Jump to content
IGNORERAD

Kinas investeringar växer i Thailand


flebbe

Recommended Posts

Verkar som Kinesiska företag investerar mer och mer i Thailand. Lägger produktion i landet. Känns som USA tappar mark mer och mer I Thailand.

 

(BangkokPost): Chinese investment in Thailand is set to grow further next year as both large and small and medium-sized enterprises (SMEs) have expressed their interest in using Thailand as a production base in Asean, says the Industry Ministry.

 

http://emergingtrendsadvisors.com/2017/01/17/chinese-foreign-investment-Thailand-increase/

Ändrades av flebbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är väl en konsekvens av att USA, EU, Australien, Japan och Kanada ligger lågt med sina investeringar och inte vill samarbeta med juntan, detta öppnar ju för länder som Kina, Ryssland och Nord-Korea som samtliga har ökat sitt samarbete med Thailand på olika plan efter kuppen och införandet av diktatur.

Kina har flyttat fram sina positioner rejält på Vöst bekostnad, men jag tycker ändå att USA och dom övriga gör rätt som avstår vissa investeringar, avstår samarbete och även har dragit ned på militärt samarbete.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Thailand är en kinesisk koloni svårare är det inte..

Hej

Det har det väl varit ganska länge, nästan alla i parlamentet är ju normalt etniska Kineser, nästan alla större företag ägs av etniska Kineser, guld och ädelstenshandeln domineras totalt av etniska Kineser, likaså handeln med ris ifrån uppköpare till exportör o.s.v.

 

Dessutom är det ju till allra största delen etniska Kineser som ligger bakom kuppen och som anser sig tjäna på att landets demokratisering hindras, när nu andra länder vänder Thailand ryggen har ju Kineserna en jättestor möjlighet att öka sitt inflytande i Thailand ännu mer och då inte minst stärka banden med sina landsmän i hemlandet Kina.

 

Själv är jag lite oroad av att Kinesernas inflytande ökar ändå mer, tycker väl att den folkgruppen redan före kuppen 2014 hade ett oproportionerligt stort inflytande och mycket makt sett till sin relativt lilla andel av befolkningen, en mer jämn fördelning av inflytandet mellan folkgrupperna hade säkert varit sundare och fungerat enande för landet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Isan Lover said:

Hej

Det är väl en konsekvens av att USA, EU, Australien, Japan och Kanada ligger lågt med sina investeringar och inte vill samarbeta med juntan, detta öppnar ju för länder som Kina, Ryssland och Nord-Korea som samtliga har ökat sitt samarbete med Thailand på olika plan efter kuppen och införandet av diktatur.

Kina har flyttat fram sina positioner rejält på Vöst bekostnad, men jag tycker ändå att USA och dom övriga gör rätt som avstår vissa investeringar, avstår samarbete och även har dragit ned på militärt samarbete.

Mvh isan lover

 

 

Nej; Västvärlden och Japan ligger inte lågt med sina investeringar i Thailand pga juntan, jag kan äta en friterad gecko för varje företag som har ställt in en investering pga den anledningen. Västerländska och japanska företag investerar fortfarande i Thailand men de är alla etablerade industriländer och de flesta kom hit för många decennier sedan. De har inga problem att idag investera i Kina och Vietnam så att de skulle bry sig om att Thailand för tillfället skiftat från en pseudodemokrati till en militärdiktatur är givetvis önsketänkande från din sida.

 

Kinesiska företag har fram till för ett fåtal år sedan fokuserat på att expandera på hemmaplan; när europeiska kom till Thailand på 80- och 90-talet så fanns dessa kinesiska företag inte ens. Nu handlar det om åtkomst till Aseans inre marknad samt undgå USAs och Eurapas importtullar och då passar givetvis Thailand med sina låga löner bra men också Indonesien och de flesta andra länderna i Asean. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
51 minuter sedan, skrev Atom:

 

Nej; Västvärlden och Japan ligger inte lågt med sina investeringar i Thailand pga juntan, jag kan äta en friterad gecko för varje företag som har ställt in en investering pga den anledningen. Västerländska och japanska företag investerar fortfarande i Thailand men de är alla etablerade industriländer och de flesta kom hit för många decennier sedan. De har inga problem att idag investera i Kina och Vietnam så att de skulle bry sig om att Thailand för tillfället skiftat från en pseudodemokrati till en militärdiktatur är givetvis önsketänkande från din sida.

