of wood for 6 weeks, six of the woods—redwood, Brazilian jatoba, Peruvian walnut, Honduran mahogany, Alaska yellow cedar, and teak—showed some level of natural resistance and caused an average of better than 75 percent termite mortality. Termites found southern yellow pine and spruce the most palatable and teak the least palatable.

 

https://agresearchmag.ars.usda.gov/2015/nov/termites/

 

Du tror inte det kan vara lite skillnad på vad nordamerikanska termiter gillar mot vad SEA-termiter gillar i matväg?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Moipenyang:

Vi håller på och bygger ett litet komplex med cafe/mathak bla annat och vill ha nått sjysst utseendemässigt för nån som sover över där. Ska byggas bungalows senare också men behöver nån snabb lösning nu.

 

Trodde bara det var ett enkelt hus för en "nattvakt" och då kanske det var lite överkurs. Men har ni ett litet komplex och söker något som ser bra ut så borde det passa perfekt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wangthong:

Mycket trevligt bygge!

Finns det någon möjlighet att stolparna som boden står på hindrar termiterna att komma upp?

 

Intressant, jag har också hört (för många år sedan) av några som exporterat furu till thai att de måste behandla mot termiter.

Läste om det också. Thai tjej från Eskilstuna som var inblandad i detta med svensk exportör av trävarumaterial. Det var bilder på något bad som virket genomgick.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Boa52:

Mycket som är godkännt, doppat eller impregnerat samma sak, skydd mot skadedjur och inte hälsosamt för oss heller

Tryckimpregnerat är väl mot röta?  Baseliten mot skadeinsekter. Baselit framställs av borsyra. Googla på de du. används även

som konserveringsmedel E-284

Träspriten du dricker är inte hälsosam.

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Läste om det också. Thai tjej från Eskilstuna som var inblandad i detta med svensk exportör av trävarumaterial. Det var bilder på något bad som virket genomgick.

 

Mvh. SWED THAI

Hon kan ha varit inblandad. Det jag tänkte på var Jämtlamell eller någon annan av Persson invest's träföretag som satsade på att öka exporten till Thailand. 

http://www.jamtlamell.se/

Det här var runt milleniumskiftet som jag pratade med en anställd i företaget. Tanken var då att utföra det i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...