 

Kinesiska företag har fram till för ett fåtal år sedan fokuserat på att expandera på hemmaplan; när europeiska kom till Thailand på 80- och 90-talet så fanns dessa kinesiska företag inte ens. Nu handlar det om åtkomst till Aseans inre marknad samt undgå USAs och Eurapas importtullar och då passar givetvis Thailand med sina låga löner bra men också Indonesien och de flesta andra länderna i Asean. 

Hej

Du kan ju välja att kalla det önsketänkande ifrån min sida men faktum är ju trots allt att samtliga dessa länder har uttalat sig emot kuppen, diktaturen och juntan samt påtalat att detta kommer att påverka både det militära samarbetet negativt och att investeringsviljan kommer att påverkas negativt fram tills dess att landet åter tillåter fria val och återinför demokratin.

Hur allvarligt och hur mycket dessa uttalanden påverkar i verkligheten är ju svårt att säga med säkerhet, men många och då inte minst ekonomer och s.k experter menar ju ändå att västs ovilja till samarbete med juntan har öppnat möjligheter för länder som Kina, Ryssland och Nord Korea som nu fyller dom luckor väst har lämnat öppna.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du kan ju välja att kalla det önsketänkande ifrån min sida men faktum är ju trots allt att samtliga dessa länder har uttalat sig emot kuppen, diktaturen och juntan samt påtalat att detta kommer att påverka både det militära samarbetet negativt och att investeringsviljan kommer att påverkas negativt fram tills dess att landet åter tillåter fria val och återinför demokratin.

Hur allvarligt och hur mycket dessa uttalanden påverkar i verkligheten är ju svårt att säga med säkerhet, men många och då inte minst ekonomer och s.k experter menar ju ändå att västs ovilja till samarbete med juntan har öppnat möjligheter för länder som Kina, Ryssland och Nord Korea som nu fyller dom luckor väst har lämnat öppna.

Mvh isan lover 

Vilka luckor är det som lämnats öppna?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Isan Lover:

påverkas negativt fram tills dess att landet åter tillåter fria val och återinför demokratin.

Så du menar att t.e.x. Kina är ett under av demokrati och att de har fria val och demokrati

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Franson.. En lucka är att USA dragit ner på det militära samarbetet med Thailand. Kina och Ryssland fyller upp med sin vapenexport till Thailand nu.

 

En annan är att Europa nu dragit sig tillbaka inom den thailändska byggsektorn. Kina och Japan fyller upp där nu.

 

Tidigare var USA och Europa ledande i Thailand inom dessa branscher.

Jag syftar på större projekt tex järnvägar

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, Isan Lover said:

Hej

Du kan ju välja att kalla det önsketänkande ifrån min sida men faktum är ju trots allt att samtliga dessa länder har uttalat sig emot kuppen, diktaturen och juntan samt påtalat att detta kommer att påverka både det militära samarbetet negativt och att investeringsviljan kommer att påverkas negativt fram tills dess att landet åter tillåter fria val och återinför demokratin.

Hur allvarligt och hur mycket dessa uttalanden påverkar i verkligheten är ju svårt att säga med säkerhet, men många och då inte minst ekonomer och s.k experter menar ju ändå att västs ovilja till samarbete med juntan har öppnat möjligheter för länder som Kina, Ryssland och Nord Korea som nu fyller dom luckor väst har lämnat öppna.

Mvh isan lover 

 

Investeringsviljan påverkas av stabilitet och förväntad ekonomisk tillväxt och där skulle givetvis en diktatur kunna påverka negativt men jämfört med förutsättningarna innan kuppen så har det nog snarare förändrats till det bättre i de flesta investerares ögon; även om det fortfarande inte är bra och förmodligen inte kommer bli bättre så länge en relativt inkompetent junta sitter vid makten.

 

Självklart säger västerländska regeringschefer att juntor är dåligt och demokrati är bra men tror du det påverkar någon investerare? Du är en rätt pragmatisk person så jag är rätt säker på att du förstår att ingen kunde bry sig mindre.

 

Menar du verkligen att några Nordkoreanska företag har tagit vid där ett tyskt eller australiensiskt företag dragit sig ur? 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev Atom:

 

Investeringsviljan påverkas av stabilitet och förväntad ekonomisk tillväxt och där skulle givetvis en diktatur kunna påverka negativt men jämfört med förutsättningarna innan kuppen så har det nog snarare förändrats till det bättre i de flesta investerares ögon; även om det fortfarande inte är bra och förmodligen inte kommer bli bättre så länge en relativt inkompetent junta sitter vid makten.

 

Självklart säger västerländska regeringschefer att juntor är dåligt och demokrati är bra men tror du det påverkar någon investerare? Du är en rätt pragmatisk person så jag är rätt säker på att du förstår att ingen kunde bry sig mindre.

 

Menar du verkligen att några Nordkoreanska företag har tagit vid där ett tyskt eller australiensiskt företag dragit sig ur? 

Hej

Jag tror faktiskt att dom s,k experterna på området som uttalar sig i ämnet har lite rätt, det är nog ingen slump att länder som Kina, Ryssland och Nord Korea stärker sina positioner i Thailand just nu, jag tror att dom kan ha rätt i sina teorier om att juntan söker nya vägar och vänner när en del dörrar är stängda eller åtminstone inte likna öppna som förr.

Att det finns företag som fullständigt skiter i om ett land är en diktatur eller demokrati är sant, men det är även sant att en del företag drar sig för detta.

Vad det gäller Nord Korea så är det väl mer inom skolans område juntan har haft dessa som en förebild i vissa avseenden t.ex när det gäller nationalism, respekt för militären, den store ledaren som sjunger sånger för folket o.s.v, likaså har man haft kontakter på hög nivå länderna emellan, här handlar det nog mer om andra länders ovilja till utbyte på hög nivå.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är väl en konsekvens av att USA, EU, Australien, Japan och Kanada ligger lågt med sina investeringar och inte vill samarbeta med juntan, detta öppnar ju för länder som Kina, Ryssland och Nord-Korea som samtliga har ökat sitt samarbete med Thailand på olika plan efter kuppen och införandet av diktatur.

Kina har flyttat fram sina positioner rejält på Vöst bekostnad, men jag tycker ändå att USA och dom övriga gör rätt som avstår vissa investeringar, avstår samarbete och även har dragit ned på militärt samarbete.

Mvh isan lover

 

Kineserna ser också ett stabilare affärsklimat i Thailand som inte störs av oroligheter och strider med tunga vapen inom landet nu och då. Det här är nog vad vi kan förvänta oss. Kineserna flyttar fram sina positioner. Inte kommer det att bli bättre i sydostasien (eller någon annanstans) nu när Trumpen bygger murar runt USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tror faktiskt att dom s,k experterna på området som uttalar sig i ämnet har lite rätt, det är nog ingen slump att länder som Kina, Ryssland och Nord Korea stärker sina positioner i Thailand just nu, jag tror att dom kan ha rätt i sina teorier om att juntan söker nya vägar och vänner när en del dörrar är stängda eller åtminstone inte likna öppna som förr.

Att det finns företag som fullständigt skiter i om ett land är en diktatur eller demokrati är sant, men det är även sant att en del företag drar sig för detta.

Vad det gäller Nord Korea så är det väl mer inom skolans område juntan har haft dessa som en förebild i vissa avseenden t.ex när det gäller nationalism, respekt för militären, den store ledaren som sjunger sånger för folket o.s.v, likaså har man haft kontakter på hög nivå länderna emellan, här handlar det nog mer om andra länders ovilja till utbyte på hög nivå.

Mvh isan lover

Den Thailänska skolan har väl stått i princip stilla sedan 90-talet. Helt förkastligt. Men det verkar som det är ett par byar i nordöst som är speciellt drabbat av militärens nationalism.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev Wangthong:

Den Thailänska skolan har väl stått i princip stilla sedan 90-talet. Helt förkastligt. Men det verkar som det är ett par byar i nordöst som är speciellt drabbat av militärens nationalism.  

Hej

Det tror jag inte alls stämmer, jag är mer inne på att flera Svenskar på forumet verkar vara lite dåligt insatta i vad som sker i detalj innanför skolans murar nu för tiden, kanske hsr dom inte egna barn i skolåldern, kanske tillbringar dom inte många dagar i veckan i dom Thailänfska skolorna?

Saker och ting har förändrats, nya direktiv till skolorna ifrån juntan och 12 punkters programmet som delvis verkar vara direkt kopierat ifrån Nord Korea är i högsta grad verklighet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det tror jag inte alls stämmer, jag är mer inne på att flera Svenskar på forumet verkar vara lite dåligt insatta i vad som sker i detalj innanför skolans murar nu för tiden, kanske hsr dom inte egna barn i skolåldern, kanske tillbringar dom inte många dagar i veckan i dom Thailänfska skolorna?

Saker och ting har förändrats, nya direktiv till skolorna ifrån juntan och 12 punkters programmet som delvis verkar vara direkt kopierat ifrån Nord Korea är i högsta grad verklighet.

Mvh isan lover

Och i en sån skola låter du din son gå.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 minuter sedan, skrev frason:

Och i en sån skola låter du din son gå.

Hej

Det finns inget alternativ i vår närhet och som Svensk har han skolplikt.

Är han inte inskriven i en skola får han inte ledigt för att följa med till Thailand.

Juntans direktiv och 12 punkters program ska för övrigt gälla Thailands samtliga skolor, både privata och statliga.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det finns inget alternativ i vår närhet och som Svensk har han skolplikt.

Är han inte inskriven i en skola får han inte ledigt för att följa med till Thailand.

Juntans direktiv och 12 punkters program ska för övrigt gälla Thailands samtliga skolor, både privata och statliga.

Mvh isan lover

 

Ok, ja man får ju prioritera.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det tror jag inte alls stämmer, jag är mer inne på att flera Svenskar på forumet verkar vara lite dåligt insatta i vad som sker i detalj innanför skolans murar nu för tiden, kanske hsr dom inte egna barn i skolåldern, kanske tillbringar dom inte många dagar i veckan i dom Thailänfska skolorna?

Saker och ting har förändrats, nya direktiv till skolorna ifrån juntan och 12 punkters programmet som delvis verkar vara direkt kopierat ifrån Nord Korea är i högsta grad verklighet.

Mvh isan lover

Det var länge sedan jag själv besökte skolor i Thailand. Ska försöka bättra på detta nu när jag åker ner. Om jag minns rätt så var det en del MPR'are som just hade barn och insikt i skolan som tyckte att det inte var som du beskrev i den thailändska skolan, men det kanske har ändrats. Jag är bekant med en del lärare, men de kanske inte tillbringar nog många dagar i veckan i skolan heller. 

Link to comment
Dela på andra sajter

IL

Du later ditt barn gå I en skola som du ogillar. Allt för att du är den som bestämmer. Borde du inte tänka på barnets bästa först. Märkligt resonnemang enligt mig. Finns ett ord för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
On 2017-1-21 at 08:16, skrev Isan Lover:

Hej

Det är väl en konsekvens av att USA, EU, Australien, Japan och Kanada ligger lågt med sina investeringar och inte vill samarbeta med juntan, detta öppnar ju för länder som Kina, Ryssland och Nord-Korea som samtliga har ökat sitt samarbete med Thailand på olika plan efter kuppen och införandet av diktatur.

Kina har flyttat fram sina positioner rejält på Vöst bekostnad, men jag tycker ändå att USA och dom övriga gör rätt som avstår vissa investeringar, avstår samarbete och även har dragit ned på militärt samarbete.

Mvh isan lover

 

 

Oh javisst bryr sig multinationella företag väldigt mycket. Ungefär lika mycket som en svensk feministisk regering bryr sig om feminismen i t.ex. Saudiarabien när de röstar in dom i FN för att vara med och sätta riktlinjer för jordens länder inom feminism. 

Jösses vilket trams!

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Här är lite om juntans goda relationer och samarbete med regimen i Nord Korea.

 

Thailand to celebrate close relations with North Korea

By Coconuts Bangkok Jan. 8, 2015

 

The military junta is preparing to hold a celebration to mark the 40th anniversary of Thailand’s and North Korea’s diplomatic relations while North Korea has proposed that Thailand opens an embassy in its capital.

Deputy Prime Minister Wisanu Krue-ngam welcomed Mun Song Mo, Ambassador of North Korea, yesterday morning at Government House as the two countries aim to strengthen ties, according to a report on Thailand’s official government website.

North Korea proposed stronger economic cooperation between the nations and suggested Thailand opens an embassy in Pyongyang to benefit future Thai investors in North Korea and foster cultural exchange.

Wisanu said he has acknowledged the proposal, which will be discussed in several government sectors. In the meantime, he will assign a related organization to organize an event to celebrate their relationship.

Wisanu also thanked North Korea for understanding Thailand’s political situation and acknowledging the legitimacy of the junta government.

 

https://coconuts.co/Bangkok/news/Thailand-celebrate-close-relations-north-korea/

 

 

North Korea invites Thai investors to invest in special economic zones

August 11, 2015 | (553 views) |

 By Thai PBS Reporters

 

IMG_1701.JPG.55cfb7f633c876a9f54c29708653480b.JPG

North Korea has invited Thai investors to invest in special economic zone with promise of special privileges.

 

This was revealed today by Foreign Minister Gen Tanasak Patimapragon after a meeting with visiting North Korean Foreign Minister Ri Su-yong yesterday.

The North Korean senior diplomat was visiting Thailand to mark the celebration of the 40th anniversary of the diplomat relations of both countries.

During the bilateral talk, the visiting North Korean foreign minister said North Korea and Thailand have been in cooperation in several areas.

He said the North Korea minister has confidence and admired Thai investors.

He invited Thai investors to invest in special economic zone which is going to open with promise that Thai investors will be granted special promotional privileges, Tanasak said.

Morever Mr Ri Su-yong also said President Kim Jong-un has expressed his regards to the Thai government and the Thai people, Gen Tanasak said.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/north-korea-invites-thai-investors-to-invest-in-special-economic-zones/

 

Även inom skolans område har juntan valt att inleda ett samarbete med regimen i Nord Korea, detta kan man läsa om

 

Thai Education Minister: Thai education resembles North Korea

Submitted by editor1 on Mon, 17/11/2014 - 17:20

 

The Education Minister and the North Korean Ambassador to Thailand mutually agreed that the education systems of both countries are rather similar and plan to develop ties by educational exchanges.

 

According to the  Office of the Minister Newsline, Admiral Narong Pipatanasai, the Thai Education Minister, his Deputy Teerakiat Jareonsettasin, and Permanent Secretary Suthasri Wongsamarn met with Mun Song Mo, the Ambassador of the People’s Democratic Republic of Korea on Friday at Government House. 

 

The two agreed that the educational systems of both countries are similar. The similar elements include free 12-year basic education. Moreover, a few students from North Korea come to Thailand to study. 

 

The Thai Education Minister proposed that the Ministry will talk with Thai universities with a view to an exchange programme with North Korean universities.  

Meanwhile, the North Korean Ambassador said the country has education as one of the nation’s priorities and wished to have exchange programmes on education with Thailand in the near future. 

 

https://prachatai.com/english/node/4495

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev koppar55:

Vad har detta att göra med Nordkoreas inflytande I Thailand?

Att Nordkorea bjuder in länder att investera I ekonomiska zoner är inget nytt.

 

Sydkorea har betydande investeringar I dessa zoner, och vad jag förstått och vet, är Sydkorea en demokrati eller?

Det är nog mer en eknomisk aspekt att investera i Nordkorea.

2012 var medellönen US$160 per månad.  

 

Dock verkar det att sedan 2016, ligger Sydkoreas verksamhet nere i “Kaesong Industrial Region”

https://en.wikipedia.org/wiki/Kaesong_Industrial_Region

 

Och diplomatiska förbindelser med Nordkorea.

Sverige är också med på den listan med ambassader I Nordkorea.    

Hej

Så kan man ju tycka, men att inleda ett samarbete inom skolans område med just regimen i Nord Korea är nog Militärjuntan i Thailand ganska ensamma om.

 

 

Thai Education Minister: Thai education resembles North Korea

Submitted by editor1 on Mon, 17/11/2014 - 17:20

 

The Education Minister and the North Korean Ambassador to Thailand mutually agreed that the education systems of both countries are rather similar and plan to develop ties by educational exchanges.

 

According to the  Office of the Minister Newsline, Admiral Narong Pipatanasai, the Thai Education Minister, his Deputy Teerakiat Jareonsettasin, and Permanent Secretary Suthasri Wongsamarn met with Mun Song Mo, the Ambassador of the People’s Democratic Republic of Korea on Friday at Government House. 

 

The two agreed that the educational systems of both countries are similar. The similar elements include free 12-year basic education. Moreover, a few students from North Korea come to Thailand to study. 

 

The Thai Education Minister proposed that the Ministry will talk with Thai universities with a view to an exchange programme with North Korean universities.  

Meanwhile, the North Korean Ambassador said the country has education as one of the nation’s priorities and wished to have exchange programmes on education with Thailand in the near future. 

 

https://prachatai.com/english/node/4495

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev koppar55:

 

Så det är genomfört?

Och ökar det Nordkoreas inflytande I Thailand?

Har svårt att se sambandet mellan artikeln och enligt ditt inlägg, Nordkoreas ökande inflytande över Thailand .

 

Jag tror nog att Kinas inflytande är mer oroande än Nordkoreas.

Kanske beror på jag inte har din insikt I vad som pågår bakom kulisserna I Thailand.    

Hej

Ser precis som du med större oro på att Kina ökar sitt inflytande i Thailand än Nord Koreas, men jag tycker ändå att det var lite anmärkningsvärt att juntan valde att flirta så med just Notd Korea med tanke på hur regimen där förtrycker och plågar sin egen befolkning, det är ju en av dom hårdaste diktaturerna i världen.

 

Just inom skolans område fick Nord Korea uppenbarligen en del inflytande, Thailands militärjunta genomförde ju en reform ägnad åt att göra skolbarnen mer nationalistiska, patriotiska, rojalistiska, religiösa och visa vördnad för militär o.s.v, sen gav ju juntaledaren själv ut en sång precis som den store ledaren i Nord Korea som alla skolbarn sen ska sjunga varje dag, förskolebarn kläs i kamuglageuniformer och får göra övningar med soldater o.s.v, detta låter i mina ögon väldigt likt det som pågår inom den Nord Koreanska skolan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-5-21 at 12:21, skrev Isan Lover:

Hej

Ser precis som du med större oro på att Kina ökar sitt inflytande i Thailand än Nord Koreas, men jag tycker ändå att det var lite anmärkningsvärt att juntan valde att flirta så med just Notd Korea med tanke på hur regimen där förtrycker och plågar sin egen befolkning, det är ju en av dom hårdaste diktaturerna i världen.

 

Just inom skolans område fick Nord Korea uppenbarligen en del inflytande, Thailands militärjunta genomförde ju en reform ägnad åt att göra skolbarnen mer nationalistiska, patriotiska, rojalistiska, religiösa och visa vördnad för militär o.s.v, sen gav ju juntaledaren själv ut en sång precis som den store ledaren i Nord Korea som alla skolbarn sen ska sjunga varje dag, förskolebarn kläs i kamuglageuniformer och får göra övningar med soldater o.s.v, detta låter i mina ögon väldigt likt det som pågår inom den Nord Koreanska skolan.

Mvh isan lover

 

Nu blev det sådär tramsigt igen.

 

Nordkoreas diplomat gör sitt jobb och försöker få Thailand att investera i landet, något ambassader vanligtvis gör överallt. De försöker även få Thailand att öppna ambassad i landet vilket de har avstått från att göra, till skillnad från exempel Sverige.

Ditt snack om att "juntan inleder" är ju lika mycket BS det, nordkorea har studenter på thailändsk högskola/universitet vilket de antagligen även har i Sverige. Innebär det isf att Löfven har inlett samarbete med Nordkorea inom utbildningsområdet?

Det står också att liknelsen mellan Thailands och Nordkoreas utbildningsystem är att båda länderna har 12-årig skolgång. WOW, vilket scoop! Pulitzerpriset borde vara spikat nu.

 

Nä, totalt bottennapp på detta inlägget IL, nästan så man får skämmas åt dig.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-21 at 04:21, skrev Isan Lover:

Hej

Det har det väl varit ganska länge, nästan alla i parlamentet är ju normalt etniska Kineser, nästan alla större företag ägs av etniska Kineser, guld och ädelstenshandeln domineras totalt av etniska Kineser, likaså handeln med ris ifrån uppköpare till exportör o.s.v.

 

Dessutom är det ju till allra största delen etniska Kineser som ligger bakom kuppen och som anser sig tjäna på att landets demokratisering hindras, när nu andra länder vänder Thailand ryggen har ju Kineserna en jättestor möjlighet att öka sitt inflytande i Thailand ännu mer och då inte minst stärka banden med sina landsmän i hemlandet Kina.

 

Själv är jag lite oroad av att Kinesernas inflytande ökar ändå mer, tycker väl att den folkgruppen redan före kuppen 2014 hade ett oproportionerligt stort inflytande och mycket makt sett till sin relativt lilla andel av befolkningen, en mer jämn fördelning av inflytandet mellan folkgrupperna hade säkert varit sundare och fungerat enande för landet.

Mvh isan lover

Snart äger kineserna halva Afrika åxå! :doubt:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...